Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Arawen

Arawen

10-09-2009 om 09:55

Orthodontist-vraag (na de beugel)

Zoon van 15 loopt nu al zo'n 2,5 jaar bij de orthodontist. Eerst een blokbeugel, toen brackets, met elastiekjes. Het leek erop dat het eindresultaat zo langzaam maar zeker bereikt was, dus ben ik gisteren maar eens mee gegaan naar de reguliere controle.
Blijkt dat de brackets er inderdaad uit mogen, maar wie schetst mijn verbazing; dat betekent niet dat we van de ortho(rekeningen!) af zijn! Zoon moet een 'retentie-behandeling'; hij krijgt een spalkje achter zijn ondertanden en een plaat tegen zijn gehemelte. Dat moet er blijkbaar voor zorgen dat zijn tanden in de behaalde stand blijven staan. De plaat moet de eerste 8 weken 24 uur per dag gedragen worden en daarna alleen 's nachts, maar het spalkje moet minstens 10 jaar blijven zitten!
Ik heb zoiets nog nooit gehoord en er bekroop me een beetje een 'geld-uit-de-zak-klopperij' gevoel. Zeker omdat er weer regelmatige controles aan hangen en zoon naar de mondhygieniste moet, want hij heeft veel last van tandsteen (erfelijk belast..) en dan zou het spalkje voor problemen kunnen zorgen.
De verzekering heeft z'n maximum allang uitgekeerd dus elke rekening dient door mijzelf te worden vergoed. Uiteraar heb ik alles over voor zoon's stralende glimlach, maar dan wil ik wel zeker weten of dit wel echt nodig is.. Wie heeft er meer ervaring?

groeten Arawen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Margreet

Margreet

10-09-2009 om 10:12

Wel er vanaf

Hoi,
Volgens mij ben je er wel vanaf. Ik heb sinds kort onder en boven (na beugelen) een spalk, maar ik hoef echt niet meer naar de ortho, laat staan dat ik rekeningen krijg. De spalkjes gaan 10 jaar mee en moeten dan ongeveer vervangen worden. Dat geld heb ik er dan ook wel voor over, want zonder spalk gaat het weer schuiven.
Vraag het anders even na bij de ortho, maar volgens mij moet je dus geen rekeningen meer krijgen.
Groet, Margreet

Misschien alleen de eerste weken voor de plaat?

Misschien krijg je nog een rekening voor de eerste weken ivm de plaat voor zijn bovengebit. Dat je ook nog rekeningen krijgt na het plaatsen van de spalkjes (mondhygieniste natuurlijk wel gewoon een rekening) heb ik nog nooit gehoord. Helaas zijn we zelf daar nog erg ver van verwijderd, moeten nog aan de brackets beginnen, zoonlief heeft nu voor de tweede keer een vlinderbeugel.

Brianna F

Brianna F

10-09-2009 om 11:46

Hier ook

Dochter draagt al 4 jaar een retentiebeugel voor 's nachts, maar de ortho ziet ze nooit meer hoor.

tonny

tonny

10-09-2009 om 13:47

Ook een retentiebeugel

voor 's nachts, maar verder merkte dochter (18) onlangs af dat alles niet zo fraai meer staat als net na de (jarenlange) behandeling. Nou, jammer dan.
Als ze er op een dag weer geld in wil steken moet ze dat doen, ik vind het mooi geweest.

tonny

Ben net 40

..en alles is weer terug in de oude stand. Wel zijn mijn kiezen erg achteruit gegaan door de banden waar ze in moesten voor de behandeling, dus ik moet ontzettend uitkijken voor gaatjes. Dus netto ben ik erop achteruitgegaan.

En dat spalkje, dat zit er nog steeds (alleen onderkaak) maar toch is ook een van de tanden daarvan gaan draaien.

Ik zou dus zeker alles doen om het recht te laten houden, anders had je er net zo goed niet aan hoeven beginnen. Bij mij werkte de retentiebeugel niet goed.

Hanne.

Hanne.

10-09-2009 om 14:21

Geen spalk - terug bij af

Na 8 jaar 'beugelen' was ik klaar. Ik hoefde geen spalkje, en hoefde alleen nog een keer terug voor nacontrole.

