Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

liora

liora

11-11-2009 om 19:04

Mexicaanse griep op de creche, baby thuis houden?

Hoi allen,

Wat zouden jullie doen? Op de creche is een baby met Mexicaanse griep. De baby blijft nu minimaal zeven dagen thuis. De creche laat de keuze aan de ouders om hun kinderen wel of niet te brengen. Mijn baby is 5 maanden... wat zouden jullie doen? Thuis houden of laten gaan?

Liora (nogal bezorgd)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Minet

Minet

11-11-2009 om 19:13

Ik zou het niet doen

En simpelweg om de reden dat je dan jouw kindje de komende maanden volledig in quarantaine moet houden om besmetting te voorkomen. Dat is geen haalbare kaart lijkt me.
Wel kun je vragen op het kdv welke extra maatregelen er dagelijks genomen worden om te proberen besmetting te voorkomen.

sidneysheldon

sidneysheldon

11-11-2009 om 20:28

Tja

zit je kindje bij deze baby in de groep? zo ja dan is er al kans dat je kleine besmet is.
ik kan me je bezorgdheid wel voorstellen, ik weet ook niet wat ik zou doen. Bij mijn kinderen op school heerst het ook maar op het dagverblijf van de jongste nog niet. Maar mijn 2 oudste hebben het nu gehad (6 en 4 jaar) 4 weken geleden en de jongste (net 1 jaar) heeft het weer NIET gekregen.

ik weet ook niet of je gelegenheid hebt het thuis te houden (oppas) en hoe jong je kleine is?
dit speelt natuurlijk ook mee.

wellicht kan je het thuis houden tot het de mex griepprik heeft gehad (maar hier zit ook nog een week of 2 na waarna het pas werkt)

Linda99

Linda99

11-11-2009 om 20:59

Liora

Als iedereen dat zou doen zouden nu de crèche van de jongste en de school van de oudste verlaten moeten zijn

Ik denk zelf dat de kans dat de kleine het nu nog daar oploopt klein is. De zieke is immers al thuis.

Niet gedaan

Op het kdv van zoon was er ook een kindje met de mexicaanse griep, in zijn groep zelfs. Dat kind bleef gelijk thuis en ging aan de tamiflu ofzo. Zoon is gewoon naar het kdv blijven gaan. Ten eerste omdat ik nog wel meer gevallen verwacht (dus dan blijf je bezig), en ten tweede omdat ik liever thuisblijf als het echt nodig is (bv hij is ziek).

Zoon heeft het trouwens niet gekregen toen.

Hier op het kdv hebben ze handspray voor bij het naar binnen gaan en de kinderen moeten sowieso vaak hun handen wassen.

Ik zou bij het kdv even navragen wat ze doen om besmetting te voorkomen (speeltjes wassen etc) maar verder gewoon laten gaan.

liora

liora

11-11-2009 om 21:55

Handdoek?

Hoi,

Dank voor jullie reacties alvast. Ik breng hem morgen en vraag inderdaad wat ze precies doen om besmetting te voorkomen. Hij kruipt nog niet, dus ik overweeg om een handdoek mee te nemen en te vragen of ze hem overal op die handdoek leggen, of is dat overdreven? Daarnaast heb ik besloten hem na elke crechedag in bad te doen. Ik zal ook vragen of ze een paar keer extra zijn handjes en mond kunnen schoonmaken of zo.

Liora

Chantelle

Chantelle

11-11-2009 om 23:05

Liora

"dus ik overweeg om een handdoek mee te nemen en te vragen of ze hem overal op die handdoek leggen, of is dat overdreven? Daarnaast heb ik besloten hem na elke crechedag in bad te doen. Ik zal ook vragen of ze een paar keer extra zijn handjes en mond kunnen schoonmaken of zo"

Ik denk niet dat het veel helpt. Het virus verspreidt zich door de lucht en ook via handen etc. Maar je kind iedere dag in bad doen helpt volgens mij niet. Die handdoek ook nieet. Handjes wassen helpt volgens mij niet heel veel bij die kleintjes, bij het eerste dingetje wat hij grijpt zitten zijn handjes weer net zo onder mogelijke virussen dan twee minuten daarvoor. Bovendien helpt het alleen als ze dat bij alle kinderen doen. Ze doen het al meerdere keren op een dag. Wil je dat ze 15 keer per dag de handen van alle kinderen gaan wassen? Hoe zie je dat voor je? En sjouw je die handdoek dan ook overal mee naar toe? Wat doe je met een buurvrouw die koffie komt drinken? Houd je hem dan uit de buurt en ga je daarna het hele huis ontsmetten?

