Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sanneke

Sanneke

07-01-2018 om 19:37

Nog vieze luiers smorgens bij zoontje van bijna 9

Ik heb al veel gelezen op het forum over zindelijkheid en bedplassen.
Nu maak ik me niet zo druk dat hij snachts nog niet zindelijk is. Ik geloof dat het gaat komen als hij daar klaar voor is. Zoals vele hier al geschreven ze zijn er niet allemaal gelijk klaar voor. Nu kwam het met enkele regelmaat voor dat hij of niet lang nadat hij in bed lag of smorgens een vieze luier had.

Ik vind het lastig hiermee om te gaan. Ik kan boos worden maar dat helpt niet en daar ben ik zelf ook biet zo voor.
Nu is het laatste week iedere avond of morgen raak geweest.

Andere hier ervaring mee?


Tango

Tango

07-01-2018 om 20:24

Medische oorzaak

Ik zou eerst naar de huisarts gaan om uit te sluiten of er een medisch probleem speelt. Mocht dit niet het geval zijn dan kun je een plaswekker overwegen.
Je schrijft dat hij soms al een natte luier heeft als hij net in bed ligt. Gaat hij dan wel naar het toilet voordat hij gaat slapen? Dat zou ik gewoon standaard invoeren.
Boos worden heeft absoluut geen zin, tenzij je echt het idee hebt dat het gemakzucht is. Heeft je zoon er zelf veel moeite mee dat hij nog niet zindelijk is 's nachts? Motivatie is wel belangrijk als je met een plaswekker gaat proberen.

Sanneke

Sanneke

07-01-2018 om 21:21

Nog geen oorzaak gevonden

Hoi tango,

Ik bedoel met vieze luier een poepluier. Die natte luiers vind ik niet erg. Tenminste niet tov die poepluiers. Daar ook al mee naar huisarts geweest. Maar soms is er niets soms heel vaak. Kan kan geen patroon zien ook niet in eet gedrag. Zou willen dat iets vond.

Paperclip

Paperclip

08-01-2018 om 10:58

Alleen bij de huisarts geweest?

Ik zou een doorverwijzing vragen naar de poeppoli. In verschillende ziekenhuizen is er een aanwezig. Of in ieder geval een verwijzing naar een kinderarts. Niet poepzindelijk is op deze leeftijd heel ongewoon volgens mij. Ik zou daar wel actie op ondernemen op deze leeftijd.

Mijn jongste (meisje) was tot een jaar of 14 nog niet plaszindelijk. Geen lichamelijke oorzaak voor gevonden. Is uiteindelijk vanzelf goed gekomen. Maar dat is toch wat anders vind ik.

Triva

Triva

08-01-2018 om 11:12

wel zeker weten

dat het medisch is. Wat zegt hij er zelf over?

Sanneke

Sanneke

08-01-2018 om 11:24

Huisarts

Hij is er zelf heel onverschillig over. Het maakt hem niet zoveel uit. Maakt zichzelf er totaal niet druk om. Daar ligt ook wel mijn frustratie. Het probleem is dat het ook weken niet kan zijn (wel nat) en dan zo weer meerdere keren wel vies. Ook nooit overdag maar alleen als hij in bed is. Plaswekker voor plaszindelijk zie ik nog niet erg zitten. Eerst maar geen viezeluiers meer!

Heb het met huisarts overgehad. Ziet er zelf niets in ook omdat het zo wisselvallig is. Denkt aan psycholoog. Maar hij zit verder prima in zijn vel doet het goed. Valt er niet buiten op school goed.

Dat hij niet plaszindelijk is deert hem ook niet. In de vakantie zoontje van zijn leeftijd 3 dagen hier geweest van vakantie vrienden. Probeer daarin wel discreet te zijn maar dat lijkt hem ook niet te boeien. Hoe discreet ik er ook mee omga je ziet het toch onder zijn pyjama.

Aan de ene kant fijn dat het hem ogenschijnlijk niet in de weg zit maar het moet toch ook eens stoppen. Zijn zusje van 6 wel zindelijk dag en nacht. Jongste van 4 wel overdag droog maar ook nog niet snachts. Oudste heeft overdag geen problemen en doet alles gewoon op de wc.

