Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Orenkind en zwemles

Ons mannetje heeft al heel veel oorontstekingen gehad in zijn leven. De laatste tijd ging het best aardig, zelfs zonder antibiotica ouderhoudskuur (vanaf mei ongeveer). Maar nu is hij begonnen met zwemles en het is nu, na de tweede les, al meteen weer mis. Maandag begon zijn oor te druppen, heldere ontstekingszooi vermengd met wat bloed. Het oor 'lekt' nog steeds, hij loopt de hele dag met een zakdoekje aan zijn oor. Zaterdag heeft hij weer zwemles, maar ik denk dat dat er niet in zit op deze manier.
Hoe deden jullie met jullie orenkinderen? Hebben jullie gewacht met zwemles tot dat de oorontstekingen min of meer over waren? Hebben jullie speciale maatregelen genomen?
De KNO-arts adviseerde ons vorig jaar te wachten met zwemles totdat hij er een beetje over heen gegroeid zou zijn. Omdat het al een tijdje goed ging en hij er verder wel aan toe is, zijn we toch maar begonnen. (Overigens ook omdat we in een omgeving met heel veel water wonen.)
Maar als ik het advies van de KNO-arts opvolg dan wordt het dus een kwestie van steeds uitproberen en als het dan weer mis gaat, stoppen. Lijkt me ook niet handig.
Hoe deden jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

08-09-2010 om 11:32

Heb je oordoppen?

Van die speciaal op maat gemaakte bedoel ik dan? Dat scheelt hier enorm!! Zal niet zeggen dat ze nooit een oorontsteking daardoor krijgen, maar wel veel minder. Meestal als de dop niet meer goed past en er dus weer water in het oor komt....

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 11:45

Inderdaad doppen

Ja, hier wordt ook gezwommen met oordoppen op maat. Je kunt ze bij de audicien laten maken. Na een tijdje moet je wel nieuwe laten maken want een kind groeit natuurlijk.
We hebben het eerst gedaan met van die kneedbare oordopjes van een soort ehhh, uitgedroogde pritt ofzo. Dat ging ook goed, maar ze waren lastiger met indoen en bleven aan zoons lange manen vastplakken.
Beide soorten oordoppen werken ook onder water. Tenminste, ik heb geen klachten gehad. Ik zou wel even wachten met zwemmen tot de oorontsteking weer over is.

100%mama

100%mama

08-09-2010 om 11:59

Zeker oordoppen

Hier vanaf de geboorte ene oren kind en hij is nu 6.....helaas is hij er dus nog steeds niet overheen. Zelfs met douchen krijgt hij oorontsteking....hier absoluut doppen laten maken dus en elk half jaar "op controle" om te laten zien of ze nog goed afsluiten. Kosten vallen mee, 22,50 per paar.

heli

heli

08-09-2010 om 12:00 Topicstarter

Ja...

stom, stom, dat ben ik vergeten te schrijven. Ja, hij heeft oordopppen. Ik denk, hoop, dat ze inderdaad te klein zijn. We zijn na afgelopen zwemles meteen doorgereden naar de audicien omdat ik ze wel heel gemakkelijk uit zijn oren kreeg. Morgen kunnen we terecht. Kan dat eigenlijk wel als hij een loopoor heeft? (zal zo even bellen)
Maar jullie hebben niet gewacht tot de oorontstekingen min of meer al helemaal over waren (voor zover dat kan)?

Nasha 1st

Nasha 1st

08-09-2010 om 13:22

Nee

dan had ik tot st juttemis kunnen wachten denk ik , wij zijn gewoon doorgegaan. Doppen maken met een loopoor doen ze meestal niet. Ze moeten in dat oor gaan zitten vrotten en dat is nu sowieso al niet prettig voor je zoon, maar loop je ook het risico dat ze niet goed gaan passen. Even wachten tot loopoor over is en dan nieuwe laten maken (hoe oud is deze set? Ik hield meestal een half jaar aan....). En zelf goed meekijken of alle gaatjes gedicht zijn, heb ik namelijk ook al eens gehad, wel nieuwe, maar niet goed afsluiten, kon ik weer terug

Wat ik mis

Ik las niet of je zoon buisjes heeft. Is dat wel of niet zo? Want dan kan natuurlijk de oorzaak van de orenproblemen oplossen. Ons orenkind heeft buisjes en kan daar gewoon mee zwemmen, zonder doppen.

