Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

tonny

tonny

14-12-2009 om 23:14

Niet zo gezellig... grootmoederzorgen

De grootmoeder-to-be komt jullie raad vragen...

Mijn zwangere schoondochter is vandaag in het ziekenhuis beland. Erge buikpijn. Er blijkt sprake te zijn van een (groeiende?) vleesboom.

Heeft iemand van jullie zoiets weleens meegemaakt?
En hoe ging het verder?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

15-12-2009 om 12:57

Zoiets

Ik heb een grote vleesboom die elke zwangerschap weer verder is gegroeid. Op het laatst was hij geloof ik 14 bij 8 cm ongeveer. Volgens de ene gynaecoloog zou hij na de zwangerschap weer krimpen, volgens de andere niet... Maar ik heb er niet vreselijk veel pijn van gehad. Nou ja, de laatste zwangerschap wel wat, maar niet zo dat het echt niet meer ging. Wel zat de vleesboom het normaal bevallen in de weg. Dus heb ik 3x een keizersnee gehad (de eerste kon er nog wel langs, toen was 'ie nog niet zo groot!)
Mij is altijd verteld dat het geen kwaad kan voor jezelf en zeker niet gevaarlijk is voor het kind maar dat als je er na een zwangerschap last van blijft houden dat je hem dan kunt laten verwijderen (kans is wel erg groot dat hele baarmoeder er dan uit moet ivm bloedingen).

tonny

tonny

15-12-2009 om 17:17

deze vleesboom veroorzaakt heel veel pijn en is nu nog maar 5 x 5. Maar kan volgens de arts wel doorgroeien naar 20 cm. En dit betreft de eerste zwangerschap.

Schoondochter werd erg beroerd van de pijnmedicatie, het gevoel (nou ja, feit?) drugs te gebruiken stond haar enorm tegen dus nu is ze met paracetamol naar huis - en vanaf nu elke week een echo.
Het onbezorgd zwanger zijn is aardig geminderd...

Petr@

Petr@

15-12-2009 om 17:28

Tonny

Wat ontzettend rot voor je schoondochter en zoon. Hopelijk heeft ze de komende tijd minder pijn.
Hoeveel weken moet ze nog?
gr.
Petr@

tonny

tonny

15-12-2009 om 17:42

Eh...

ze is ruim over de helft. Maar ik denk dat ze met deze complicatie rekening moet houden met een vroegere geboorte. We zullen zien wat de echo's uitwijzen de komende tijd. Zou er veel verschil zitten in de groei van vleesbomen? Ik heb er totaal geen verstand van.

Petr@

Petr@

15-12-2009 om 17:56

Oei!

Ik heb net even gegoogled op vleesboom tijdens zwangerschap, maar dat is niet mis!
Ik heb ook geen verstand van vleesbomen dus kan helaas geen antwoord geven op jouw vraag.

Irene

Irene

15-12-2009 om 19:37

Tjonge

Ik weet niet of er veel verschil zit in groei. Het is wel rot dat ze er zoveel pijn van heeft, maar misschien hoeft dat niet zo te blijven? (zoals je ook in bepaalde perioden van je zwangerschap pijn kunt hebben die na verder groeien weer minder wordt). Ik geloof niet dat er een indicatie is om (veel) eerder te bevallen met een vleesboom. Bij mijn tweede zwangerschap wist ik niet dat er een vleesboom zat (dat bleek pas na 42 weken zwangerschap, ruim een dag weeen, 2 uur persen en toen een spoedsectio...) De 2 volgende sectio's waren gepland en werden dus rond de 38 weken uitgevoerd. Maar het hangt natuurlijk ook van de plaats van de vleesboom af of er een sectio noodzakelijk is.

Irene

Irene

15-12-2009 om 19:42

En...

Er was niets wat ik moest doen of juist laten ivm de vleesboom! Ik ging ook pas met 35 weken naar de gyn (verder bij verloskundige), en kreeg dan een echo om te zien hoe groot 'ie deze keer geworden was en in hoeverre hij de uitgang versperde... Dat was mij dan eigenlijk al duidelijk omdat de babys de laatste weken meestal een voorkeur hadden voor overdwars liggen...

tonny

tonny

15-12-2009 om 22:01

Na de bevalling

Dus na de bevalling was die vleesboom verdwenen?
Dat zoiets groeit onder invloed van zwangerschapshormonen begreep ik ja. Maar dat zoiets zo'n pijn kan doen, ellendig is dat!

En is er bij jou nog een derde zwangerschap gekomen, of was zoon 2 je laatste kind.

Vriendin van mij

had tijdens haar eerste zwangerschap een vleesboom waar ze volgens de gyn. aan geopereerd zou moeten worden na de bevalling ivm problemen bij een volgende zwangerschap (niet zwanger raken of ernstige problemen in de zwangerschap). De vleesboom was echter daarna nergens meer te vinden en bij een tweede en derde zwangerschap ook niet meer teruggekomen. Hoe het verder zit qua kansberekingen geen idee, heb er zelf nooit mee van doen gehad. Sterkte voor je schoondochter, is hoe dan ook nu vervelend voor haar.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-12-2009 om 21:59