Dees

Dees

08-01-2018 om 12:40

bewust

Maar je zegt dat hij ook in zijn broek poept als hij net in bed ligt, slaapt hij dan al of poept hij nog voor hij slaapt. Heb bijna de neiging dat het wellicht bewust gebeurd want als hij net ligt dan poep je niet zomaar in je bed.

En een bijna 9 jarige jongen is geen zoontje meer maar een zoon.

Sanneke

Sanneke

08-01-2018 om 14:44

Bewust

Ik zal heel eerlijk zijn dat ik soms ook vermoed dat hij het expres doet. Gewoon te makkelijk! Als ik hem daar mee confronteer is hij daar boos over zegt dat het niet zo is. Kan moeilijk mijn vinger achter krijgen. Waarom expres? Aandacht? Ik weet het niet! Maar het vermoeden is er zeker en dan ben ik dus ook wat boos. Maar lijkt hem weinig te doen.

Wil hem graag geloven dat het niet zo is maar ja? Kan het er moeilijk uitslaan

clowntje

clowntje

08-01-2018 om 15:04

lijkt me sterk

dat een kind van 9 bewust en uit gemak in een luier poept en er dan ook in blijft liggen. Is zijn onverschilligheid geen pose van hem, om te maskeren hoeveel moeite hij er mee heeft? Kan je er met hem over praten op een moment dat hij geen luier om heeft?

Toilethulp

Misschien kun je wat betere opvangmomenten organiseren. Ik zat er bij mijn kinderen nog lang op een krukje bij als ze rustig twintig minuten of een half uur op de toilet gingen om te poepen. En dan zocht ik een goed moment uit in de ochtend of de avond of allebei.
Gaf ze een speeltje/ nintendo of donald duck zodat ze bleven zitten.

Tango

Tango

08-01-2018 om 16:06

Vast moment

Had inderdaad niet begrepen dat het om poepen ging. Ik zou in dat geval een vast moment inbouwen voordat hij gaat slapen, om dan wat langer op de wc te zitten en dan te poepen. Evt. inderdaad erbij zitten, boekje voorlezen. Als hij dat wil, want hij is natuurlijk als wel bijna 9.
Verder zou ik inderdaad een doorverwijzing vragen, evt. bij een andere huisarts als deze het niet geeft. Heel raar dat een huisarts zo ongeïnteresseerd is trouwens. Misschien kan je kijken of er een PIPO (plas-en poep poli) in de buurt zit. Dat lijkt me de beste plek.
Boos worden zou ik niet meer doen. Hij heeft gezegd dat het niet bewust is. Misschien is het dit wel, maar zou eerst achterhalen wat het werkelijk is.

Reactie op jullie

Bedankt voor de reacties.

Clowntje: als het gebeurd als hij net in bed ligt komt hij er wel uit om hetvte zeggen en ook in de ochtend komt hij het wel zeggen, ik kan er wel met hem over praten overdag maar dan wuift hij het weg. En ook als ik hem naar bed breng geef ik wel aan dat hij echt op de wc moet doen. En dan beloofd hij dat ook te doen. Misschien is het een pose bij hem dat denk ik ook wel soms maar is moeilijk.

Anne J: ik heb er zeker in begin bij alle kinderen bij gezeten, dat ging ook altijd prima. Jongste twee nergens last van. De oudste dus Sons nig wel. Maar het is niet zo dat het gebeurd als hij overdag niet os geeest. Want als ik zeker weet dat hij een keer verdrag is geweest kan het toch gebeuren. Ik ga wel eens kijken naar de Pipo

Sanneke

Kan je het niet zo doen dat hij voortaan zelf een vieze luier afdoet en weggooit? Met andere woorden: schat, als jij het in je luier hebt gedaan, jammer dan, daar hoef je mij verder niet mee lastig te vallen. Hij kan het zelf verder afhandelen neem ik aan. Dan levert het hem verder ook geen aandacht op, en als dat een reden was om in zijn broek te poepen valt die reden weg.

En als het niet de reden was, dan is de winst van zo'n nieuwe benadering dat jij er verder geen omkijken meer naar hebt. Ik bedoel: als hij er geen last van heeft, waarom zou jij er dan wel last van moeten hebben?

