Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mri kind

Vandaag had dochter (bijna 7) een afspraak voor de MRI van haar hoofd. Ze wilden eerst haar er in leggen zonder sedatie/roesje oid maar ik had er achter aan gebeld dat dat echt niet zou gaan lukken bij mijn dochter, en vandaar dat ze een MRI-onder-sedatie zou krijgen (zie vorig draadje).

Nu had ik het idee dat ze dan tijdens het onderzoek in heel diepe slaap zou zijn. maar dat bleek niet waar. ze kreeg eerst alleen een middel via haar anus waar ze rustig van moest worden. ze werd daar heel onrustig van, huilerig. Daarom nogmaals dat middel, maar wederom werd het alleen maar erger. Uiteindelijk heeft ze via een zeer pijnlijke, harde prik in een spier in haar bovenbeen nog een ander middel gekregen (dat alleen al was een traumatische ervaring voor haar, met 3 man haar vasthouden). Door dat middel werd ze iets meer verward maar slapen ging ze niet: ze was volledig in paniek, huilen, overstuur. Soms viel ze even 30 seconden in slaap, om daar volledig overstuur weer van wakker te worden.

Ze hebben haar uiteindelijk nog naar de MRI kamer gebracht maar daar werd het alleen maar nog erger. Kortom: vandaag geen MRI gehad maar ze heeft er wel een verschrikkelijke ervaring aan over gehouden.

waarschijnlijk heeft ze verkeerd gereageerd op het slaapmiddel of zo?
ik voel me er erg rot over. Daarom zou ik graag willen weten hoe dit bij anderen is gegaan. is een 'roesje' hetzelfde als 'sedatie'? Wat geven andere ziekenhuizen aan kinderen tussen 5 en 10 jaar voor een MRI? Zijn er andere, meer kindvriendelijke middelen, om een kind 20 minuten echt flink onder zeil te krijgen?
Gruffalo

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

22-06-2011 om 22:35

Kalmerend middel wat averechts werkt

dat heb ik met mijn dochter gehad, ook voor een mri, ze zou heel stil moeten liggen maar was huilerig en verward. Op een gegeven moment weer terug naar de afdeling, ze lag opgenomen, en weer een kalmerend middel, kind viel in slaap. Bij het naar de mri rijden werd ze alweer wakker en hetzelfde probleem. Heel naar allemaal. Ze kunnen een kind niet zomaar onder narcose brengen, dan moet er een ok team bij met beademing, of even op de kap beademen. Wat ik op een gegeven moment gedaan heb en wat ze adviseerden; zelf bij de mri ingekropen en haar vastgehouden, ze was een peutertje toen.

kien

kien

22-06-2011 om 23:39

Narcose

Wat naar Gruffalo, voor je dochter maar ook voor jou. Ik denk dat ze de volgende keer 'gewoon' onder narcose moet, waarschijnlijk zal het ziekenhuis dat ook voorstellen. Is dus wat ingrijpender, maar ook dan ben je met een halve dag wel klaar. En voor een keer kan het natuurlijk niet zoveel kwaad. Als het moet dan moet het, toch! Veel sterkte, hoop dat het volgende keer goed gaat, en vooral ook dat de uitslag meevalt. Want je weet nu nog steeds niets!

Kien

Rafelkap

Rafelkap

23-06-2011 om 09:53

Gruffalo

Wat ontzettend naar hoe dat gegaan is, voor jou en voor je dochter! Mijn zoontje (4) kreeg gewoon een kapje en was zo weg (narcose dus). Totaal geen stress of angst. Kan jouw dochter geen kapje krijgen, misschien kan je daarom vragen.
Wat naar dat jullie nog eens moeten en dat het wachten op de uitslag weer langer duurt!!!

sterkte!

gruffalo

gruffalo

23-06-2011 om 11:25 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. het was inderdaad een heftige dag, verschrikkelijk. gelukkig is ze nu weer redelijk rustig en fit.

Single lady, zeker weten dat ik ga vragen wat ze heeft gehad, zodat ik weet dat ze dit middel niet weer een keer geven. Blijkbaar reageert ze hier verkeerd op. Helaas is de volgende afspraak pas over ruim een week.

Rieke, dat klinkt precies zoals het bij ons is gegaan. Alleen kreeg ik haar ook niet rustig. Ze was volledig in paniek. Bij haar de mri inkruipen was geen optie, met mij er bij was ze nog steeds heel onrustig.

Rafelkap ik hoop ook dat ze een narcose met kapje kan krijgen, kan me voorstellen dat het wat meer werk is en heel misschien wat meer risico's maar het voorkomt trauma's als deze.

Gruffalo

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar er zijn geheime zolders in het ziekenhuis mbt angsten en kinderen. Die zijn vaak niet op de afdeling bekend maar bij afdeling maatschappelijk werk of (in ons geval) bij de inschrijfpoli: op leeftijdsgroep informatie voor de kinderen zelf. En het kan wat waard zijn om ook naar het maatschappelijk werk te gaan omdat angsten bij kinderen op de afdelingen zelf niet (goed) bespreekbaar zijn. En maatschappelijk werk heeft vaak kortere lijntjes met psycholoog (die vanuit hun kennis weer kunnen zeggen hoe de afdeling het 'moet' doen bij dit kind). Ik hoop dat je kind niet nog een keer zoiets hoeft mee te maken. Ik snap niet dat het beleid van ziekenhuizen meer gericht is op het voorkomen van dit soort dingen. Als je al met 3 man een spuit moet geven, moet je eigenlijk al zeggen dat dit een ervaring wordt die je een kind niet moet willen gunnen.

