Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Sanneke

Sanneke

07-01-2018 om 19:37

Nog vieze luiers smorgens bij zoontje van bijna 9


Sanneke

Sanneke

08-02-2018 om 10:32

klinische blaastraining

Jippox,

Jij gaf aan dat je zoon deze week is gestart met de klinische blaastraining. Kun je al iets zeggen over het verloop en hoe het met hem gaat?

Sanneke

Het is behoorlijk ingrijpend, om zo'n hele week in het ziekenhuis te 'liggen'. Of de training aanslaat kan ik nog niet zeggen. Morgenmiddag hebben we een gesprek met de therapeut. Dan krijgen we ook adviezen voor in het weekend en dan gaat het volgende week nog een paar dagen door.

Zoon is op zich opgewekt en heel gemotiveerd. Hij doet erg zijn best om alles 'goed' te doen. Maar hij is ook ontzettend moe. Het is een kind dat zich graag even op zichzelf terugtrekt en nu zijn er vrijwel de hele dag mensen om hem heen (hij ligt ook op 4 persoonskamer, met 1 maatje die dezelfde training doet en 2 zieke kinderen).

Als ouder mag je er maar beperkt bij, omdat je anders 'in de weg loopt'. Het is echt de bedoeling dat je kind het helemaal zelf doet, en niet dat je je er als ouder mee bemoeit, je mag alleen aanmoedigen
Maar we gaan natuurlijk wel elke dag op bezoek. Gelukkig wonen we niet zo ver van het ziekenhuis, want dat is ook nog best een gedoe (thuis nog 3 kinderen dus dat loopt allemaal wel door)

Als ik meer weet over het effect van de training laat ik het je weten!

Sanneke

Sanneke

08-02-2018 om 12:45

Duim voor jullie

Ik duim voor jullie. Fijn dat hij iemand heeft die het zelfde ondergaat en wat klikt. Ik vind mijn zoon nig te jong voor zo iets al zal ik er heel goed over nadenken als ze het voor zouden stellen. Hier gaat het heel goed. Al tijdje geen vieze luiers meer gehad. Wie weet is die fase voorbij. Wel elke ochtend nat maar dat is niet zo erg.

Met het zelf verantwoordelijk worden gaat het redelijk goed. Ik laat hem in de ochtend zelf zijn luier uit doen oprollen en weggooien. Dat gaat goed. Voor de avond breng ik hem nog naar bed en help ik hem. Heb sterk het gevoel dat hij dat prettiger vind.

Hoe zat dat bij jullie jippox met zelf verantwoordelijkheid?

zelfstandig

Hier was zoon al een tijd helemaal zelfstandig met alles rondom de ongelukjes. Overdag kleed hij zich zo nodig om. En ook het avondritueel (douchen, poetsen, omkleden) doet hij zelf, wij zien hem dan nog even als hij in zijn bed ligt. Ik koop de luiers, maar zie ze verder nauwelijks, zeg maar. Een enkele keer is het bed nat (dat merkt hij dan 's ochtends pas). Dan verschoon ik dat.

Hij is natuurlijk ook wel iets ouder (bijna 11) en hij zit al op de middelbare school. We zien bij hem maar ook bij zijn broer die met vergelijkbare leeftijd naar het VO ging, dat ze zich dan soort van 'mee' ontwikkelen met hun klasgenoten.

Lastige momenten waren groep 8 kamp en brugklaskamp. In beide gevallen heeft hij veel extra kleding meegenomen en hebben we leerkracht/mentor ingeseind om hem te helpen met het vinden van een handige manier/plek om zich s'avonds en 's ochtends onopvallend om te kleden en zich van de natte luier te ontdoen. Dat is gelukkig goed gegaan.

Het 's nachts nat zijn vind ik niet het grootste probleem. Maar door de lekkages overdag heeft hij eind van de dag toch vaak een beetje een luchtje om zich heen. En dat hoeft maar één keer bij iemand op te vallen om tot vervelende situaties te kunnen leiden....