Yvon Meijer

Yvon Meijer

11-11-2009 om 23:35

Hier ook

Op onze crèche ook mexicaanse griep. Ik heb onze dochter thuis gehouden omdat we een huisgenoot hebben met verminderde weerstand. Verder vind ik het ook zo'n raar idee dat je je kind ergens heenbrengt waarvan je van te voren weet dat ze er een hele grote kans loopt om ziek te worden. Ik verwacht als ze er heen gaat dat ze binnenkort ziek wordt. Iedereen roept dat je dan ook niet meer naar de winkel kan enzo, maar toch, zo raar.

Yvon

Tja, als je niet werkt dan kan je makkelijker je kind thuishouden maar als je dat wel doet dan maak je het jezelf en werkgever wel moeilijk om "ter preventie" maar thuis te blijven. Want dit duurt echt nog wel even.

Mijn zoon zit al bijna 2 jaar op het kdv en was in het begin veel ziek en nu juist heel weinig. Goed weerstand opgebouwd dus.

En hij hoeft echt niet perse ziek te worden, zoals ik al zei is hij ondanks een geval in zijn groep nog niet ziek.

En als hij dat wel wordt, tuurlijk blijven we dan thuis met hem en hopelijk zijn we er dan weer vanaf.

Liora

Volgens mij kan je er niet zoveel aan doen, behalve dus thuisblijven. Maar dan nog, je hebt een oudere zoon die veel met kinderen in aanraking komt dus dat werkt ook niet echt.

Handdoek/badderen geeft jou misschien een beter gevoel (je doet nl iets) maar ik denk dat het niet veel uitmaakt.

Ik zou bij het kdv navragen over wat ze met speeltjes enzo doen. Want die kleine kinderen stoppen nog alles in hun mond. En als het mogelijk is ze niet allemaal dichtbij elkaar zetten.

Verder is het afwachten. Krijgt je baby een mexicaanse griepprik aangeboden?

liora

liora

12-11-2009 om 09:09

Thuis

Hoi,

Vanmorgen nog de huisarts gebeld, ik word vanmiddag teruggebeld. De assistente adviseerde in ieder geval vandaag thuis te blijven, we zijn dus thuis.
Heb de creche gesproken en ze zijn wel heel goed bezig met voorzorgsmaatregelen. Ze maken alles extra schoon, verwisselen de boxkleedjes gedurende de dag, wassen al het speelgoed gedurende de dag, klonk allemaal erg goed.

Ben benieuwd wat de huisarts zegt inderdaad.

Liora

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-11-2009 om 11:13

Hier

Toen mijn baby net was geboren belde het kinderdagverblijf van de oudste dat daar mexicaanse griep was geconstateerd. Mijn huisarts vond het onzin om oudste thuis te houden, omdat hij het overal op zou kunnen lopen. Hij is dus gewoon gegaan, maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik mijn baby zou laten gaan. Volgende week heb ik bv een kinderfeestje en laat de baby dan even bij mijn moeder. Misschien heeft het geen zin, maar ik probeer toch een beetje het risico te vermijden voor zover het kan. Zou blij zijn als we allemaal gevaccineerd zijn

liora

liora

12-11-2009 om 11:23

Huisarts gesproken

Hoi,

Huisarts gesproken en zij vindt het een goed idee om hem 1 wee thuis te houden. Je bent pas besmettelijk voor Mexicaanse griep als je de eerste symptomen hebt, en de incubatietijd is 1 tot 7 dagen. Dus als ik hem pas volgende week woensdag weer breng, dan zijn in principe de baby's die besmet zijn door die andere baby al ziek en thuis.

Nu even bedenken hoe ik dit ga aanpakken!

Liora

Lys Lionne

Lys Lionne

12-11-2009 om 12:06

En daarna?

Liora, het kan natuurlijk heel goed dat in de week dat jij je baby thuis houdt er op de creche alweer volop nieuw besmet grut rondkruipt... Ik denk werkelijk dat het een onhaalbare kaart is om je kind uit de buurt van virussen te houden. Of dat nu de mex.griep is of willekeurig ander virus.

