Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mijn zoon is te mager, hoe kan ik hem vetmesten'?

Mijn zoon (10 jaar) is te mager, en valt af. Mogelijke oorzaak hiervan is zijn medicatie, die hij heel erg nodig heeft. Daarmee stoppen is geen optie, dus vraag ik jullie hulp om hem ietsje dikker te maken, liefst wel op een gezonde manier.
Hij eet 5-6 boterhammen per dag, drinkt meestal ranja (5 -6 bekers per dag), 2x per dag een tussendoortje, klein portie warm eten, en een toetje.
Alle ideeën zijn welkom!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tijgeroog

Tijgeroog

09-01-2011 om 20:12

Wat zegt de dietist?

Dit lijkt me typisch "voer" voor de dietist, om samen te zorgen dat je op een gezonde manier zorgt dat hij van alles voldoende binnen krijgt.

mamamiekie

mamamiekie

09-01-2011 om 20:21 Topicstarter

Ervaringsverhalen?

We willen idd contact zoeken met een dietiste, maar ik hoopte op reacties van mensen met ervaring.
Nog wat info: zoon heeft een bmi van 12,6. Dit duidt op echt ondergewicht bij een kind van 10 jaar. Bovendien worden zijn ribben en ruggegraat nu wel heel erg zichtbaar, echt vel over been.
Zoon lust niet zo veel, hij is erg kieskeurig met eten en drinken, dat maakt het allemaal moeilijker. Ook wil ik hem geen ongezonde eetgewoontes aanleren, met het oog op de toekomst.
Hij eet niet zoveel warm eten, omdat hij een broodmens is.
Pelle, wat is fantomalt?

Polly Shearman

Polly Shearman

09-01-2011 om 20:27

Fantomalt

is geur en smaakloos poeder dat je overal doorheen kan doen, en dat schijn heel energie rijk te zijn.
Dolf jansen gebruikt het bijna zijn hele leven.

I rest my case

)

ijsvogeltje

ijsvogeltje

09-01-2011 om 21:54

Wat ideeën

Hier ook een zoon met verminderde eetlust door medicatie. Gelukkig wel een gezond BMI. Wat jij beschrijft, lijkt mij absoluut iets voor een diëtist! En wat vindt de arts ervan? Is er wellicht een alternatief medicijn met minder invloed op de eetlust? Hoe is zijn eetlust als de medicatie is uitgewerkt? Hier raakt het rond 19 uur uitgewerkt, en dat is inmiddels dan ook het 'ver-mest-moment': twee stuks fruit, 2 broodjes pindakaas, schaaltje vla, en soms nog wel meer. Ook 's ochtends maken we wat kans voordat de medicatie werkt; op tijd ontbijten dus.
Ik denk dat je vaker een tussendoortje kan geven, ik vind 2 per dag niet veel. Fruit of een boterham bijvoorbeeld. En in plaats van ranja een beker (volle) melk extra of een zelfgemaakte vruchtenshake, daar zitten veel meer voedingsstoffen in. Door de warme maaltijd kun je extra een scheutje olijfolie voor hem doen.
Maar ik zou zeer zeker naar een diëtist gaan, dit klinkt niet gezond!

Fantomalt=

suiker, maar dan in een andere "bouwvorm" , het wordt langzamer door het lichaam afgebroken. Het is inderdaad bijna smaakloos.
mams

Primavera

Primavera

09-01-2011 om 22:36

Twee keer ontbijten, werkte hier

Mijn oudste zoon heeft een enorme groeispurt doorgemaakt toen hij dankzij groeihormoontherapie zijn groeiachterstand weer begon in te halen. Hij werd toen te mager omdat hij veel meer energie verbruikte dan hij binnenkreeg.
Meer tussendoor geven hielp niet, omdat dat gelijk weer afging van zijn trek in de gewone maaltijden. Als een maaltijd machtiger is, dan eet hij er gewoon minder van, omdat hij een zeer goed ingebouwd verzadigingsgevoel heeft.
Dat is verder allemaal prima, maar in die periode (en nu nog in mindere mate) had hij dus wel meer kcal nodig dan normaal gesproken. Wat hier bleek te helpen is iets eerder opstaan en uitgebreid ontbijten, aankleden en dan nog een keer ontbijten. Dat extra ontbijt en op niet schoolse dagen soms wel eens drie keer ontbijten geeft hem juist dat extra beetje meer om weer binnen de lijntjes te vallen. Hij blijft wel mager, maar dreigt niet meer ongezond mager te worden.
Groeten Primavera

Marie

Marie

09-01-2011 om 22:52

Nutridrink?