Sanneke

Sanneke

08-02-2018 om 15:27

pads

Ik snap dat je hem niet met luiers of zo overdag wil rond laten lopen. Dat zou ik onkies niet doen. Maar er zijn voor mannen toch van die pads die je voor in de onderbroek kan doen. Met kleefstrip blijven die op zijn plaats. Ik weet het niet maar misschien dat er dan geen luchtje is. Nu hoop ik voor je dat hij in vedergeval overdag gaat worden en hoop voor jullie ook voor de nacht.

Want een luierbroekje wat jullie gebruiken voor de nacht is geen optie overdag?

Dirk

Dirk

11-02-2018 om 13:35

Jippox/Sanneke

Als antwoord op de pads van Sanneke.

Jippox, ken je al de Underwunder? Dit is ondergoed speciaal voor degene die af en toe een beetje urine verliezen. Dus geen luier(broekje). En niet te zien aan de buitenkant.
Dit lijkt mij een zeer goede oplossing voor hem, nog beter dan pads denk ik. Het is het proberen waard.

(via Google kan je genoeg hierover vinden denk ik).

underwunder

Ja, die hebben we hier ook. Maar alsnog voorkomt dit niet een luchtje na een lange schooldag..

Inmiddels zit het weekend er bijna op. Zoon moet vanavond terug naar het ziekenhuis. In het weekend ging de training thuis door. Dat gaat best goed. Hij is 1 keertje nat geweest, maar verder helemaal droog. Ik vind het wel moeilijk om hem weer weg te brengen

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2018 om 16:17

Sterkte Jippox

Kan ik me voorstellen. Sterkte straks en de komende week. En dat het maar goed mag gaan!

Sanneke

Sanneke

12-02-2018 om 07:53

Behoorlijke vorderingen?

Jippox dat lijkt me een behoorlijke vordering of heb ik dat mis. Geven ze aan dat het goedgaat op het ziekenhuis. Want wat doennze daar. Wat verwachten ze van je als ouders dat je thuis doet? Ik neem aan dat je bedoelde dat hij overdag een keer nat was of was dat van de nacht?

Watvind hij er zelf van? Sorry voor al mijn vragen maar ben zo benieuwd. Ik mag hier niet klagen meer. Geen vieze luiers alleen nog nat. Ik klop het af maar ben al zo trots eigenlijk.

Sanneke

In het ziekenhuis krijgen ze de eerste week een onderbroek met een pieper die afgaat als de onderbroek nat wordt. Die hebben ze dus de hele dag bij zich. De eerste dagen moeten ze elk uur naar de wc. Maar ze mogen daar geen alarm voor zetten (en jemig ze er dus als ouder ook niet aan helpen herinneren). e moeten het echt zelf in de gaten houden. Na die eerste dagen moeten ze gaan wanneer ze zelf voelen dat ze moeten.
Verder plassen ze steeds op een computer wc die de flow en hoeveelheid meet en krijgen ze af en toe een echo. En er wordt steeds over alles gepraat. Ze krijgen zo meer inzicht en zijn zich heel erg bewust van hun blaas de hele dag.
Thuis in het weekend hebben ze geen pieperbroek. Wel moeten ze bijhouden hoe vaak ze plassen (dat moet minimaal 7x per dag zijn) en moeten ze dan elke keer ook checken of ze droog zijn. Als ouder moet je je er zo min mogelijk mee bemoeien (dus niet zeggen dat ze even moeten gaan plassen bijvoorbeeld), maar moet je wel 4x per dag checken of ze droog zijn. Verder houden ze een dagboek bij, wat ze vandaag in het ziekenhuis weer gaan bespreken.
Als ze nat zijn, hebben ze een bepaalde 'bijlesoefening' die ze moeten doen. Dat houdt in: 20 tellen op een stoeltje bij de wc zitten, dan gaan plassen, dan weer zitten en tellen.. etc. en dit 5x achter elkaar. Dit is puur om de focus weer op de blaas te krijgen.
Dit alles gaat trouwens alleen maar over overdag. Zoon heeft 's nachts nog gewoon zijn luier en die is ook steeds nat. Het 's nachts droog worden is echt een volgende stap die pas komt als hij overdag voor langere tijd helemaal droog is. Want de training is woensdag als hij naar huis mag niet klaar, dat gaat ook daarna nog een poos door. De therapeut zal hem regelmatig bellen en we moeten ook nog een keer terug komen. Hoe en wat precies horen wij woensdag verder.
Al met al is het heel intensief. Zoon is erg gemotiveerd en doet heel hard zijn best. Het raakt hem dan ook enorm als hij toch een keer nat is.

