Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lezer

Lezer

11-04-2012 om 11:58

Maagverkleining en niet afvallen

In het kader van lekker belangrijk en inhakend op een oud draadje hier :

Op de website van de telegraaf stond dat Peter Beense in januari al een maagverkleining heeft gehad en nu nog steeds 181 kilo weegt. Hij is er niet van af gevallen.

Waarmee maar weer is bewezen dat alleen een operatie niet helpt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

11-04-2012 om 12:57

Daar is alleen mee bewezen dat bij ene Peter Beense de operatie alleen niet geholpen heeft. Het bewijst zelfs niet eens dat de operatie niet had kunnen helpen; wie weet wat Peter Beense voor uitzondering in aanleg of gedrag vormt.
Ik ken een voorbeeld van iemand die blijvend vijftig kilo lichter is geworden na de operatie. Is dat nu een bewijs van het tegendeel?

Psies krin

Je conclusie is wel heel kort door de bocht Lezer. Ik ken tientallen zo niet honderden verhalen van mensen waarbij het afvallen wel lukt en blijft lukken.

Jade

Jade

11-04-2012 om 14:36

Lezer,

dus volgens jou is het bewijs geleverd dat deze operatie niet helpt gebaseerd op een artikel van 1(!) persoon??

Tjonge....ik ken er sowieso 3 waarbij het wél heeft geholpen.

Zo! Tegendeel bewezen

Tinus_p

Tinus_p

11-04-2012 om 15:18

Geen wondermiddel

Krin:
"Daar is alleen mee bewezen dat bij ene Peter Beense de operatie alleen niet geholpen heeft. Het bewijst zelfs niet eens dat de operatie niet had kunnen helpen; wie weet wat Peter Beense voor uitzondering in aanleg of gedrag vormt. "
Het bewijst dat maagverkleining geen wondermiddel is -terwijl het bv regelmatig op tv langskomt (mn op RTL78 en TLC) als het grote wondermiddel.

krin

krin

11-04-2012 om 16:59

Nee

Geen wondermiddel, behalve voor de eerste, vaak grote hap. Als je ermee van 150 naar 100 gaat, geeft het beter zicht op het licht aan het einde van de tunnel, wat de kans wel groter maakt dat die laatste 25 er uiteindelijk ook afgaan of die 50 er niet meer bijkomen.
Dat het niet bij iedereen werkt, maakt het nog geen zinloze ingreep.

Ely

Ely

12-04-2012 om 00:04

Nou krin

Ik snap je punt, zowel dat het geen tovermiddel is als de eerste grote hap (leuke woordspeling trouwens). Maar van 150 naar 100 is echt wel een prestatie hoor en voor veel mannen dan nog 25 kg eraf, dus naar 75 wat mij betreft vaak onwenselijk. Tenzij het kleine mannen zijn zonder spiermassa...
De getallen daargelaten snap ik wat je bedoeld, er is (bijna altijd) meer nodig om af te vallen dan een fysiek kleinere maaginhoud.
Maar volgens mij heb ik de hamburgers in de blender verhalen al eerder langs zien komen hier, had de indruk dat dat niet zo nieuw is.

Wel sneu voor Peter trouwens, volgens mij is zijn gezondheid echt in gevaar zo.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-04-2012 om 01:24

Het moet tussen de oren goedzitten

Een kennis van mij heeft al jaren een maagbandje, maar het eindresultaat was dat ze amper gewicht kwijt is geraakt. Misschien dat het wel bij vlagen lukte om er kilo's af te lijnen, maar die kwamen er ook weer aan en méér. Weer iemand anders kreeg ook een bandje om de maag en zit al zo goed als op het streefgewicht in korte tijd. Mijn kennis is min of meer onder dwang door haar familie aangemeld bij een verslavingskliniek en ze zit nu in een traject die gelijk is aan een alcoholverslaving. Het is geen makkelijke weg voor haar. Bij mijn kennis is het maagbandje alleen dus de oplossing niet gebleken, bij die ander wel. Het verschil zit 'm 'tussen de oren'. Bij de een zat het daar goed, bij de ander niet.

