Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ondraaglijke pijn borstbeen


Tessa

Tessa

26-11-2019 om 11:00

Kaaskopje

Misschien is een tuinkrukje wat voor je. Als je op Google kijkt zie je allerlei modellen maar deze vind ik het leukste

https://images.app.goo.gl/43cCNvUjmAuDfXRd8

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2019 om 16:14

Tessa

Dat kan inderdaad een idee zijn! 😀 Dank je wel.

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 08:23 Topicstarter

Het

Zijn galstenen.
Maar nu komt het, ik moet geopereerd maar ik ben zo in paniek. Dat kan nog een paar weken duren. Ik slaap er niet van en ben een en al zenuwen. Ik ben nog nooit geopereerd , maar de narcose lijkt me zo eng.
Aangezien ik al 3 keer overspannen ben geweest wil ik dat voorkomen. Maar door al die stress ben ik er bang voor.
Iedereen zegt maak je niet druk en het is misschien overdreven maar ik kan het niet van me afzetten.
Iemand een tip?

Mijntje

Mijntje

30-11-2019 om 08:48

Ga naar je huisarts en vertel dit #34.
Ben je al wel eens onder narcose geweest? Je gaat gewoon even slapen. Natuurlijk ben je zenuwachtig vantevoren, maar zonder verdoving is zo pijnlijk, dat is onmogelijk.
Goed dat ze gevonden hebben waar je zo'n pijn van hebt!

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 08:58 Topicstarter

Ik heb dat verteld. Maar zo serieus nemen ze het niet. Ik denk ook dat de meeste mensen het overdreven vinden en dat is misschien ook zo, maar ik kan er niks aan doen. Ik sta stijf van de angst.

Iemand enig idee of ik het nog kan redden met gezond te gaan eten. Ik heb namelijk wel 15 kg overgewicht en altijd veel gesnoept.
Ik heb namelijk nu met gewoon eten geen last

Tine Winkel

Tine Winkel

30-11-2019 om 09:37

@#36

eigenlijk zou ik niet moeten reageren, omdat ik vind dat je met dit soort medische vragen naar je arts moet. Maar goed, doe ik het toch... ik verwacht niet (kijk, met hoe ik het schrijf zie je dus al dat je aan mijn mening niets hebt ) dat je er nu nog iets aan kunt doen. Die stenen zitten er gewoon, zullen niet vanzelf verdwijnen (ze lossen niet op, of zo) en blijkbaar is voor jou de oplossing om ze operatief te laten verwijderen.

Als jij er echt zo gespannen over bent, moet je terug naar de (huis)arts en aangeven wat deze spanning met je doet. M.i. is het best te begrijpen om je tot de tijd van de ingreep een licht kalmerend middel te geven? Maar dat kan dan weer andere effecten hebben. Ik heb ze zelf gekregen, destijds, ivm een bezoek aan de kaakchirurg voor het verwijderen (dus niet trekken...) van 2 verstandskiezen. Nadeel was dan dat ik met die middelen niet mocht auto rijden - voor mijn werk niet handig. Dus ik heb het slikken zoveel mogelijk vermeden.

Kikki

Nee als de galstenen er zijn raak je ze niet kwijt door gezond te eten en afvallen. Zr moeten eruit, punt. Bovendien hebben slanke mensen ook gakstenen.
Toen ik geopereerd werd aan galstenen was ik zwanger. Ik was ook doodsbang voor de narcose, voor mezelf en ook voor de baby.
Uiteindelijk is een narcose een fluitje van een cent. Het kan helpen als je weet wat het inhoud. Je kan ook voormedicatie vragen, zodat je rustig de ok in gaat.
Je gaat wakker de ok in. Het is er koud, dus je heb dekens over je een. Iedereen is super aardig. Je hebt van tevoren een infuus in je hand aangebracht gekregen. In de ok moet je zelf van het bed op de operatie tafel gaan liggen. De chirurg maakt even een.praatje met.je, de anesthesist ook. Dan wordt het verdovende vloeistof aan je infuus aangesloten. Soms vragen ze of je terug wil tellen, soms zeggen ze "pak een mooie droom, tot zo!" Je voelt als de vloeistof je aderen inkomt een soort prikkeling. Het is niet vervelend, wel apart. Je valt in slaap en wordt wakker. Klaar.
Kijk naar programmas over operaties. Je bent bang voor het onbekende. En voor het verlies van controle. Veel mensen hebben dat maar juist door erover te kijken en lezen wordt jr uiteindelijk veel relaxter.
Sterkte
Sini

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 09:46 Topicstarter

Ik snap het en het zal ook allemaal wel meevallen, maar ik kan dat in mijn hoofd niet toepassen. Ik ben enorm angstig en ook altijd veel paniekaanvallen gehad. Om me nu zo 5 weken te laten zitten lijkt me vreselijk en ik ben dan bang om door alle spanning overspannen te worden.
Ik snap dat het overdreven klinkt en zeg ook vaker tegen mezelf doe normaal; maar het lukt me niet ..

