Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Minder dan 30 koolhydraten per dag

Hallo,

Graag zou ik minder dan 30 koolhydraten per dag willen eten i.v.m. afvallen. Overal kom ik handige informatie tegen maar als ik meer wil weten moet ik betalen voor deze info. Wie kan mij verder helpen?
Met een handige website of eigen ervaringen?
Alvast super bedankt!

Groet,

Rianne


Kaaskopje

Kaaskopje

12-07-2019 om 12:52

Van mij geen ervaringen

maar wel de vraag waarom je dit zou doen. Ik weet het hoor, veel mensen zweren bij een koolhydraatarm dieet, maar als er geen directe medische reden is, leg je je hiermee behoorlijk wat beperkingen op, beperkingen waar ik nooit het voordeel van heb kunnen vinden. Ik eet gewoon mee met wat er gegeten wordt. Ik was vroeger een beetje een vuilnisbak. Is er iets over, geef maar aan Kaaskopje. Dat doe ik niet meer. Ik stop soms met eten als ik best nog wat zou lusten, maar waarom zou ik het doen? Voldaan zijn is niet hetzelfde als propvol zitten.

Mijn persoonlijke raad, die je uiteraard aan de kant mag vegen: je hebt meer aan een 'dieet' van minder eten dan je nu doet, je suikergebruik verminderen of afschaffen als dat lukt, afwegingen maken bij wat je tijdens een dag wilt eten. Weet je dat je een ijsje gaat eten (mijn hobby tijdens de lente en zomer) dan weet je dat je van een gebakje erbij aan zult komen. Door je verstand te gebruiken kom je een heel eind.

Naast matigen met alles wat je eet, is beweging een must. Elke dag een half uur is het advies voor iedereen en dat helpt ook al bij het afvallen. Ik zeg eerlijk dat ik een half uur écht lopen vaak niet haal, maar ik heb weer andere beweging. Een dag langer lopen helpt ook, op fitness gaan of in de natuur oefeningen doen... helpt ook. Deze manier van leven moet je nieuwe manier van leven worden. De beruchte knop omzetten dus.

Hangkous

Hangkous

12-07-2019 om 13:06

30 wat?

30 gram per dag of 30 energieprocent?
Energieprocent is het aantal procenten van de ingenomen energie die uit koolhydraten afkomstig is.

Waarom wil je dat gaan doen? Wil je afvallen of heb je een ziekte waardoor je minder koolhydraten mag?
Aanbevolen wordt tussen de 40 en 70 energieprocent uit koolhydraten te laten bestaan dus minder dan 30 is wel heel weinig.
30 gram is heel weinig, met een appel en 200 gram worteltjes zit je al boven die 30 gram. Dat wordt dan een soort uithonger dieet.

Met koolhydraten is niks mis voedingstechnisch, je kunt er (mits het geen suiker is) bijna onbeperkt van eten hoe vezelrijker hoe beter.

bieb63

bieb63

12-07-2019 om 13:08

30 Koolhydraten

Het wordt natuurlijk een hele puzzel om niet meer dan 30 koolhydraten per dag te willen eten. Gereken, gedoe enz. Zou er niet op die wijze aan beginnen.
Wat Kaaskopje al aangeeft: gewoon je gezond verstand gebruiken en voldoende bewegen.
En verder kun je natuurlijk heel goed en zonder al te veel gedoe je koolhydraten inname beperken. Allereerst natuurlijk zoveel mogelijk die suiker schrappen. De koolhydraten die je tot je neemt iig in de volkorenvariant, dus geen lege koolhydraten. En verder bij een AVG maaltijd de aardappel of rijst vervangen door een tweede soort groente.

Kijk

Als je een vlinder bent dan kun je wel toe met minder dan 30 koolhydraten. Maar die posten hier niet.

MK

MK

12-07-2019 om 14:37

Nou

Ik heb zwangerschapssuiker gehad en moest toen op een dieet van 30 gr koolhydraten per avondmaaltijd. Bij ontbijt en lunch mocht ik 15 gr. Dus 30 gr per dag is wel heel erg weinig. Bij mij voorkwam zo'n dieet dat ik insuline moest gaan spuiten.

Er zijn ontzettend veel kh-vrije of kh-arme recepten op internet te vinden. Mijn man vond sommige gerechten ook erg lekker en die hebben we in ons menu gehouden.

Ik ben nu niet meer op een kh-arm dieet hoor, maar het werkt wel als een tierelier: ik was na de bevalling lichter dan mijn startgewicht. Was niet het doel, maar een mooie bijkomstigheid.

