Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Misselijk in auto bij lezen

Ik word in auto's meteen misselijk als ik ga lezen. Zoooo jammer vind ik dat, we maken nogal eens lange autoreizen en ik heb altijd spannende en mooie boeken die ik dan graag zou willen lezen.
Ik neem geen pilletjes tegen wagenziekte want als ik niet lees is er niks aan de hand.
Is eroverheen te komen? Waarom hebben sommige mensen er helemaal geen last van? Is het dan te trainen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

08-04-2011 om 16:20

Volgens mij

is daar niets aan te doen, ik heb het ook meteen, maar ook als ik even wat sms, of de kaart lees, of de tomotom instel tijdens het rijden, het is bijna meteen raak.
Zelf een boek inspreken is misschien ook een optie?

Sorry

maar dit is een van de redenen waarom wij naar de familie in Groningen met de trein gaan.

Was niet je vraag

Nou

je kunt het proberen natuurlijk.
Je wordt misselijk omdat je evenwichtsorganen elkaar gaan tegenspreken. Die in je oren voelen dat je beweegt in de auto, maar als je gaat lezen geven je ogen door aan je hersenen dat je stilzit. En daar kun je misselijk van worden. Misschien helpt het om te lezen en tussendoor, na elke bladzij, even naar buiten te kijken.

Aanvulling

met "je kunt het proberen" bedoelde ik een pilletje tegen wagenziekte. Ik word daar zelf meestal wel suffig van, dat leest nog niet lekker...

voorgelezen boeken via oortjes /

Bibi72

Bibi72

08-04-2011 om 18:45

Bieb

Luisterboeken zijn ook te leen in de bieb, doe ik ook altijd. Overzetten op je mp3, en het luisterboek weer terugbrengen naar de bieb!

tonny

tonny

08-04-2011 om 20:56

Oh ja, metéén!

Zelfs als ik op de kaart kijk (wij zijn mastodonten zonder TomTom) word ik al draaierig. Erg sneu.

Ik vrees dat er niet veel tegen te doen is.

bibi63

bibi63

09-04-2011 om 15:30

Heeft te maken

met je evenwichtsorgaan. Door te lezen in je boek 'denkt' je evenwichtsorgaan dat je stil zit (je ogen zien nl. alleen dat boek), terwijl je heen en weer beweegt. Daarom heb je er geen last van als je gewoon naar buiten kijkt en je evenwichtsorgaan middels je ogen registreert dat je beweegt. Is normaal verschijnsel, maar de 1 is er gevoeliger voor dan de ander.
Gr. Bibi

Pelle

Ik zat om deze reden ook voor mijn twaalfde wel eens voorin en het verschil was aanzienlijk. Dus zowel het voorin zitten als het groter worden hebben in jouw geval vermoedelijk geholpen.

Wat trouwens ook geholpen heeft, in mijn idee, is dat auto's tegenwoordig beter geveerd zijn, minder benauwd, en bijna allemaal raampjes achterin hebben. En een airco helpt ook.

Het idee dat je zou kunnen lezen in de auto komt eigenlijk al niet eens meer bij me op, zo is het ingesleten dat dat onmogelijk is

Groeten,

Temet

Puck

Puck

09-04-2011 om 21:38

Kort door de bocht bibi (oeps daar wordt je nog meer wagenziek v

Was het maar waar dat je van niet lezen niet wagenziek wordt. Zo eenvoudig ligt het niet. Ik (en mijn zusjes) werden vroeger ook altijd wagenziek en lezen of kleuern oid werd er noot gedaan) En ook onze kinderen worden met gewoon naar buiten kijken wel degelijk wagenziek. En het allervreemdste: ze kunnen prima een DVD'tje kijken (en dan kijk je ook niet naar buiten en alleen maar naar een vast punt) zonder een spoor van wagenziekte.
Maar Geerke, ik ben bang dat het je niet gaat lukken om er overheen te groeien, ik kan ook nog steeds niet lezen en neem om kaart te kunnen lezen o.i.d. voor lange afstanden altijd een pilletje, zeker als de caravan erachter hangt, dan is het nog sneller raak.