Tine Winkel

Tine Winkel

30-11-2019 om 09:47

mijn laatste narcose ervaring overigens

komt wel overeen met die van Sini. Nu bijna 10 jaar geleden.
Wat mij nog het meest is bijgebleven is dat ik zo waanzinnig lekker heb geslapen. Van mij mag het elke dag Heerlijk!

Kikki

Dan is je probleem niet de narcose maar de angst. Tijd om iets aan te doen. Ik klink strenger dan ik ben, ik heb ook last van een angststoornis. Heb er een jaar therapie aan gewijd, en slik een zeer lage onderhoudsdosering Anafranil per dag, als meer dan 20 jaar. Ik heb er, in verhouding met 20 jaar geleden, 95% minder last van. Vliegangst, rijangst, etc...is verledrn tijd. Doe er nu iets aan (cognitief gedragstherapie + eventueel medicatie) want angst kan je leven compleet vergallen. Letterlijk in jouw geval 😉 Het is hard werken maar je krijgt er een zo veel leukere leven voor terug. Ik leef met je mee, sterkte.
Sini

Niki73

Niki73

30-11-2019 om 10:39

Vraag hulp

Voor wat het waard is, ik heb narcose ook altijd als heel fijn ervaren. Inderdaad, lekker warm ingepakt, vriendelijke mensen, en de morfine achteraf is echt heel lekker.

Ik raad je ook aan bij je huisarts aan te geven dat je op deze manier, met al je angst, 5 helse weken tegemoet gaat. Dat is geen doen. Vraag om hulp.

Geef ook bij het voorgesprek bij de anesthesist aan dat je heel angstig bent. Je bent heus niet de enige, maar laat wel weten dat het bij jou ernstiger dan gemiddeld is.
En vraag uitleg, veel uitleg over wat er gaat gebeuren.

Ik ben eens onder plaatselijke verdoving aan mijn oog geopereerd. Daar zag ik vreselijk tegenop. Ik had van tevoren een filmpje van zo'n operatie gezien en dat zag er niet leuk uit. Maar toen ik in de operatiezaal lag, bleek het veel minder eng te zijn dan in het filmpje! Het was een enorme meevaller. Zo zal het bij jou vast ook zijn, maar de vraag is, hoe kun je dat tot jezelf kunt laten doordringen. Vraag hulp.

Naar de huisarts.

Bij jou is de angst voor de narcose extreem, misschien heb je daar wat hulp bij nodig. En dat is geen "onzin of overdreven".
Galstenen, je weet nu iig waar de heftige pijn door komt.

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 12:12 Topicstarter

Dank

Jullie wel. Heb al het een en ander tegen de angst in het verleden gedaan. Maar als ik gewoon mijn leven leef, met wat ik durf (niet veel) is er niet veel aan de hand. Tot er iets de kop op steekt...

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 12:13 Topicstarter

Lang ik niks ongezonds eet heb ik geen pijn. Hoop nog zo dat ze dan zeggen dat het niet nodig is....

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2019 om 12:21

Angst en pijn en eerlijk verhaal

Ik heb een galstenenoperatie gehad. Ten eerste de pijn: eet zo min mogelijk vet, want daar reageert je galblaas op. Geen chips, geen vet vlees, geen boter, geen chocola (sorry). Misschien zelfs geen kaas, maar dat weet ik niet meer. Mijn ervaring is dat als je een pijnaanval hebt, op je buik liggen nog het beste werkt. En helaas dat het nodig is, flink wat pijnstillers innemen. Ik wens je in ieder geval sterkte voor de tijd dat je er nog mee rond moet lopen.
Daarmee kom ik op 'ten tweede". De pijn die je nu hebt door de galstenen, is neem ik aan zo groot (ik heb nog nooit zó'n pijn gehad als toen!) dat alles beter is dan daarmee door te moeten lopen. Dus ook narcose is altijd nog beter dan die verdraaide pijn. De pijn is erger. Opzien tegen de narcose is begrijpelijk, maar je vergeet kennelijk dat het nodig is om je enorme pijn te laten verdwijnen. Doorlopen met die pijn.. dat is nog eens iets om van in paniek raken. Je moet er toch niet aan denken?!