@Emma

@Emma

12-07-2019 om 15:20

Ervaring

Mijn minimum aan koolhydraten als ik heel snel wil afvallen ligt tussen 50 en 70 gram per dag. En dan zgn trage koolhydraten: havermout, volkoren, enz. Maximaal een paar weken ofzo, niet te snel afbouwen want je gewicht zit er zó weer aan.
30 Is echt extreem weinig, zou ik niet doen.

Patricia

Patricia

12-07-2019 om 20:59

Pas op

Koolhydraatarme voeding is vaak ook rijker aan vet.Pas hiermee op, ik heb er een heel akelige galblaasontsteking aan overgehouden. Opname in het ziekenhuis en echt liters antibiotica waren nodig voor herstel. Viel toen wel de nodige kilo's af .

Guppie

Guppie

12-07-2019 om 22:31

Hormonen

Voor een gezond gewicht is je hormoonhuishouding belangrijk. Daarom zorgen dat je bloedsuikerspiegel stabiel is. Combineren van langzame koolhydraten, met eiwit, vet en vezels helpt daarbij. Beter pasta van peulvruchten dan van bloem. Als je eens kijkt naar het voedingspatroon van bepaalde gezonde volken, kan je daar wat uit aflezen. Vaak eten ze redelijk wat zetmeel en niet eens zo heel veel eiwit.
Diverse vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren kunnen helpen om de insulingevoeligheid te verbeteren.

Caesar

Caesar

13-07-2019 om 13:29

Volken

“Als je eens kijkt naar het voedingspatroon van bepaalde gezonde volken”

Wat zijn dan de gezonde volken?

Caesar

Monaco, Japan, Singapore en Manao vermoed ik. Daar is de leernsverwachting het hoogst.
https://www.indexmundi.com/map/?v=30&l=nl

Maar ja, in Monaco kennen ze geen 'typisch Monegasks eten', ze eten er Frans en Italiaans met veel wijn erbij. Wel hebben ze vijf Michelin-sterrenrestaurants met achterlijk hoge rekeningen. Misschien is dat hun geheim: het eten zo duur maken dat je zes dagen per week op water en brood leeft 😂

Knurf, geen correlatie

Jij denkt dat volkeren gezond zijn als hun levensverwachting hoog is.
Die conclusie kun je niet trekken.

Het kan zo zijn dat in een land de bevolking een hoge levensverwachting heeft omdat de medische zorg heel goed is en ze iedereen zo lang mogelijk in leven kunnen houden. Je kunt dus een volk hebben waarvan 20 % diabetes I heeft, een andere 20% hartfalen, een andere 20% ligt in coma in een tehuis en de rest heeft kleinere kwalen. Maar de gezondheidszorg is zo goed, dat alle operaties lukken, de medicijnen veel gebruikt worden en goed aanslaan.Zo wordt iedereen boven de 85.

Je laatste conclusie vind ik dan wel briljant!

Caesar

Caesar

13-07-2019 om 19:48

Knurf

Vijf Michelin-sterrenrestaurants bestaan niet. De telling gaat tot drie.

Caesar

Caesar

13-07-2019 om 19:49

Welke dan

Blijft mijn vraag aan Guppie staan. Wat zijn dan de ‘gezonde’ volken?

Caesar

Het gaat om het aantal restaurants met een ster, niet om het aantal sterren per restaurant.

Caesar

Caesar

13-07-2019 om 23:28

Knurf

Ah zo. Maar dat zijn er dan 6 dacht ik

aleid

aleid

16-07-2019 om 22:02

koolhydraatarm

eten... ik doe het ook. Met een familiale aanleg voor diabetes wil ik het nodige doen om te voorkomen dit ook te krijgen. Nu nog koolhydraatarm om gewicht te verliezen, later koolhydraatbeperkt om op gewicht te blijven en suikerpieken te voorkomen. Ik denk dat je datgene moet doen waar je je lekker bij voelt. Wat voor jou werkt. Dat kan voor eenieder verschillen.

koolhydratenteller

Als je wilt weten hoeveel koolhydraten producten bevatten, kun je altijd een app gebruiken zoals bijvoorbeeld de eetmeter van het voedingscentrum. ( https://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/apps-en-tools-voedingscentrum/mijn-eetmeter-app-online.aspx )
Ik gebruik deze ook, heb zelf diabetes type 1 dus moet elke koolhydraat compenseren.
De app van het voedingscentrum is gratis en het geeft je inzicht in de samenstelling van je maaltijden. Heel gemakkelijk in gebruik.

