Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Meer bewegen?

Iemand nog onorthodoxe tips om meer te bewegen? Ik loop elke dag een ommetje (met de gelijknamige app) van 20-25 minuten, soms wat rek en strek oefeningen of oefeningen van de fysiotherapeut. Ik heb een hekel aan sporten, cardio oefeningen vind ik verschrikkelijk. Zittend beroep en te ver om te fietsen. Maar ik word zwaarder en mijn conditie is niet jofel. Dus er moet wat veranderen.


Zwemmen is heel gezond. Je gebruikt al je spieren en het is fysiek niet heel belastend. Je kunt je eigen tempo aanhouden. En misschien in de avond na je werk ook nog een ommetje maken. En in de weekenden lekker wandelen of fietsen.

Zwemmen!

Samen doen met iemand anders! Ik spreek bijvoorbeeld heel vaak met vriendinnen af om te gaan wandelen. Dan loop je zo een stuk verder dan in je upje, het is gezellig en beter dan samen lunchen

Geocachen? Wandelen of fietsen terwijl je een “schat” zoekt. Ik gebruik de cgeo-app van geocaching.com. Ze liggen over de hele wereld. En je komt nog eens op plekken waar je anders niet zou komen. Wij hebben zo bv. een monument voor een neergestort vliegtuig uit WOII ontdekt. Middenin het bos.

Je vraagt om onorthodoxe tips en je hebt een hekel aan sporten (noemt iedereen hier toch: wel sporten... ) - OK: bied je aan als schoonmaakster. Hoef je niet te sporten, gewoon in 2 uur een huis schoonmaken, even knallen! En 't is nog goedkoper ook, dan sporten, sterker nog: t levert geld op.

Het zullen mijn Duitse 'roots' zijn, maar ik zou - als ik jou was - het probleem wat meer bij de wortel aanpakken. Wie in gewicht toeneemt door te weinig te bewegen doet er in de eerste plaats goed aan om de (kennelijk overtollige) inname van calorieën in te perken. Wees gerust; dit hoeft geenszins te betekenen: minder eten en drinken om vervolgens honger te lijden. Het volstaat eenvoudigweg om al te calorierijke voeding te vervangen door gezondere alternatieven.

Dus.
Ontbijt met een stevige kop espresso in plaats van boterhammen met kaas of een bak yoghurt met decadente cruesli. De Amerikanen noemen dit ook wel 'intermittent fasting'. En dit is niet voor niets wereldwijd een ware rage.
Is het je gewoonte om zo'n beetje elke dag een alcohol- en/of suikerhoudende drank tot je te nemen? Drink in plaats daarvan een lekkere thee zonder suiker. Wissel de thee af met zo af en toe een lekkere eiwit shake van goede kwaliteit en je raakt dermate verzadigd dat een eventuele hang naar minder verantwoorde versnaperingen al even snel verdwijnt als die heerlijke eiwit shake uit je glas of beker.
Dineer je gewoonlijk met onevenredig veel koolhydraten? Zorg ervoor dat groente voortaan een aanzienlijker aandeel komt uit te maken van de avondmaaltijd.
Wees in de tussentijd niet al te bang voor vet. Het is een uitstekende bron van energie, vitaminen en mineralen.
Vul daarnaast de fruitschaal rijkelijk, terwijl je geen snoep, koek en dergelijke in huis haalt.

Zodra er wat kilo's af zijn, zal het je makkelijker afgaan om meer te bewegen.

Gewoon regelmatig een stukje fietsen ipv wandelen? Ik wissel het af, want op een gegeven moment heb je alle wandelingen in je buurt wel zo'n beetje gehad. 

Afvallen zul je er niet van, maar voor je conditie (en je hart en bloedvaten) is het wel goed. 

Zwemmen is vast nog beter, maar zelf vind ik dat altijd zo'n gedoe, eerst erheen fietsen, omkleden, alles is wazig want ik heb mijn lenzen uitgedaan... nee, toch maar niet. Maar een stukje fietsen kan je gewoon doen wanneer je hoofd er maar naar staat, en het kost ook nog eens niks. 

viridantia

viridantia

30-03-2022 om 19:28 Topicstarter

Dank voor de tips, de gouden tip zit er nog niet bij. ik ga maar het beweegprogramma van AT5 doen. 

Tijdens het koken 3 x 10 squats, soms even ‘zitten tegen de muur’, een minuutje springen. Zet allemaal niet evenveel zoden aan de dijk, maar dit is wat ik doe naast mijn Ommetje.

Neem een hond. Dan laat die jou drie keer per dag uit. 
Koop een Fitbit. Dat stimuleert je je doel te halen. 
Touwtjespringen

Waarschijnlijk kan je het eigenlijk wel zelf bedenken. Als je met de auto gaat, de auto niet vlakbij je werk zetten maar een eindje verderop. Als je met het ov gaat of kan gaan en het is bijvoorbeeld een paar km van een station zou je vanaf dat station met de vouwfiets kunnen gaan. Verder de trap in plaats van de roltrap of lift nemen. 
Slanke mensen bewegen in rust toch meer dan dikkere mensen. Microbewegingen dus. Kan je wel wat over vinden op internet. In je bureaustoel kan je ook bewegen maar ook tijdens het huishouden doen kan je extra bewegingen maken.
Als het even kan, boodschappen doen met de fiets of lopend. Wat compacter kopen kan schelen. Vaak zeulen we veel water, verpakkingsmateriaal en lucht mee. Een zak (bruine) rijst neemt minder ruimte in dan pizza. Thee ook minder dan sap en frisdrank en ook nog eens gezonder. Goedkope schoonmaakmiddelen en shampoo bevatten veel water.
Verder misschien yoga, tai chi, pilates of groepslessen oefentherapie. Werkt ontspannend. Of staat dat je ook tegen. 

En vergeet niet het innerlijk. Heeft niet alleen met eten en bewegen te maken.

viridantia schreef op 30-03-2022 om 19:28:

Dank voor de tips, de gouden tip zit er nog niet bij. 

Hoe 'weet' je dat?

dansles! Doet meer voor je conditie dan je denkt. 

Dansles of gewoon zelf dansen. Dansen is ook uitstekend te combineren met huishouden (dus ook met een poetsbaantje!) 
Met e bike naar werk? 
Meer/actievere seks? 
Je stappen per dag langsaam opvoeren. 
Heel veel proeflessen nemen op heel veel sporten. 

ik ben tijdens de pandemie thuis begonnen met bewegen met youtube. Ik hou van dansen, maar ben er niet heel goed in. Toch vliegt de tijd als ik bezig ben. In het begin deed ik 20 minuten, maar onderhand heb ik er veel lol in en doe ik zonder moeite een uur, en ben ik ook begonnen met krachttraining en ga ik naar de sportschool. Maar dat hoeft natuurlijk niet en was ik bij aanvang niet van plan. Ben zeker een maat of 3 slanker geworden.
Mijn favorieten: Emkfit en The fitness marshall. Mijn man doet tegenwoordig ook mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.