Misschien moet je jezelf de komende tijd trakteren op iets wat kalmerend werkt. Al werkt het maar als een placebo. Neem valeriaan, cbd-olie of wat je dan ook maar vindt werken. Als je echt totaal in blinde paniek bent, dan móet je naar de huisarts gaan. Niet alleen voor jezelf, maar ook om te voorkomen dat het een probleem wordt in het ziekenhuis. Trouwens... nog iets geruststellends: je krijgt voor je naar de OK gaat standaard iets waardoor je zult ontspannen. Ze zijn daar niet gek ). Er zijn meer mensen die het eng vinden. En het zal vast ook nodig zijn om de narcose goed te kunnen laten starten. Ze laten je niet zomaar in paniek de operatie in gaan. Daar heeft niemand iets aan.

Ik ben iets te vaak geopereerd voor het goeie, maar ik zit nog steeds in goede orde nu op mijn stoel dit te typen. Misschien is dat een goed teken voor je .

Het moment dat je de narcose krijgt is een beetje apart. Ook omdat je zelf nog even actief moet meewerken om het werk wat lichter te maken voor het OK-personeel. Je moet waarschijnlijk zelf op de operatietafel gaan liggen. Dat is even een raar moment, vind ik altijd. Maar ze vertroetelen je vervolgens naar hartenlust met warme dekens, lieve woorden, een kussen onder je hoofd als dat nodig is en wie weet zelfs een muziekje. Misschien kun je vragen of ze muziek naar jouw smaak aan kunnen zetten als dat helpt. Tijdens die voorbereiding beplakken ze je met stickers waar ze de kabeltjes op klikken van de monitor (waar ze alles op bijhouden van je hart- en longfuncties) en leggen ze een infuus aan, waar de narcose en je medicatie later door toegediend wordt. Dat zijn even de minder gezellige klusjes, maar zit het, dan zit het. Mijn ervaring is dat het dan nog kort duurt voor ze verder gaan. De chirurg komt binnen, stelt zich aan je voor (toch fijn om zijn naam te weten, maar ik vergeet die meestal gelijk weer ). Als de narcose toegediend wordt, voel je even iets raars (geen pijn!!) in je arm. Je voelt dus dat het 'aankomt', maar je hebt vervolgens eigenlijk geen tijd meer om daar eens goed bij stil te staan. Ze zetten 'de kraan' open, zeggen dat je nu gaat slapen of iets dergelijks en dan ben je van de wereld. Dat moment is niet eng. Het is dus een beetje apart, omdat het niet gewoon is, maar niet eng. Je zakt weg in een wolk van heerlijk niets. Het lijkt echt op als je gaat slapen en je je bewust bent van dat je in slaap gaat vallen.

Omdat ik vind dat eerlijkheid soms wenselijker is dan niets zeggen:
- Wat je misschien nog zou kunnen bespreken, is of ze rekening willen houden met misselijkheid, als je van jezelf weet dat je gemakkelijk misselijk wórdt. Daar kunnen ze je iets voor geven, ook via het infuus.

- Mijn ervaring van deze operatie is, dat het ongeveer 5 dagen duurde voor de pijn dusdanig was, dat je dan weer je leven voorzichtig kunt oppakken. Zorg dus wel voor genoeg hulp tijdens die dagen. Ik zeg er ter geruststelling bij dat die pijn vele malen dragelijker is dan de pijn die je nu vermoedelijk hebt. De pijn die je nu hebt, is nuttig,
omdat je daardoor weet dat er een probleem is, wat zo snel mogelijk verholpen moet worden. Maar deze pijn 'koesteren' omdat je niet geopereerd durft te worden... dat is geen logische gedachte. Ik lees niet dat je letterlijk zo denkt, maar je angst laat je min of meer denken 'ik wil niet', daardoor verkramp je nog meer. Neem dus iets in wat kalmeert. Het wordt beter en daar is deze ingreep echt voor nodig.

Ze zullen het vast ook nog zeggen: als de wond goed dicht is, mag je aan wondverzorging gaan doen. Calendulanzalf van VSM is daar heel geschikt voor. Je masseert het litteken daar voorzichtig mee in, zodat het soepeler wordt. Daarmee help je dus actief mee aan het herstel van het litteken.