Fijn dat het beter gaat bij jullie. Ik hoop dat dat doorzet!

Sanneke

Sanneke

12-02-2018 om 11:43

Hoop altijd blijven houden

Wij hopen dat ook en prijs hem ook iedere dag.

Ik snap als je zo je best doet en het gaat toch fout dat het niet leuk is. Is zijn maatje er nu deze week ook weer? Is hij daar voor zelfde probleem?

Ik begrijp dat ze met z’n 4en op een kamer lagen? Vind je zoon het dan niet lastig dat hij voor de nacht dan nog wel een luier draagt? Ik heb er geen verstand van anders was ik hier natuurlijk niet met mijn vraag. Maar valt me tocht even dat ze niet bezig zijn met de nacht. Ik heb al verschillende keren de luiers moeten wegen om te kijken hoeveel er geplast word, Doen ze dat nu wel? Moet hij voor het bedplassen opnieuw worden opgenomen?

Sanneke

voor zover ik weet wordt er nooit met een opname getraind als het alleen om 's nachts gaat. Dit is ook iets dat nog veel langer als 'normaal' wordt gezien. Dus dit gebeurt altijd thuis/poliklinisch.

Het maatje van mijn zoon heeft een vergelijkbaar probleem, maar net even anders. Ze praten er samen met de therapeut zo'n beetje de hele dag over, dus dat is dan ook niet meer gênant of ongemakkelijk. Het schept ook wel een band
Verder ligt er op de zaal een zeer zwaar gehandicapte jongen waarmee niet echt contact te maken is, en een meisje van 3. Dus och... Bovendien kleed zoon zich om in de badkamer, en met een pyamabroek eroverheen zie je er dan ook weinig meer van.
De afdeling is een combinatie van neurologie en urologie. Bij zo'n training wordt je altijd aan een maatje gekoppeld en lig je verder op zaal bij twee zieke kinderen. Dat relativeert e.e.a. dan natuurlijk ook meteen wel weer...

Sanneke

Sanneke

12-02-2018 om 16:41

Droog bedcentrum

Heb weleens begrepen dat er in Meppel een droogbedcetrum is waar ze een week verblijven. Speciaal gericht op het bedplassen. Maar dat is zover weg dat even op bezoek komen er niet bij is.

Gelukkig dat ze er dan in zon ziekenhuis wel rekening mee houden. Als ze allebei voor de nacht een luier dragen is dat lijkt mij ook niet zon probleem.

Voor onze zoon vind ik dat jr het wel heel duidelijk kan zien. Maar binnen het gezin is dat geen probleem. Misschien dat het ook te maken heeft met het soort materiaal wat je gebruikt.

Sanneke

Sanneke

14-02-2018 om 09:52

Spannende dag

Neem aan dat het een spannende dag is voor je jippox! Ik hoop voor je zoon maar ook voor jou dat het resultaat top is. Wat zou dat fijn zijn niet waar.

Is het dan de bedoeling dat je thuis aan de slag gaat met het bedplassen ? Of ga je dat pas over een tijd doen?

Sanneke

Hij is weer thuis! Vooralsnog gaat het heel goed (sinds ongelukje in het weekend nog helemaal droog). Nu loopt de training nog 3 maanden thuis door. Zoon moet bijhouden hoe vaak hij plast en of hij nat is, en belt wekelijks met de therapeut.
Na 3 maanden trainen, volgt dan 3 maanden met niks, en daarna is er een afsluitend gesprek. Pas daarna gaan we (eventueel) aan de slag met de nachten. Zeer zeker niet nu, want het is al intensief genoeg. Straks met het normale leven en school er weer bij, kan het echt nog wel eens mis gaan. Dus hij moet voorlopig nog heel erg de focus op zijn blaas houden, zeg maar.