Hallo
Misschien tussendoor dagelijks een flesje Nutridrink?
http://www.nutriciamedischevoeding.nl/oplossingen/productcatalogus/product/nutridrink/nutridrink
Wat krijgt hij op brood? Halvarine, margarine, echte boter?
En vaker op een dag eten? Van drinken krijg je ook een "vol" gevoel. Dus in plaats 6 x een beker ranja eerst wat eten (boterham?) en dan wat drinken?
succes

Verbranden van energie

Het scheelt ook nog of je kind erg beweegelijk is, veel sport en buiten speelt.
Bewegen is natuurlijk gezond, maar een kind in de groei kan ook tè veel verbranden door beweegelijkheid. Als er meer calorieën verbranden dan er in gaan kom je niet snel aan. Is je zoon snel nerveus, slaapt hij goed? Kinderyoga, ontspanningsoefeningen kunnen dan helpen. Soommige kinderen kunnen niet eens de rust vinden om hun bord leeg te eten of zijn juist constant moe.
Als je zoon gezond is, weinig ziek, goed groeit en in goede conditie is dan is er misschien geen reden om je ernstig zorgen te maken en biedt de diëtiste voldoende hulp.

koentje

koentje

10-01-2011 om 15:47

Mamamieke

slikt je zoon ritalin of soortgelijk?
In dat geval kan het een idee zijn om hem in de loop van de avond, vlak voor het naar bed gaan nog wat tegeven. Het is toch vaak een kwestie van eetlust die verpest wordt door de ritalin, zonder dat een kind daadwerkelijk misselijk is.

bibi63

bibi63

10-01-2011 om 22:04

Gezonde 'dikmakertjes'":
- wat extra (olijf)olie door het eten.
- wat dikker boter (kuipje) op het brood.
- wat meer jus (van vloeibare bak en braad)
- brood met pindakaas of nutella
- allerlei noten/nootjes
Groetjes Bibi

mamamiekie

mamamiekie

11-01-2011 om 09:01 Topicstarter

Reactie

Bedankt voor de reacties.
We hebben besloten toch eerst naar de dokter te gaan, morgenochtend kunnen we daar terecht. Zoon voelt zich smorgens ook niet zo lekker, maar na het eten gaat het een stuk beter.
2 keer ontbijten lijkt hem wel wat, is een goed idee. Verder heb ik wat gegoogled en het blijkt dat vruchtensappen eetlustopwekkend zijn. Ik ga dus wat appelsap inslaan.
Noten als tussendoortje kunnen we ook proberen.
Zoon doet al een lekker dik laagje margarine op zijn brood (waar ik van gruwel, maar dat terzijde).
Eventueel kunnen we op advies van dokter of dietist nog fantomalt proberen.
Bedankt voor de reacties, ik laat nog weten hoe het bij de huisarts is geweest.

mamamiekie

mamamiekie

11-01-2011 om 09:07 Topicstarter

Nog een reactie

Ik was nog vergeten: zoons medicatie is strattera (middel tegen ADHD). Dit middel heeft een langere opbouw nodig dan ritalin, en is ook niet ineens uitgewerkt. We kunnen hiermee dus niet schuiven, zodat hij savonds meer honger heeft.
Extra tussendoortje geven zou dan rond 5 uur smiddags worden, en dat vind ik te kort voor het avondeten van ongeveer 18.15 uur.
En, zijn lengte 1.35 en gewicht 23.1 kg. Hij is erg klein voor zijn leeftijd (10 jaar), maar hij groeit volgens zijn eigen groeilijn.

