Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

12-12-2009 om 17:47

Peesontsteking

Ik sukkel nu al een maand of 7 met een peesontsteking aan de linkerzijkant van mijn linkervoet. In eerste instantie had ik er veel te lang mee doorgelopen (wist ik veel wat het was) en was het dus behoorlijk erg en pijnlijk maar is het uiteindelijk met 3 weken wel weer redelijk onderdrukt met diclofenac en een boel rust.

Nu is het sinds anderhalve maand weer terug maar nog niet zo erg als toen. De plek is zo apart dat ik het nergens terug lees via google maar men zegt ook dat dat niet uitmaakt. Peesonsteking=peesonsteking.

Probleem is dat ik wil weten wat de oorzaak is. In mei ben ik 1x naar de fysio geweest maar samen met de huisarts noemden ze zoveel andere ellende op dat ik er snel klaar mee was (oa negen behandelingen voor hypermobiliteit en rook-je-want-je-hebt-wintertenen).

Fysio kon weinig met de peesonsteking en ook niet met de oorzaak (ik kon het proberen met duurdere schoenen maar juist de schoenen waarop ik mijn werk doe zijn de schoenen waar ik in mei het beste op kon lopen en als die goed vastgesnoerd zijn nu ook).

Als ik niet weet wat de oorzaak is kan ik toch ook geen oplossing vinden?

Verder lees ik over spuiten en zelfs gips? Op dit moment houd ik dus de weekenden extreem rust en kan ik daarnaast nog net gewoon post lopen (doet wel pijn maar is nog hanteerbaar) maar dit ga ik niet maanden volhouden. Bij rust voelt het wel goed om de voet zo in te pakken dat ik niet naar links en vooral naar rechts kan draaien dus aan 1 kant staat dat gips mij wel aan LOL, maar dat zijn dus altijd andere plaatsen (waar gips om heen gaat, gevonden via google).

Iemand nog een helder ervaringsdeskundig idee en ja ik ben vorige week nog naar de huisarts geweest, die komt voorlopig ook niet verder dan zoveel mogelijk rust pakken. Van haar mag ik ook wel stoppen met buiten werken maar ik wil niet naar binnen

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

12-12-2009 om 23:00

Nou

hoeveel ervaring wil je hebben? Ik heb zo langzamerhand chronische peesontstekingen in schouder, bovenarm, heup, knie, voet. Rust. Dat is het enige wat werkt. Maar niet te veel rust, want dan verkalkt het. Pijnstiller. En proberen de beweging die het veroorzaakt te vermijden. Linkerzijkant, is het dan bovenop of echt opzij? Of aan de onderkant? Is er gecontroleerd op tarsaal tunnel syndroom?

Tirza

Tineke

Tineke

12-12-2009 om 23:15

Tsja

Als lopen pijnlijk is, is skaten dat dan ook? Of steppen?
Oorzaak is toch meestal gewoon 'overbelasting'. Is je wijk groter geworden? Ben je sneller gaan lopen? Nog een andere sport gaan beoefenen?
Ik heb ooit een peesontsteking gekregen in mijn pols na het in elkaar schroeven van een ikeakastje. Heeft maanden gekost tot het over was, intapen hielp het best, want dat alleen gaf voldoende rust.

Sancy

Sancy

13-12-2009 om 10:30

Pelle

Laat de post eens andersom sorteren een tijdje, dat je de postroute in omgekeerde volgorde loopt?

Terpi

Terpi

13-12-2009 om 10:46

Rust = niet werken

Pelle, wat ik niet snap is wanneer verschillende ervaringsdeskundigen zeggen dat je rust moet nemen jij dit leest als 'gewoon werken en in het weekend rustig aan doen'. Ik ken helaas verschillende mensen die dit deden, die uiteindelijk daarom ook chronische ontstekingen hadden en na ettelijke operaties nog steeds niet helemaal de oude zijn. Hoe komt het dat je risico's neemt met je gezondheid? Wat maakt dat je de balans niet andersom laat uitslaan, ipv werken en in het weekend rusten nou juist niet werken en elke dag een klein beetje belasten?
Groet Terpi

Tja pelle

De oorzaak is overbelasting maar waarvan is altijd de grote vraag. Er zijn zoveel factoren die meespelen. Het beste is om van schoenen te wisselen zodat het drukpunt altijd anders is. Sokken kunnen ook klachten veroorzaken dus trek goede wandelsokken aan. Ook als je je schoenen altijd te strak hebt zitten kan dat na lange tijd problemen geven.
Zelf ben ik ook kampioen peesontstekingen en heb ook aan mijn voet een ontsteking gehad. Bij mij heeft shock-wave therapie goed geholpen.
Een bezoekje aan de podoloog is geen overbodige luxe. Misschien moet je ook wel aan een zooltje.
Goede schoenen is altijd een pré!

