Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Monieka

Monieka

15-07-2010 om 21:27

Moe, hb laag en nu?

Hallo,

Een half jaar geleden ben ik naar de huisarts gegaan, omdat ik ontzettend moe was. Al voor dat ik opstond, voelden mijn benen loodzwaar, en leek het wel of ik een hele nacht door had gewerkt...
Mijn bloed werd geprikt, en bleek mijn hb (hemoglobine) 5.1 te zijn. Voor vrouwen moet dit gehalte boven de 7 zijn.
Meteen doorgestuurd naar een internist, met als gevolg een darm- en maagonderzoek.
Hier is niets uitgekomen, en kreeg ik staalpillen mee. Drie maal 200mg. per dag. Na 8 weken weer bloed afgenomen, en zit ik op 5.9 . De internist wil het nog aanzien, omdat het (zeer langzaam) stijgt, en geeft me nog zes weken staaltabletten erbij.
Herkent iemand dit? Wat heb jij gedaan of wat hebben ze met jou verder gedaan? Ik lees ook op internet dat staalpillen helemaal niet zo goed zijn, en zeker niet voor maag en darmen.
Ik ben benieuwd, naar jouw ervaring.

Alvast bedankt,

Monique

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-07-2010 om 00:43

Anemie

Hmm, dan moet er een andere oorzaak zijn voor je bloedarmoede. Is daar niet op getest/onderzocht? Zie http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBk5a.htm en http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=41193
Ik had vroeger heel vaak last van bloedarmoede maar dat was met staalpillen en/of vitamine B12 zo opgelost. De laatste keer dat ik zeer ernstige bloedarmoede had was mijn hb zo laag dat ik acuut aan een zak met bloed moest hangen en ik moet zeggen dat zo'n zakje heel snel maakte dat ik me weer kiplekker voelde Maar dat wordt alleen in heel ernstige gevallen gedaan waarbij je snel resultaat moet hebben. Maar ik zou als ik jou was even laten prikken op foliumzuur en vit. B12. Overigens wordt ijzer uit staalpillen of uit voeding beter opgenomen als je het samen met vit. C neemt dus zorg ook voor extra vitamine C. Zorg daarnaast voor extra vocht en vezels in je voeding omdat extra ijzer constipatie kan veroorzaken. Succes!

Kari1

Kari1

16-07-2010 om 08:40

Monieka

Bloedarmoede kan heel veel oorzaken hebben. Soms moet er een tijd gepuzzeld worden voordat de oorzaak gevonden is, soms wordt die nooit gevonden. Er zal bij jou waarschijnlijk (ook) sprake zijn van ijzertekort, vandaar dat je ijzer krijgt. Geen ijzer nemen als je dat wel nodig hebt lijkt me schadelijker dan het niet nemen omdat "staalpillien helemaal niet zo goed zijn". Laten prikken op foliumzuur en B12 is hoogstwaarschijnlijk een gepasseerd station, als de huisarts dat nog niet had gedaan dan mag je er van uitgaan dat de internist dat echt wel heeft gedaan.
Heb je vertrouwen in de internist? Volg dan de stappen en onderzoeken die hij/zij voorstelt. Stel vragen over waarom die stappen worden gezet, vraag uitleg als je het (nog) niet snapt. Dat geeft je misschien wat meer houvast en grip op de zaak, je weet dan waarom er gebeurt wat er gebeurt.
Heb je geen vertrouwen in de internist? Bespreek dat dan. Door zo'n gesprek kan het vertrouwen komen of kunnen jullie samen tot de conclusie komen dat een andere internist beter past.
Kari

Gedroogde abrikozen

In gedroogde abrikozen zit veel ijzer, let wel dat je ijzerhoudende voeding niet samen neemt met melkproducten, dat beïnvloedt de opname nadelig.

Tijdens mijn zwangerschap heb ik geen ferrogradumet of fumeraat geslikt maar Floradix, dat is in vloeibare vorm te krijgen of tabletten (bij de betere drogist, misschien ook wel bij de apotheek te krijgen.

Verder heeft mijn schoonzus ook regelmatig een laag hb, zij heeft ook last van heel heftig bloedverlies bij de menstruatie, misschien herken je dat als een mogelijke oorzaak?