Poeh

Ik gebruik de voedingscentrum-app omdat ik minder verzadigd vet wil eten en wat wil afvallen. Volgens die app eet ik gemiddeld 220 gram koolhydraten per dag (op een totaal van gemiddeld 1870 kcal). Dus minder dan 30 gram is wel heel karig.

Paddington

Paddington

07-08-2019 om 14:58

Het is een kwestie

van keuzes maken.

Persoonlijk zou ik ook niet naar de 30 gram per dag gaan. 220 gram per dag vind ik dan wel weer erg veel.

Meestal zit ik ergens tussen de 50 en de 80 gram koolhydraten per dag, waarbij ik ook let op verzadigde vetten. MyFitpall of de Eetmeter kunnen daarbij helpen. In het begin is het zoeken, maar hoe langer je op die manier eet, hoe makkelijker het wordt.

Paddington

Wat eet je dan (of juist niet) met zo weinig koolhydraten? Ik val op mijn hoeveelheid af, maar het mogen nog best minder koolhydraten zijn.

Paddington

Paddington

08-08-2019 om 10:46

Wat ik

niet eet is normaal brood. Eigenlijk eet ik doordeweeks helemaal geen brood.

Lunch is een salade, soep of yohurt (met fruit, noten en lijnzaad) Vooral soep vind ik erg lekker. Ik heb heel veel recepten voor soepen met veel verschillende groentes. De meeste vegetarisch (geen verzadigde vetten).

Ontbijten doe ik niet (intermittent fasting). Tussendoor neem ik fruit/komkommer/noten of vis.
De meeste koolhydraten die ik binnen krijg zijn dus uit verschillende soorten groente en een bij mijn avondeten.

Ik doe dit nu 1,5 jaar en ben er al aardig mee afgevallen. Voor mij is het voornaamste dat ik rustig aan afval (geen crashdieet) en dat ik een levenstijl aanhoudt die ik de rest van mijn leven kan aanhouden.

Voor mezelf heb ik dus echt niet alle koolhydraten uit mijn dieet geschrapt, maar wel drastisch beperkt.

Verder is het zoeken naar waar jij je fijn bij voelt. Voel jij je lekker bij de 220 gram Kh dan is dat prima. Ik ben met mijn eetgewoontes begonnen onder begeleiding van een dietiste. Die begeleiding krijg ik nog steeds. Voor mijn gezondheid zal ik namelijk nog behoorlijk wat moeten afvallen, maar elke kilo minder ben ik al blij mee.

Marola

Marola

08-08-2019 om 12:05

ja

Ik eet koolhydraat beperkt tot arm (zo'n 30 a 40 gram per dag). Ik val niet echt af maar dat komt omdat ik mijn leven lang getobt heb met anorexia en boulimia en mijn lichaam op een spaarstand is gekomen.
Maar... ik heb diabetes en de artsen wilden mij aan de metformine hebben wat ik flauwekul vind want gebaseerd op dat je wel koolhydraten moet eten. Dat vond ik het paard achter de wagen spannen. Dus ik ben al tien jaar geleden aan deze levensstijl gegaan en nu hebben de artsen groot respect voor me: mijn bloedsuikercurve is al jaren een volkomen strakke lijn en zelfs aan de lage kant (37).
Bovendien had ik voor dit dieet -hoewel ik al 20 jaar alleen langzame koolhydraten at- altijd toch last van hypoglykemie. Dat is nu ook helemaal over.
Ik eet veel salades met vis, als avondeten veel gewokte groente met een eiwitbron (bijv. vegetarische wokblokjes). Ik heb alles uitgezocht op koolhydraten zowel als verzadigde vetten. Ik eet vrijwel nooit vlees wat het iets ingewikkelder maakt.
Als 'brood' kan ik dit aanraden: de albert heijn heeft flesjes met alleen eiwit. Eiwit opkloppen, dan sesamzaad en amandelmeel erbij, tien minuten in de oven en je hebt een heerlijk soort cake brood dat je kunt beleggen met bijvoorbeeld kaas of amandel pasta. Als je eenmaal gewend bent, is het helemaal geen nare levenswijze, alleen wat onhandig als je bij anderen eet of uit eten gaat. succes!