Groeten,

Temet

Sanneke

Sanneke

09-01-2018 om 21:25

Temet

Temet,

Dat is een goeie die hou ik erin. Gelukkig al wat dagen dat hij niet vies alleen maar nat. Ik heb er een hard hoofd in dat hij het zelf af zou kunnen doen. Dat heeft hij nog nooit gedaan. Hij doet meestal wel zijn matte luier uit maar ook dat doe ik nog weleens smorgens als ik hem wakker moet maken. Ben bang dat ik verder van huis ben als hij zelf een vieze luier moet af doen maar zou het wel een tijdje kunnen volhouden voordat ik het toch maar op me neem!

Sanneke

Sanneke

25-01-2018 om 10:09

zelf vieze luier afdoen

Ik heb op advies van temet zelf gisteren zijn vieze luier willen laten uit doen. Dat was verre van succes. Ik moet zeggen dat het gelukkig een hele tijd geleden was dat hij s morgens naast zijn natte luier ook er weer eens in gepoept had. Ik heb toen aangeven dat hij dat zelf maar moest oplossen.

Om een lang verhaal kort te maken het was een drama. Hij raakte compleet over zijn toeren. Bleef er ook in rond lopen en ging het zelf niet doen. Om hem toch weer wat rustig te krijgen wat niet eenvoudig was heb ik het toch gedaan en waren we veel te laat op school. Misschien heeft dit een gewenst effect dat hij het daarom nooit meer zal doen omdat het zon drama was? Wie weet ik hoop het. Anders ga ik dit gevecht niet meer aan. Ik vond het zo zielig en kon het ook maar moeilijk volhouden. Mijn hart brak. Maar dacht ook dat ik het even moest volhouden omdat als ik te snel overstag zou gaan het geen effect zou hebben.

We kijken het maar weer aan.

Straffen voor onmacht

Ik snap dat de verleiding groot is om zo te denken. En je kunt zelfs het strafmotief wegredeneren. Maar ik denk dat je nu verder van huis bent. Je zoon heeft een lastig probleem. Daar voelt hij zich onmachtig bij en nu laat je hem ook in de steek bij het oplossen en wacht to hij helemaal wanhopig is.
Vraag je eens af of in dit soort geval het logischerwijs zou helpen als je een kind zo laat zitten bij een zindelijkheidsprobleem.

Ik denk dat het een illusie is om te denken dat je het zo gaat oplossen. Een kind moet er aan toe zijn, maar ook niet inmiddels door het gedoe helemaal de weg kwijt. Heb je kans dat het nog langer duurt.

Ik zou het van nu af aan gewoon emotioneel neutraal oplossen en kijken wat hij er zelf aan kan doen, zonder hem te dwingen. En het vooral als een opvangprobleem beschouwen.

Sanneke

Sanneke

26-01-2018 om 16:19

Ben het met je eens

Beste AnneJ,

Ik ben het met je eens hoor. Maar soms is de moedeloosheid te groot en als het effect heeft in een goede zin waarom zou ik het dan toch maar niet proberen. Het had geen goede uitwerking. Allebei hadden we er een heel naar gevoel bij. En dan vind ik dat bij mijn zoontje nog het meest vervelend.

Wat je aangeeft misschien maar gewoon poetsen en heel neutraal reageren. Ik ben voor het bedplassen ook helemaal niet boos heb zelf ook erg lang in mijn bedgeplast dus weet wat het is. Mijn moeder was daarin ook helemaal niet moeilijk en zag het wel als een probleem.

Ik heb dat minder en verwacht dat hij erover heen groeit zoals ik dat ook zelf heb gedaan. Maar dat in de luier poepen beschouw ik soms toch als iets anders.

Misschien moet ik dat ook maar niet meer doen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

26-01-2018 om 19:14

De stap is te groot

Ik denk dat het best goed zou kunnen werken om hem zelf meer verantwoordelijkheid te geven, maar voor totale eindverantwoordelijkheid is het nog te vroeg.