Extraatjes

Hier ook een mager meisje dat met regelmaat ondergewicht heeft/had (b.v.als ze ziek is geweest of in spannende tijden) het gaat bij haar inderdaad maar om ong. 1,5 tot 2 kilo. Ook een broodeter en ook geen makkelijke eter. Verder gezond kind en persoonlijk vind ik al die aandacht van 'té mager' ook niet zo goed voor een kind (welke indruk een diëtiste wel zou kunnen maken, het word dan zo 'groot' meteen). Ik had wat standaard trucjes om d'r gewicht wat op te krikken. Wat vettere melkproducten (geen optimel met 0% vet, maar een wat vettere variant, geen halfvolle melk,maar volle melk etc.) Daar merkte ze niet eens wat van...hoogstens de eerste dag dat ze een opmerking maakte van wat een rare melk. Danoontjes (is ze gek op) en vaak fruit klaarmaken als ze uit school kwam (geschild bakje fruit). Doordat je het fruit klaarmaakt en in een bakje doet wekt het niet de indruk dat het veel is, meestal at ze dan zo 3 stuks fruit weg. Normaal eet ze ook wel fruit (zeker elke dag na het 12.00 uur eten) maar dan houd ze het bij 1. En de broodmaaltijd kleedde ik wat vaker 'aan' met wat extraatjes. Een gekookt ei, een gebakken ei, een broodje gezond maken (kaas,ham,tomaat,sla etc.), tomatensoep, groentesoep, dubbel beleg (kaas+pindakaas), wat boerenkool van gisteren, flensjes of wentelteefjes (brood gebakken in melk en ei). De broodmaaltijd gezellig maken ( klasgenootje meenemen ofzo) helpt ook. Altijd uitgebreid dekken en veel keus in beleg, vers brood dat 'zit' wat minder en dan eten ze er 1 meer.
Nutirdrink kreeg mijn dochter ook van de huisarts....maar dat vond ze gruwelijk vies.
Misschien heb je wat aan deze tips?
Nu ze aan het puberen is geslagen is ze nog wel mager, maar het ondergewicht (ribben te tellen) is de laatste tijd niet meer voorgekomen. Ze blijft dus eindelijk redelijk op gewicht.
groeten albana

Yura

Yura

11-01-2011 om 10:52

Zoon ook altijd op randje

Ook mijn zoon heeft na ziekte snel ondergewicht. Vorig jaar was hij 2 keer kort achter elkaar ziek en was toen 6 kg kwijt. Hij woog toen nog 29 kg bij 1.55 m ongeveer. Was wel eng hij kon niet meer wakker blijven, moest hem eten opdringen van de dokter. Telkens wakker maken en wat eten geven, calorien zette ik in een excell-sheet, was blij als er 500 in gingen, langzaam knapte hij op en kreeg ik hem op een dieet van 3000 calorien. Heb gezorgd voor heel weinig beweging (bracht hem achterop de fiets naar school) en bij ca. 33 kg kreeg hij wat kracht terug. We zijn nu zo'n 20 maanden verder en hij weegt nu 38 kg bij 1.62 m. Sindsdien let ik wel heel erg op dat hij met name zijn tussendoortjes eet, toen hij eind groep 8 op kamp was was hij weer 2 kg kwijt, maar dat had ik er gelukkig in een week weer bij. Ook sport hij veel en dan krijgt hij sindsdien AA te drinken ipv gewoon water wat ik hem vroeger gaf, vond die sportdrankjes altijd onzin (nog steeds hoor, maar niet voor hem), hij kan namelijk van de zenuwen niet goed eten voor een bijvoorbeeld een tenniswedstrijd en als je de pech hebt dat zo'n wedstrijd uitloopt tot 2,5 uur dan moet hij daarna nog een paar dagen extra eten om weer op gewicht te komen. Nutridrink hebben wij ook geprobeerd, maar vond hij ook vies, heb wel fantomalt overal doorheen gegooid toen hij zo ziek was, was hij ook niet zo gecharmeerd van. Hij proeft dat soort dingen heel snel, zo lust hij alleen hv melk en magere yoghurt omdat we dat altijd hebben, kan wel volle kopen, maar gevolg is dat er dan helemaal niks meer in gaat. Hij proeft ook het verschil bijvoorbeeld tussen de verschillen watermerken. Zoons ribben zijn wel al zijn hele leven te tellen geweest, zelf zegt hij gewoon dat hij een sixpack heeft (is ook zo haha, maar met zo weinig vet zie je elk spiertje).