Pluk53

Pluk53

12-04-2012 om 16:30

Werkt niet

van een maagverkleining val je niet af. Wel van aangepast (=minder) eten, en meer verbranden. Als je wilt afvallen zul je honger moeten kunnen verdragen ( en dat een flinke periode)

Werkt wel

Pluk, had je toevallig ook deze uitzending gezien http://www.bbc.co.uk/programmes/b01dzfgb ?
Surgeon Gabriel Weston discovers the surprising truth about why so many people are piling on the pounds, and how to fight the fat epidemic.

She discovers the hidden battles of hormones that control people's appetites, and sees the latest surgery that fundamentally changes what a patient wants to eat by altering how their brains work.

Gabriel is shocked to find out that when it comes to being overweight, it is not always your fault you are fat.
Een twee drie navertellen, lukt me niet zo. Het is razend ingewikkeld namelijk. Maar er is wel wat met die operatie. Ja, het heeft effect op wat mensen willen eten (hormoonspiegel verandert). Maar dat heeft een grens kennelijk. Dat blijkt ook wel uit het antwoord dat jij eerder kreeg van de obesitasclub. Het helpt, maar na verloop van tijd niet meer.
Voor meneer Beense was het de derde operatie. Wellicht is bij hem de grens al bereikt.
Groet,
Miriam Lavell

nina b.

nina b.

12-04-2012 om 21:25

Werkt wel en niet

Volgens komt de verwarring doordat jullie het over 2 verschillende dingen hebben: een maagverkleining (of maagbandjes, da's om het even) werkt vaak niet: het is alleen een mechanische beperking op de hoeveelheid eten die je naar binnen kan werken: de maag kan weer uitrekken en bij een maagbandje wordt de intake van vloeibare calorien (frisdrank, chocolade, een bak roomijs die je eerst laat smelten) niet beperkt.
Wat wel bewezen werkt is een gastric bypass: hierbij wordt het eten omgeleid langs een groot deel van de dunne darm waar gewoonlijk de voedingsmiddelen (en dus ook de calorien) worden opgenomen: je kunt het wel eten , maar het wordt beperkt opgenomen: je moet dan wel heel veel te veel eten om nog aan te kunnen komen. Ook spelen hierbij de hormonen di Miriam al noemde een rol: die worden nl gemaakt in de dunnen darm. Overigens wordt deze ingreep iha gecombineerd met ook een letterlijke maagverkleining zodat je ook minder eet.

groetjes Nina

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 09:28

Gabriel weston

als je googled op Gabriel Weston and obesity, dan krijg je bijna tweemiljoen hits. Dus alle mogelijkheid om zijn "ontdekking" wat nader te beschouwen.
Ik houd het bij een commnetaar wat ik vond:
Overall, we are told about some intriguing research in obesity, and some ideas on how obesity could be tackled in the future. But rather than telling us something completely new, the studies discussed provide insight into how factors such as our genetics, hormones and brain, can influence weight. Further, we are told this in the slightly sensationalised manner familiar to regular viewers of Horizon. I suspect that, as happens elsewhere in science, discussing the research in this way paints it as more ground-breaking than it really is. It may also contribute to the growing belief that our weight is something beyond our control and that people are being struck down, entirely randomly, by the obesity epidemic.
Conclusie: vergeet je eigen verantwoordelijkheid niet.

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 11:19

Gabriel weston2

is een vrouw

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 11:49

Boerhave/leiden

nu in Boerhave, het gewichtige lichaam: http://www.museumboerhaave.nl/tentoonstellingen/nu-en-straks/het-gewichtige-lichaam/

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 11:57

Maagverkleining en gastric bypass

over "maagverkleing sec" is al eens uitgebreid gediscussieerd. Conclusie(?) was toen, dat een maagverkleining enkel "helpt" in combinatie met een rigoureus dieet. Nooit beantwoorde vraag bleef: waarom niet enkel dat rigoureuze dieet.
Gastric bypass is extremer. Zal zeker invloed hebben op het hongergevoel; je kunt tenslotte "probleemloos" meer eten dan qua calorie-inname goed voor je is. Ik zie het meer als een duur hulpmiddel voor mensen die het niet lukt om gedisciplineerd om te gaan met voedsel.