Tot zover zijn we heel positief en hebben we goede hoop dat het gaat lukken. En die nachten komen nog wel. Het zou ook kunnen dat dat in de komende maanden 'vanzelf' ook overgaat.

Sanneke

Sanneke

14-02-2018 om 16:52

Jippox

Laten we duimen dat het inderdaad vanzelf overgaat. Wat fijn dat hij na het weekend niet meer nat is geweest overdag. Dat zijn stappen in de goede richting.

Hier hebben we vandaag weer een stap achteruit gemaakt. vanmorgen op zijn kamer geweest en lag nog te lezen in zijn bed. Vakantie hier dus liet hem. Wist zeker dat hij geen vieze luier had. Komt hij dood leuk zeggen dat hij toch een vieze luier haD. Zijn nonchalante reactie maakte me echt boos.

Ik niet op gereageerd waar ik nu geen fijn gevoel over heb. Maar hoop dat het geholpen heeft.

Sanneke

Sanneke

20-02-2018 om 07:05

Hoe gaat het jippox?

Beste jippox,

Ben heel benieuwd hoe het nu bijna week na de therapie bij jullie gaat?

Hier heb ik na vorige keer geen vieze luiers meer gehad (gelukkig).

Sanneke

Sanneke

04-03-2018 om 13:15

Stil

Ik hoor niks meer van je Jippox.

Ik ga ervan uit dat het juist heel goed gaat daarom.

Hier gaat het ook heel goed!! Weken geen vieze luiers morgens gehad .

Heel erg blij om.

Het bedplassen is onverminderd maar als dit nog een tijd aanhoud is het iets om daar maar eens wat aan te proberen wat te doen.

Sanneke

Sanneke

28-04-2018 om 14:59

gaat steeds beter

Nou even update vanuit onze kant.

Onze zoon is steeds minder afhankelijk van mij. 's morgens doet hij zelf voort de luier af en we hebben al tijden geen vieze luiers meer alleen nat.

Ik ben nu al heel gelukkig. We hebben al weleens geprobeerd om hem zelf aan te doen maar dat gaat nog niet best.

Nou help ik hem toch nog gewoon even.

Sanneke

Fijn om te horen dat het beter gaat.

Hier is zoon nog steeds helemaal droog overdag. Over 2 weken is de training afgelopen en het lijkt er dus zeer op dat het succesvol is geweest!

Sanneke

Sanneke

28-04-2018 om 18:18

Fijn jippox

Wat een geweldih nieuws is dat zeg! Heeft hij nu ook minder natte nachten?

nachten

Aan de nachten is eigenlijk nog niets veranderd. Maar dat komt later wel eens. Nu eerst de training afmaken, dan 3 maanden niks en dan weer op gesprek bij het ziekenhuis. En als zoon dat wil gaan we dan aan de slag met de nachten.

Suzanna

Suzanna

04-02-2019 om 10:25

Jippox en Sanneke

Hey Sanneke en Jippox, zijn het bij jullie uiteindelijk sucesverhalen geworden door een of ander middel of training?

Mijntje

Mijntje

04-02-2019 om 10:46

badkamer

Ik denk toch wel dat het mogelijk is hem zelf z'n eigen luiers te laten verschonen, zonder drama. Hij moet gewoon leren hoe hij dat het handigste zelf kan doen, dus de eerste keren moet je daarbij zijn. Dat moet hij niet zelf oplossen, dat moet je hem leren: plastic zakken neerleggen waar hij het in doet, pedaalemmer om in te gooien en even douchen. Leren hoe hij z'n luier uitdoet zonder dat alles vies wordt. Zelf ook geen drama ervan maken.
Heeft hij luierbroekjes? Daar kan je de zijkanten van scheuren zodat het makkelijker uit gaat (dat weet niet iedereen).
En verder: met een duckje op de w.c. zetten voordat hij gaat slapen. Als jij denkt dat het niet medisch is zou ik het zo aanpakken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.