Guinevere

Guinevere

11-01-2011 om 10:53

Bijvoederen

Ik voeder mijn kinderen bij met pistachenootjes of cashews, en toastjes met zalmsalade en/of brie. Aan het einde van de middag, zodat het wel een beetje is weggezakt tegen de tijd dat het diner begint. Als fruit kies ik liever een banaan voor ze dan een appel.
En dik boter op brood, op een manier die ze niet merken (boter op warm brood smeren en dan trekt het er zowat helemaal in). Oudste krijgt als tussendoortje nooit een klein koekje mee naar school, maar altijd een eierkoek of een stroopwafel. Iets groots in elk geval. Hij eet overdag ook niet zoveel vanwege de Medikinet (ritalinachtige), vandaar mijn inspanningen. Jongste wil ik genoeg volstoppen met Belangrijke Voedingsstoffen omdat hij niet zo best groeit en het vertikt om normaal avondeten te eten. In het geval van jouw zoon zou ik inderdaad zeker langs een arts gaan.

bertje1

bertje1

11-01-2011 om 20:38

Dietiste hiero

ik denk dat hij hier misschien al langer mee kampt, dus ik zou wel naar een dietiste gaan wat kan het kwaad, kost je niets.
maargoed, even dit: fantomalt is een soort suiker die niet zoet smaakt, samenstelling is dus iets anders, maar het wordt 'gewoon' opgenomen. Omdat je er meer van neemt omdat het niet zo zoet smaakt als suiker, krijg je meer kalorieen binnen. Als zijn groei afbuigt, zou ik zeker eens advies vragen! succes

Annet

Annet

11-01-2011 om 21:31

Hier ook twee ondergewichtjes

Beide kinderen zweven altijd rondom ondergewicht. Maar dat is ook hun bouw en dus normaal. Voor een kind met een andere bouw kan het randje ondergewicht veel te licht zijn.

Oudste is bijna nooit ziek en daar maak ik me ook geen zorgen over.
Jongste heeft astma en is wel geregeld ziek (en valt dan af). Zijn gewicht houd ik wel in de gaten.
Mijn tips:
- gelijk na het opstaan ontbijten, pas daarna aankleden en andere dingen doen
- grote koek of boterham als tussendoortje op school
- lunch met extra's (zoals al eerder genoemd gekookt ei, gebakken ei op brood, extra stukje kaas). Natuurlijk niet alles tegelijk maar één van deze dingen.
- na school uitgebreid fruitbakje met limo
- voorafje voor het eten met nootjes, stukje kaas of rolletje vleeswaren. Ook wel eens kroepoek of een klein bakje chips.
Mijn ervaring is dat een voorafje zorgt voor meer eetlust bij de avondmaaltijd. Bij jongste is 30-45 minuten voor de avondmaaltijd voldoende om nog genoeg te kunnen eten daarna.
- avondeten naar wens
- handje noten of blokje kaas of stukje leverworst voor het slapen gaan.

Nog een favoriet tussendoortje

Ondertussen is het al zo gewoon, vergeet ik jongstes favoriete tussendoortje...
Bewaar overgebleven pasta (zonder saus) zet in de koelkast. Schil een appel of snij een banaan in stukjes. Doe in een bakje de appel met kaneel en suiker. Roeren en doe daar de pasta bij. 1 minuutje in de magnetron en dan nogmaals roeren en wederom 1 minuutje magnetron, beetje boter er nog bij. Die met banaan, daarbij doe je alleen de pasta in de magnetron (banaan dus niet).
Alleen jongste 'mag' hier dit overheerlijke tussendoortje (i.v.m. haar gewicht dus).
Meestal krijgt ze dit rond 20.00 uur. Ná de warme maaltijd dus en voor het naar bed gaan.
groeten albana

