Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2009 om 16:28

Orthodontist

Nou, overmorgen met zoonlief van 8 naar de orthodontist. Een jaar geleden zei de tandarts al dat hij ruimtegebrek had in met name zijn bovenkaak en bij de laatste controle bleek dat nog sterker; ook heeft hij een overbeet. Zoonlief heeft tot zijn 6e een speen gehad en zijn blijvende tanden zijn aan de grote kant dus die komen duidelijk in de verdrukking. We zijn heel benieuwd of de orthodontist er nu al iets aan gaat doen en wat. Zoonlief vindt het allemaal wel best; hij weet dat er misschien wat tanden getrokken moeten worden en dat hij waarschijnlijk een beugel of activator krijgt. Gelukkig is hij totaal niet bang voor de tandarts Ik heb zelf ook jarenlang een (buitenboord)beugel gedragen en ook bij mij zijn er behoorlijk wat tanden getrokken maar het resultaat is prachtig. Grappig detail: de orthodontist is de zoon van "mijn" orthodonist! Wordt vervolgd!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

06-12-2009 om 18:25

Vroeg

Ik zie meer kinderen al zo vroeg bij de ortho,is dat iets van de laatste jaren?Mijn zoon van 12 moet dinsdag happen en foto's maken,hij krijgt een activator en daarna slotjes.Zijn overbeet is niet groot,maar zijn achterste kiezen sluiten niet goed aan.Hij is minder lang zoet met dit alles dan zijn oudste broer,die heeft een orthotraject van 4 jaar achter de rug.
Groetjes,Bastet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-12-2009 om 19:25

Vroeg

Die indruk heb ik ook. Misschien is er gewoon meer "awareness" en aandacht omtrent het krijgen en behouden van een goed gebit dan vroeger. Onze tandarts zei ook dat je er beter wat vroeger bij kan zijn dan later omdat het gebit dan nog tijdens de groei en ontwikkeling goed gecorrigeerd kan worden. Ook kan het hele traject dan in minder tijd doorlopen worden. Als ik kijk naar het gebit van zoonlief is het heel duidelijk dat sommige blijvende tanden al in de verdrukking komen en er te weinig ruimte is voor het doorkomen van andere blijvende tanden en kiezen dus een tijdige aanpak juich ik alleen maar toe. Ach, met beugel hoor je er zo langzamerhand gewoon bij; als ik kijk naar de kinderen op school lopen er meer met dan zonder beugel rond in de bovenbouw (mijn zoontje zit in groep 6). Ik ben erg benieuwd naar het plan van aanpak!

Bastet

Bastet

07-12-2009 om 07:09

Overigens

Ik weet dat de activator goed zijn werk kan doen tijdens de groei.Maar ik weet ook dat kinderen nog een flinke groeispurt krijgen aan het begin van hun puberteit.Ik vraag me dag af: als je dan al uitgebeugeld bent,heeft die groei dan niet weer invloed op je kaak,waardoor er weer correctie nodig is?
Groetjes,Bastet

Vlinderbeugel

Als ze echt een hele smalle kaak hebben dan beginnen ze graag vroeg met een vlinderbeugel (ongeveer een half jaar in totaal) om zo de bovenkaak te verbreden, dan volgt de onderkaak vanzelf. Mijn zoon van bijna 13 heeft nu voor de tweede keer (eerste keer was hij 9 geloof ik) een vlinderbeugel om nogmaals (nu gebruikmakend van de pubergroei) de kaak te verbreden en dat is zo te zien redelijk goed gelukt. Eind van de maand gaat deze er weer uit en dan in januari volgen de slotjes. Zoon had wel een zeer smalle kaak en erg veel ruimte gebrek door vrij grote tanden (heeft overigens alleen de eerste acht weken een fopspeen gehad, dronk vroeg uit een gewone beker en duimde niet). Erfelijkheid (aanleg)zegt meer over de stand van de tanden en de vorm van de kaak.

Bastet

Bastet

07-12-2009 om 12:46

Pelle

Als het familiair is,zul je die activator nauwelijks kunnen voorkomen door het vroeg stoppen met spenen.Mijn beide zoons hebben nooit spenen gebruikt,en hebben/hadden er beide een nodig.En ook mijn dochter,denk ik,over een paar jaar.
Groetjes,Bastet

Vic

Vic

07-12-2009 om 12:58

Speen

Mijn oudste heeft tot 2,5 jaar een speen gehad. Daardoor zijn haar tanden behoorlijk scheef gaan staan (open bijt), maar omdat je dat zoveel ziet dacht ik dat dat normaal was. Tja, eerste kind he... Op advies van de tandarts zijn we na haar eerste tandartsbezoek direct gestopt met de speen. Het is daarna wel een heel stuk verbeterd, maar zelfs haar blijvende voortanden staan nog enigszins 'omhoog'. Het is gebeurd, ik heb het niet expres gedaan, maar ergens voel ik me er toch behoorlijk knullig over. We zijn overigens nog niet doorverwezen naar de orthodontist. Volgens mij wacht de tandarts tot ze uitgewisseld is (moeten nog 2 kiezen).

