Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Lynna

Lynna

17-06-2009 om 07:32

Mouche volante

Sinds enige tijd heb ik een mouche volante in mijn rechteroog. Zwaar irritant, zo'n bewegend zwart dingetje. Al door 2 opticiens laten controleren, in het begin dacht ik vreselijk enge dingen. Maar dit schijnt heel onschuldig te zijn. Ik hoop wel dat ik er ooit nog vanaf kom. Kennen jullie dit ook?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Aha!

Zo heet dat dus. Mijn oma heeft dat. Ze is 87 en we krijgen haar niet aan het verstand gepeuterd dat het iets is in haar oog. Ze zit de hele dag 'vliegjes te vangen'. Helaas heb ik verder geen inhoudelijke bijdrage aan je onderwerp. Gelukkig in ieder geval dat het onschuldig is.

Nee, dat gaat niet meer over

Ik ben ff de exacte details wijt, maar het is een soort beschadiging, slijtage. Is vast wel te googlen. Het gaat iig niet over (aldus mijn oogarts), maar ik kan je uit ervaring vertellen dat het went. Alleen op heel zonnige dagen (of in een volkomen witte ruimte) heb ik er nog echt last van. Soms denk ik: héb ik hem nog wel?, en dan moet ik ff zoeken, en hop! daar is-ie weer. Het went, echt.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-06-2009 om 14:11

één?

Ik heb er een heleboel in mijn ogen zwemmen! Nu kan ik er zeker 6 tellen, sommige donkerder dan anderen. Ik heb er alleen last van als ik iets goed probeer te zien op een hele lichte ondergrond, iets lezen in veel licht. Normaal gesproken kijk ik er dwars doorheen. Groetjes, Yvon.

Lynna

Lynna

17-06-2009 om 14:17

He bah

Ik vind 1 al zo irritant, ik wil er zeker niet meer!!!!!

Maar het went echt

Echt! Ik vond het eerst ook heel vervelend (heb ze al sinds mijn 24e), voelde me een ouwe tut ook nog, met slijtage op mijn ogen , maar ik heb er serieus nauwelijks nog last van. Niet druk om (proberen te) maken, ook niet proberen ze _niet_ te zien, ze zijn er gewoon en op een dag zie je ze niet meer.

Ulla

Ulla

17-06-2009 om 15:05

Ik zie ze niet eens meer

Ik heb ze al sinds mijn jeugd.
Vroeger bleef ik de hele tijd naar 1 plek staren en dan zag ik de vlekjes langzaam wegdrijven. En dan heel snel de andere kant op kijken met de ogen en hop, daar gingen de vlekjes er in slow motion achteraan haha.

Maar het went inderdaad. Ik zie ze echt niet meer. Behalve als ik moe ben of er, zoals nu, aan denk.
Ik heb er geen last van, op een gegeven moment vergat ik gewoon dat ik ze had.

Oh! heeft dat een naam!

dat van die in slow motion wegdrijvende flardjes, dat ken ik ook wel. Maar ik zie lang niet altijd 'dingetjes'. Moet me heel erg concentreren en bv naar een witte muur staren, dan lukt het wel....dus normaal gesproken 'block' ik ze gewoon of zo. Geen idee.

Ingrid (weer iets geleerd, volgens mij heb ik dat ook al best lang)

Mamvantwee

Mamvantwee

17-06-2009 om 17:18

Jep

Hier nog één. In het begin vond ik het vreselijk irritant, tegenwoordig zie ik ze niet meer. Ik weet niet eens zeker of het er 1 of 2 zijn eigenlijk. Ik denk dat je hersenen die vlekje min of meer uit het beeld filteren.

Guinevere

Guinevere

17-06-2009 om 18:31

Verschil

Er is een verschil tussen stofjes op je oog en een mouche volante natuurlijk. Een mouche volante heb je gewoon altijd, op ongeveer dezelfde plek in je blikveld. Die zit in je oog en die andere er op. Ik heb er ook een! Ik dacht op zijn minst een enge ziekte te hebben toen ik 'm ontdekte maar het viel mee!

reina

reina

18-06-2009 om 06:50

Soms

Of ik ben er al helemaal aangewend of ik ben er vanaf, ik heb het jaren gehad, vooral als ik moe was zat er een heel legertje, maar nu zie ik ze nog maar heel zelden. Ik probeerde het te negeren en na een poosje lukte dat.

Ulla

Ulla

18-06-2009 om 09:25

Stofjes?

Kan dat dan: stofjes op je oog? Volgens mij knipper je die gelijk weg, net als zand in de ogen.
Nee, ik heb echt de 'zwevende deeltjes' zoals ze in het Nederlands genoemd worden. Als ik ze echt ga bekijken (!) dan zie ik een soort wormvormige vlekjes af en toe lijken te bewegen. Ik heb er meerdere in mijn linkeroog.

Polly Shearman

Polly Shearman

18-06-2009 om 16:19

Ik heb een zaadcel!

Ook al sinds mijn kindertijd, een zaadcel in mijn oog, echt precies die vorm, ik zie hem alleen als ik naar een effen achtergrond kijk. Hij zit niet in de weg ofzo

Nasha 1st

Nasha 1st

18-06-2009 om 22:46

Ooooooohhhhhhhhhh

het heeft een naam!!! Ik heb ook zo'n dingetje!!! Dacht ook altijd dat er iets beschadigd was ofzo, maar het is dus normaal???? Goh...

Puck2

Puck2

19-06-2009 om 08:49

Ja hoor ulla

Volgens mij kan je niet iets van stofjes OP je oog hebben. Dat is erg irritant en spoel je zo snel mogelijk weg met traanvocht. Volgens mij valt wat jij beschrijft ook gewoon onder mouche volante en is het niet alleen één "iets" dat op een vaste plaats zit zoals Guinevere schrijft. Als je op "zwevende deeltjes in het oog" googelt dan kom je iedere keer weer bij mouche volantes uit. Ik heb ze trouwens ook als van kinds af aan en zie ze eigenlijk ook alleen als ik er bewust op let en als ik tegen een wit vlak aan kijk.
Ik vind het trouwens een uitermate elegante naam, klinkt toch veel sjieker dan zwevende deeltjes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.