Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Minke

Minke

27-10-2020 om 13:12

Mondkapje in auto bij meenemen kind onder de 12

Zouden jullie een mondkapje opdoen als je een kind van 10 jaar (niet mijn eigen kind) meeneemt in de auto? Ze zit dan schuin achter me in de auto. Ik twijfel een beetje. Deed het voorheen niet, maar haar moeder deed het vorige week toen mijn dochter met hun mee reed in de auto.

Flavia

Flavia

27-10-2020 om 13:24

Ja,

wij doen zodra er iemand van buiten mijn huishouden in de auto zit allemaal, dus ook de 12- een mondkapje op.

Liever neem ik gewoon helemaal niemand van buiten mijn huishouden mee in de auto.

Carpoolen voor de sport hebben wij als ouders voor het hele team stop gezet. Dus stonden we bij de competitie wedstrijden met 6 auto's 4 uur of langer te wachten tot de wedstrijd afgelopen was. Nu ligt de competitie stil, ons team mag wel spelen (-18) maar de tegenstanders niet want ze spelen in de senioren competitie.

Ook samen naar de training doen we niet meer.

Als er iemand buiten mijn huishouden meegereden heeft laat ik de auto ook een kwartier door luchten en neem ik stuur en deurgrepen af met een doekje.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 14:20

De uitzondering geldt voor het kind, niet voor jou.

Jesse_1

Jesse_1

27-10-2020 om 18:31

Ik snap 'm even niet Flavia

"Nu ligt de competitie stil, ons team mag wel spelen (-18) maar de tegenstanders niet want ze spelen in de senioren competitie."
Alle competities liggen toch stil, óók de 18-? Of heb je het over trainen (maar dan snap ik de tegenstanders weer niet)?

Jesse_1

Jesse_1

27-10-2020 om 18:39

Hoeft niet

Het mondkapje is voor situaties dat de 1,5 meter niet gehouden kan worden, maar bij kinderen tot 12 jaar hoeft de 1,5 meter niet.
Je mag in principe ook met elkaar knuffelen .

Maar het mag uiteraard wel, als jij, of degene die jij in de auto neemt zich daar prettiger bij voelt (of de ouder van).

Erica

Erica

27-10-2020 om 18:44

Het advies is

om in de eigen auto een mondkapje te dragen als mensen die niet tot hetzelfde huishouden behoren samen reizen.

Ely

Ely

27-10-2020 om 18:50

Alle verwarrende richtlijnen terzijde

Die moeder deed het dus blijkbaar is het belangrijk voor haar. Dat kan toch reden zijn om het sws te doen? Kleine moeite

Ja, en....

https://www.leaseplan.com/nl-nl/blog/corona-veilig-de-weg-op-met-je-auto-of-bestelbus-6-tips/

Luchten al is het maar een spleetje, dat verlaagt de kans op besmetting fors. En aanraakvlakken in en aan de auto goed schoonmaken.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-10-2020 om 19:11

Nee

Maar ik vertik het dan ook om zo’n ding te gebruiken als ik contact heb met een jong kind.
Vind het verschrikkelijk

beperken

Volgens Rutte gaan we de huidige maatregelen nog tot eind november houden. Volgende week, als ik het goed begrijp dan pas, horen we of er nog strictere maatregelen gaan volgen.

Wat is er nu op tegen om gewoon de meest simpele maatregelen nu eens consequent te volgen en kijken hoe dat gaat helpen om het besmettingscijfer omlaag te brengen?

En echt, het is een illusie om te denken dat kinderen besmetteloos zijn, dat zijn ze echt niet.


https://www.youtube.com/watch?v=O5IXd5rRocI

Erica

Erica

27-10-2020 om 19:36

En niemand

zegt dan ook dat kinderen niet besmettelijk zijn.

Jesse_1

Jesse_1

27-10-2020 om 20:05

Je kunt merken dat ik geen kinderen onder de 12 heb.

"Het advies is een niet-medisch mondkapje te dragen als u in een auto rijdt met mensen die niet tot uw huishouden horen. In een auto kan 1,5 meter afstand houden niet altijd. Als u alleen rijdt of met mensen uit uw eigen huishouden geldt dit advies niet.
Kinderen tot en met 12 jaar hoeven geen mondkapje te dragen. Ook niet als zij niet tot hetzelfde huishouden horen."