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2009 om 14:15

Beugel

Die speen had ik ook liever veel eerder weg gezien maar door extreme verlatingsangst lukte dat niet eerder. En nog steeds liever de speen dan duimen (ik heb tot mijn twaalfde jaar geduimd). Ik weet dat aanleg een grotere rol speelt (ik heb zelf dus ook een te smalle bovenkaak) maar feitelijk doet dat er niet toe. Waar het om gaat is dat zoonlief last heeft van zijn tanden en dat het doorkomen van blijvende tanden een probleem is. Als een beugel nodig is om een volwaardig, goed functionerend gebit te krijgen, dan ben ik daar voor. Ook bij mij zijn vrij jong een aantal tanden getrokken en ik heb daar geen trauma's aan overgehouden. Ik heb al met al vijf jaar gebeugeld en nooit gaatjes gehad. Maar ook dat is een kwestie van vooral aanleg...

Millenia

Millenia

07-12-2009 om 16:03

Speen

Nou moe. Wat een vingergewijs vanwege die speen. Ik heb tot mijn twaalfde of zo geduimd. Tja, het resultaat is ernaar, qua stand van gebit. Dus het kind van Elisa had ook kunnen duimen met vermoedelijk hetzelfde resultaat. Sommige kinderen zijn nu eenmaal geneigd tot alle kwaad, inclusief veel te lang een speen gebruiken danwel duimen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-12-2009 om 16:39

Speen

Geloof me maar als ik zeg dat ik alles maar dan ook alles uit de kast heb gehaald om de speen te ontwennen. Dat lukte niet en zeker ook niet omdat zoonlief anders meteen ging duimen. Pas toen hij zelf oud genoeg was om te beseffen dat het niet goed was voor zijn tanden is hij er in een klap mee gestopt, zonder te gaan duimen. Idem met zindelijk worden; pas toen zoonlief naar school ging was hij van het ene moment op het andere zindelijk. Straffen, belonen, soms helpt het allemaal niet totdat het kwartje is gevallen. Zeker bij een hoogsensitief kind met hechtingsstoornis en ADHD.

Puck2

Puck2

07-12-2009 om 17:31

Duimen/speen en beugel

Ook bij onze oudste (krijgt volgende week zijn eerste blokbeugel) wordt er door iedereen gezegd dat het komt door zijn lange duimen (tot zijn 7e). Ik dacht dat dat ook mee zou spelen, maar de ortho verzekerde me dat het in zijn geval echt geen millimeter uitgemaakt had en dat het duimen geen oorzaak is vna zijn afwijkende tanden. En ik zelf heb tot mijn 8e geduimd en een keurig rijtje tanden overgehouden zonder beugel.

mirreke

mirreke

07-12-2009 om 17:42

Juist te vroeg ingrijpen

Toen mijn dochter zo'n acht tot tien jaar oud was had ze een vreselijk lelijk gebit. Alles stond schots en scheef en leek in de verdrukking te komen. Enfin, niets aan gedaan, nu is ze dertien en ze hoeft geen beugel. Haar tanden staan keurig recht, er is niets getrokken, en het beetje scheefstand (echt minimaal) dat er nog is trekt ook bij als alle tanden helemaal zijn uitgegroeid.
Ik denk juist dat er veel te vroeg wordt ingegrepen. I
En ik vind het doodzonde om gezonde tanden of kiezen te laten trekken. Laat eerst dat gezicht uitgroeien, beugelen kan altijd nog.