Lys Lionne

Lys Lionne

12-11-2009 om 12:09

Roosje

Ik snap hier helemaal niks van. Je kunt je baby alleen maar beschermen tegen willekeurig welk virus dan ook door het volledig in quarentaine te plaatsen. Want ieder persoon, dus ook jijzelf, je man, andere kind, vriendjes, bekenden etc, kunnen de baby onbewust besmetten. Je bent namelijk al besmettelijk op het moment dat je je zelf nog helemaal niet ziek voelt. Het virusaantal in je lijf is dan echter al zo hoog dat je ze al pratend (en ja, iedereen spreekt min of meer 'met consumptie') in de rondte strooit.

liora

liora

12-11-2009 om 12:17

Nee

Mijn huisarts zegt dat je pas besmettelijk bent vanaf dat je je ziek voelt, zie ook mijn vorige bericht.

Het blijkt trouwens dat het betreffende kindje al sinds het weekend ziek is. Ik houd mijn baby morgen nog thuis en dan maandag gaat hij weer naar de creche.

Natuurlijk kan hij overal besmet raken, maar daar kun je niks tegen doen. Nu is er een aangetoond geval, dat is toch anders.

Liora

Hmm

als de zieke baby er niet is en de hele kdv goed schoon gemaakt is dan lopen de andere kinderen geen risico op besmetting lijkt mij.

OP de kdv/nso van mijn dochters zit ook een kind wat mex.griep heeft gehad (weet verder niet hoe het er mee staat) en ik heb mijn kinderen gewoon gebracht. Ook op school waren er kinderen met griep.

Ach liora

Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Als je dat met niet al teveel moeite kan regelen met je werk, prima. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het veel zal uitmaken (en wat doe je de volgende keren dat er griep op het kdv is), maar dat maakt niet uit. Jij hebt in ieder geval het idee dat je iets doet.

margje van dijk

margje van dijk

12-11-2009 om 14:51

Wat ik niet snap

Wat ik niet snap is wat het voor zin heeft je baby thuis te houden. Het griepvirus verspreidt zich. Anderen worden besmet. Dat kan kort of lang duren. Maar de enige manier om aan ontsmetting te voorkomen is inderdaad: thuisblijven. Maar dan ook echt thuisblijven en elke bron van ontsmetting vermijden. Dat lijkt me niet haalbaar voor veel mensen, zelfs niet voor baby's.

Dus vroeg of laat zal baby toch met het virus geconfronteerd worden. Een deel van de geconfronteerden wordt ziek en een deel niet, en baby's zijn inderdaad een risicogroep, maar wat kun je nou feitelijk uitrichten door baby thuis te houden?

Als jij boodschappen gaat doen in de supermarkt en je pakt een kar vast waar net een geinfecteerd iemand met genieste handen aan heeft gezeten, en je raakt met je hand je mond aan, dan ben jij al besmet. Of je ziek wordt hangt van meer dingen af, maar jij bent zelf dus ook een besmettingsbron voor de baby. En zo is iedereen die in baby's buurt komt.

Natuurlijk kun je het effect vertragen door de confrontatie uit te stellen, maar dat kun je toch niet eindeloos volhouden? Vroeg of laat wordt baby toch besmet.

Dus dan zou ik me ook niet zo heel druk maken over dat moment van besmetting. Nou ja, liever morgen dan vandaag, maar feitelijk doet dat er dus niet zo veel toe.

Toch?
Of mis ik iets.

Margje

Hillary

Hillary

12-11-2009 om 15:05

Eens

Ben het eens met Margje, je zou dan ook zelf thuis moeten blijven en je oudste ook. Die griep is nou eenmaal overal.

mirreke

mirreke

12-11-2009 om 15:21

Zelfs liever nu dan morgen

besmet worden (en dus jezelf vaccineren) omdat het virus nu in ieder geval nog zeer mild verloopt, in de meeste gevallen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

12-11-2009 om 16:25

En bovendien...

... worden de meeste mensen alleen maar ziek. Gewoon grieperig. Natuurlijk vervelend, maar om nu te zeggen 'dat je het jezelf nooit vergeeft' als kind besmet wordt... dat gaat wat mij betreft wel heel ver hoor. Laten we de ziekte vooral niet dramatiseren. En ga je zelf als ouder nu ook niet aanpraten dat je het in de hand hebt of je kind wel of niet ziek wordt. Dat heb je namelijk niet (of in ieder geval maar héél beperkt).

Niet gewoon grieperig

we kennen iemand die de mex. griep heeft en nu al 2 weken grieperig is met longontsteking. Dat had ze nog nooit gehad, volkomen gezond en fit persoon is het.

liora

liora

12-11-2009 om 17:10

Margje

Hoi Margje,

Het verschil is dat ik nu echt zeker weet dat ik hem met het virus direct in aanraking breng, en ook is het verschil dat hoe dichter hij ziek wordt tegen het moment dat ik en andere zoon onze prik krijgen, hoe beter.