Queezy

Queezy

10-04-2011 om 09:49

Pelle

Het bewijst toch helemaal niks? Blinden kunnen nu eenmaal niet naar buiten kijken :S Wagenziek worden ze wel...

Met mijn ogen dicht word ik ook (sneller) wagenziek, doordat visuele input van mijn bewegingen ontbreekt. Achter in een auto ben ik heel snel misselijk (naar buiten kijken kost moeite, horizon is vaak niet te zien), voorin is het redelijk te doen zolang ik niet lees, als chauffeur heb ik er nooit last van.

Bij mij is het niet beter geworden naarmate ik ouder ben, wel hebben we er met de aanschaf van onze auto rekening mee gehouden. Geen C4 Picasso, en helaas voor mijn man, geen ouderwetse DS

bibi63

bibi63

10-04-2011 om 15:20

Hoezo

Hoezo 'kort door de bocht' of 'je draait het om'???? Tuurlijk kun je ook wagenziek worden ZONDER te lezen. Maar feit blijft dat je evenwichtsorgaan EXTRA in de war raakt als je niet meekijkt naar buiten (bijv. leest, maar dat kan net zo goed zijn dan je omlaag naar je schoot kijkt o.i.d.). En daar zal je achterin uiteraard meer last van hebben dan voorin. Kinderen die naast elkaar achterin zitten en naar elkaar kijken omdat ze met elkaar bezig zijn, hebben daardoor ook meer last dan als ze voorin zitten en voor zich uit met de weg meekijken.
En uiteraard is de 1 daar gevoeliger voor dan de ander, maar lezen, zeker als je er gevoelig voor bent, zal de boel alleen maar verergeren. En dan men er in de regel totaal geen last van heeft als hij/zij de bestuurder is, is dan ook volkomen logisch, immers, je rijdt continu met de wegmee en registreert dus elke (minimale) beweging.
Gr. Bibi

Fiorucci

Fiorucci

10-04-2011 om 18:58

Bibi

Mijn dochter is erg wagenziek, ook als ze gewoon naar buiten kijkt. Je theorie gaat hier dus niet op, helaas.

Geerke

Geerke

10-04-2011 om 19:10 Topicstarter

Ben ik weer

Nou, net terug van een weekendje weg lees ik dat dit een hele draad geworden is, bedankt voor alle reacties! Als ik zelf rij, heb ik idd nergens last van. Mijn man is nogal van de luisterboeken of luistercolleges in het Engels in de auto, terwijl hij rijdt, ik ben veel meer van het lezen zelf. Ik wil wel weer eens proberen om een boek te lezen voorin, en na elke bladzijde naar buiten te kijken. En pas beginnen op de snelweg idd. Kijken of dat lukt.... en meteen afhaken als het niet werkt.
Ik heb ook wel eens een boek voorin op een lange afstand voor als we tanken of als man even koffie haalt of zo, maar dat is frustrerend omdat je maar heel kort lezen kunt en dan het boek alweer weg moet leggen. Ik ga het wel proberen denk ik.... we zullen zien.
Zo gek dan dat anderen nergens last van hebben, mijn man kan lezen en typen en schrijven in de auto.

Puck

Puck

10-04-2011 om 20:37

Je spreekt je zelf tegen bibi

Eerst zeg je: "Daarom heb je er geen last van als je gewoon naar buiten kijkt en je evenwichtsorgaan middels je ogen registreert dat je beweegt."
Daar wordt op gereageerd dat dat niet klopt.
Later zeg je dat je ook wagenziek kunt worden zonder te lezen.
Tja, echt duidelijk is dat niet, vind je wel.
Feit is gewoon dat je ook prima wagenziek kunt worden door alleen maar voor je uit naar buiten te kijken.