Bastet

Bastet

07-12-2009 om 18:23

Mirreke

Mijn beide zoons mochten ook allebei gewoon wachten tot ze uitgewisseld waren,wat ook goed kan als je begint met een activator.Bij beiden hoefde niks getrokken te worden.Morgen foo's en happen bij jongste zoon,ik ben benieuwd.Tegen de tijd dat hij klaar is,is mijn dochter aan de beurt denk ik....ze wordt tien in januari.
bastet

Mirreke

In sommige gevallen heb je misschien gelijk maar zeker niet in alle gevallen. Bij mijn zoon staan blijvende tanden nagenoeg achter elkaar omdat er gewoon geen ruimte is of ze op een onmogelijke plaats doorkomen, de hoektanden bijv. heeeeeeel hoog zodat de melkhoektand nu nog niet gewisseld is (over 2 weken is hij 13 jaar), of juist zo ver naar achteren (tweede snijtanden) dat ze bijna in zijn verhemelte zitten. Alleen maar een beugel voor een klein beetje scheef tandje, nee, dan zou ik er niet aan beginnen. Maar soms is een beugel toch echt de enige oplossing om een "normaal" functioneel gebit te krijgen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-12-2009 om 16:19

Geweest

We zijn net bij de orthodontist geweest. Hij constateerde idd een vrij smalle bovenkaak en het ontstaan van een lichte overbeet. Voor nu wil hij nog niks doen. Hij heeft foto's gemaakt en over een jaar moeten we terugkomen. Natuurlijk eerder als hij problemen krijgt met het doorkomen van de blijvende tanden. Hij vertelde overigens dat een overbeet vooral ook kan ontstaan door het (al dan niet onbewust) met de tong tegen de bovenste voortanden duwen. Sommige mensen hebben die neiging en de tong (een enorm sterke spier) is wat dat betreft een belangrijkere factor dan de speen of zelfs een duim. Zoonlief moet die gewoonte dus afleren. Nou, we wachten dus maar gewoon af...

freline

freline

08-12-2009 om 22:13

Verkeerde tonggewoontes

er ging een wereld voor me open toen ik me hier in verdiepte. En als je die verkeerde gewoontes niet afleert is een beugel dweilen met de kraan open.
Voor het aanleren van goed tonggebruik kun je naar een logopedist, ik weet niet of ze allemaal doen, maar dat kun je gewoon navragen.
Deze gewoontes afleren kan je een beugel besparen.
freline

Elisa Gemani

Elisa Gemani

08-12-2009 om 22:26

Freline

Dit was voor mij ook een eye-opener! De orthodontist zei idd dat een logopedist deze verkeerde tonggewoonte kan afleren indien nodig. Voor nu moet zoonlief er zelf aan proberen te denken zijn tong niet tegen zijn boventanden aan te duwen maar tegen zijn gehemelte of laten rusten in "ruststand" onderin de mond.

mirreke

mirreke

08-12-2009 om 22:52

Scheef tandje

Even in het algemeen, ik pretendeer niet dat ik het beter weet dan de orthodontist. Wat ik wel gewoon opmerk is dat er nu al kinderen van 8, 9 jaar met beugels zijn, of met die plaatjes die ze 's nachts in moeten. En hou me ten goede, maar zo'n tien jaar geleden is me dat echt niet opgevallen. Ik denk dus dat het een trend betreft, en ik denk zelf dat het niet altijd even goed hoeft te werken, omdat het gezicht van een kind (die kaken dus ook) nog enorm gaat groeien.
En dan even over mijn dochter; die had echt geen scheef tandje, het leek gewoon een schots en scheve ruïne in haar mond. Hoektanden die boven haar andere tanden doorkwamen, tanden die schuin achter elkaar stonden omdat er geen plaats was. Het was echt heel erg.
En nu staat alles recht, gek maar waar. Ze is dertien, en alles wat er nog uit moest aan melkgebit is er uit, maar ze heeft nog lang niet al haar nieuwe blijvende kiezen. Het groeit heel erg langzaam bij haar. Misschien dat dat een voordeel is?
Komt bij dat wij inmiddels in Duitsland wonen. Dochterlief zit in Nld op school. En telkens als ik daar kom valt me op dat er zo ontzettend veel kinderen in Nld een beugel hebben (gewoon allemaal lijkt het) terwijl dat waar wij wonen juist helemaal niet zo is. Er zijn wel beugels, maar dat is een uitzondering. En nou loopt Duitsland op het gebied van de gezondheidszorg echt niet zo achter...
Kortom, het valt me op, dat is alles. En als ik dan doordenk lijkt me dat een nog groeiende mond veel zelf kan oplossen.
Enfin, maar ik lees ook weer dat ze juist vroeg met de beugel beginnen omdat jonge kinderen nog hun best doen met een beugel, terwijl pubers niet meer zo te beïnvloeden zijn...

Tja mirreke

Dat is niet iets van vandaag of gisteren volgens mij. Ik had mijn eerste beugel toen ik 7 was, ben nu 42...