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 12:33 Topicstarter

Bedankt

Voor je verhaal.
Ik heb pas 3 keer echt hele erge pijn gehad. Nu eet ik dus die dingen niet meer en heb ik nergens last van, dus zo erg is dat niet.
Tja als het moet moet het, dan heb ik niets te willen. Ik bedenk me ook dat er vele ergere dingen zijn en dat ik hier dan om zit te klagen. Maar de angst is gewoon zeer groot.

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 12:34 Topicstarter

Ik

Heb zelf ook een keizersnede gehad, dus wel al wat in het ziekenhuis meegemaakt, maar dat ging allemaal zo snel en daar was ik ook gewoon zelf bij, dus geen narcose

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2019 om 13:02

Kikki

heb je iets meegemaakt wat het kan verklaren? Als kind? Of door iets wat je gelezen hebt?

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 13:15 Topicstarter

Nee

Heb altijd al veel last paniek gehad. Ik durf ook veel niet, ben echt een angsthaas.
Iemand nog wat tips? Ik heb niet zoveel zin dat ik dadelijk hierdoor nog thuis kom te zitten, ik ben 1 brok zenuwen.

Hebben jullie dat dan niet bij een operatie?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2019 om 13:55

Kikkie

Ik ben in zekere zin ook een angsthaas. Ik weet nog dat ik vroeger als puber netjes naar de tandarts was gefietst, daar voor de deur stond en rechtsomkeert heb gemaakt.

Na een behandeling bij de fysiotherapeut (hij had me onverwacht 'gekraakt') was ik panisch bij het idee dat hij het nog een keer zou doen. Ik barstte al in huilen uit toen ik dat aan hem vertelde. Maar we zetten door en het viel mee. Toch hou ik die schrik van de eerste keer, dus hoewel het iets anders is dan bij jou de narcose, snap ik wel hoe het werkt dat je in paniek kunt raken. Het fijne verschil tussen mijn gekraak en jouw narcose, is dat je juist door de narcose geen pijn hebt van de 'behandeling'. Daar is het voor uitgevonden. En je gaat er als gezond mens ook niet zomaar dood door. Daar staan al die apparaten voor om je heen en hebben de behandelaars jaren gestudeerd om ervoor te zorgen dat je het na kúnt vertellen.

Misschien is het voor jou geen goed idee, misschien ook wel, maar als je durft zou je via YouTube kunnen zoeken naar filmpjes over anesthesie. Misschien helpt juist de kennis van wat het is je van je paniek af.

Ik heb twee filmpjes voor je. De eerste is droge uitleg van de diverse narcosesoorten en hoe je bijkomt o.a., de tweede zet ik erbij met de nadrukkelijke vermelding dat je dat moet wíllen zien en anders niet op moet klikken. Hier is te zien hoe een meisje de narcose toegediend heeft gekregen en dan 'in slaap valt'. Het is niet eng om te zien. Maar ik wil je het niet opdringen terwijl je het niet wilt zien. Dus beslis zelf.


https://youtu.be/4b1magnwaQo de uitleg


https://youtu.be/rEJVnWlJhgA de narcose

Kaaskopje

Kaaskopje

30-11-2019 om 14:04

Oh ja, tot slot

In een filmpje werd een zinvolle opmerking gemaakt: behoud van controle. Veel mensen zijn angstig voor de narcose door het idee dat je er geen controle op hebt. Je moet anderen vertrouwen in plaats van jezelf. Zeg daarom eerlijk hoe je erin staat. Geef, gek gezegd misschien, het OK personeel de gelegenheid om je vertrouwen te géven. Ze zijn er voor jou, ze zijn vaardig, ze loodsen je er doorheen. Daarna mag jij de controle weer overnemen. Mijn ervaring is, dat ik daar dan amper de behoefte toe voel. Het is ook weleens fijn als een ander je zorg geeft, je natje en droogje voor je neus wordt gezet...

Panika

Panika

30-11-2019 om 14:31

controle

Ik krijg paniekaanvallen omdat ik juist de controle verlies bij een ruggeprik. Een volledige narcose is heerlijk, het gaat supersnel en dan ben je gewoon weg. Bij die keizersnee gaat het ook snel en ben je wel met iets anders bezig in je hoofd en hoef je niet 5 wk te wachten op de operatie maar bedenk dat als je nu 5 wk had moeten wachten op een ruggeprik dat dat wellicht nog moeilijker is want dan ben je er bij.

