Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Menstruele migraine

Ik heb net zelf bij elkaar gegoogled dat ik ws. menstruele migraine heb. Sinds een paar maanden heb ik de 1e 2 dagen vd menstruatie enorme hoofdpijn. Kan slecht tegen geluid, mijn hoofd bonkt en pijnstillers werken niet. Iemand tips? Heeft iemand ervaring met rizatriptan? Ik begreep dat dat ook wel in geval van menstruele migraine voorgeschreven werd (los van tijdens de menstruatie heb ik er gelukkig geen last van).
Ik vind het zo gek dat ik dit pas sinds een maand of 6,7 heb. Ik heb nooit klachten gehad rond de menstruatie, niets, alleen wat krampen. En nu ineens dit.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

03-07-2010 om 09:03

Ja hoor

Ik kreeg het pas na de geboorte van de laatste, dus het kan heel goed op latere leeftijd nog de kop opsteken.
Ik voel het aankomen, slik een triptaan, imigran in mijn geval, de avond erop meestal nog eentje en ik kom die periode ongeschonden door. Ik zou het zeker proberen, die koppijn elke maand is ook niks. Sterkte.

Annet

Annet

03-07-2010 om 09:13

Tip van huisarts

Ik heb hier ook last van. De huisarts had als tip om al te beginnen met een pijnstiller voordat je klachten hebt. Dit kon gewoon met paracetamol. Je moet dan wel op tijd blijven slikken totdat je door die twee dagen heen bent.
Zijn verklaring was dat de hoofdpijn komt door een of ander stofje dat zichzelf versterkt. Dus als je zorgt dat de hoofdpijn niet begint, krijgt dat stofje geen kans.
(sorry voor de onduidelijke uitleg, hij heeft het wel duidelijker uitgelegd maar dat heb ik niet onthouden)

Bij mij werkt deze methode redelijk. Het moeilijkst is de paracetamol met regelmaat te slikken.

Brianna F

Brianna F

03-07-2010 om 12:03

Annet

Ik slik ook voordat de echte hoofdpijn de kans heeft door te breken, maar paracetamol doet bij mij echt niets bij migraine, ook niet van te voren. Dus dat is gewoon iets om uit te proberen. Ik kan met 2 tabletjes die eerste 2 dagen doorkomen. Vind ik niet overdreven veel per maand.

guera

guera

03-07-2010 om 12:20

Is er een naam voor?

Goh ik heb dit al JAAAAREN. Al zolang ik menstrueer volgens mij. Ik had het met name in de stopweek van de pil. Dat vond ik altijd zo irritant. Bij mij is het meer PRE menstruele migraine. Een of 2 dagen knallende koppijn, dan weet ik het. Dan en dan is het weer zover. Zodra menstruatie doorbreekt is de koppijn weg. Maar goed er zijn dus wel medicijnen voor????
Ik bijt al jaren op mijn tanden....ga ook es naar de dokter!

Bastet

Bastet

03-07-2010 om 12:42

Ja hoor

Voor mijn menstruatie,na mijn menstruatie,en ook nog voor en na de eisprong,soms.
Ik heb nog de meeste baat bij een brufen en sterke koffie..
Bastet

Anneque

Anneque

03-07-2010 om 13:04 Topicstarter

Huisarts

Dank, ik ga maandag de huisarts bellen. Pijnstillers werken niet, geen paracetamol, geen ibuprofen, niks. Kan allicht Annets tip een keer proberen, maar dacht eigenlijk dat reguliere pijnstillers sowieso niks doen bij "echte" migraine? Die migrainemedicatie doet ook iets anders, toch? Bloedvaten verwijden oid?

Vic

Vic

03-07-2010 om 15:10

Pil of mirena?

Sinds ik geen hormonale anticonceptie meer gebruik heb ik bijna nergens last meer van. Nog wel een klein beetje hoofdpijn, maar ik ben er niet meer zo beroerd van.