mix

mix

13-04-2012 om 12:11

Jawel pluk

die vraag is toen wel beantwoord door meerdere mensen zelfs kan ik me herinneren: waarom niet enkel dat rigoreuze dieet? Omdat je het ergste hongergevoel mist en daarmee de drang tot (over)eten. Is de maag kleiner dan zit je eerder vol, je bent verzadigd, je hoeft niet meer te eten. Prop kiezels in een plastic zak, daar kunnen er aardig wat van in.
Nu neem je een boterhamzakje en na 10 kiezels zit dat vol. Weg honger, weg drang tot eten.(in veel gevallen)
Uiteraard valt ook de maagverkleining te omzeilen door vloeibaar de hoeveelheid calorieen tot je te nemen. Het blijft een hulpmiddel en maar af en toe (denk ik) een definitieve oplossing. Je krijgt dit trouwens niet zomaar, dus de dicipline van een strak dieet kun je in vele gevallen ook loslaten. Daar heeft het niet altijd mee te maken.

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 12:26

Mix

Blijkbaar heb je vele signaalgevers voor "honger", en een volle maag is er een van. De rest van je lijf blijft schreeuwen om meer. Ook met een maagverkleining zul je honger moeten lijden.
En "uiteraard valt ook de maagverkleining te omzeilen door vloeibaar de hoeveelheid calorieen tot je te nemen."
En "Je krijgt dit trouwens niet zomaar, dus de dicipline van een strak dieet kun je in vele gevallen ook loslaten. Daar heeft het niet altijd mee te maken." Snap ik niet. Hoef je geen strak dieet te volgen met een maagverkleining?

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 12:28

Mix2

stukje weggevallen:
En "uiteraard valt ook de maagverkleining te omzeilen door vloeibaar de hoeveelheid calorieen tot je te nemen." Waarom zou je dat doen als je volgens jou geen honger hebt?

mix

mix

13-04-2012 om 13:01

Pluk

Pluk: "Blijkbaar heb je vele signaalgevers voor "honger", en een volle maag is er een van. De rest van je lijf blijft schreeuwen om meer. Ook met een maagverkleining zul je honger moeten lijden.

En "uiteraard valt ook de maagverkleining te omzeilen door vloeibaar de hoeveelheid calorieen tot je te nemen."

En "Je krijgt dit trouwens niet zomaar, dus de dicipline van een strak dieet kun je in vele gevallen ook loslaten. Daar heeft het niet altijd mee te maken." Snap ik niet. Hoef je geen strak dieet te volgen met een maagverkleining?"

--precies en daarom is begeleiding nodig, ook psychisch, de psycho socio somatische eenheid Lichamelijke honger is dan een stuk minder, scheelt alweer 1 honger toch? De drang zal er zijn, dat is wennen en met begeleiding aanleren van ander gedrag.
--Wel je noemde het een dure oplossing voor mensen die niet de dicipline op kunnen brengen. Ik denk dat je daar de plank deels misslaat. Dat gaat lang niet altijd op. Mensen komen niet zomaar in aanmerking voor een maagverkleining omdat het een makkelijke oplossing is
--reactie op je laatste posting: Omdat bij een deel van de mensen denk ik niet voldoende nazorg zit, of ze gaan er niet naartoe. Wat kaaskopje al zei: het moet ook tussen de oren goedzitten. Sommige mensen (heb ik van de vrouw van een internist die die operaties uitvoert gehoord en nee, nu geen contact meer mee)gaan aan de milkshakes, denken dat het wel kan. Tja en uiteraard kan dat wel, maar is dat niet verstandig. Zeker moet je wel op je eten/inname blijven letten.
Daarom noemde ik het een hulpmiddel en niet een uiteindelijke en enige oplossing.
Maar over het diciplinestuk waar jij het over had. Ik denk dat je er mensen mee tekort doet als je dat zegt. Omdat je van te voren een medische molen ingaat, voor je geholpen wordt. Mensen hebben vaak al vele wegen bewandeld eer ze dit zelfs maar overwegen en vervolgens hopen op een toestemming.
t Is niet even een botoxprikje dat je zo kunt halen.
En ja, er zitten er daarna altijd bij die de boel niet zo serieus nemen en die worden onthouden, niet de mensen die wel succesvol zijn.
Maar die heb je overal.