100%mama

100%mama

09-12-2009 om 09:08

Heeft niets te maken met trend

Het is natuurlijk niet zo dat het een trend is om een beugel te "nemen" hoor. De wetenschap staat niet stil en dus ook die van orthodontisten niet. Uit onderzoek is gebleken (al etterlijke jaren terug) dat er het beste met een beugel kan begonnen worden als het kind in de groei raakt omdat je in die tijd het beste kan corrigeren in de kaak. Voor meisjes ligt dit veelal eerder dan voor jongens omdat die later de groei beginnen. Waarom er bijvoorbeeld eerder begonnen gaat worden (dus idd kaak verbreding) heeft er gewoon mee te maken dat het kind stakjes niet jarenlang met een (slotjes) beugel moet gaan lopen er zeker kiezen uit moeten ivm te weinig ruimte, maar dat er nu al wat gecorrigeerd gaat worden in de groei van de kaak. Dat kan je nameijk behoorlijk beinvloeden door het gebruik van een uitneembare beugel (of de vlinderbeugel vast in de kaak).

Het is dus geen trend, de orthodontisten weten gewoon weer wat meer en daar doen onze kinderen het voordeel mee.

100%mama

100%mama

09-12-2009 om 14:33

Geen voorstander

"Ik ben geen voorstander van puur cosmetische gebitsregulatie".

Een goede orthodontist ook niet.......die doet het puur om medische redenen die wellicht nu nog niet aan de orde zijn, maar wel op latere leeftijd problemen kan geven alleen dan zeer moeilijk aan te pakken.

bibi63

bibi63

09-12-2009 om 15:21

Eens met cobi

Natuurlijk zijn er gebitten die aangepast moeten worden, omdat er later problemen kunnen ontstaan of omdat het echt erg lelijk is. En natuurlijk staat de wetenschap niet stil.
Maar toch: Ik zie alleen maar 16 jarigen en nog wat ouder met fantastische tandpastareclame gebitten. Dus ik ben er van overtuigd dat bijna elk kind waar de voortanden ook maar iets scheef of naar voren staan een beugel aangepraat krijgt. Ik bedoel: als je tanden iets scheef of naar voren staan, dan wil dat echt niet altijd zeggen dat de kaak te smal of wat dan ook is.
Groetjes,
Bibi

100%mama

100%mama

09-12-2009 om 17:13

Klopt

Daarom schreef ik ook een goede orthodontist...helaas zijn vele cosmetisch (lees commercieel) bezig. Kijk, een rechte rij tanden hoeft in ons ogen geen beugel, toch? Maar....als de onderkaak niet in symetrie met de onderkaak staat heb je dus wel een beugel nodig en wel om de reden dat door deze kaak stand de kiezen op latere leeftijd gaan slijten doordat de knobbels niet evenredig vallen. Je kan ook een rechte rij tanden hebben, maar dat je ondertanden weinig zichbaar zijn. Ook hierbij zou er in onze ogen geen beugel nodig zijn, toch? Echter blijkt dat deze kaakstand op latere leeftijd problemen aan het tandvlees kan veroorzaken alsmede slijtage aan je tanden omdat je ondertanden tegen je tandvlees aan de bovenkant komt.

"vroeger" was deze "wijsheid" er nog niet en dus zie je tegenwoordig veel meer beugelbekkie's welke wellicht in onze ogen helemaal niet nodig waren, door medische ogen dus wel degelijk. Je hebt dus niet alleen een beugel nodig als je tanden schreef staan of als je een smalle kaak hebt.......De kaak is in de groei "heel makkelijk" te beinvloeden, vandaar dat de beugels ook veelal bij brugklassers zitten, die zitten namelijk in de groei.

Hoop dat ik het wat duidelijker heb gemaakt.

Bastet

Bastet

10-12-2009 om 07:21

Ja inderdaad

Mijn jongste zoon heeft zo op het oog geen beugel nodig.Maar zijn kiezen sluiten niet goed op elkaar aan,en dat kan wel degelijk voor problemen zorgen later.
Groetjes,Bastet

Hmmm

Wat 100%mama en Bastet hierboven beschrijven is voor de ortho van oudste reden om aan te geven dat hij evt een beugel zou moeten. Maar met z'n 13,5 jaar heeft hij nog steeds niet voldoende gewisseld daarvoor. Hij heeft maandag een gebitsfoto laten maken. Alles zit er wel maar hij is gewoon wat traag. Wij zijn echter niet zo'n beugelfan. De ortho kon nog niet zeggen of het absoluut noodzakelijk is, dus voorlopig laten we het maar voor wat het is, en laten we bij de halfjaarlijkse controle controleren of er sprake is van verdere verschuiving cq slijtage knobbels.
Ik ben het trouwens met Cobi eens. Een beugel lijkt tegenwoordig wel een standaarduitrusting voor bruggers. Verder vind ik die standaardgebitjes nog lelijk ook. Geef mij maar een karakteristiek gebit (mits goed onderhouden en gezond graag).