Tensy

Tensy

09-08-2019 om 12:20

Interessant

Ik vind het interessant om te lezen hoe mensen hun eetgewoontes aanpassen aan hun gezondheid, behoeften of om gewicht te verliezen. Wat ik heel veel hoor en hier ook lees is, dan veel mensen zo vastgeroest zitten in wat je zou moeten eten. Geen brood eten, wat eet je dan? Er zijn hele volkstammen die geen brood eten. Of bijv. geen enkele vorm van koemelk in hun dieet hebben. Ook die mensen kunnen gewoon leven. Het voldoen aan de norm, normaal doen, een beetje dat calvinistische 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' hoor ik er in terug. Voor velen is het erg lastig om hun eetgewoontes om te gooien. Zeker als je afstand moet nemen van wat normaal is in de Nederlandse of Westerse keuken. Ik heb dat inmiddels al meerdere keren moeten doen omdat mijn arts mij of niet wilde onderzoeken op allergieen of een verkeerde diagnose stelde. Als kind mocht ik geen varkensvlees, chocolade en ei-geel. Volslagen uit de lucht gegrepen en mijn klachten gingen er ook niet van over. Pas veel later is dat door mijzelf losgelaten. Toen zelf gaan experimenteren omdat ik veel klachten had en niemand wist wat het was; suikervrij (heel moeilijk, maar kreeg er wel veel energie voor terug), veel volkoren (dat moet zo gezond zijn, maar mij leverde het naast een vol gevoel niks extra's op), en toen ben ik door iemand erop gewezen dat het er op leek dat ik een lactose intollerantie had. Dus melkvrij gaan eten, en dat is helemaal lastig want dat zit ook overal in, brood, cake, koek, sauzen, worst, vleeswaren, kaas, room, boter, yoghurt, ijs. Daardoor ben ik wel nog meer zelf gaan maken, dus zelf vanaf de basis koken. Dat leek mensen in mijn omgeving al een hel, maar vergeet niet dat de generatie tot de jaren '70 eigenlijk niet anders gewend was! Dus, ja, ook dat ging. Ondertussen was het pakjes-vrij-koken erg in zwang, zodat niemand meer opkeek van een zelf bereide lasagne met zelf gemaakte bechamel. Zelfs de pasta maakte ik zelf. Het hele gezin ging er in mee, ze moesten wel, en ik maakte gewoon lekker eten! Willen ze pizza; hup mixer aan met deeg, tomatensausje laten pruttelen en stuk voor stuk pizza's uitrollen en beleggen. Gekochte pizza's vinden ze hier voortaan erg vies, alleen die bij een heel goed italiaans restaurant. Ondertussen erachter gekomen dat een lactose intollerantie vaak de dekmantel is voor een gluten intollerantie; coeliaki. Ik bleef nog klachten houden, en artsen zijn niet bezig met voedingsadvies te geven, ze willen een behandeling en medicijnen voorschrijven. Nou daar is met coeliaki weinig aan verdiend. Tot het moment dat ik bij de huisarts huilend vroeg of ze mij alsjeblieft wilde helpen, en ze alleen anti depresiva wilde voorschrijven, zo ziek voelde ik me, maar onderzoek of echt naar me luisteren nada noppes. Toen kwam ik erachter dat ik mezelf beter moest maken. Bloedonderzoek aangevraagd voor de waardes van diverse essentiele vitamines; bedroevend laag, en nog zag de huisarts de noodzaak niet in. en na aandringen toch aanvullende viamine therapie gekregen. Toen dus viel t kwartje dat mijn klachten allemaal gluten reacties waren; mijn darmen waren zo beschadigd dat ze nog weinig konden opnemen. Gestopt met gluten eten, en ja ook dat zit overal in, en ook geen melk, ook geen glutenvrije melk producten, en binnen 24 uur voor het eerst in 20 jaar diaree vrij. Ook de darmklachten, net zo pijnlijk als weeen, direct afgelopen. De bubbelende gasfabriek in mijn buik is verleden tijd! Nu na 4 maanden glutenvrij eten zijn mijn darmen al zo herstelt dat ik voor het eerst in 10 jaar weer melk, kaas, boter, ijs en slagroom kan eten. Voor mij bewijs genoeg. Maar weer omschakelen!
Lieve mensen, als je je er goed bij voelt, eet wat je lijf nodig heeft! Niet wat je volgens de sociale normen moet eten. Eet groente, fruit, noten, zaden, eieren, vis, vlees, kruiden, dan ga je al zo goed! Laat anderen maar kletsen, als jij je er goed bij voelt moet je het vooral doen.

bieb63

bieb63

10-08-2019 om 15:02

Tensy

De discussie ofwel de vraag van TS gaan niet over voedselintolerantie of allergieën. Of over suikerdips enz. En als je allergisch bent voor sinaasappel, moet je geen sinaasappel eten. Maar dat is niet de discussie. Die is: om zo min mogelijk koolhydraten te eten ivm afvallen. Even los van het feit of dat helpt. En dat heeft niets te maken (wordt ook niet zo gesteld) om volgens de 'sociale normen' te eten. Sterker nog: in NL eten we nogal wat koolhydraten door onze brood en aardappel cultuur. En sinds lange tijd ook pasta en rijst.
Kortom het gaat erom: Wat kun je als alternatieven eten.