Bastet

Bastet

03-07-2010 om 17:38

Anneque

De feitelijke aanval verhelp je er niet mee,maar het haalt wel de scherpe kantjes af van de pijn en de algehele malaise.Er zijn medicijnen die de aanval afbreken mits je het op tijd inneemt,maar mijn (persoonlijke) ervaring is dat die aanval altijd weer alsnog zijn kop opsteekt,dus ik ben daarmee gestopt.En aangezien ik er hoofdpijn (!!)van kreeg,bedankt ik voor de eer.

Brianna F

Brianna F

03-07-2010 om 18:40

Verschillend

Ik kan mijn aanval helemaal afbreken, als ik maar bij de allereerste tekenen mijn medicijnen inneem, zodat deze niet meer terugkom. Het is voor iedereen anders. Bloedvaten verwijden zich en daar krijg je migraine van. triptanen vernauwen ze weer.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-07-2010 om 19:34

Magnesium en aspirine

Voor die premenstruele migraine (mooie term, ik heb/had het ook) gaf een vriendin van mij als tip om magnesium/calciumtabletten te slikken. Het gaat vooral om de magnesium, maar je schijnt het te moeten combineren met calcium omdat de pillen dan gezonder zijn (?). Bij mij werkt dit echt erg goed.

Daarnaast werkt bij mij, bij migraine-achtige hoofdpijn, paracetamol helemaal niet, maar aspirine vaak wel. Het werkt bloedverdunnend, zodat die wijder geworden bloedvaten (=migraine) minder onder druk komen te staan (of zoiets, de uitleg weet ik niet precies meer).

Anneque

Anneque

07-07-2010 om 08:48 Topicstarter

Tine

Weet je ook wat die magnesium/calcium combi doet waardoor de pijn verdwijnt? Of slik je het iedere dag om aanvallen te voorkomen? (dus niet als pijnbestrijding). Vaag herinner ik me dat de combi ook aangeraden wordt bij allerhande andere klachten (restless legs of zo).
Ik ga morgen naar de huisarts, hoop dat ik in elk geval migrainemedicatie meekrijg om het de volgende menstruatie uit te proberen. En anders ga ik aspirine proberen, wie weet. Dank voor je tip.

Tine Winkel

Tine Winkel

07-07-2010 om 09:09

Werking magnesium?

Nee, eerlijk gezegd weet ik dat niet meer. Ik slik dus ook niet elke dag magnesium, maar vanaf een week voor ik ongesteld moet worden, en dan alleen die week. Als ik ongesteld word, stop ik dus weer met slikken.

Die migraine-medicatie: ik heb zelf Maxalt. In de bijsluiter staat aangegeven dat het wisselend is of je daarna nog mag autorijden. Dat moet je als gebruiker zelf ervaren.
De eerste keer dat ik het slikte voelde ik me echt stomdronken, man, alsof ik op de nuchtere maag hop een paar glazen wijn achterover had geslagen. Dus als ik dat middel slik zorg ik er voor dat ik daarna de eerste paar uur niet meer hoef auto te rijden. Overigens is het de keren daarna nooit meer zo heftig geweest, dat 'dronken' gevoel.

Tine

Anneque

Anneque

08-07-2010 om 10:24 Topicstarter

Huisarts geweest

Hij deelde mijn diagnose (menstruele migraine) en ik heb sumatriptan voorgeschreven gekregen. Nu maar hopen dat het werkt, over 3 weken weet ik meer
Autorijden vermijd is zoveel mogelijk als ik zo'n aanval heb, moet er niet aan denken. Maar in noodgevallen mag je met die sumatriptan wel rijden, aldus de ha.

Brianna F

Brianna F

08-07-2010 om 22:07

Eerste keren

Ik slik dat ook, de eerste keren dacht ik echt: wow, heftige bijwerkingen, maar als je het regelmatig slikt, zoals ik elke 3 weken nemen de bijwerkingen ook af, gelukkig niet de werking. Succes.
Ik kan je wel aanraden bij de eerste symptonen te slikken, als je af wilt wachten om te zien of het doorzet ben je (in mijn geval) meestal al te laat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.