Bastet

Bastet

10-12-2009 om 16:09

Silone

Mijn zoon van 12 moet nog twee kiezen wisselen,maar mag in febr. vast beginnen met de activator.
Groetjes,Bastet

Bibi65

Bibi65

10-12-2009 om 17:05

Rechte tanden

Mijn oudste dochter heeft prachtige rechte tanden. Ze staan keurig in het gelid. Echter, sinds ze haar hoektanden heeft gewisseld (al meer dan een jaar geleden) zitten daar 2 gaten. Ze kunnen niet doorkomen. Haar kaak is te nauw, Verder blijkt dat ze een kruisbeet heeft en een overbeet. De kaken staan niet goed ten opzichte van elkaar en haar bovengebit is te smal tov haar ondergebit. Dus ondanks haar mooie rijtje rechte tanden heeft ze sinds een maand een beugel. Om 2 kiezen aan iedere kant zit een ijzeren ringetje met daartussen een balkje dat ik gedurende een bepaalde periode een paar keer moest opdraaien zodat haar bovenkaak wijder wordt. Nu heeft ze helemaal geen mooie rij tanden meer maar een spleet tussen de tanden waar de zangeres van pussycat u tegen zou zeggen. Maar het komt weer goed, is dochter verzekerd.
Overigens heb ik zo'n 35 jaar geleden voor hetzelfde een beugel gehad. Wel een ander type maar toen was dat ook al bekend en deed men daar iets aan. En toen was ik de enige op de basisschool met een beugel. En toen werden gezonde kiezen getrokken in zo'n geval. Wat dat betreft ben ik blij dat de wetenschap weer wat verder is.

Tineke

Tineke

10-12-2009 om 18:28

Ach ja

Trend of niet, mijn oudere broer was van de steunzoolgeneratie. Echt, de hele klas had ze. Bij mij was dat nog maar de helft van de klas. Een paar jaar later was het logopedie. Alle kinderen van de klas hadden op de woensdagmiddag spraakles. Ook dat lijkt overgewaaid.
De beugels worden meer en meer, niet alleen alle bruggers, ook veel volwassenen doen een inhaalpoging. Mijn dochters ook, ze doen mee. Maar zoon weigert pertinent, en het leuke is, vandaag na veel discussie, geeft de tandarts toe, het is vooral cosmetisch, het enige medische is dat rechte tanden makkelijker poetsen zijn.

Jade

Jade

10-12-2009 om 18:37

Achja,

mijn kinderen horen bij de 5 procent, waarbij een beugel noodzakelijk is.

Wij doen niet aan trends.....

Kaaskopje

Kaaskopje

10-12-2009 om 23:04

Hoera!

Mijn dochter kreeg vandaag te horen dat haar beugel er volgende week uit mag. Ik begrijp het niet hoor. Mijn oudste dochter heeft echt 3 jaar met het lor in moeten lopen en de jongste net aan de helft. Ik kan niet zeggen dat de oudste een slechter of schever gebit had dan de jongste, eerder omgekeerd. Conclusie... de eerste (tandarts-ortho) heeft er meer geld uit gesleept dan de tweede (ziekenhuisortho).

neteret mut

neteret mut

11-12-2009 om 01:20

En bij ons

heeft de jongste dochter (12) net haar beugel, noodzakelijk omdat ten eerste de hoektanden niet kunnen doorbreken en ten tweede omdat haar laatste kiezen niet kunnen doorbreken. Haar gebit lijkt nu nog keurig recht te staan, de problemen zie je dus niet. In januarie zullen haar verstandskiezen getrokken worden zodat haar kiezen kunnen doorbreken ( zitten nu klem boven in de kaak tussen doorgebroken kiezen en niet doorgebroken verstandkiezen). Onder narcose en in 1x. Oudste dochter ( 14) krijgt dinsdag haar beugel, zelfde probleem maar met de nadruk op de hoektanden. Hopelijk zijn de wortels niet beschadigd door evt tegen elkaar te liggen. Bij de oudste jongens speelt dit probleem een stuk minder, al zou zeker de tweede voor het mooi wel een beugel kunnen gebruiken. Hij wil beslist niet en hij poetst slecht, dus we laten het zo. Zelf heb ik ook een beugel gehad, alles stond schots en scheef.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.