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 13:09

Voor mij niet overtuigend

Mix, ik vind het te "vaag". Uiteindelijk is resultaat alleen te bereiken als er "minder ingaat". Waarom die zware begeleiding niet inzetten zonder operatie? Is goedkoper en minder risicovol.
En "discipline" bij gb? Wat in feite het "te veel" eten minder afstraft. Welke mensen komen volgens jou daarvoor in aanmerking?

mix

mix

13-04-2012 om 13:26

Pluk

ja en een een voordeel is dan minder honger in je maag.
Met 10 kiezels doorkunnen ipv 50, dat is niet zo ingewikkeld toch?
Vergis je trouwens niet in het traject want na zoveel kilo te zijn afgevallen mag je meestal na een jaar op hetzelfde gewicht te zijn gebleven nog een aantal zware operaties ondergaan.
En ja, ik denk dat met de juiste begeleiding een groot aantal mensen die 75 kilo ook zonder operatie kunnen afvallen. Maar dan wel met een personal trainer, psychische en lichamelijke(dietiste) begeleiding door mensen die daar ervaring mee hebben. Dat kost ook tijd en geld en die kansen zijn er niet voor iedereen(zoals bv op tv te zien was met Obese).

Welke mensen in aanmerking komen voor GB weet ik niet.
Eigenlijk wilde ik enkel reageren op dat jij het een onbeantwoordde vraag noemde. Maar dat was het niet, alleen was jij niet tevreden met het antwoord

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 14:32

Mix

kun je helpen aan een link naar de posting waar mijn onbeantwoorde vraag afdoende werd beantwoord. Ik kon hem niet vinden.

mix

mix

13-04-2012 om 16:17

Pluk

simpele link waarin ook staat wat al is gezegd en ik ook herhaalde: het is een hulpmiddel, geen wondermiddel.
http://dieet.blog.nl/onderzoek/2011/03/08/maagverkleining-en-psychische-impact
Er zijn diverse oorzaken voor overeten of aankomen zonder overeten. Aan die oorzaken moet zeker gewerkt worden/naar gekeken worden, een gedragsverandering moet plaatsvinden of de oorzaak, welke dan ook, moet worden aangepakt als dat mogelijk blijkt. Daarbij is dit een hulpmiddel voor mensen om sneller af te vallen en zo uit het risico te geraken om op korte termijn te overlijden. Ik denk dat we het heel niet zo met elkaar oneens zijn. Ik denk alleen dat je het niet enkel als duur hulpmiddel moet zien voor mensen zonder dicipline.Daarmee doe je veel mensen tekort. Jij bent dik dus jij hebt geen dicipline. Zo ligt het vaak wel, maar ook vaak niet.

Ik zal het hieronder kopieeren:
Een maagverkleining lijkt misschien een eenvoudige manier om snel veel af te vallen, maar de ingreep heeft grote gevolgen voor de rest van je leven. ‘Het is een vorm van gedwongen gedragsverandering’ vertelt Chris Hinnen, medisch psycholoog in het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam. ‘Je bouwt als het ware een rem in je lichaam, waardoor je wordt gestraft als je je niet aan de regels houdt.’

Medisch psycholoog Chris Hinnen vormt samen met zijn collega-psychologen, diëtisten, internisten en chirurgen het team van Bariatrische Chirurgie van het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam. Dit team is verantwoordelijk voor de zorg rond een chirurgische ingreep die extreem overgewicht aanpakt, zoals een maagverkleining. Hinnen: ‘Niet iedereen met overgewicht komt zo maar voor zo’n drastische ingreep in aanmerking. Hiervoor gelden internationaal vastgestelde criteria. De BMI (Body Mass Index, red.) is daarbij een zwaarwegend punt. Deze moet in principe boven de 40 zijn. Alleen als er sprake is van bijkomende aandoeningen, bijvoorbeeld diabetes of hoge bloeddruk, kan hiervan worden afgeweken. Dan geldt een BMI van 35 of hoger als richtlijn. Ook mag de persoon niet ouder zijn dan 60, bij uitzondering iets ouder, maar zeker niet ouder dan 65. Verder is het belangrijk dat hij of zij serieuze afvalpogingen heeft ondernomen en dat die niet hebben gewerkt.’

