Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

An

An

07-11-2008 om 15:06

Nat kammen?

Na vijf jaar ongeschonden door de basisschool te rollen, hebben we ze nu dan toch. Luizen. 2x per dag kammen zeggen ze. Het haar moet nat. Moet dat echt? Of kan het ook wel met droog haar?

En hoe kreeg ik ook alweer die neten eraf zonder gebruik van middelen van apotheek? Azijn toch? Moet ik dat echt drie uur iun laten werken zoals ik tijdens het googelen tegenkwam?

groetjes An.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2008 om 17:24

Luizen

Je moet echt heel grondig van de hoofdhuid tot het einde van het haar kammen. Dat gaat gewoonweg niet met droog haar, zeker als je lang/krullend haar hebt. Het beste is nat haar met een flinke dosis cremespoeling erin. Om de neten te verwijderen kan je een oplossing maken van azijn met water; dit hoeft echt geen drie uur in te werken; een halfuurtje is genoeg. Prioderm Spoeling is ook een goede. Hier heb ik ook net weer luizen ontdekt; ik ga wel rigoreus te werk met Prioderm Lotion. En alles wassen/in vuilniszakken op het balkon/stofzuigen zucht. Wat een werk...

Zus

Zus

07-11-2008 om 17:33

Onderzoek

Uit onderzoek is gebleken dat de luizen nauwelijks het hoofd verlaten. Je hoeft echt niet te gaan stofzuigen en extreme toeren te gaan uithalen (zoals autostoelen zuigen en zo). Beesten blijven nauwelijks leven als ze van het hoofd af zijn (itt vlooien, die kunnen wel zitten wachten op het tapijt). Ze kunnen ook niet hard rennen of springen. Het blijkt dat bij kinderen na een nacht slapen die luizen hadden, maar 4% van de kinderen luizen op het hoofdkussen te zitten als ze waren opgestaan! 4%!!! Na de hele nacht erop te hebben geslapen!!!
En inderdaad nat kammen, met conditioner om het lekker glad te maken. Gif is niet nodig, kammen is even effectief en tegenwoordig effectiever met al die resistente luizen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-11-2008 om 17:35

Toch neem ik liever het zekere voor het onzekere; uit die 4% luizen kunnen toch weer meer luizen/neten komen. Wij hebben zo'n een, twee keer per jaar een luizenplaag en door de drastische aanpak zijn we dan toch weer een tijdlang ervanaf

Zus

Zus

08-11-2008 om 14:12

Elisa

Niet 4% van de luizen op het hoofd kwamen op de kussens terecht, maar bij 4% van de kinderen met luizen waren er luizen op het kussen achtergebleven. Maar je hebt gelijk, hoor, het zekere voor het onzekere nemen en je hebt meteen weer een lekker schoon huis

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-11-2008 om 18:21

Zus

Ik heb zooo'n ongelooflijke hekel aan luizen; echt, ik ga als een razende roeland door het huis met de stofzuiger; de wasmachine draait overuren; alle knuffels en (sier)kussens zitten in luchtdichte vuilniszakken op het balkon; ik bewerk onze hoofden met Prioderm Lotion en ik hanteer de luizenkammen met drastische hand want ik moet die krengen niet Het werkt wel want na zo'n actie zijn we toch minimaal weer een half- tot een jaar luisvrij, ondanks diverse luizenplagen op school en de naschoolse=P

An

An

10-11-2008 om 10:42

Nog niet weg

Dochter heeft inderdaad lang krullend haar. We hebben iets van de apotheek gekregen, maar dat was volgens mij niet prioderm Lotion. Het stonk enorm en het was een cremespoeling o.i.d. wat tien minuten moest inwerken. Na een paar dagen haalde ik toch weer één luis uit dochters haar. En nog een paar dagen later weer twee luizen. Ik kam mezelf nu iedere dag onder de douche en laatst had ik ook één luis. Kind num 2 had ze ook opeens. Mijn man heeft ze niet. Ik ga toch dat azijn verhaal maar eens proberen, want ik wil heel graag van die neten af. Ze zeggen dat de neten dood moeten zijn, maar volgens mij komen er toch nieuwe luizen uit het ei! Hele huis is kraakhelder, knuffels hebben een week in de schuur gelegen in vuilniszak en bedden zijn verschoond. We slapen iedere nacht op een schone doek voor de zekerheid. Moet ik nog die luizenkam, de gewone kam en de borstel iedere kambeurt uitkoken ofzoiets? Misschien dat het daardoor komt dat ze niet echt verdwijnen? Tot nu toe spoel ik alles steeds af onder de hete kraan.
Ik houd niet van ongedierte. Bah! Als er nog tips zijn?