Vleesboom

Ik weet dat (grote) myomen best vaak voorkomen tijdens een zwangerschap, veroorzaakt door hormonale wisselingen. Zelf heb ik anderhalf jaar geleden mijn baarmoeder moeten laten verwijderen ivm een grote vleesboom. Nu heb ik gelukkig al een kind maar mijn gyn vertelde mij dat mijn myoom niet weggehaald zou kunnen worden zonder de baarmoederwand zodanig te beschadigen dat ik toch nooit meer zwanger zou kunnen worden. En met die vleesboom zou zwanger zijn een te groot risico zijn danwel bijna onmogelijk. Hoe dan ook, het zijn ondingen. Als je zwanger bent moet de grootte en de positie van het myoom regelmatig gecontroleerd worden. Goede pijnstilling tijdens de zwangerschap en tijdens de bevalling (indien er geen keizersnede wordt toegepast) is een must. Verder is de kans op een vroeggeboorte, een ingeleide bevalling of een keizersnee groter, alsmede het gevaar van hevige bloedingen. Verder kan je er helaas niet veel aan doen. Kijk eens op dit forum voor ervaringen van lotgenoten: http://www.medischforum.nl/onderwerp/1327

tonny

tonny

16-12-2009 om 23:49

Zeer uiteenlopende verhalen dus

en ik heb ook nooit geweten dat vleesbomen op zoveel verschillene plekken binnen/buiten de baarmoeder kunnen groeien.
Ach ja zo gaat het met veel dingen, als je er niet mee te maken hebt weet je er maar een heel klein beetje van af.

Deze vleesboom zit aan de buitenzijde, hoorde ik. Het lijkt me dat de kans op schade in de baarmoeder dan toch minder groot is, bij eventueel later verwijderen van dat ding.
En uit jullie verhalen begrijp ik dat vleesbomen ook geheel kunnen verdwijnen, naderhand.

Hormomen, wonderlijke stoffen toch.

tonny

tonny

tonny

18-12-2009 om 17:08

Nog steeds veel pijn

het is erg naar zo...

En geen idee of dat zo blijft, of dat het op gegeven moment (wanneer?) mindert.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-12-2009 om 07:37

Tonny

Wat akelig voor je schoondochter om zoveel pijn te hebben, en wat naar voor jou om erbij te staan en niets te kunnen doen. Ik hoop dat de pijn snel vermindert. Hoe lang moet ze nog?
Groetjes
Massi

tonny

tonny

20-12-2009 om 14:28

't gaat ietsje beter

hoorde ik net, mits ze heeel rustig aan doet.

Hoe lang ze nog moet? Ze is ruim over de helft, dus dat duurt nog even

Puck2

Puck2

20-12-2009 om 19:47

Tonny

Fijn om te horen dat het ietsje beter gaat. Hopelijk is dat het begin van verdere verbetering. En ook met heel rustig aan doen kan je een zwangerschap uitzitten, maar echt leuk is dat niet. Ik spreek vanuit ervaring en voelde me net een broedkip. Niets doen en alleen maar groeien. MAar ja, voor goede doel doe je een boel. Ik hoop dat je over een paar maanden een gezond kleinkind in je armen mag houden. Oma Tonny.... dat klinkt nog eens.

tonny

tonny

24-12-2009 om 16:54

Geduld...

Gelukkig is de pijn wat draaglijker geworden ondertussen. Vandaag is ze weer naar de gyn geweest. Het myoom zit wat de bevalling betreft op een wat ongunstige plaats, echo's moeten uitwijzen of een keizersnede noodzakelijk zal zijn.

De volgende echo met 30 weken, dan met 36, om te zien hoe dat myoom zich ontwikkelt. Tenzij er tussendoor bijzonderheden opduiken.

Geduld is een schone zaak!

Petr@

Petr@

02-01-2010 om 12:48

Tonny

Hoe gaat het nu met jouw schoondochter?

Mariska

Mariska

02-01-2010 om 13:28

Tonny

Tijdens mijn zwangerschappen was ook sprake van een vleesboom. Bij de 2e zwangerschap werd het ontdekt door de kraamverzorgster toen zij voelde of mijn baarmoeder wel zakte. Ze kon zo de bobbel in mijn baarmoeder vast pakken. Bij mijn laatste 2lingzwangerschap kreeg ik na de bevalling vreselijk veel pijn en voila, weer een vleesboom. Tijdens de zwangerschap geen last van gehad. Maar dat heeft vlgs mij met de lokatie te maken. Vleesbomen zijn bij mij na de bevalling weer weggegaan. Hoop dat het bij je schoondochter ook helemaal goed komt en dat het verder geen complicatie zal zijn bij de bevalling. Groetjes, Mariska

tonny

tonny

02-01-2010 om 22:46

Het gaat best aardig nu

de pijn is stukken minder. Ze doet rustig aan en er worden extra echo's gemaakt om de groei van dat myoom in de gaten te houden. Of een natuurlijke bevalling mogelijk is, moet op termijn blijken.
Maar voor nu is ze vooral erg blij dat de pijn is verminderd.

Tonny

Hoe is het er nu mee?

Liefs van Vonda

reina

reina

09-01-2010 om 18:23

Tonny

Ook ik ben benieuwd hoe het gaat, alles goed nu?

tonny

tonny

10-01-2010 om 14:40

De pijn is stukken minder...

... en verder is het afwachten hoe dat myoom zich ontwikkelt. Het is erg plezierig dat ze zich nu weer beter voelt, mits ze op tijd gaat liggen, niet te lang achter elkaar in actie.

We zien uit naar de goede afloop, dat duurt nog een aantal maanden.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-01-2010 om 15:26

Gelukkig

Hopelijk kan ze ook een beetje genieten?

tonny

tonny

10-01-2010 om 18:16

O ja zeker wel!

Ze genieten er zeker van!! Geen twijfel over

reina

reina

11-01-2010 om 10:15

Tonny

Fijn, dan kunnen jullie er allenmaal meer van genieten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.