Puck

Puck

10-04-2011 om 20:40

Geerke

Eigenlijk een heel andere vraag: vind je het dan niet vreselijk ongezellig voor je man als jij naast hem verdiept in een boek zit? Zelfs als wij de hele dag rijden als we bijv. op vakantie gaan dan zou ik toch niet gaan zitten lezen als ik dat zou kunnen.

Puck

Puck

10-04-2011 om 22:14

O, bibi

"Maar feit blijft dat je evenwichtsorgaan EXTRA in de war raakt als je niet meekijkt naar buiten (bijv. leest, maar dat kan net zo goed zijn dan je omlaag naar je schoot kijkt o.i.d.). "
En hoe verklaar je dan dat mijn kinderen (en ook veel andere kinderen zoals al eerder uit draadjes is gebleken) wél DVD kunnen kijken zonder last te hebben van wagenziekte. Waarom raakt het evenwichtsorgaan daar niet extra van in de war.
Kortom: wat je allemaal zegt gaat gewoon lang niet altijd op.

Kan ook niet lezen

als ik ga lezen in de auto, al is het een tijdschriftje, word ik misselijk. Van achterin zitten word ik zowiezo misselijk. DS'en kan ik ook niet om dezelfde reden.
Deze zomer gaan we met de auto naar Z-Frankrijk, wordt dus een lange rit! De laatste keer was naar Oostenrijk, afgelopen jan. Was ook meteen de langste autorit voor dochterlief van 4,5. Zij heeft gelukkig geen last als ze een DVD kijkt. Anders zijn het wel héél lange ritten!
Maar goed, ik verveel me dus te pletter als ik niet rijd.

Chris

En anders een wagenziektetabletje. Niet dat je dan wel kan lezen, maar je slaapt er zo lekker op...

In Indonesië heb ik ooit een substantieel deel van een vakantie slapend in de auto doorgebracht, met dank aan "Antimo". Ik weet niet wat erin zit, maar ik kan het slechte slapers van harte aanbevelen. Ook van mijn gebruikelijke Kruidvatpilletjes word ik trouwens wat suffig, maar dat gelukkig alleen als ik mijn verstand op nul en blik op oneindig heb. Maar ja, dat is juist in de auto nogals eens het geval.

Groeten,

Temet

Suffig

Ik rijd zelf ook soms een stuk dus of het slim is dan pilletjes te nemen
Ik heb in januari een aantal luistercd's gekocht met liedjes en verhaaltjes, meer voor dochterlief. Ik heb eens een luisterboek voor mezelf geprobeerd, maar dat vond ik niks ( lag ook aan de stem en manier van voorlezen), dus misschien moet ik dat een tweede kans geven. Mijn vriend vindt dat niks, dus zal ik mn MP3 speler moeten meenemen. Heel soms val ik in slaap en ben dan een half uur, drie kwartier in dromenland, maar slapen kan ik eigenlijk alleen horizontaal

bibi63

bibi63

11-04-2011 om 22:19

Fiorucci

Ik geloof best dat je dochter zowiezo wagenziek wordt (en meerdere mensen/kinderen), maar feit blijft dat bijv. lezen de boel verergerd (en daar ging de eerste posting over) doordat je evenwichtsorgaan in de war raakt, iets anders ervaart, dan dat je met je ogen ziet. Dat is geen theorie, maar een feit.
Bibi

Chris

Mijn ervaring met de Kruidvattabletten is dat ik niet suf wordt als ik ergens mijn aandacht bij moet houden, maar als ik weg kan dromen dommel ik vervolgens in. Dat laatste vind ik eigenlijk vooral onsolidair tegenover partner, die soms met twee slapende kinderen en een slapende vrouw in de auto zit, terwijl hij zelf op moet letten. Maar goed, misschien vind hij het eigenlijk best wel lekker rustig...

