Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

zwemvlies

zwemvlies

12-07-2010 om 09:36

Operatie aan tenen?

Hallo,
ik ben geboren met aan elkaar gegroeide tenen aan mijn rechtervoet...mijn kleinstee teen en op-een-na kleinste teen zijn aan elkaar gegroeid. Daarbij is mijn kleine teen niet zo klein: het zijn eigenlijk twee kleine teentjes die helemaal vergroeid zijn, een soort heel breed klein teentje. het botje van mijn voet af is gewoon, maar bovenaan zijn het twee botjes. Het nageltje lijkt op een breedbeeld met een streepje in het midden..

soms ( als ik schoenen koop, en als ik ze daarna poog in te lopen) denk ik erover het te laten opereren. Toen ik klein was was dat altijd het plan, voor als ik uitgegroeid was. Toen ik eenmaal uitgegroeid was, was opereren kennelijk weer uit de mode en werd het afgeraden, het zou ingrijpend zijn, ik zou een tijd op krukken moeten lopen, de verbetering zou niet veel zijn. Zoiets.

Nu loop ik de hele tijd op slippers en kijk dus steeds tegen die rare teen aan....ben er natuurlijk erg aan gewend, maar wil er ook wel vanaf.

Is hier iemand die zo een operatie heeft gehad? Ik heb een dergelijke afwijking wel eens bij vingers gezien, ( bij kinderen) maar nooit aan iemands voet.

Vast bedankt!
Zwemvlies

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

12-07-2010 om 12:09

Hier

teen naast grote teen en middelste teen aan elkaar gegroeid. Geen moment in me opgekomen dat je je daar an kunt laten opereren. Heb er geen last van, valt niet echt op toch, tenzij je er op attent wordt gemaakt en zo'n ingrijpende operatie waarbij je zelfs een tijd op krukken moet? Ik zou er niks aan laten doen hoor. je maakt het denkelijk zelf groter dan het is.

Mijn vader

Mijn vader had dat.
Helaas moest eerder dit jaar dat been afgezet worden (overigens niet vanwege dubbele tenen), maar je kunt er minstens 80 mee worden.

Bij een studiegenote waren twee tenen toen ze wat jonger was juist operatief aan elkaar gezet, omdat ze zich dan stabieler kon bewegen.

Goed over nadenken

ik zou er goed over nadenken, operaties aan voet en tenen zijn vaak best pijnlijk en nadien heb je ook gemakkelijker een infectie..
als het puur vanwege cosmetische redenen is, dan zou ik het, persoonlijk niet doen.

Heb je vaak last (pijn, roodheid, ontstekingen) dan zou ik het overwegen..

zwemvlies

zwemvlies

12-07-2010 om 16:57

Niet cosmetisch

...nee, niet puur cosmetisch. Het valt gek genoeg bijna niemand op en dan nog kan het me niet echt schelen. Ik merk gewoon in de zomer hoe heerlijk het is op slippers, schoenen doen namelijk eigenlijk altijd pijn. tenen worden ontzettend tegen elkaar gedrukt en de bobbel bij de grote teen ( daar onderaan) doet daardoor ook pijn. Ik draag liefst gympen maar tegen de tijd dat die ingelopen zijn, zijn ze meestal stuk. Allstars bijvoorbeeld breken gewoon open aan de zijkant, Vans idem, hoge hakken auw, shabbies van fred: auw. etc.

Bedankt voor de reacties!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-07-2010 om 19:46

