Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Orthodontist, hoektand halen via kaakchirurg

Tja, de titel klinkt niet echt veelbelovend

Bij mijn dochter ligt er een hoektand nog in de kaak verborgen en die ligt helemaal scheef. Die zal nooit normaal doorkomen.
De orthodontist opperde het idee om via de kaakchirurg een ingreep te laten doen; er wordt dan een tunneltje gemaakt naar die hoektand en die daar wordt vervolgens een ijzerdraadje aan vast gemaakt. En dan gaat de orthodontist elke keer spanning zetten op dat draadje waardoor ze de hoektand eigenlijk naar beneden trekt.

Heeft een van jullie hier ervaring mee? De orthodontist waarschuwde me al bij voorbaat dat het een pijnlijke zaak zal zijn voor mijn dochter, zowel de behandeling bij de kaakchirurg als het elke keer trekken aan het draadje om die kies naar beneden te krijgen.

Het zou fijn zijn om wat ervaringsverhalen te horen, om te lezen wat ons te wachten staat.

Groet, Moppeke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

16-06-2009 om 22:36

Ik beide

Hoi,
Ik heb zo'n 20 jaar geleden zowel een voortand als een hoektand bij de kaakchirurg laten "blootleggen". Dat wil zeggen: de voortand bleek zo erg vergroeid te zijn dat die verwijderd moest (de wortel stond in een hoek van 90 graden op de tand) en de hoektand zat ongeveer 1 cm te ver achter de eigenlijke plaats in de kaak.
Ik moet zeggen dat ik de operatie bij de chirurg heel erg vond meevallen: de verdovingsnaald was de ergste pijn. de prikken in het gehemelte net achter de tanden zijn gewoon vervelend. De verdere operatie nam misschien 30 minuten in beslag, dat vond ik niet lang. Toen de verdoving was uitgewerkt heb ik wel wat napijn gehad, maar dat was met paracetamol goed te bestrijden. Daarna kreeg ik brackets op mijn tanden en door middel van een 'extra' ijzerdraadje werd de hoektand langzaam in de juiste positie getrokken. Dit duurde wel even (1-2 jaar) omdat het maar langzaam gaat en als de tand in positie is, moet het nog even weer "vastgroeien" op die plek. Mijn inschatting is dat het in positie brengen dmv een draad niet vervelender is dan een bracketbeugel an sich.
Je schrijft niet hoe oud je dochter is. Ik was toen 16 en dus al redelijk oud, ik kon het al aardig relativeren en kon actief meepraten met de artsen. Ik denk dat dit ook verschil maakt.
Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt.
Oh ja, de hoektand staat er nog steeds prachtig bij en ik heb nooit spijt gehad van deze stap!

Moppeke

Moppeke

17-06-2009 om 13:49 Topicstarter

Fijn!

Dank voor jullie reacties, daar kan ik wat mee.
Mijn dochter is 10 en heeft al het eea achter de rug. Die kijkt niet zo snel meer ergens van op. Communcatief is ze zeker, al zal een bezoekje bij de kaakchirurg, gewoon de ruimte an sich wel wat intimideren denk ik. Da's toch anders dan bij je tandarts of orthodontist.

We zijn twee jaar geleden al begonnen met een band en elastiekjes en van lieverlee komen er steeds meer brackets op omdat de blijvende kiezen door zijn gekomen. Ze heeft een smalle kaak, waardoor zo vroeg ingrijpen al slim was.

Twee jaar geleden lag de dwarsliggende hoektand nog niet dwars en nog hoog in de kaak. We zijn dan ook verrast nu we hebben gezien dmv een OPG dat hij nog helemaal scheef ligt en er met geen mogelijkheid tussen kan komen. Om zowel de hoektand links als rechts uberhaupt door te laten komen worden er twee achterste kiezen getrokken, anders past het niet.

Al met al best een ding en we hebben ook even besloten om het geheel over de zomervakantie heen te tillen. Want we vinden het niet nodig om voor de vakantie al allerlei ingrepen te doen, even een ongestoorde vakantie

Guido

Guido

21-06-2009 om 14:25

Ervaring

Hier heeft zo'n behandeling een 2 jaar geleden plaats gevonden. Het werd door zoonlief als heel pijnlijk ervaren. Bij ieder bezoek aan de orthodontist was er het risico dat de draadje (aan de hoektand) en de draden om de andere tanden, met elkaar verwisseld werden (pijnlijk!). Het resultaat is overigens wel prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.