Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ya

Ya

23-10-2008 om 10:29

Longfunctietest

Hallo,

Zo'n 1 a 2 keer per jaar krijg ik het benauwd. Ik kan dan niet zonder medicijnen. Ik heb simbocort. Nou was ik net bij de huisarts en ik mag ipv 2 x daags nu max. 4 x daags gaan nemen. Nou moet ik over een week of 2, als ik opgeknapt ben, voor een longfunctietest.
Misschien een rare vraag, maar waarom word die test eigenlijk gedaan als je opgeknapt bent. Dan is alles toch weer "goed" in principe? Heb al even op google gekeken en daar staat wel hoe het in zijn werk gaat enzo, maar niet waarom juist als je opgeknapt bent.

Thanks.
Ya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

23-10-2008 om 21:02

Verschil meting

Er wordt gekeken wat je normale uitslagen zijn. Die moet je eerst hebben voor je kunt bepalen wat jou afwijkende waarden zijn.

Zo heb ik inspanningsastma, en daar medicijnen voor terwijl als ik een longfunctietest blaas ik 130% zonder medicijnen. Dat is mijn normaal waarde. Heb ik het benauwd blaas ik nog steeds 120%. Zou toch voldoende moeten zijn.
Ik heb vorige maand 6x exact hetzelfde lijntje geblazen. Was ook wel opvallend. De ventolin had dus geen aantoonbaar effect maar ik voelde het verschil wel.

groetjes,
Angela

Ya

Ya

24-10-2008 om 08:52

Amk

Hoi,

Dank je wel voor je reactie.
Het is me wat duidelijker nu. Is eigenlijk ook wel logisch dat ze ook naar je longfunctie kijken terwijl ie "normaal" is.
Ik dacht eerst, ja maar ik heb het nu benauwd, dan kan je toch beter nu kijken hoe het ervoor staat.
Jammer dat er zo weinig reacties zijn. Had graag nog meer ervaringen gehoord.
Dank je.
Groetjes Ya

Tineke

Tineke

24-10-2008 om 15:29

Normaal

Alle informatie is nuttig. Normaalwaarden, voor en na medicatie, en ook wat waarden zijn als het slecht(er) gaat, maar die kun je pas interpreteren als je normaalwaarden hebt. Je moet ergens beginnen.
Wordt er nog gevraagd 48 uur tevoren met medicatie te stoppen?

Minet

Minet

24-10-2008 om 20:07

Inderdaad

Ik moest onlangs een longfunctietest doen en moest 12 uur voor de teststoppen met mijn medicatie, gelukkig geen 48 uur! Ik had niet geweten hoe ik 48 uur door had moeten komen zonder de medicatie.
De test wees bij mij wel iets heel bijzonders uit, bij de huisarts/longverpleegkundige had ik hem ook al gedaan, daar was de uitslag COPD. Bij de longarts werd deze diagnose na de test gelijk van tafel geveegd. Ik bleek zelfs helemaal geen longaandoening te hebben, niet anders dan de astma (goed onder controle) die ik al tientallen jaren heb. Een forse kaakholteontsteking was de oorzaak van alle longklachten. Na een kaakholtespoeling waren alle klachten binnen een week verdwenen.
Groetjes, Minet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.