Achterliggende problemen
Voordat er geopereerd wordt, is er altijd eerst een gesprek met de psycholoog en vult de patiënt een uitgebreide vragenlijst in. Hinnen: ‘We willen meer weten over het eetpatroon en het eetgedrag. Wat eet iemand op een dag? Heeft hij of zij last van eetbuien? Hoe gaat de persoon om met problemen en stress? Leidt dat weer tot meer, minder of anders eten? Ik probeer een beeld te krijgen van de persoon. Zijn er achterliggende problemen waar we eerst iets aan kunnen doen? Kan de persoon straks de ingrijpende gevolgen van een maagverkleining aan? Als iemand met diabetes bijvoorbeeld heel slordig omgaat met zijn aandoening, kun je je afvragen of deze persoon straks wel de discipline kan opbrengen die nodig is na een maagverkleining.’

Gedwongen gedragsverandering
Het gaat altijd om mensen die al van alles hebben geprobeerd om af te vallen, maar telkens weer in hetzelfde patroon vervallen, vertelt Hinnen. ‘Soms lukt het hen wel om tijdelijk gewicht te verliezen met een dieet, maar het lukt niet om dit ook op de lange termijn vast te houden. Gedragsverandering is heel moeilijk! Met een maagverkleining kies je in feite voor gedwongen gedragsverandering. Je zult je eetpatroon moeten aanpassen, anders word je ervoor gestraft doordat je lichamelijke klachten krijgt, zoals misselijkheid. En dat geldt levenslang. Het is belangrijk dat iemand zich daarvan bewust is. Ik leg de mensen uit dat de gevolgen groot zijn. Je zult minder moeten eten, anders moeten eten, vaker op de dag, beter moeten kauwen en je leven lang voedingssupplementen slikken. Nu zal de behoefte aan eten vaak minder worden, dus dat maakt het makkelijker. Maar je moet je wel strikt aan de regels houden. Doordat het hongergevoel kan verdwijnen, geeft het lichaam niet meer aan dat je moet eten waardoor je soms meer moet gaan eten op de klok. Dat vraagt om een zekere discipline. Genieten van eten is ook na een maagverkleining nog mogelijk, maar het wordt wel anders. Een avondje zwaar tafelen en doorzakken is er vaak niet meer bij. Daar zal je lichaam je voor straffen met misselijkheid, overgeven of een zwaar en pijnlijk gevoel in je buik.’

Emotie-eten
Mensen met veel overgewicht zijn ook soms emotie-eters. Hinnen: ‘Ze dempen hun emoties, verdriet of boosheid met eten. Kunnen dan wel eens in een halfuur grote hoeveelheden eten naar binnen werken. Dat kan niet meer na een maagverkleining en toch zullen die emoties er zijn. Daar moet je dus iets anders voor vinden. Ik raad deze mensen onder andere aan om activiteiten te ontplooien die afleiding kunnen geven zoals wandelen, sporten, breien of wat dan ook. Afleiding kan belangrijk zijn omdat er anders andere verleidingen, zoals meer roken of drinken, op de loer kunnen liggen. Ook kunnen mensen meer negatieve emoties, zoals verdriet, angst of irritatie gaan ervaren.

Duidelijke verbetering van kwaliteit van leven
Ondanks de minder leuke neveneffecten die een maagverkleining kan hebben, ziet Chris Hinnen dat de ingreep meestal heel positief werkt. ‘Veel zware mensen gaan enorm gebukt onder hun overgewicht, zowel lichamelijk als geestelijk. Ze komen de trap niet op. Ze kunnen hun veters niet meer strikken of hun eigen teennagels lakken. Ze durven geen nieuwe kleding te kopen. Durven zich soms nauwelijks te vertonen in het openbaar en lopen het risico op aandoeningen zoals diabetes. Sommigen voelen zich daardoor eenzaam, onzeker en depressief en kunnen in een sociaal isolement leven. Dat gaat natuurlijk niet in een keer allemaal weg, maar toch zie je sterke verbeteringen. Na de operatie verliezen ze snel gewicht en worden gezonder. Ze voelen zich fitter, durven meer te ondernemen, gaan sporten en krijgen meer zelfvertrouwen. Je ziet ze opknappen. De euforie van het begin zwakt soms na enige tijd wel iets af, maar meestal is er sprake van een duidelijke verbetering van gezondheid en kwaliteit van het leven.’