Maar feitelijk hebben jullie gelijk, vooral omdat hij maandag en woensdag ook al op de creche was, toen wist niemand nog van iets.

Misschien breng ik hem morgen wel naar de creche dan...

Liora

Hillary

Hillary

12-11-2009 om 17:45

Begrijp je wel hoor

Hier geen baby, maar schoolkind waar ik me zorgen om maak. Hij valt niet in een risicogroep, maar hij is in het voorjaar veel ziek geweest met oa Pfeiffer. Hij was 6 kg afgevallen (van 36 naar 30 even om de verhouding aan te geven). Ben 8 maanden bezig geweest om hem weer op zijn oude gewicht te krijgen en dat zit hij nu net. Dat is nog erg licht dus, want inmiddels zijn we 8 maanden verder en zou hij dus weer zwaarder moeten zijn. Volgens de site van voedingscentrum dus flink ondergewicht. Ik ben erg bezorgd dat hij ziek wordt en zou hem en de rest van het gezin het liefst opsluiten. Hier gaat het helaas niet meer om 1 geval, maar om meerdere gevallen op school, buurt en sport, dus dat is echt niet te omzeilen. School is sowieso verplicht en 2 sportieve kinderen wekenlang niet laten sporten is ook geen optie. We wassen wat extra onze handen en hopen er maar het beste van. Soms denk ik wel laat ons ajb maar snel die griep krijgen dan zijn we er vanaf en maak ik me geen zorgen meer.

Linda99

Linda99

12-11-2009 om 17:55

Vergeet niet....

Dat mensen die NIET ziek zijn/worden wel het virus kunnen overdragen. Dus je weet nooit wanneer je wel of niet besmet kan raken. Tja, tenzij je dus komende maanden in quarantaine gaat

Van de griepsite:
"Het is ook mogelijk dat u geïnfecteerd bent met het virus, maar hier niet ziek van bent. U kunt het virus dan ongemerkt overdragen."

(was voor mezelf dus even de vraag, gezin ziek maar ik niet, zou in theorie het virus kunnen hebben overgedragen maar heb echt geen flauw idee)

liora

liora

12-11-2009 om 21:47

Nou

Inderdaad krijgt mijn baby geen prik, ik en oudste zoon wel. Ik heb trouwens begrepen dat je na de eerste prik al behoorlijk beschermd bent hoor.

Heb inmiddels besloten dat baby morgen toch naar de creche gaat. Oudste zit inderdaad op school en is waarschijnlijk een groter risico voor baby dan de creche, om over mezelf maar te zwijgen...

Liora (weer wat minder paniekerig)

Yvon Meijer

Yvon Meijer

14-11-2009 om 01:50

Petal misschien o.t.

He Petal, ik moet wel even reageren op jouw opmerking naar mij toe: "Tja, als je niet werkt dan kan je makkelijker je kind thuishouden maar als je dat wel doet "
Jij denk dat ik niet werk omdat ik mijn kind een week thuis kan houden? Ik heb een eigen bedrijf waar ik me helemaal te pletter voor werk. Als ik mijn kind een week thuis moet houden dan werk ik 's nachts, wat ik nu dus doe. En gelukkig (voor mij) kan ik dat en heb ik geen baas waar ik verantwoording aan af hoef te leggen. Maar trek alsjeblieft niet zo snel conclusies..

Yvon

Tja, de meeste mensen die werken zijn niet eigen baas, en zo bedoelde ik het. Jouw oplossing was: thuishouden. Nou mijn baas zou niet blij zijn als ik opeens een week niet op het werk kwam. Jij hebt het geluk dat je eigen baas bent, heerlijk, dan kan je dit soort dingen beter opvangen.

Ik vind je reactie een beetje overdreven.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-11-2009 om 00:41

Ja, petal

En ik bedoelde mijn reactie alleen maar als; ik herken het probleem en dit heb ik gedaan. Ik zei niet dat dit een oplossing was voor iedereen. En uit jouw bericht leek het alsof ik het makkelijk had omdat ik niet werk en dus de kinderen makkelijk thuis kan houden, dat is dus totaal niet zoals het is. En dat irriteerde me, overdreven of niet
Mijn kind gaat maandag in ieder geval ook weer naar de crèche, onze andere dochter is gezond verklaart en loopt geen bijzonder risico bij griep, gelukkig. Nou maar hopen dat ze niet ziek worden want dan moet ik ze weer thuis houden
Groetjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.