Artsen denken ook allemaal anders over de behandeling, de 1 zegt rusten en dan ander juist veel bewegen dus dat schiet ook niet op

Misschien is het een idee om de post eens op skates rond te brengen

Tineke

Tineke

13-12-2009 om 10:54

Oplossing

De tuintjes hinkelend verlaten, en langzamer gaan lopen, zo bouw je rust in terwijl je werkt.

Sancy

Sancy

13-12-2009 om 13:07

Jammer

Dat het door een machine gedaan wordt. Maar dan kun je misschien de stapel post zo laten en van onderaf werken?

Pippin

Pippin

13-12-2009 om 13:32

Slaaphouding

Kun je iets doen met de slaaphouding van je voet? Misschien 's nachts in een gezonde stand inzwachtelen, of met een kussentje of zo?
Ik slaap ook nogal snel in overstrekte posities en dat geeft pijn. (Bij mij in mijn polsen).

Kaaskopje

Kaaskopje

13-12-2009 om 16:03

Eens met terpi

Ik snap niet dat je gewoon door blijft gaan met je werk. Dat is duidelijk niet goed voor je.
Mijn vriendin die ook een staand beroep heeft en vroeger post heeft gelopen is wekenlang de ziektewet ingegaan met dezelfde problemen als jij. Doorlopen en hopen dat het over gaat is niet slim. Net als Tirza heb ik ook op een aantal plaatsen in mijn lijf blijvend pijn. Niet altijd en altijd ernstig, maar het zit op de achtergrond. Alleen met rust/minder belasting neemt het weer af. Ik zou me dus ziek melden en rust nemen, zoals de dokter zegt Daarnaast eens kijken of je aanpassingen moet laten doen in je schoenen is ook geen overbodige luxe volgens mij.

tonny

tonny

13-12-2009 om 16:28

Ik snap het wel hoor

Pelle is gewoon een buiten/beweegmens en die wordt erg ongelukkig van binnenshuis rust nemen. Dus dat schuift ze zo lang mogelijk voor zich uit.

Lijkt me geen gek plan trouwens, de stapels post vanaf de andere kant afhandelen - maar misschien zien wij als niet-bezorgers dat te simpel.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

13-12-2009 om 17:38

Tarsaal tunnel syndroom

Weet ik nog zo net niet Pelle. Wat je beschrijft, aan de zijkant net voorbij m'n hiel klinkt toch wel heel erg als tarsaal ts eerlijk gezegd.
Ik snap alle mensen wel die zeggen dat je niet met je gezondheid moet spotten, maar soms kan het ook gewoon niet anders. Ik heb altijd wel ergens pijn, het is een keuze wat ik belast, maar níet belasten kan gewoon niet. Ik zeg altijd maar zo: ik ga naar bed omdat ik niet meer weet hoe te staan/zitten/hangen (dus van ellende) en ik kom er ook van ellende maar weer uit, want na een uur of 6, 7 weet ik niet meer hoe te liggen.
Truuks (zooltjes, sokken, schoenen, pijnstillers), spreiden (de belasting) en verdelen (je dagindeling bijv). Dat werkt. Bij mij is bijv. de keuze: óf boodschappen doen, óf cavia's verschonen. Allebei gaat niet op één dag. Kom je allemaal vanzelf achter.

Tirza

Andersom is hopeloos

Ik heb ooit met 'gooien' van hand gewisseld, net toen de controle langskwam... flutresultaten in tempo- maar ook in nauwkeurigheid.

Je bouwt als postbode routine op en zeker als je niet meer zelf fijn sorteert is het een beproeving om een stapel andersom te bezorgen.

Dat kost je zoveel hoofdbrekens..

Ik zie er meer in dat Pelle bij ieder tuinhekje driekwart naar links draait in plaats van een kwart naar rechts (of omgekeerd, ik bedenk dit later en heb de beschrijving niet meer paraat van de standaardloop).

Ok een beetje gek.. maar wel lekker!