Dit vind ik echt onlogisch omdat je geen 1,5 meter hoeft te houden bij kinderen <12. Dus je kunt van alles in nabijheid van elkaar doen, maar op het moment dat je in een auto stapt, dán opeens een mondkapje op? Terwijl het mondkapje in de auto geadviseerd wordt omdat je de 1,5 meter niet kunt houden.

Minke

Minke

27-10-2020 om 20:06

Wel mondkapje

Ik heb wel een mondkapje opgedaan. Het is een kleine moeite. En ik ben ook van mening dat hoewel de besmettelijkheid bij kinderen onder 12 klein is zeker niet nul is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-10-2020 om 20:06

AnneJ

Ik zeg nergens dat kinderen niet besmettelijk zijn. Maar een kind krijgt van mij mijn hele gezicht als ik contact ermee heb. Als het troost nodig heeft krijgt het een knuffel als het dat wil.
Ze mogen bij mij in huis en op mijn wc.

Ik vind dat kinderen, jong of wat ouder, zoveel mogelijk gewoon moeten doorgaan.

Maar ik heb het al eerder aangegeven, wij zijn als gezin al vanaf het begin een soort van vogelvrij. Mensen die zich vanaf maart al op afstand houden staan er vast anders in.

Feiten Dendy

En geloof je nog wel in feiten?
Of denk je ook dat het coronavirus een hoax is? Of denk je dat je zelf onaantastbaar of coronaproof bent?

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 20:53

AnneJ

Waarom ga je meteen los? Dendy heeft al zo vaak aangegeven dat ze niet denkt dat het coronavirus een hoax is of dat ze onaantastbaar is. Ze is zich bewust van bewust van het risico, en mondkapjes zijn nog steeds niet verplicht.

Als je kijkt naar de besmettingen in de landen om ons heen, zie ik geen enkele aanwijzing dat mondkapjes helpen. Of afstand houden.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-10-2020 om 21:04

Allemachtig AnneJ

Ga je lekker???

Als er iemand is die dit serieus neemt en er vol in staat ben ik het verdorie wel!!

Asha

Asha

27-10-2020 om 21:14

Nee

Ik doe geen mondkapje op in de auto. Als er kinderen bij ons thuis komen spelen of ik ze ergens heen breng dan is de kans toch al groot dat er over en weer besmetting kan plaats vinden. Ik sta daar redelijk ontspannen in. Als andere ouders hun kinderen wel bij ons thuis laten spelen dan hebben ze zelf ook blijkbaar weinig moeite met de risico's.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-10-2020 om 21:18

AnneJ

Ik kom er nog een keer op terug.
Hoe haal jij het in je hoofd om vanaf je veilige balkonnetje commentaar te leveren op anderen?

Mensen die vanaf het begin van deze toestand door zijn gegaan. Omdat het nou eenmaal je werk/boterham is, maar ook omdat doorgaan betekend dat andere kwetsbaren kunnen blijven doen wat ze fijn vinden. Mensen die hierdoor ook hun uitwonend studerend kind al een poos niet hebben gezien, want steeds blijven denken en schipperen tussen wijdheid en wat fijn is.
Mensen die om de haverklap zo’n kuttest moeten laten doen, want bedrijfsbeleid. Etc etc etc.

Valt me vies tegen

Deze Dendy

"Maar een kind krijgt van mij mijn hele gezicht als ik contact ermee heb. Als het troost nodig heeft krijgt het een knuffel als het dat wil.
Ze mogen bij mij in huis en op mijn wc.

Ik vind dat kinderen, jong of wat ouder, zoveel mogelijk gewoon moeten doorgaan. "

Dat vind ik echt niet kunnen.

Kinderen zijn niet heilig maar wel besmettelijk. Beetje dom om dan te doen alsof er geen pandemie is omdat je vind dat een kind daar recht op heeft?

Een kind heeft ook recht op ouders en grootouders en je wil voorkomen dat kinderen het vehikel worden dat infecties doorgeeft. Met de kans om ouders en/of grootouders te verliezen of langdurig of chronisch ziek te maken.

