Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tiepmiep

Tiepmiep

25-08-2012 om 11:34

Nachtlenzen, handig?

Mijn dochter (12) kreeg als advies om een nachtlens te gaan proberen, omdat haar ene oog minder is als de ander. Een bril is niet echt een optie, omdat het verschil tussen beide ogen groot is. Ze heeft verder geen klachten als hoofdpijn, alleen met 1 oog kijkt ze wazig.
Ik vraag me af of een nachtlens echt zin heeft? Of kunnen we beter niet aan dat 'gedoe' beginnen en het gewoon zo laten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vriendin van dochter

heeft ze en vind het fijn. Verder kan ik daar niets over vertellen maar ik had vroeger ook 1 slecht oog,ook een bril, maar dat andere oog is toen ineens ook erg achteruit gegaan.met lenzen is dat toen wel minder geworden.
Ik vind kijken met 1 lens erg lastig met bv inschatten van diepte/lezen op een bord etc, heeft ze daar geen last van?
Mij lijkt het fijner met 2 goede ogen kijken.

Roos Vicee

Roos Vicee

25-08-2012 om 18:59

Mijn dochter

Mijn oudste dochter heeft ze sinds een paar maanden en ze is er dolgelukkig mee! Het werkt echt heel goed. Na één nacht dragen had ze nog maar een verschil van -0,25 en dat was na nog een controle ook helemaal verdwenen. Echt super!
Mijn andere dochter wilde ze ook graag maar haar ogen waren er niet geschikt voor. Ik meen dat het afgeraden wordt bij meer dan -3.
Ik zou het zeker voor haar proberen als ik jullie was! Bij een goede opticien krijg je een proefperiode dus het is volgens mij echt wel de moeite van het proberen waard!
Succes!

Proberen!

Ik heb nu een jaar nchtlenzen en ben er zoooo blij mee! De opticien vertelde me dat zijn jongste klant 9 jaar is. Ik zou het gewoon proberen.

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2012 om 21:41

Ishtar

Volgens mij heeft Ishtar (hier op OO) ze ook en die had meen ik slechtere ogen dan -3. Ze zal zich ongetwijfeld nog wel melden .

shantiee

shantiee

26-08-2012 om 22:23

Voordeel t.o.v. daglenzen?

Wat vinden jullie het grote voordeel van nachtlenzen t.o.v. daglenzen? Het enige nadeel van lenzen, vind ik, is dat je ze in en uit moet doen. En dat moet je met nachtlenzen toch ook?

Jesse_1

Jesse_1

26-08-2012 om 23:57

Irritatie en zwemmen

In- en uitdoen vind ik geen probleem. Het lijkt me dat je met nachtlenzen gewoon lekker gaat slapen en overdag kunt dien wat je wilt.
Zelf heb ik harde lenzen (erg slechte ogen). Lastigst vind ik irritatie aan mijn ogen als ik moe ben of met lenzen in slaap ben gevallen, eiwitaanslag op de lenzen waardoor ik niet helder kijk en niet gewoon lekker zonder oppassen kunnen zwemmen.

ishtar

ishtar

27-08-2012 om 09:01

Nachtlenzen

(hoi Jesse )
Ik heb een aantal jaren nachtlenzen gehad. Omdat mijn ogen eigenlijk te droog waren voor gewone lenzen en ik een hekel aan een bril heb. Het is ideaal! Je stapt ermee in bed, dat voel je eigenlijk niet, en overdag kun je gewoon zien. Het is eigenlijk nauwelijks 'gedoe'.
Ik heb -3, en dat is nog niet de grens. Dat was toen, ik meen, -5, en je mag eigenlijk geen noemenswaardige cilinder hebben (ik heb er een van -0,25, dat is geen probleem)
Ik heb ze inmiddels niet meer omdat ik er toch last van kreeg, toch te droge ogen ook hiervoor, en ik zit inmiddels weer, helaas!, aan de bril.
Hoe zit het met haar diepte-zien? Ik kan me voorstellen dat als 1 oog wazig kijkt, dat dat gevolgen heeft voor het zien van diepte. Dat zou voor mij een reden zijn om het wel te doen.
Het is ook een niet blijvende verandering, al duurt het wel een poos voor je ook weer terug is in de oorspronkelijke 'stand' . Maar mocht het niet bevallen, kun je zo weer stoppen.
Hou er wel rekening mee dat zo'n lens elk jaar vervangen moet worden, je merkt echt verschil in scherpte en comfort na een jaar. En omdat zij nog groeit misschien wel vaker?