Laat hem in deelstapjes zelf mee helpen en bouw die deelstapjes steeds verder uit.

tante Sidonia

tante Sidonia

27-01-2018 om 11:15

ik zou

als ik wil weten of het inderdaad een kwestie van aandacht is, en het zelf laten verschonen zo'n groot probleem oplevert, zou ik het toch gewoon zelf doen. Maar dan wel zonder enig aandacht aan hem te besteden. Dat is best lastig. Je moet zeker ook niet boos kijken of in je bewegingen zijn. Maar gewoon rustig, neutraal en zonder een woord hem verschonen. Als hij iets zegt of vraagt reageer je minimaal:'Dat komt straks' of zoiets en zonder emotie, liefst zonder hem ook aan te kijken.
En dat moet dan even de gewoonte worden.Hij voelt dan steeds minimale winst als jouw aandacht vangen het doel is.
Daarnaast zou ik ook wel een beloning bedenken voor ieder schoon dagdeel of dag, of iedere keer als hij het op toilet gedaan heeft.de beloning moet dan ook echt een aandachtsmoment zijn, geen snoep of materiele zaken. Echt even samen lezen, iets leuks doen of zo. Ook geen extra spelletjestijd of zoiets. Nee, hij moet namelijk leren dat hij jouw aandacht vangt met het goede gedrag, niet met het ongewenste.

Belonen

Voor het jongetje is de beloning dat hij zijn poep, net als andere mensen, op de toilet kwijt kan. Dat dringt echt wel door.
Daarvoor hoef je hem echt niet de 'koude schouder' te geven. Je onthoudt hem emotionele steun.

tante Sidonia

tante Sidonia

27-01-2018 om 11:36

anne j

doe niet zo belachelijk zeg. Je onthoudt hem echt geen emotionele steun door zonder veel boe of bah te verschonen. Je bent echt vreselijk aan het overdrijven.

ikke

ikke

28-01-2018 om 13:11

zelf laten doen

Ik zou over de plasluiers geen probleem maken, maar over de poepbroeken wel. omdat het niks medisch is zal ik hem gewoon de verantwoordelijkheid bij hem leggen. Dus zelf verschonen of dan maar gewoon met een vieze broek naar school.

denk dat het dan redelijk snel over is.

Ikke en Sanneke

Je kan een kind toch niet in een vieze broek naar school laten gaan. Een leerkracht kan zo vraagtekens bij een ouder plaatsen, die een naar poep ruikend kind bij school afzet.

Waarschijnlijk werkt een plas-poep poli met een wc-stop om ca. elf uur ' avonds. Misschien doet Sanneke dat al, maar probeer het anders .

Gaat het poepen ook gepaard met een plasluier? Dus door de ontspanning van de spieren tijdens plassen, ook onbedoeld ontspannen van de sluitspier?
Als een kind ' nachts niet hoeft te plassen, en dus geen ontspanning van de plasbuisspieren voordoet, kan dit hem ook behoeden voor ontlasting-ongelukken.

Waarom zou een kind het express doen? Kind gaat er toch niet mee klieren zoals een peuter.
Misschien wilt hij gewoon zijn warme bed niet verlaten. Een bezoek aan de wc rond elf uur 's avonds voorkomt dat dilemma.

Sanneke

Sanneke

28-01-2018 om 20:17

Fijn de reacties

Fijn dat er veel gereageerd wordt. Het is nog steeds wel een ding. Nee ik stuur hem echt niet vies naar school. Dat zou mishandeling zijn. Echt slecht voorstel wat mij betreft. Neutraal reageren doe ik nu ook. Zou hem zelf ook wel meer verantwoording willen geven zo als eerder aangegeven voel ik wel wat voor maar zie niet echt goed hoe ik dat zou moeten doen.

De vraag of de poepluier samen gaat met een pladluier? Ja dat is altijd samen. Zeer zelden is hij droog maar eigenlijk kan ik wel aangeven dat hij bijna elke nacht nat is.

Ikke

Ikke

28-01-2018 om 21:16

Naar school sturen

tuurlijk stuur je een kind niet met een vieze broek naar school, maar ik denk dat als je een kind zelf de verantwoordelijkheid geeft van het verschonen dat het er nooit van zal komen. Hij bedenkt zich wel tweemaal voordat hij met een vieze broek naar school zou gaan.