heli

heli

08-09-2010 om 14:05 Topicstarter

Ja, ook

hij heeft ook buisjes. Afgelopen zomer ging het ook zo goed dat we een aantal keren zonder doppen gezwommen hebben. Maar nu het weer veel meer herfstachtig is doen we dat voor de zekerheid al niet meer (elk verkoudheidje dat rond gaat pikt hij op).
We gaan in ieder geval nieuwe doppen laten maken (heb de afspraak al afgezegd en een nieuwe voor eind volgende week gemaakt) en hopelijk gaat het dan beter. Zo niet, dan ga ik geloof toch maar weer eens met de KNO overleggen.
Omdat we zoveel water in onze omgeving hebben - aan de overkant van de straat bijv. - vind ik ook dat we niet nog jaren moeten wachten met lessen.
Daarbij is het gewoon weer flink balen; het ging zo goed, we hoopten zo dat hij er nu eens een keer overheen gegroeid zou zijn. Nu is dit nog maar weer een keer natuurlijk, maar toch, het is wel opvallend dat het zo snel na het zwemmen mis ging.
Nah ja, duimen dat het bij deze ene keer blijft!

heli

heli

08-09-2010 om 14:08 Topicstarter

Aan de bel trekken

Overigens; hoe lang zien jullie een loopoor aan?
Met andere woorden na hoeveel dagen trek je aan de bel bij de KNO-arts? Het is nu natuurlijk nog maar dag drie, maar het blijft onverminderd doordruppen. De 'schouder' van zijn trui was net gewoon helemaal nat. Daarbij raakt zijn huid in en rondom zijn oor nu helemaal ge-irriteerd; rode vlekken met pukkeltjes (dat laatste kende ik nog niet).

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 15:10

Gewoon even bellen

Bij twijfel zou ik gewoon even de KNO-arts bellen of de huisarts, dan zul je wel weer druppeltjes krijgen.
Die rode vlekken en pukkeltjes komen mij wel bekend voor ja. 't Is echt troep.

Guinevere

Guinevere

08-09-2010 om 15:19

En tegen dat rode..

Om die rode plekken te voorkomen smeerde ik de plekken waar de smurrie langs droop in met vaseline. Dan komt het tenminste niet direct op de huid.

Nasha 1st

Nasha 1st

08-09-2010 om 17:09

Ik bel vaak al snel

inderdaad, een paar dagen nadat het echt is doorgebroken, en dan vertel ik er nog een paar dagen bij (want voor het doorbreken hebben ze vaak al last...) Meestal krijg ik dan gelijk een recept voor druppels....

Tango

Tango

08-09-2010 om 21:11

Hier

Zeiden ze bij Tangozoon aanvankelijk dat een loopoor 1 week kon duren. Toen het einde van de week naderde en het alleen maar erger werd, heb ik de huisarts gebeld en konden we komen. Tangozoon kreeg meteen orale antibiotica voorgeschreven, geen oordruppels. Dit sloeg goed aan, maar het duurde nog zeker een week voor het echt over was. Hij had overigens ook een heel geirriteerd oor en vlekjes op zijn schouder e.d. Hier kreeg hij zalf voor waardoor dit overigens heel snel weg trok.
Tangozoon heeft daarna een tijd met oordoppen gezwommen, tot de zomervakantie. Na de zomervakantie ook nog 1 les. Hij vindt de oordoppen echter erg vervelend, ze doen pijn zegt hij (kan door zijn sensorische integratie-stoornis komen natuurlijk) en hij krijgt echt de helft van de zwemles niet mee als hij ze in heeft. Volgens mij zijn ze ook te klein geworden, want er kwam water langs. De laatste 2 keer heeft hij zonder gezwommen en tot nu toe gaat het goed. We kijken het dus even aan. Tangozoon heeft overigens ook buisjes (gehad), ik denk dat ze er inmiddels wel uit zijn want ze zijn bijna een jaar geleden geplaatst.

heli

heli

08-09-2010 om 22:32 Topicstarter

Morgen bellen

Ik ga morgen maar es bellen als er morgenochtend niets veranderd is. Aan het einde van de middag was het weer bloederiger, het stinkt echt en het bleef maar druppen. Helemaal geen verbetering, eerder verslechtering want hij klaagt nu ook over pijn achter zijn oor. Morgen is de kno-arts op de poli, vrijdag niet, dus als ik morgen niet bel, wordt het pas maandag.
De buisjes zitten er nog in, dat weet ik zeker want het oor is toevallig maandag in de wachtkamer van de kinderarts doorgebroken dus die heeft er meteen naar gekeken.
Verder heeft de kno-arts ons met klem geadviseerd hen te bellen en niet de huisarts, pas als er geen plek is of de kno-arts is niet 'in huis' bel ik dus de huisarts.
Ben benieuwd. Zaterdag wordt het helaas dus geen zwemmen voor ons mannetje...

Nasha 1st

Nasha 1st

08-09-2010 om 22:55

Sowieso

bel ik altijd de KNO. HA hier is nogal van, laat maar lopen, is goed, komt het eruit....KNO is van, niet te lang mee blijven lopen....dus bel ik daarheen )

heli

heli

09-09-2010 om 12:55 Topicstarter

Gebeld

en zoonlief krijgt inderdaad druppels en ook een kuur. Die pijn achter het oor zint haar (de kno-arts) niet en ook niet dat het helemaal niet minder wordt.
Nou maar hopen dat het snel aanslaat. Het wordt tijd dat hij weer naar school gaat

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.