Groetjes An

isa

isa

10-11-2008 om 10:59

wat hier goed helpt..

is dus xt luis of zo iets, weet niet presies de naam, maar hier op school zweren ze erbij..ook hangen nu alle jassen in een luizencape, vergeet ook niet je auto en je bank te behandelen, en jassen... ook die niet gedragen worden maar wel op de kapstok hangen.sucses verder!

Tink

Tink

10-11-2008 om 17:14

Kammen kammen kammen

Ik herhaal het maar weer eens! Elke dag 2x, elk gezinslid. Of je dat nou nat, droog, met of zonder crèmespoeling doet is volgens mij een kwestie van persoonlijke voorkeur (ik kam het liefst droog), als je het maar doet. Grondig.
Op die manier doorbreek je de cyclus. Een pas uitgekomen luisje kan nl. pas zelf eitjes leggen na een dag of 5, je moet ze dus gewoon voor die tijd zien te vangen.
Neten verwijderen ging hier goed met azijn: mengsel keukenazijn/water een kwartiertje in laten werken, daarna kammen. Of met je nagels de neten verwijderen, dat kan ook. Als ze meer dan 2 cm van de hoofdhuid af zitten, kun je ervan uitgaan dat het oude (=lege) neten zijn en hoef je er niets aan te doen. Tenzij je het een vies gezicht vindt natuurlijk.

Succes!

Zus

Zus

10-11-2008 om 17:24

Inderdaad kammen kammen en nog eens kammen

Vooral geen energie steken in andere overbodige zaken zoals je auto stofzuigen, maar 2 keer per dag kammen. Is het enige dat helpt. Luizen worden resistent van het gif, er blijft er altijd wel eentje leven die zich vervolgens voortplant. Kammen alleen!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

11-11-2008 om 13:26

Hier

Hier dus wel die drastische aanpak (alles wassen en/of in vuilniszakken twee dagen in een luchtdichte zak buiten zetten, kammen, Prioderm Lotion en alles stofzuigen) en geen luis/neten meer te bekennen. Wat het kammen betreft: dat moet echt elke dag en heel grondig. Als een kind/volwassene lang haar heeft kan je er best zo'n anderhalf uur zoet mee zijn. Gelukkig heb ik een jongen, dus dan gaat zijn haar lekker kort met de tondeuse. De luizenkammen kan je het best na iedere kambeurt desinfecteren met alcohol 70%. Sowieso moet je alles wat in contact is gekomen met het haar desinfecteren, dus ook borstels, gewone kammen, haarbanden, haarclips etc. Als je behandelt met luizenspul als Prioderm moet je dat na een week weer herhalen en in de tussentijd mag je overigens ook niet zwemmen in chloorhoudend water. Wat resistentie betreft: dat valt wel mee; volgens de GGD (en ook volgens een aantal luizenmoeders hier op school) is Prioderm nog steeds het meest effectief en zijn die zgn. "milieubewuste", veilige shampoos (zoals Millium) niet effectief. Dat is ook mijn ervaring. Ik heb ze weleens eerder gebruikt en de luizen gingen er niet van dood. Toch is het kammen daarnaast idd het belangrijkst. Ook als er geen luizen meer zijn moet je regelmatig blijven kammen om te controleren. Succes!

Tink

Tink

11-11-2008 om 23:07

Gif

Ik stort geen gif meer op hoofden, kammen moet je tóch en dan hou ik dat geld liever in mijn zak, die shampoos e.d. zijn peperduur

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.