Een beter gevoel over jezelf
Een maagverkleining is een medische ingreep, maar wel één die ook een cosmetisch en psychologisch effect heeft. ‘Vooral vrouwen voelen zich erg onzeker door hun zwaarlijvigheid. Ze koppelen hun gewicht aan hun eigenwaarde en kunnen een behoorlijk minderwaardigheidscomplex hebben. Soms leidt dat weer tot nog meer eten en zo krijg je een vicieuze cirkel. Als ze dan flink afslanken na de ingreep, wordt dat patroon doorbroken. Ze krijgen een beter gevoel over zichzelf. Nadeel is wel dat het gewichtsverlies vaak tot gevolg heeft dat er veel huidoverschot is. Je huid wordt minder strak. Daar hebben vooral vrouwen nogal eens moeite mee.’

Medische ingreep
Een enkele keer ziet Hinnen dat de ingreep niet het gewenste effect heeft: ‘Sommige mensen compenseren het minder eten met hoogcalorisch eten of drinken. Ze eten niet veel, maar snoepen bijvoorbeeld de hele dag door en krijgen zo toch te veel calorieën binnen. Hierdoor vallen ze niet af of veel minder dan de bedoeling was. Dat is jammer. Ook komt het wel eens voor dat iemand gaat roken of veel meer gaat drinken. In gesprekken probeer ik dan te achterhalen, waarom de persoon dat doet. Vaak zijn er achterliggende problemen, waar we iets aan proberen te doen. Een maagverkleining is ten slotte een medische ingreep aan je buik. Het lost niet zomaar al je problemen in je hoofd op.’ Het is dus zeker geen wondermiddel en iets om goed over na te denken.

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 16:45

Mix

Dit is niet wat ik vroeg, maar wel informatief. Ik kan niet zeggen dat ik de info als een eye-opener ervaar. Veel open deuren. De operatie wordt gezien als een ondersteuning voor de gedragsverandering; zonder die stok komt men dus blijkbaar niet tot het gewenste (eet)gedrag. De operatie zelf "doet" niets, het veranderde eetgedrag moet het resultaat geven.
Er wordt hier trouwens nergens gesproken over "minder honger" (wat mijn vraag was!); wel over misselijkheid als gevolg van overeten.
En wat betreft discipline,"Jij bent dik dus jij hebt geen dicipline. Zo ligt het vaak wel, maar ook vaak niet" Ik weet dat dikke mensen op heel veel terreinen uiterst gedisciplineerd zijn. Alleen niet op het beheersen van (emo/troost/over)eten. Ik denk ook niet dat je dat als "discipline" kunt benoemen. Het is meer een mindset, een manier van leven. Ingesleten gewoontes doorbreken is heel moeilijk.

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 17:00

Mix2

"Er wordt hier trouwens nergens gesproken over "minder honger" (wat mijn vraag was!)" Oeps, wel heel diagonaal gelezen. Het staat er heel duidelijk. Maar zoals je weet, voor een wetenschapper is een bron geen bewijs Bovendien verdient hij zijn brood met deze business, hoe "menslievend" hij zich ook opstelt, het is en blijft commercie.

mix

mix

13-04-2012 om 17:07

Pluk

Ik ben niet zo voor het snijden in een gezond lichaam, zeker niet in een zo doorbloed gebied als de maag. Maar als de gezondheid op het spel staat, je leven dus, dan kan het een hulpmiddel zijn. Zo sta ik er tegenover, waarbij ik zelf denk ik niet snel voor een operatie zou gaan als ik die mate van overgewicht zou hebben.