Massi Nissa

Massi Nissa

12-01-2011 om 11:04

Hier opvallende verbetering sinds ze naar school gaat

Het cb heeft werkelijk bij elk bezoek gemeld dat dochter qua gewicht achterbleef bij haar lengte en geinformeerd of ze wel goed at. Ja, dat deed ze. Heel gevarieerd, alleen wel kleine beetjes: een halve appel tussendoor, een halve boterham, een eetlepel avondeten. Ze was en is kerngezond, dus ik maakte me er eigenlijk niet zo druk om. Haar vader is ook ronduit mager en nooit ziek.
Wat mij opvalt is dat ze meer is gaan eten sinds ze op school zit. Ineens gaan er anderhalf a twee boterhammen door bij de lunch en als ze 's middags thuiskomt, wil ze eigenlijk aan een stuk door eten. Ik heb dan standaard fruit, maar ben inmiddels ook begonnen met het opwarmen van kliekjes rond half vijf (een beetje overgebleven stamppot of macaroni). En dan eet ze om zeven uur meestal ook nog met ons mee. We staan erbij en kijken ernaar. Ze is in amper een half jaar tijd ruim twee kilo aangekomen!
Ik geef trouwens geen extra vette dingen, maar ze eet bijna dagelijks brood met olijfolie (Marokkaanse gewoonte) en ze drinkt ook een flinke beker yoghurtdrank per dag. Soms uit een pak, soms zelfgemixt.
Ik denk inderdaad ook dat de normen zijn opgeschoven. Er is niets mis met zichtbare ribben. Het is pas eng als het kind te weinig energie heeft, snel moe wordt, snel virusjes oppikt, dat werk.
Groetjes
Massi

Kari1

Kari1

12-01-2011 om 18:57

Verschuiving

Ja, de normen zijn verschoven, maar dat zijn dan ónze normen, hoe we naar kinderen kijken, de maten van kleding, en andere meer maatschappelijke en subjectieve zaken. De objectieve gezondheidsnormen zijn niet verschoven. Wat er in een ander draadje werd gezegd ("Overigens is niet alleen de bmi aangepast aan de nieuwe norm, ook de lijn van het consultatiebureau...") dat is niet zo.
TNO maakt om de zoveel jaar nieuwe groeilijnen, omdat kinderen gemiddeld steeds langer werden (en dus ook zwaarder, anders zou het niet in verhouding zijn). De laatste dateren van 2010, daarvoor dacht ik 1997. Het blijkt dat de lengtegroei tussen de voorlaatste keer en 2010 niet meer is toegenomen. Kinderen worden dus niet meer steeds langer, dat is gestabiliseerd. Helaas geldt dat niet voor de breedtegroei, kinderen worden wél steeds zwaarder. Maar men heeft besloten om de gewichtscurven en de BMI-curven op de "oude" norm te laten staan, omdat dat gewichten en BMI's zijn die gezonder bij de lengte passen.
Kari

Berber

lees dat je een week in het sophia hebt doorgebracht met je kids?? alletwee? Toch niks ernstigs hoop ik?

liefs lisa (die ooit een zoon had van nog geen 2 kilo maar die nu met net 5 jaar (gisteren!) 19 kilo weegt...

Massi Nissa

Massi Nissa

14-01-2011 om 19:42

Berber (ot)

Ik schrik van je berichtje. Wat hoop ik toch dat jij eens een jaar of wat geen strippenkaart op het ziekenhuis hebt. Ik bedoel, petje af voor je strijdlust en optimisme, maar volgens mij heb je nu wel genoeg heen en weer gesjeesd. Ik hoop dat 2011 verder een zorgeloos jaartje wordt.
Groetjes
Massi

Berber (ot)

Berber, heb ivm geheel ot in dit draadje even een nieuwe gestart hieronder. ....

Mariska

Mariska

15-01-2011 om 14:50

70er jaren

Ik hoorde op het consultatiebureau dat de gewichten van onze kinderen helemaal jaren 70 zijn... Er werd mij duidelijk uitgelegd dat de normering is bijgesteld omdat kinderen zwaarder worden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.