Kinderen zijn gewoon echte mensen. Die kun je ook heus een echt mondkapje geven en vragen om zich aan maatregelen te houden die voor iedereen belangrijk zijn.

Tango

Tango

27-10-2020 om 21:48

Ja maar

Kinderen van onder de 12 hoeven helemaal geen mondkapje te dragen. Dus waarom dan een mondkapje geven? Als ze het zelf willen prima, maar het hoeft niet.
En ik snap echt heel goed wat Dendy schrijft. Voor kinderen moet het leven ook gewoon doorgaan, dus wil je ze over en weer laten spelen bij elkaar en neem je er dus af en toe eentje extra mee in de auto. Zelf kan je dan een mondkapje opzetten, maar of het moet, geen idee. En in je eigen huis een mondkapje opzetten als er een kind van een ander komt spelen, nou nee. Dan zou ik dat dus ook moeten doen als onze tienerkinderen een vriend of vriendin meeneemt.
Ik vind het serieus vaak al triest om te zien dat kinderen van 2/3 jaar in een winkelkarretje zitten en om zich heen alleen maar mensen met mondkapjes zien. Dat wil je niet. En of het helpt vraag ik me oprecht af, want de meningen zijn daar nog steeds erg verdeeld over.

Triest?

https://www.cleveland.com/coronavirus/2020/05/what-asia-can-teach-ohio-about-reopening-schools-amid-coronavirus.html

"The safeguards aren’t so much for the students per se, as they are for their families, teachers and other staff. Experts believe young people likely won’t develop severe illness from COVID-19, but they can transmit the virus it to others. And the AEI estimates 13,848 of Ohio’s teachers are 55 or older, putting them at risk for serious illness."

Daar zijn twee mythes aan de hand. Kinderen zijn niet besmettelijk of minder besmettelijk en aerosolen zijn niet bewezen.

Overal zie je dat maskers stromen virus tegenhouden zich te verspreiden. En dat zou niet opgaan voor kinderen? Ja, naast ventilatie en afstand houden.

Hoezo geef je kinderen geen masker. Het is maar wat je gewend bent. Ze horen er gewoon bij en horen zich ook aan maatregelen te houden waarmee we elkaar gezond kunnen proberen te houden.

Juist door kinderen actief bij te laten dragen kun je depressies bij kinderen voorkomen.

Jesse_1

Jesse_1

27-10-2020 om 22:55

AnneJ #11

"Wat is er nu op tegen om gewoon de meest simpele maatregelen nu eens consequent te volgen en kijken hoe dat gaat helpen om het besmettingscijfer omlaag te brengen?"

De regel hier in Nederland is dat kinderen <12 geen afstand tot elkaar of tot volwassenen hoeven te houden. Dan kun je heel boos of verontwaardigd doen, maar mensen houden zich daarbij gewoon aan de maatregelen.

Ik weet ook dat er op middelbare scholen besmettingen zijn en ook op de school van onze kinderen al een leerkracht en diverse leerlingen positief zijn getest. Toch ben ik heel erg blij dat onze pubers gewoon nog naar school kunnen. En af en toe een paar dagen thuis moeten blijven omdat ze verkouden zijn (of 10 dagen omdat ze in quarantaine moeten ), dat hoort er dan helaas ook bij.

Scholen veiliger

https://www.containmentnu.nl/fundraisers/crowdfunding-rechtszaak

Natuurlijk is het allemaal bediscussieerbaar maar ik denk niet dat de regel is dat je kinderen kunt knuffelen en op je toilet laten.

Ik ben het ook heel erg eens met de ouders van 'protect everybody'. In tegenstelling tot de coronaontkennende wappies die politici op het Binnenhof bedreigen, houden zij netjes een petitie en een fundraiser voor de rechtzaak tegen de staat, om de scholen veiliger te maken, via een online actie.

https://veiligonderwijs.org/articles/make-schools-safe

Tijdens de pandemie begin vorige eeuw waren er ook problemen met schoolgang. Er was echter geen schoolplicht zodat de lokalen, als men toch binnen naar school ging, de helft leger waren door ouders die hun kinderen uit voorzorg toch thuishielden.