Moet ik echter alert zijn dan merk ik van zo'n pilletje niks, al heb ik het met zelf rijden nooit uitgeprobeerd, wegens gebrek aan rijbewijs.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

11-04-2011 om 22:22

Nou ja, puck

Ik zeg helemaal niet DAT je door lezen wagenziek wordt (daar moet je wel gevoelig voor zijn), ik zeg ook niet door mee te kijken naar buiten, je niet wagenziek kunt worden, want ja, als je erg gevoelig hiervoor bent, dan zal het ook dan gebeuren. Ik zeg alleen dat lezen het VERERGERT (als je er gevoelig voor bent) en heb al eerder uitgelegd waarom.
Maar goed, als jij vindt dat lezen het niet verergert, dan lees je toch gewoon.
Bibi

Suf

Ik wordt...aiaiai. Niet suf van de tabletten, maar zeker van dat glaasje dat nu inmiddels leeg naast de laptop staat.

groeten,

Temet

bibi63

bibi63

11-04-2011 om 22:25

Dvd

Ach Puck, als jouw kinderen wel DVD kunnen kijken, maar niet kunnen lezen zonder wagenziek te worden, is dat toch prima? Misschien dat DVD kijken en lezen toch net iets anders is (bewegende beelden? Niet gefixeerd op een blaadje?) Name it.
Bibi

Puck

Puck

12-04-2011 om 09:13

Bibi

Het is precies zoals Pelle zegt, het is gewoon niet afdoende verklaard. En ik kan dan wel niet lezen in de auto, kennelijk heb jij moeite met lezen op het forum, ik heb namelijk helemaal nergens gesuggereert, laat staan geschreven dat lezen in de auto wagenziekte niet verergerd. Sterker nog, ik beaam dat alleen maar, want dat is ook onze ervaring. Maar ik denk dat er veel meer is dat invloed heeft, anders kan ik niet verklaren dat DVD kijken wel goed gaat. En als jij dan komt met "nou dat is dan fijn voor je kinderen, name it" in plaats van een nuancering op je eerste algemene uitspraken die dus kennelijk niet zo algemeen opgaan dan vind ik dat tamelijk zwakjes.

bibi63

bibi63

12-04-2011 om 15:08

Wat een rare reacties

Ik snap jullie reacties niet helemaal: 'ik draai de boel om' mijn uitspraken zijn 'zwakjes' e.e.a. is niet 'afdoende verklaard'. Wat is dat voor onzin? Ik ben geen wetenschapper, ik hoef niets te bewijzen. Ik reageer alleen op de eerste posting waarin iemand zegt misselijk te worden bij lezen in de auto. Ik weet dat door lezen in een auto je evenwichtsorgaan in de war kan raken (en daar is niets onlogisch aan) en dat dat bij veel mensen misselijkheid veroorzaakt. Die sommigen dan niet hebben bij het meekijken. Maar sommigen worden altijd misselijk. Ik geef dus alleen maar aan dat er een verklaring is dat je bij lezen in de auto misselijk kan worden. That's all.
Bibi

bibi63

bibi63

12-04-2011 om 15:11

Trouwens

Dit is wat ik in mijn eerste posting schreef:
'Heeft te maken met met je evenwichtsorgaan. Door te lezen in je boek 'denkt' je evenwichtsorgaan dat je stil zit (je ogen zien nl. alleen dat boek), terwijl je heen en weer beweegt. Daarom heb je er geen last van als je gewoon naar buiten kijkt en je evenwichtsorgaan middels je ogen registreert dat je beweegt. Is normaal verschijnsel, maar de 1 is er gevoeliger voor dan de ander.'
Waarom is dat een rare reactie? Zij geeft aan dat ze misselijk wordt bij lezen en niet als ze niet leest. Dus logische reactie toch? Heeft niets te maken met anderen die wellicht om allerlei andere reden misselijk worden of niet misselijk worden.

Bibi

Fiorucci

Fiorucci

12-04-2011 om 16:27

Inderdaad

Ik vatte het op als: zolang je niet leest in de auto, wordt je ook niet misselijk. Vandaar mijn reactie..

bibi63

bibi63

12-04-2011 om 16:29

Dat klopt pelle en fiorucci

Dat was het enige wat ik wilde zeggen... Dus vandaar dat ik jullie reacties een beetje vreemd vond.
Oke, nu duidelijk allemaal?
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.