Helaas bleek na een jaar dat m'n tanden weer flink verschoven waren en heb ik weer 2 jaar aan de beugel gezeten. Sinds dien heb ik een spalkje (boven en onder), ze zitten er nu 12 jaar in, en ik denk ik 2x langs geweest omdat het spalkje los heeft gelaten. Spalkje blijft in principe de rest van m'n leven zitten.

Direct een spalkje plaatsen zou mij dus flink geld bespaard hebben!!! (bovendien was het de 2e keer een stuk pijnlijker omdat ik niet meer in m'n groei zat)

Bastet

Bastet

10-09-2009 om 14:36

Wel doen!

Doen,alsjeblieft,ik heb een behoorlijk zware ortho-route achter de rug als puber,zonder nabehandeling,en heb dus mijn overbeet weer vrolijk terug helaas.Niet zo erg als het ooit was,maar toch!Mijn zoon kreeg dus wel die nabehandeling,en hoeft nu niet meer terug,maar draagt wel dat spalkje.Dus krijg ik nu ook geen rekeningen meer.
Groetjes,Bastet

Jade

Jade

10-09-2009 om 19:57

Voor die plaat...

...zou je misschien wel terug moeten komen voor controle, maar voor een spalkje echt niet hoor.

Mijn zoon heeft sinds maart 2008 een spalkje achter de tanden, zowel boven als onder. In November had ie terug moeten komen voor controle, maar dat heb ik afgebeld. Regelmatig vraag ik even of dat spalkje er nog zit.....kost niks

100%mama

100%mama

13-09-2009 om 14:18

Klopt wel een beetje

De retentiedraad (spalkje aan de achter kant van de onder en/of boventanden) is echt noodzakelijk om er voor te zorgen dat de boel niet terug loopt. Wij doen het zo: de brackets worden verwijderd waarna er een retentiedraad wordt geplaatst. Daarna volgt een controle na 3 maanden. Dit doen we om te kijken of de draad daadwerkelijk goed zit en er dus geen verschuivingen plaats vinden. De 2e keer is na 6 maanden om dezelfde reden en daarna is het klaar. Komt de draad los, dan een code consult en kleine verrichting (geloof 19,10)om te plakken. Een plaat tegen het verhemelte gebruiken wij niet (maar er zijn echt heel veel verschillende methode's hoor dus dat zegt niets). Wel bekijkt de ortho de ruimte en aan de hand daarvan bepaald ze of er boven ook een draad komt. Je zou dus per 2 maanden net geen 50,- kwijt zijn aan de controle. Controle boven en onder lijkt mij dat dat gecombineerd wordt. Ik denk dat je dus extra kwijt bent voor laten we het ruim nemen een jaar 200,- maar wel verdeeld over 50,- per keer. Hij hoeft niet elke keer voor controle hierna voor dat draadje hoor. Dan valt het misschien wel te overzien? Even niet rot bedoeld, maar erfelijke belasting in tandsteen is niet echt waar, tandsteen is plaque wat niet binnen 24 uur goed is weg gehaald, dat verhard en noemen we tandsteen...

100%mama

100%mama

13-09-2009 om 15:47

Arawen

Even mijn laatste opmerking uitleggen....(las de topic over schrijven en bedoelen en dat zette mij aan het denken...)

Wat ik bedoelde met dad tandsteen niet erfelijk is...Ook hierin heb ik jouw schrijven te letterlijk genomen. Parodontitis is niet erfelijk, niet in de eigenlijke betekenis van het woord. Wel is bekend dat er grote verschillen tussen mensen onderling bestaan in de mate van weerstand tegen ziekten. Die weerstand kan erfelijk zijn en bepaalt mede het verloop en de ernst van parodontitis. Ook kan door slechte voedingsgewoonten in een gezin, de weerstand tegen ziekten binnen dat gezin lager zijn dan normaal. Aanleg voor tandsteen kan wel erfelijk zijn, dat houdt in dat het dus bepalend kan zijn voor het ontstaan van parodontitis. Ook hierin kan dit geen gevolgen hebben, goede hygiene zijn bij deze mensen van uiterst belang en zal er iedere dag goed gereinigt moeten worden met een borstel, stokers en of ragers om alle plaque te verwijderen en er dus voor te zorgen dat de aanwezige plaque niet zal verharden tot tandsteen. Patienten met deze aandoening kunnen dus wel tandsteen vrij zijn.(uit mijn lesboek)

(gelukkig schreef ik dat het niet ECHT waar was...heb ik mijzelf toch een beetje ingedekt, haha. Heb toch maar even mijn lesboeken erbij gehaald om het juist te verwoorden wat ik bedoelde!