Ook was er openluchtscholing. Niets mis mee.

En ja, dat is mijn mening, scholen zijn, net als nertsen, broedplaatsen van het virus waarmee ze, als schakelpunt in de samenleving, de rest van de samenleving besmetten.

Erica

Erica

28-10-2020 om 06:36

Natuurlijk is de regel

dat je kinderen op je toilet kunt laten! Je kunt iedereen op je toilet laten. Nou ja, maximaal drie 12-plussers per dag en niet tegelijk - tenzij je een hele grote toiletruimte hebt. Maar onder de 12 onbeperkt. En ja, 12-minners mag je knuffelen.

Doe ik dat? Nee, ik denk dat er in de herfstvakantie voor het eerst weer iemand in ons huis was die niet tot ons gezin behoorde (o, wacht er heeft iemand de cv-ketel gemaakt en de schoorsteen geveegd) - en hij is niet naar het toilet geweest. Die werkmannen wel, trouwens.

Als er bij mijn vrijwilligerswerk een kleintje verdrietig is, knuffel ik dat dan? Ik kom in ieder geval dichterbij dan anderhalve meter en als ik het afgelopen half jaar iemand aangeraakt heb, dan is het een van de kinderen op het vrijwilligerswerk geweest.

Tango

Tango

28-10-2020 om 17:37

Toilet

Waarom nu weer moeilijk doen over een kind op het toilet laten? Als er een kindje bij je komt spelen moet het echt wel een keer naar het toilet. Desnoods maak je daarna een keer extra schoon, maar je kan toch moeilijk zeggen: je mag wel komen spelen maar niet naar het toilet.... Dan moet je geen kind uitnodigen om te spelen.
Hier thuis komen weinig andere mensen over de vloer buiten ons gezin. Soms wat vrienden van dochter, soms enkele familieleden. Die mogen ook gewoon naar het toilet. Soms maak ik het daarna extra schoon. Soms vergeet ik dat. We zijn er nog niet door besmet.
Knuffelen vind ik een ander verhaal. Vriendjes/vriendinnetjes van je kinderen knuffel je niet. Niet nu en ook niet voor de Corona-tijd.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-10-2020 om 18:25

Toilet

Wat is dat nu weer met die wc? Als je 1,5 meter afstand houdt en een raampje open zet, is er toch niets aan de hand? Ik maak sowieso al de wc schoon als er bezoek op is geweest.
Verder volg ik de regels. Bij kleine kinderen dus ook geen mondkapje en afstand. Ik vraag me ook af hoe het voor die kleine kinderen is, al die bedekte gezichten. In de zomervakantie (Frankrijk) moest iedereen een mondkapje op. Toen vond ik al dat we gek waren geworden. En dan is het nu zelfs hier zover, in de supermarkt. Ik vind het een heel naar en beangstigend gezicht, al die kapjes.

Snoetjes

https://www.hln.be/izegem/mondmasker-met-konijnensnoet-of-krokodillenbek-izegemse-standenbouwer-denkt-ook-aan-de-kleinsten~a06131eb/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Je hebt leuke prints op die mondkapjes voor kinderen.

Je kunt hier bij de fotograaf ook een mondkapje laten bedrukken met een eigen ontwerp.

Het is ook maar hoe je er zelf mee omgaat. Ik vind die kapjes geruststellend. Ik was in de supermarkt en iedereen, behalve een jongetje, had een kapje op. Prima!
Dat doe je voor elkaar in een pandemie.

Beangstigend?

Ik heb laatst gemondkapt en al een dreinende, mij onbekende, dreumes aan het lachen gekregen. Zonder er bij te praten trouwens. Op mijn werk draag ik in de openbare ruimte de hele tijd een mondkapje en al mijn collega's en de leerlingen ook. Je kan echt nog prima communiceren zo hoor, zowel verbaal als non verbaal. Went heus.

skik

Phryne Fisher

Phryne Fisher

28-10-2020 om 19:27

Nooit

Ik doe het alleen waar het verplicht is, momenteel alleen in het OV, bij de apotheek en in de wachtkamer van de huisarts. Mondkapje opdiepen van onder uit mijn tas, en buiten direct weer af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.