Misschien

is het al genoemd, ik beken dat ik niet het hele draadje heb gelezen, maar... Ik heb hetzelfde gehad. En dit werd veroorzaakt door mijn hypermobiliteit. Via de huisarts en fysio bij een podoloog terecht gekomen. Ik heb nu steunzolen waardoor mijn voet goed wordt gesteund en dus niet wiebelt bij lopen en oh wonder, ik ben er vanaf! Dus misschien een idee om een verwijzing naar een podoloog te vragen? Succes!

Puck2

Puck2

14-12-2009 om 12:40

Mijn eerste ingeving

Pelle, balen dat het weer terug komt. Ik herken en snap wel dat je je werk niet wilt stoppen, maar rust en op geleide van de pijn lopen zou wel beter zijn (voor je voet tenminste). En misschien kan daar de podoloog bij helpen. Met steunzolen kunnen ze ontlasten waar de pijn zit en misschien is met een andere stand van je voet ook het één en ander te bereiken. Die kan je vast ook adviseren over welke schoenen in jouw situatie het beste zijn.
En wordt het niet beter dan een verwijzing naar de orthopeed vragen. Beterschap.

Podotherapeut

Volgens mij is dat een beschermde naam en filter je de veredelde voetmassagefiguren er wel uit.

Ik heb een enigzins vergelijkbare situatie, ben jaren terug begonnen met hardlopen en voerde zo de belasting op mijn voeten op. Met een ontsteking aan de pees onder de voet ten gevolge, die zich vooral uit in pijn bij de aanhechting, onder de hiel. Andere plek, maar misschien wel vergelijkbaar.

Bij de podotherapeut kwam ik erachter dat mijn voetstand echt scheef was, dat ging nu opspelen. En verklaarde ook meteen de knieblessure en heupklachten: een foute basis in mijn botten-kaartenhuis, die voor instabiliteit helemaal naar boven zorgt. Zelfs de kuitkramp vorig jaar met skiën, die ik aan mijn dikke kuiten weet, bleek terug te voeren op zenuwpijn uit mijn voet... ben toen op mijn sokken de berg afgestrompeld!

Ik kreeg aangepaste zooltjes. Die brachten verlichting, maar reken er niet op dat de pijn meteen weg is. De ontsteking heelt helaas erg langzaam, denk in maanden. Wel is het zo dat overbelasting meteen gevolgen heeft, dus ik heb wel dingen afgeleerd. Rust zit er voor mij ook niet in, bewegen met mate is wel belangrijk. Mijn lichaam straft me wel af. Maar ondanks af en toe een uitschieter, gaat de globale pijn-lijn nu gestaag naar beneden.

In tweede instante heb ik online iets gekocht dat ik eerst afdeed als martelwerktuig: een Strassburg Sock. Google maar. De uitleg daarbij, dat je 's nachts littekenweefsel maakt, dat je overdag telkens weer kapot trekt, klonk me heel logisch in de oren. Ik ben ook buikslaper, met voeten in de "balletstand" als ik slaap. En 's ochtends kon ik niet op gang komen, hinkte de trap af, veel pijn. Als je dat herkent, dan zou ik er ook eens over denken.

Want dit ding gaf wel al na één nacht verlichting. Het slapen went wel (ik doe hem wel eens in mijn slaap uit!), de opluchting 's ochtends is groot. En doordat ik niet telkens de vastgekitte boel in mijn voet helemaal kapot trek, gaat het herstel denk ik ook sneller (weet natuurlijk niet hoe het anders zou gaan).

De zooltjes zijn voor mij een structurele oplossing. De basis klopt weer (er wordt echt gekeken naar voetstand, balans, houding). Maar die ontsteking heeft dus nog wel even tijd nodig.

Ik hoop dat je ook baat vindt bij professionele hulp. Ik heb maanden te lang rondgelopen met pijn, ben toch geen mietje... maar zonder structurele verandering wordt het alleen maar erger.

Verzekering

Mijn verzekering vergoedde trouwens de gehele podotherapie, dus ik zou het zeker even nazoeken in je voorwaarden. Ook de zooltjes dus.

De Sock weet ik nog niet, ik heb de rekening gewoon ingediend! Zou wel moeten, anders nodig ik ze eens uit een weekje in mijn schoenen te lopen... (of met dat ding aan te gaan slapen!).

Martelen

Nou, dat inspuiten van bloedplaatjes in mijn pees klinkt me nog veel marteliger in de oren dan die sok die ik draag 's nachts hoor. Als je dat aankunt, dan valt die sok van mij vast reuze mee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.