Probeer dit niet te groot te laten worden en geniet er van dat het geen bloedspoed heeft, dan kun je er niet meer over nadenken maar dan is het gevaar veel groter. Zoek hulp!

Veer

Veer

30-11-2019 om 14:53

Verukkelijk!

Een tijd geleden ben ik , 55 jaar, voor het eerst geopereerd (borstkanker). Ik vond het super spannend, en bedacht nog net op tijd dat ik aan iets fijns moest denken op het moment dat de narcose toegediend gaat worden. Dan zou je fijner wakker worden. Nou, een bloemenweide met een zonnetje, dat lukte goed. Vast ook door de kalmeringspilletjes die ik iets eerder al kreeg.

En ik weet niet of het daaraan lag, maar ik werd heel relaxed wakker en heb me nog een hele week verukkelijk gevoeld, zalig ontspannen... écht heerlijk!

Goede ervaring eerste narcose

Paar jaar geleden ben ik geopereerd. Ik kon kiezen uit ruggeprik of narcose. Vrienden adviseerden ruggeprik maar ik was bang voor lekkage ruggemergvloeistof en andere complicaties. Maar de eerste narcose in je leven is ook zo spannend.
Ik koos voor narcose omdat ze gemakkelijk de narcose kunnen verlengen indien nodig. Maar ze kunnen ook de narcose verkorten als de operatie al klaar is.
Dat vond ik in vergelijking met een ruggeprik, een geruststellende gedachte. Ik ging zodoende best ontspannend de ok in. Ik heb niets gemerkt; rustig blijven adem halen en ogen dicht gedaan. Niet geteld, maar gewoon alsof je ging slapen.
Op de uitslaapkamer lagen meer mensen met andere behandelingen. Best gezellig.
Toen ik wat pijn ging voelen, sprak ik de verpleging aan en kreeg ik een pilletje.
Geen naweeën van de narcose gehad.

Ik snap dus je vrees voor een operatie, want daar had ik vooraf ook last van.
Ik hoop dat je na de operatie kan zeggen, ‘Oef, heb ik mij daarvoor zitten opvreten...’

Niki73

Niki73

30-11-2019 om 17:19

N.a.v. #50

Vind ik dat je terug naar de huisarts moet. Bespreek het en blijf hier niet 5 weken onnodig mee rondlopen. Waarom zou je jezelf dat aandoen?

Taxi

Taxi

30-11-2019 om 19:09

Flanagan

"Ik koos voor narcose omdat ze gemakkelijk de narcose kunnen verlengen indien nodig. Maar ze kunnen ook de narcose verkorten als de operatie al klaar is."

Dat kan met de ruggenprik ook, ze gaan door of stoppen ermee, geven meer of minder.
Die lekkage is te dichten met je eigen bloed, dus dat hoeft ook geen punt te zijn. Ik heb de lekkage van hersenvloeisof gehad en dat herstelde met platliggen. De hoofdpijn was wel erg pijnlijk; bij mij is het niet gedicht.

Taxi,

Dat wist ik niet. Maar het geprik zo tussen de wervels, gaf een onrustig gevoel.
Vroeger dacht ik dat je een narcose moest ‘ uitzitten’. De info dat een narcose voortijdig beëindigd kon worden, gaf doorslag voor mijn keuze voor narcose.

Kikki

Ga terug naar de huisarts en leg het uit. Daarnaast wil ik je echt aanmoedigen om iets te doen aan je angst. Ik weet niet hoe oud je bent, maar het is zo fijn om een leven te leven waar angst geen rol in speelt en waar je dingen durf te doen die je niet voor mogelijk hield.
Sterkte
Sini

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 21:41 Topicstarter

Ben 46 jaar. Ik weet niet zo goed waar ik nog het beste heen kan met de angst. Ben vroeger al bij zoveel therapeuten geweest toen het echt niet goed ging. Psycholoog, enz.

Kikki39

Kikki39

30-11-2019 om 21:43 Topicstarter

Ik

Wil inderdaad gewoon me rustig voelen. De angst/zenuwen maken je helemaal gek. Je kunt niet normaal meer denken en je gedachten slaan op hol. Als ik nu eens gewoon rustig ben, kan ik gewoon over een aantal weken de operatie ingaan en niks aan de hand. Maar ik maak mezelf helemaal gek...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.