Operatie

Klinkt alsof je meerdere orthopedische problemen hebt zoals wellicht ook Hallux Valgus. Mijn twee kleinste tenen zijn abnormaal krom: (aangeboren; mijn vader had dit ook) ze staan in een hoek van 180 graden, ik heb ook Hallux Valgus en nog een bobbel aan de andere kant van de voet. Plus platvoeten Ik heb altijd al moeite gehad met lekker zittende, goede schoenen vinden en dragen. Hoge hakken, slippers en kekke pumps kan ik wel vergeten. Ondanks een paar goede, degelijke schoenen/sandalen (Wolky, Gabor en Hush Puppies zijn mijn favoriete merken) en steunzolen heb ik nog snel last van mijn voeten. Vorig jaar oktober had ik mijn voet gebroken (vijfde middenvoetsbeentje) en sindsdien heb ik het maar uit mijn hoofd gelaten om mijn voeten ooit eens te laten opereren want die paar maanden gips en krukken waren al afschuwelijk. Ik mocht kiezen of mijn breuk geopereerd zou worden of het zonder operatie heel lang de tijd geven om te genezen want het is nog steeds niet goed genezen maar mijn orthopeed maakte heel duidelijk dat voet-operaties zeer delicaat zijn. Het risico op infectie is relatief groot en de kans op complicaties en recidive is ook groot. Dus ik laat het maar zo en maak er het beste van. Dus tenzij je er echt zoveel last van hebt dat je ook met goede schoenen chronisch pijn hebt zou ik er nog eens goed over nadenken. Vraag het gewoon aan je orthopeed en probeer vooral duidelijk te krijgen wat het je op zou leveren aan comfort. Want daar is het je uiteindelijk om te doen!

joep

joep

12-07-2010 om 21:40

Podotherapeut

Hoi. Wat je eerst nog zou kunnen overwegen is podotherapie. Misschien kan hij of zij een teenstukje of zool maken, waardoor de gewrichten van je tenen ontlast worden, of minder snel in een eindstand komen, waardoor je looppatroon versoepelt.

Orthopeden zijn vaak liefhebbers van snijden (uiteraard) kijken zeer lokaal en gaan graag met een klacht als die van jouw aan de gang. Ik heb mensen ontmoet met allerlei soorten voet/ teenoperaties achter de rug, maar de resultaten zijn vaak niet denderend.

Reden hiervoor is soms ook dat een voet een complex geheel is, het ene gewricht beinvloed het andere nogal, dus als jij al heel je leven ergens een probleem in je voet hebt, heb je dat daardoor bijna altijd in meer gewrichten (een voet bestaat uit heel veel losse botjes).
Ik bedoel trouwens echt een podotherapeut (hbo-er) en geen podoloog (cursusje) of podoposturaal figuur of wat dan ook.
Succes. Gr. Joep

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-07-2010 om 22:44

Podotherapeut

Jaa, ben het met je eens Joep. Ik heb mijn zooltjes ook aangemeten gekregen door een podotherapeut (een echte en ze verlichten mijn klachten toch wel behoorlijk. Daarnaast nog van hem erg goede adviezen gekregen over welk schoeisel te dragen, waar je op moet letten bij het kopen van goede schoenen, hoe je je voeten het beste kan belasten/ontlasten en nog veel meer nuttig advies. Goeie tip!

zwemvlies

zwemvlies

13-07-2010 om 09:24

Toch...

toch begrijp ik het niet helemaal, ik heb een hele dikke kleine teen die te veel ruimte inneemt, wat hebben zooltjes daarmee te maken?

wel bedankt voor het advies hoor, ik begrijp het alleen niet helemaal...

joep

joep

13-07-2010 om 10:03

Als het probleem is dat je teen te dik is en daardoor je schoen knelt en je huid drukpijnlijk wordt, dan kan niemand hier makkelijk iets aan doen, behalve grotere /bredere maat schoen. Misschien dat je dan inderdaad operatief de teen smaller kan maken, dat weet ik niet.
Als het probleem is dat je gewrichts of botpijn hebt aan 1 van je tenen, omdat je voet soepelheid mist, omdat teen 5 niet niet los van teen 4 kan bewegen, dan kan podotherapie een oplossing zijn. Je kan dan bv. de gewrichtjes van de middenvoet wat verhogen, waardoor er veel minder druk op de geirriteerde structuren komt.
Het ligt er dus maar aan wat je precies voelt en op welke manier je de voeten belast. Ik hoop dat het zo duidelijker is.
Gr. Joep

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.