Tensy

Tensy

10-08-2019 om 15:12

Bieb63

Dat wil ik ook juist zeggen; TS wil graag koolhydraat arm eten, dat is in NL sociaal niet zo geaccepteerd omdat ons hele menu en eetgewoontes rondom brood, aardappelen en rijst en pasta zijn gebouwd. Als je dan verteld dat je dat niet eet, dan krijg je de vraag ' wat eet je dan?'. Nou; groente, fruit (minder want zit door de suikers veel koolhydraten in), vlees, vis, eieren. Ik wilde aangeven dat je je hele voedingspatroon kunt omgooien, meerdere keren. En dat je dat vooral moet doen als het goed is voor jou. Dat het bij mij om een intollerantie ging, was het voorbeeld waarom IK bijv. geen gluten meer eet.
Als gezond tussendoortje eet ik graag een hard gekookt ei; het vult je maag heel lang en zit boordevol goede stoffen voor je lichaam. Veel salades met kaas of gerookte kip of zalm. Op zoek gaan naar broodvervangers met weinig koolhydraten als je een keer een meeneem lunch wil die je uit de hand kunt eten. Bloemkool raspen en dat als rijstvervanger gebruikten, courgette repen met de dunschiller als pasta gebruiken.

Tensy

Tensy

10-08-2019 om 15:34

Wolkenbroodje

Ik moest even zoeken, maar hier hoor ik goede verhalen over: het wolkenbroodje. Zelf gebakken bolletjes van ei en huttenkase. Fijne vervanger voor echt brood.

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1187573/wolkenbroodjes

Caesar

Caesar

10-08-2019 om 16:21

Gluten

“Gestopt met gluten eten, en ja ook dat zit overal in”

Nee hoor, er zijn vele producten zonder gluten: rijst, aardappelen, peulvruchten, gierst, boekweit, maïs etc. Wel veel koolhydraten hier
Gluten zitten eigenlijk alleen in sommige graansoorten zoals tarwe, spelt (!) en rogge.

Tensy

Tensy

10-08-2019 om 16:52

Caesar

Ja, daar heb je gelijk in, maar ik bedoel dat het in koekjes zit, in gebak, in diverse zoutjes, maggi, soyasaus, saus uit pakjes, paneermeel, crackers, brood, bladerdeeg, hartige taarten, saucijzenbroodjes, worstenbroodjes, vleeswaren, worst, gemarnieerd of gekruid vlees, kruidenmixen, taart, vlaai, cake, frikandel, kroket, bitterballen, vlammetjes, loempia's, bami, noodlesoepje, lasagne.....Meer om aan te geven dat je nooit meer zo maar iets kunt pakken. Etiketten lezen dus! En als je zelf kookt moet je voor al deze zaken een vervanger zoeken.
Niemand eet alleen maar gluten; zo van 'laat ik eens een hapje gluten nemen'. Het zit ergens 'in'. Naar de chinees is lastig want bijna overal zit al soyasaus in. Laatst sushi gaan eten, maar dat werd geserveerd met 'gebakken uitjes' en die worden voor bakken bestrooid met bloem, dus gluten. Het laatste restaurant waar ik was heb ik me laten adviseren wat ik wel kon eten; van de 20 gerechten bleven er twee over. Gelukkig lust ik alles.
Maar daar ging t niet over....het is gewoon een hele omschakeling en eten wordt opeens lastig omdat je bij elke ingredient of product na moet denken. Daar zit het hem vooral in. En daarom vroeg TS denk ik om wat tips, want op een gegeven moment weet je even niet meer wat er allemaal wel nog kan en ben je vooral bezig wat niet kan.

Caesar

Caesar

10-08-2019 om 17:13

Tensy

“Etiketten lezen dus!”

Dat lijkt me voor iedereen een goed idee. Ook zonder dieet voorschriften is het goed te weten wat je allemaal eet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.