Mijn moeder

Mijn moeder had op een gegeven moment ook een Hb van iets boven de 5. Dacht dat het de voorschrijdende leeftijd was die haar zo moe maakte. Kreeg staalpillen, die ze braaf slikte, en daar knapte ze enorm van op.

Je begrijpt, ik ben het geheel eens met Kari.

Groeten,

Temet

Brianna F

Brianna F

16-07-2010 om 14:29

Vit b12/foliumzuur

zorgen ervoor dat het ijzer wordt opgenomen. Heb je daar tekort aan dan kun je ijzer pillen slikken tot je een ons weegt. Ben je daar al op geprikt?

Brianna F

Brianna F

17-07-2010 om 21:26

Sini ot

Dat was waarschijnlijk een koperspiraal? Daarbij komen bbz wel vaker voor.
Heb je wel eens een hormoonhoudend spiraaltje geprobeerd? Ik menstrueer niet meer en voorheen had ik 8 dagen extreem bloedverlies, dus...... wie niet waagt....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-07-2010 om 23:28

Spiraaltje

Ik had ook altijd bijzonder heftige, langdurige menstruaties met veel bloedverlies en daarom ging ik op mijn 13e al aan de pil. Na de geboorte van mijn zoontje ben de Mirena gaan gebruiken; ik heb deze 7 jaar naar volle tevredenheid gebruikt maar 1 jaar na het vervangen van de eerste kreeg ik last van plotselinge, hevige bloedingen. Ik bleek een enorme vleesboom te hebben. Volgens mijn gynaecoloog kan het Mirena het ontstaan en/of de groei van vleesbomen bevorderen. Ik heb mijn baarmoeder moeten laten verwijderen maar daarmee was ik wel in een klap van al mijn problemen (bloedverlies, PMS, vleesbomen, bloedarmoede) af Plus natuurlijk dat ik ook geen risico meer heb op baarmoeder(hals)kanker...

En de pil dan sini?

Heb je wel eens gedacht over aan de pil te gaan en door te slikken?

Ik slik zelf Cerazette en ben daar helemaal niet meer mee ongesteld. Ook om andere redenen erg prettig.

Mariel

Overigens

Zijn er ook medicijnen die je vlak voor en tijdens de menstruatie kan slikken om bloedverlies flink minder te laten worden. Ik heb geen gyn interesse, maar je huisarts zou je echt veel meer opties moeten kunnen geven dan alleen ijzer slikken.

Mariel

Vic

Vic

18-07-2010 om 22:46

Gerommel

Heeft dat gerommel met menstruaties te maken met je leeftijd? Ik ben onderweg naar de 40 (duurt nog wel even) en sinds een paar maanden is het bij mij hollen of stilstaan. Een paar maanden drie druppels, om dan genadeloos afgestraft te worden met drie emmers bloedverlies ;-( Ik wil absoluut niet aan de pil, maar dit is ook niet leuk.

Vic

Vic

18-07-2010 om 23:09

Jong

Jij bent jonger dan ik toch, Pelle (ik van '72)? Het is nog wel altijd keurig op tijd, met een cyclus van 26-28 dagen. Dat was vroeger 35 dus wat dat betreft vind ik het al een domper.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

19-07-2010 om 18:37

Bloederig

LOL lekker smakelijk allemaal Bij mij met die vleesboom was het op het laatst zo erg dat ik een kraammatras in bed had liggen, een supertampon, een kraamverband en een incontinentieluier en dan nog droop alles er binnen vijf minuten heel hard weer uit; het tapijt en de muren van de wc zaten ook onder het bloed... Dat heeft drie dagen geduurd en toen belandde ik op de SEH (taxi onder, SEH onder, dokters onder. Medicijnen hielpen wel wat maar ja, je kan niks meer, durft nergens meer naar toe te gaan want het kon zomaar weer gebeuren. Twee weken later kon ik gelukkig mijn baarmoeder eruit laten halen. Hoe moeilijk ik het daar toch wel mee had (ik was 38), het voelde achteraf als een ware bevrijding! Ik ben nu twee jaar verder en ik ben zo blij dat ik van al die ellende en dat gehannes met tampons, verbanden en inleggers af ben! Soms is het werkelijk niet leuk om een vrouw te zijn, nietwaar?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.