Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

15-02-2012 om 16:01

Orthodontie tarieven en verzekering

Vandaag met zoon naar de orthodontist geweest, voor een eerste orienterend gesprek. Ziet er nu naar uit dat zoon aan de blokbeugel (activator) moet en dan slotjes onder.

Uiteraard hadden we het over de kosten. Ik ging er van uit dat ik goed verzekerd ben (oudste is sinds een jaar of 2 klaar met beugel bij dezelfde ortho) dus ik hoor rustig aan dat het totaalbedrag zo'n EUR 2300 zal worden. Krijg via mijn (collectieve) verzekering bij Zilveren Kruis immers 100% vergoed, tot EUR 2150. Maar dan komt ie.. wat bij oudste nog niet was en nu wel.. Zilveren Kruis kent zoals zoveel verzekeringen inmiddels een 'maximale vergoedingen lijst'. Ofwel, ze vergoeden niet meer dan zij redelijk achten.
Van ortho begrijp ik dat het aanmeten/plaatsen van de blokbeugel EUR 225 kost. Ik natuurlijk gaan zoeken; Zilveren Kruis vergoed (als ik alles goed heb) EUR 158... precies zoveel als staat vermeld in de lijst van de Nederlandse Zorgautoriteit. Het verschil mag ik dus lekker zelf betalen. Verzekerd of niet.
Nu ik van deze 'koude douche' bekomen ben vraag ik me af of mijn ortho dan wel een redelijk tarief berekend. Hoe kom ik daar nu achter? Is hij niet 'verplicht' zich aan het vastgestelde tarief te houden? Zo haal ik de maximale vergoeding waar ik recht op heb toch nooit? Voel me behoorlijk genaaid eigenlijk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

15-02-2012 om 16:15

Per 1-1-2012

zijn de tandartstarieven vrij gegeven. Ze mogen zelf bepalen wat ze vragen. Ortodontisten vallen hier ook onder.
En de verzekeringen zijn vrij om te bepalen wat zij vergoeden.
En de consument kan betalen.

merene

merene

15-02-2012 om 16:43

Helaas hier hetzelfde

Ik ben dit jaar overgestapt van verzekering, omdat ze m.i.v. dit jaar niet meer 100% maar 80% vergoeden.

Waar ik nu zit geldt hetzelfde . Omdat ik me zwaar genept voelde ben ik bij een paar andere verzekeraars gaan kijken en daar is het hetzelfde. Onderlingen wijken de maximale vergoedingen wat af. Per saldo zal het niet veel uitmaken.
Ik heb niet gekeken bij andere orthodontisten. Mijn dochter is bijna klaar. De beugel eruit halen zijn nog de grootste kosten.
Als mijn zoon aan de beurt is zal ik zeker bij diverse orthodontisten kijken, maar ik vrees dat de tarieven ook onderling niet veel afwijken.

bibi63

bibi63

15-02-2012 om 21:49

Vraag

Onze dochter beugelt sinds medio 2011. Verzekerd bij Zôrg en Zekerheid. Wij hebben toentertijd een offerte gekregen voor totale kosten 2600 euro. Zorg en Zekerheid (polis 2011 AV Gezzin) keert max 2300 euro uit. Blijven wij nu recht houden op de offerte van 2600 euro van de ortho en de vergoeding van Zorg en Zekerheid van 2300 euro?
Gr. Bibi

beugelbekkie

beugelbekkie

16-02-2012 om 08:39

Afspraak

Mijn orthodontist vertelde me dat hij in overleg is met (toevallig) mijn verzekeraar over zorgafspraken. De bedoeling is een volledige vergoeding , ongeacht de tijdsduur. ( Hij mocht ook al meer vergoeden dan er in mijn polis stond, wist ik niet.)
beugelbekkie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.