ishtar

ishtar

27-08-2012 om 09:04

Voordeel tov daglenzen

geen zandhappen meer, met STIP! op nr 1 van de voordelenlijst.
En je kunt ze niet kwijtraken in een zwembad (al dan niet na kopstoot van kind ), minder irritatie, je hoeft ze maar een uur of 4 per dag/nacht in te hebben om toch effect te hebben (langer is wel beter), je kunt eens een dagje overslaan en toch goed (genoeg) kunnen zien (dat geldt niet voor iedereen)

lennest

lennest

27-08-2012 om 22:37

Ik heb +glazen

O, ik zou willen dat ik nachtlenzen kon krijgen. Helaas voor mij en vele anderen: het kan niet bij +glazen. Mijn kinderen hebben -glazen en de opticien gaf het advies nachtlenzen te gaan dragen. Veel handiger dan een bril: ze zwemmen; gewone lenzen dragen gaat niet met zwemmen en een bril in het zwembad is ook niet zo handig. Ze durven het (nog) niet; ze vinden het eng om lenzen in te doen. Nadeel is ook de prijs: het aanmeten kost tussen 350 en 500 euro, ook afhankelijk van de opticien en het soort lenzen en daarna zou het ongeveer 250 tot 300 euro per jaar kosten. Volgens de opticien is dit vergelijkbaar met zachte maandlenzen. Ik heb het er wel voor over. Een bril kost ook al gauw 200 tot 300 euro en ik zit elke paar weken wel bij de opticien omdat er weer een bril krom is of kapot. Vorige maand is bij het voetballen het montuur gebroken. En zonder bril voetballen? Nee, hij ziet geen bal.
Overigens voor iedereen die wel aan nachtlenzen denkt: op het moment dat je armen te kort worden, moet je er echt een leesbril erbij hebben, nogmaals: het werkt niet bij +glazen en dat heeft een leesbril ook.

Welke opticien?

Ook onze zoon (bijna 11) moet eigenlijk aan de bril (-1 en - 0.75), de oogarts hier had het over een rustbril... Maar kind ziet een bril absoluut niet zitten en wil heeeeel graag aan de lenzen, zeker nachtlenzen lijkt hem ideaal, zeker omdat hij ook veel sport. Alleen, na een rondje navragen bij opticiens hier in de buurt blijkt dat hij nog te jong is. Het zou pas kunnen vanaf een jaar of 13 en dat houdt in dat hij wel aan de bril moet. Nadeel is dan dat zijn ogen sneller achteruit gaan volgens mij, vriendinnetje van hem begon op -3,5 en zit inmiddels na 2 jaar al rond de -5. Nu las ik in één van bovenstaande stukjes dat iemand het had over een klantje van 9 jaar, bij welke opticien is dat dan? Wellicht kan ik daar nog eens gaan informeren, kind zit nu nog steeds zonder bril en dat is ook verre van goed natuurlijk.

ishtar

ishtar

02-09-2012 om 13:56

Hoezo sneller achteruit gaan met bril?

je ogen gaan niet achteruit omdát je een bril draagt. Dat komt door de groei van de ogen en de daarmee veranderende 'oogbolling'. (ik ben als 9 jarige begonnen met -1 en -1,25, en zat toen ik een jaar of 18 was op de -2 en -2,25, nu beide ogen -3)
Mijn jongste heeft met ongeveer die sterktes ook voornamelijk een bril op school en bij de tv, verder niet, dus ook niet met sport (voetbal). Hij had last van (inspannings)hoofdpijn, anders had hij ook geen bril hoeven nemen, volgens orthoptist.
Zonder bril hoeft ook geen probleem te zijn, ben je al eens bij een oogarts/orthoptist geweest?

Dan w.s. verkeerd begrepen ishtar

maar de oogarts waar wij begin dit jaar geweest zijn gaf aan dat met het dragen van de zgn rustbril zijn ogen wel verder achteruit gingen.Nou blonk deze dame niet echt uit in duidelijheid en patientvriendelijkheid en ben er toen ook niet verder op ingegaan. Ik denk nu dat zij bedoelde wat jij hier net verwoordde maar omdat zoon zijn vriendinnetje haar ogen ook zo hard achteruit holden met het dragen van die bril had ik wel wat bedenkingen. Dat van die spanningshoofdpijn komt me ook zeer bekend voor, kind klaagt regelmatig over hoofdpijn na school. Maar ik zie hem ook met samengeknepen ogen voor de tv zitten (kruipt dan steeds dichterbij) dus ik denk dat bril best nodig zal zijn.

Marie

Marie

02-09-2012 om 22:23

Kan wel volgens mj

Hoi Jakje,
Ik dacht dat tegenwoordig het criterium voor lenzen was dat je gedisciplineerd moet zijn en schoon op jezelf moet kunnen zijn. Dus de gewoonte aanleren om goed je handen te wassen bij het inzetten van de lenzen. Verder moet kind het ook niet eng vinden om de lenzen zelf in te doen.
Als jij denkt dat je zoon dat kan, zou hij gewoon (maand)lenzen moeten kunnen nemen.
Hier was dochter 13 toen ze haar lenzen kreeg. En ondanks dat ze best wel een sloddervos is, is ze met de lenzen juist heel precies.
Wij hebben goede ervaringen met Specsavers, ben je daar al geweest?
Verder vond ik op internet nog dit artikel:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/kinderen/43681-kinderen-en-contactlenzen.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.