Rafelkap

Rafelkap

23-06-2011 om 13:53

Gruffalo

Ze zullen nu zelf wel voorstellen om het onder narcose te doen. En anders moet je zeggen dat je dat graag wilt. Ze is pas 7! Ik vind het eigenlijk best raar dat ze dat niet eerder deden.
Houd je taai!

jeltje

jeltje

23-06-2011 om 21:37

Gruffalo

Hoi Gruffalo,
Wat naar voor jullie!

Mijn zoon moet binnenkort ook een mri (zie draadje groeiachterstand boven), en de kinderarts legde mij vandaag uit dat een roesje geen optie was omdat ze hem dan 'een beetje kwijt raken'. IK snapte dat eigenlijk niet, maar had een boel andere dingen om op door te vragen, dus ik heb deze even laten lopen. Maar mss bedoelde hij wel zo'n beetje wat jij beschrijft: onrust en niet meer goed aanspreekbaar zijn.
Bij de VU, waar wij lopen, hebben ze een methode ontwikkeld om een kind er doorheen te helpen. Een soort spelletje, zei hij, wat eerst een keer droog geoefend wordt met een pedagogisch medewerker, om vervolgens (als een kind er een beetje responsief op is) ook 'voor het echie' te doen. Pedagogisch medewerker gaat dan dus mee met kind. Het alternatief was volledige narcose, zei hij.

Ik ben erg benieuwd, maar mss kunnen ze ook wel zoiets bij jouw ziekenhuis?

Succes,
J

Primavera

Primavera

24-06-2011 om 09:49

Gewoon narcose

Mijn twee jongens hebben op 6-jarige leeftijd een MRI gehad vanwege groeihormoondefect. Zij werden gewoon in slaap gebracht, ik meen me te herinneren met zo'n kapje. Dat was voor het kind tenminste weinig traumatisch.
Zo'n machine maakt toch een geweldig lawaai, ik weet zeker dat in ieder geval de oudste die helemaal niet tegen harde geluiden kan volledig door het lint zou zijn gegaan.
Groeten Primavera

gruffalo

gruffalo

24-06-2011 om 12:27 Topicstarter

Tsja

Hoe dan ook, mijn dochter zal niet meer rustig onder een MRI gaan. Ook niet met pedagoge, maatschappelijk werk of wat dan ook. Voorheen had ze geen angst voor ziekenhuis, arts of verpleegkundigen, maar het zou me verbazen als ze nu nog makkelijk mee gaat.

Jeltje, haar kwijt raken was een goede omschrijving. Ze was in haar eigen paniekerige, angstige omgeving en niemand kreeg haar rustig. Het enige wat ze wilde is naar huis gaan. En zo zie je maar weer, het ene ziekenhuis geeft meteen narcose en de andere gaat zelfs met 6 jarige kinderen gewoon met een rustgevend middel bezig. Ik snap het ook niet, zo'n klein meisje daar kunnen ze toch niet van verwachten dat ze gewoon even in een MRI gaat met haar hele lijfje en dan nog super stil blijft liggen? ik ben echt nog zo boos... maar heb niets om echt boos op te zijn. veranderen kunnen we het niet meer, hooguit een goed gesprek met de neurologe over een week.

ik denk ook dat de enige optie om nu nog een Mri te doen, onder volledige narcose is. eerst maar eens het gesprek met de neurologe afwachten, kijken wat zij er van zegt.
gelukkig gaat het met dochter ondertussen weer goed, ze heeft weer flink wat praatjes!

Biene M.

Biene M.

24-06-2011 om 14:03

Gruffalo

Wat ontzettend naar wat je dochter heeft meegemaakt. Maar het kan best dat zij een uitzonderlijke reactie had op een middel dat doorgaans prima werkt. Mijn vader kreeg nare hallucinaties van valium, maar voor de meeste mensen is dat toch echt een rustgevend middel. Anderzijds is het narcosekapje voor veel kinderen weer traumatiserend, dus zo gek is het niet dat het ziekenhuis het op deze manier heeft aangepakt. Het verbaast me wel dat ze de dosering verhoogd hebben toen je dochter niet goed reageerde.

Hopelijk wordt deze nare ervaring overschreven door betere ervaringen en houdt ze er geen blijvende wittejassenangst aan over. Sterkte met de volgende poging!

jeltje

jeltje

29-06-2011 om 21:46

Oefen mri

Gruffalo, helaas heb jij er niet zoveel meer aan, maar wellicht voor anderen:
Wij hadden vanmiddag onze 'dummy MRI' met zoon van 5,5 jr op de VU. IK was echt zeer aangenaam getroffen. In enorme rust werd zoon alles uitgelegd, in een kamer waar een nep (maar levensechte)apparaat stond. Hij mocht alles aanraken, opklimmen etc. Ze begonnen met foto's van een echt apparaat en hoe een meisje daarin gaat. Daarna een hele tijd naar alle geluiden geluisterd. En toen mocht hij 'voor nep' erin, met mutsje op en koptelefoon. EN dan een paar minuten superstil liggen, met alle geluiden erbij.
Hij deed het super. Lag heel rustig te ademen en toen we iets tegen hem zeiden gebaarde hij dat we onze mond moesten houden. Echt zo knap!
Ik heb er alle vertrouwen in nu, en hij zelf vond het 'wel leuk'!

J

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.