Signaaltje

In de link wordt geschreven over tekort aan vasopresine, waardoor kind wel in bed plast.
Het primair bedplassen blijkt ook iets genetisch te hebben.
Onder de tips staat ook het opnemen; op bepaald moment nog even naar toilet voor een plas.
En als het blijft opspelen, bestaan er ook medicijnen.

http://www.chronomed.nl/factsheet.php?id=33

clowntje

clowntje

29-01-2018 om 11:46

al eerder gezegd

Ik kan me er helemaal niets bij voorstellen dat een 9 jarige willens en wetens in zijn luier poept. De oplossing van hem zelf verantwoordelijk maken voor het schoonmaken zal volgens mij dan ook niets veranderen, alleen dat hij het nog vervelender vindt.
Mijn dochter heeft tot haar 12e in bed geplast en ik vond het alleen maar heel vervelend voor haar. En dus hielp ik haar als haar bed nat was (ze maakte me lang niet altijd wakker hoor, maar soms werd ik wakker als zij haar bed aan het verschonen was).

Sanneke

Sanneke

29-01-2018 om 15:24

Clowntje

Laat ik voorop stellen dat ik het ook rot vind voor hem. Ik zelf heb ook tot in mijn tienerjaren last gehad van bedplassen. Nu is de frequentie nog echter bij hem zo groot dat zonder luier slapen nog heen optie is. Dat hele bedplassen zie ik ook echt niet als probleem. Hij groeit daar echt wel uit.

Hoe lastig ik het zelf ook vind te zeggen heb ik soms echt het gevoel dat hem wel makkelijk is om het in zijn luier te doen. Dus ik wil hem niet betichten dat hij expres in zijn luier poept maar toch bekruipt mij soms dat gevoel.

Gelukkig is de frequentie poepluiers echt naar beneden. Waarom dat dat komt ik weet het niet. Of het de aandacht is weet ik ook niet. Volgens mij krijgt hij voldoende aandacht.

Ik wil graag voor hem dat hij het niet meer doet. Maar hoor mijn eigen moeder nog zeggen is voor je eigen bestwil. Dat is nu dus ook. Ik wil het graag voor hem. Maar heb nu soms het gevoel dat hem dus niets uitmaakt. Neutraal geageren en weinig van zeggen daar voel ik nu het meest voor. Zelf laten verschonen is te veel stress voor hem kreeg echt paniek aanval. Dat wil ik ook niet.

Zelf in participeren misschien wel maar weet nog niet echt hoe.

ikke

ikke

29-01-2018 om 17:06

duidelijk zijn

hoi

hij is toch al negen, dus hij kan gewoon s'morgen naar de badkamer gaan zijn luier uitdoen en gaan douchen. Lijkt me niet dat een jongen van negen nog verschoont hoort de worden op de commode. Ik begrijp dat je het bedplassen geen probleem vind maar een poepbroek van een kind van negen verschonen waarvan je ook nog een beetje het gevoel van hebt dat hij het uit gemakzucht doet vind ik erg ver gaan. Het lijkt me ook geen pretje om te doen

bedplassen is een heel ander verhaal daar kan je niks aan doen en groei je meestal overheen.

De dokter

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3215436/

Er zijn diverse medische artikelen te vinden over dit probleem.

" Previously, it was believed that constipation and fecal incontinence were actually secondary to underlying psychological problems. Studies have failed to prove that psychological abnormalities are etiological factors for constipation among children; chronic constipation probably leads to behavioral abnormalities and also affects the family dynamics""

"Fecal incontinence is a common problem among children. The significance of the problem is often underestimated by medical practitioners."

"In reality, constipation and fecal incontinence in a child are major problems for parents. Fecal incontinence results in marked loss of self esteem in children. Parents who assume that fecal incontinence is an intentional behavior may become angry and aggressive, often resulting in disruption of the relationship between parents, as well as between parents and their children.1 These children often become very frightened as they are punished for something which the majority of them have no control over."

Ook hier wordt geadviseerd om te verzekeren dat er geen medische problemen zijn, met name verstopping, laxeren is belangrijk. En verder dagelijks een kind, bij voorkeur na het ontbijt, op de wc zetten, ongeacht het resultaat.

Sanneke

Sanneke

29-01-2018 om 19:53

Geen commode

Beste Ikke,

Er is geen commode meer maar ik help hem wel met het naar bed gaan. In de morgen moet ik hem bijna altijd wakker maken en ook dan help ik even. Ik zie daar niets verkeerds in. Overigens als hij eerder wakker is mag hij dat gerust zelf doen.

AnneJ er is medicisch onderzoek geweest maar konden daar niets vinden. Geen obstipatie,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.