Ik heb nog geen controle gehad na draadje?

Ik ben sinds afgelopen januari beugelvrij en ik heb geen oproep gehad voor een controle-afspraak van de retentiedraad. Moet dat? Er werd wel gezegd dat ik na 6 maanden nog een controle zou krijgen, heb er al om gevraagd, maar ik zou een afsprakenkaartje krijgen? Moet ik er nu nog een keer achteraan?

Dorry

Anonix

Anonix

13-09-2009 om 18:27

Doen hoor!

Hier hadden we twee ortho's: eentje voor particulier verzekerden en eentje voor het ziekenfonds. Ik viel in die laatste categorie, mijn vriendinnetje was particulier.

Qua beugels hebben we ongeveer dezelfde route doorlopen, alleen kreeg zij een 'boxbeugel' voor 's nachts om haar gebit te fixeren, ik kreeg een hand en werd naar huis gestuurd.

Het resultaat is duidelijk: haar tanden staan nog prima, en mijn overbeet is inmiddels groter dat hij ooit geweest is, ondanks dat ik voor mijn beugel 4 volwassen kiezen heb laten trekken. Alleen staan m'n tanden nog wel recht, iets wat niet zo was voor m'n beugel. Gelukkig valt het niet erg op en zien mensen mijn overbeet pas als ik ze erop wijs (anders was ik later nog wel 'ns aan de beugel gegaan).

Ik zou het dus zeker doen, zelfs als het geld kost is het dat meer dan waard!

Arawen

Arawen

14-09-2009 om 11:50

Effe iets 'recht zetten'

Leuke woordspeling in dit geval.. hihi.. Het gaat met niet (alleen) om het geld, maar ook om de 'heisa'. Zoon reageerde erg teleurgesteld; hij dacht dat hij nu echt helemaal klaar zou zijn en nu komt er nog meer (in zijn mond). Hij heeft inmiddels al geinformeerd in zijn klas en inderdaad, de helft loopt ook rond met spalkjes e.d. Is dus blijkbaar tegenwoordig erg normaal. Dat troostte hem dan weer. Al hoewel het idee van die '10 jaar tot levenslang' hem wel erg tegen staat.
Ondertussen heb ik contact opgenomen met onze tandarts, omdat eerst zijn tandsteen (vastgekoekte tandplak, dat weet ik) verwijderd moet worden. De ortho is bijzonder streng op tandhygiene en ze weten dat zoon erg strikt is op poetsen, stoken en raggen. Maar desondanks..( Ook de tandarts is daarvan op de hoogte. Hoe hij ook probeert, hij heeft er gewoon erg veel last van. Papa en broertje ook (ik niet..), vandaar mijn opmerking over 'erfelijk belast'. De tandarts, in wie ik erg veel vertrouwen heb, heeft me geadviseerd de spalk wel te laten zetten. Ondanks het paradontitis-risico.

Dank voor alle adviezen,
groetjes Arawen

100%mama

100%mama

15-09-2009 om 10:30

Plaatje

Kon even niet meer op de naam komen, maar waarschijnlijk krijgt je zoon een IR-beugel voor de nacht. Steld eigenlijk niet zoveel voor, is een plastic (ja echt) hoes om de tanden heen die de boel in stand houdt voor de eerste tijd. Ze doen dit omdat een retentiedraad boven eigenlijk niet vaak geplaatst wordt. Na die 8 weken zal hij mogen afbouwen naar om de nacht, dan om de 2 nachten etc. Zo kan de ortho bekijken of de tanden in de bovenkaak goed blijven staan. Zoniet dan zal er boven ook een draad komen. Jullie kunnen dit ook in de gaten houden (zodat je zeker weet dat je niet voor jandoedel bij de ortho blijft komen) namelijk, als je afbouwd en hij krijgt het plaatje er moeilijker weer in, dan verschuiven de tanden en kiezen toch. Blijft het makkelijk dan staan ze goed en verschuiven ze niet (in uitzondelijke gevallen kan het natuurlijk in de loop der jaren wat terug lopen). Het retentie draagje onder behoeft 2x een controle en daarna zal de tandarts tijdens de controle kunnen kijken of de boel nog goed vast zit.

Hoop dat je er nog iets aan hebt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.