Een link waarbij (eronder staat de tekst)staat dat de hormonen veranderen en dit zorgt voor andere keuzes, hongergevoel verandert en je krijgt eerder een teken dat je vol zit.

http://www.hetkanwel.net/2012/03/23/wetenschap-dichtbij-nieuwe-oplossing-voor-obesitas/

Onderzoek naar hormonen die onze eetlust onder controle kunnen houden, is een nieuwe manier om obesitas het lijf te gaan. Dit ontdekten wetenschappers die onderzoeken hoe de hersenen helpen bij het reguleren van wat we eten. Hoofdonderzoeker Carel Le Roux, arts van het Imperial College en King’s College Hospital in Londen, bestudeert obesitas en onderliggende processen die helpen bij de beslissingen die we maken over wat we wel en niet eten. Hij ontdekte in 2001 twee eerder onbekende hormonen: PYY en gherline. Deze hormonen lijken een rol te spelen in hongergevoel en het teken dat je vol zit.

“Het is een heel nieuw hoofdstuk,” aldus Le Roux. “We weten nu dat de darmen kunnen praten met de hersenen en beïnvloeden hoe hongerig of hoe vol je bent.” Hij ontdekte dat bij patiënten met obesitas de concentraties van het hongerhormoon gherline aanzienlijk verschillen met die van slanke mensen. Daarnaast werkt bij deze mensen het hormoon PYY niet goed. Dit hormoon laat weten of je vol bent, maar bij obesitas-patiënten geven ze een permanent hongergevoel.

Maagverkleining
Volgens het onderzoek heeft een maagverkleining effect op deze hormonen. Het brengt de hormonen in evenwicht, waardoor iemand met obesitas opeens ‘slank’ denkt. Dit wordt ondersteund door psychiater Samantha Scholtz, die onderzocht hoe hersens reageren op voedsel. Mensen met obesitas blijken te veel hersenactiviteit te hebben. Maar na een maagverkleining reageerden de hersenen opeens heel anders. “Met een bypass-operatie veranderen we iemands hersenen fundamenteel,” zegt Scholz. “Hun reactie op het zien van calorierijk eten is anders. Dit kan leiden tot het veranderen van keuzes, zodat ze geen strijd meer hebben met eten.”

Maag-chirurgie is een te drastische maatregel, volgens Le Roux. Maar hij is van mening dat er binnen een aantal jaar een andere manier zal zijn om mensen met obesitas te helpen om anders te reageren op voedsel. “Misschien dankzij apparaten of het gebruik van injecties of pillen.” Einde citaat.

Laten we hopen dat er in de toekomst gewoon steeds meer wordt ontdekt waardoor mensen zonder riskante operatie toch kunnen worden geholpen.

Pluk53

Pluk53

13-04-2012 om 17:28

Gb/maagverkleining

zoals al eerder gememoreerd in deze draad: hormoonveranderingen bij GB, voor zover ik begrijp niet als er sprake is van enkel een maagverkleining .

Bij een sleeve

Bij een sleeve (wat in feite gewoon een maagverkleining is) wordt er een stuk maag weggehaald. Maag wordt verkleind van rugbybal tot banaan.
Een bijkomend voordeel is dat het spijsverteringshormoon ghreline blijvend iets verlaagd wordt, waardoor je minder trek krijgt.

mix

mix

13-04-2012 om 18:17

Pluk

dat staat er wel, helaas ben ik geen internist verder.
Tenzij ze steeds maagverkleining weer verwarren met GB.
"Volgens het onderzoek heeft een maagverkleining effect op deze hormonen. Het brengt de hormonen in evenwicht, waardoor iemand met obesitas opeens ‘slank’ denkt."

Pluk53

Pluk53

15-04-2012 om 02:11

Mix

maar een regel verder staat: " “Met een bypass-operatie veranderen we iemands hersenen fundamenteel,” zegt Scholz. "
mijn simpele conclusie: er wordt geen maagverkleining bedoeld, maar een gb

Pluk53

Pluk53

15-04-2012 om 19:14

Commercie

gewicht/afvallen is altijd een dankbaar terrein geweest voor mensen die daar een "product" voor hadden, in de vorm van pillen, boeken, cursussen, begeleiding etc. En nu schieten de obesitasklinieken de grond uit. Weer een nieuwe loot aan de specialismeboom, weer groeiende medische kosten voor Nederland.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.