Gezondheid

Kaaskopje
27-05-2012 om 00:56
Pfeiffer
Mijn jongste dochter is heel zielig momenteel. De uitslag van het bloedonderzoek moet nog binnen komen, maar het is zo goed als zeker dat ze Pfeiffer heeft. Ze zit dus nog in de beginfase en zit zichzelf heel erg in de weg. Wat vooral een probleem is, is dat ze zo'n hoofdpijn heeft. Niets lijkt te helpen. Een koele handdoek is wel lekker, maar totdat die weer lauw geworden is natuurlijk. Ze verhuist constant van bed naar bank en van bank naar bed. Ze heeft weinig eetlust.
Wie heeft er (helaas) ervaring mee en heeft wat tips om haar erdoorheen te helpen?

Egel
05-06-2012 om 21:51
Hoe gaat het?
Hoe gaat het met jullie dochter en hoe was de operatie?
Ik check telkens dit draadje. Ik hoop dat het voorspoedig verliep en dat geen bericht goed bericht is.
Sterkte ook met de vermoeiende en spannende tijd.
Egel.

Kaaskopje
05-06-2012 om 23:13
Gaat de goede kant op
Toen wij vanavond rond kwart voor 7 bij haar aankwamen maakte ze een montere indruk. Ze gaf zelfs aan honger te hebben, omdat ze een verkeerde keuze uit het menu had gemaakt. "Gister was het nog meer dan genoeg." Ik ben dus met een blije verpleegkundige meegelopen voor een extra voorraadje fruit en vla. Helemaal goed dus. Wanneer ze naar huis mag is nog niet zeker.
De oudste was eerder bij haar langsgegaan en daar had zieke dochter tegen gezegd dat de arts verteld had dat ze haar bloed hebben onderzocht op leukemie. Man! Ik schrok me lens. Maar blijkbaar is er niets gevonden en hoeven we ons daar geen zorgen over te maken, aldus gezegd door jongste dochter tegen de oudste. Je moet er niet aan denken!
Ik zelf had vandaag de beruchte jankdag. Ik stond ermee op en ging er vrolijk mee door toen op het werk nogal bot werd gereageerd op mijn vraag of mijn rooster aangepast kon worden. Later werd deze reactie omschreven als misverstand en is het rooster alsnog goedgekeurd, maar ja, toen was het al mis.
Maar goed, we hebben deze dag weer gehad. Mijn geziep was weer snel vergeten door de goede indruk die mijn dochter maakte. Morgen weer een dag

Kaaskopje
05-06-2012 om 23:15
Kaartje
Ook voor het kaartje wat vandaag bij haar binnenkwam: heel erg bedankt! Lief.

Chippie
05-06-2012 om 23:38
Ik lees je berichten nu pas....
Jeetje, wat een verhaal! Sterkte en heel veel beterschap!

jessica 5
06-06-2012 om 00:04
Kaaskopje
Wat fijn om te lezen dat het weer de goede kant op gaat met je dochter. Hoe is het met de pijn?. En mooi dat ze weer eetlust heeft.
Wat een lullige reactie op je werk, niet echt medelevend. Ik zou me ziek melden.

albana
06-06-2012 om 07:46
Hoort erbij
Ook al is het niet echt 'anders'dan gisteren, eerder beter, je hebt van die dagen, dan 'zie' je het anders.En zeker in deze situatie waarin je geleefd word en maar aan 1 ding kan denken en ondertussen doe je net of je nog écht leeft...Mensen zijn zeker ook in werksituaties geneigd om maar gewoon 'door' te gaan...even vragen hoe het is...en hoppa weer aan het werk. En voor jouw ziet de wereld er op het moment helemaal 'anders' uit...En dan ben je extra kwestbaar voor kleinigheidjes waar je normaal zo overheen zou stappen. Hoe is het nu geregeld op je werk? Het rooster is dan wel aangepast en voorlopig zijn jullie uit de brand, maar wat als dit langer gaat duren? En je dochter thuis nog intensieve zorg nodig heeft...Heb je al kans gehad je erin te verdiepen? Hebben jullie zorgverlof? Misschien is het nu tijd om daar eens naar te kijken, dan weet je in ieder geval wat je 'rechten' zijn...Mocht het aan de orde komen.
Blij dat je dochter weer wat beter te spreken was en hardstikke goed dat ze zowaar weer honger had. Praatjes ook weer??? Als kinderen en volwassenen vast ook wel, weer praatjes hebben dan gaat het de goede kant op...
groeten albana

tonny
06-06-2012 om 10:40
Zo intensief
het valt niet mee, alle emoties. Inderdaad, het is zoals Albana schrijft,de wereld ziet er anders uit en ondertussen doe je hard je best 'gewoon' door te gaan. Rare tijden! Veel sterkte, jank lekker uit tussendoor, dat is gewoon nodig, er komt zoveel op je af, en dan al die gedachten over wat er mis had kunnen gaan. Het is moeilijk, omgaan met die kwetsbaarheid.

M Lavell
06-06-2012 om 12:09
Jemig, kaaskopje!
Wat een ellende, de hele wereld ineens op zijn kop.
Ik zit hier plaatsvervangend mee te bibberen.
Heel veel sterkte voor jullie allemaal.
Groet,
Miriam Lavell

Pinkelot
06-06-2012 om 12:51
Tjee
Ik lees het nu pas, wat verschrikkelijk wat jullie dochter en jullie is overkomen. Ik wens haar heel veel beterschap en sterkte met verwerken voor jullie allemaal. Wat hebben jullie goed en alert gereageerd.
Lieve groet, Pinkelot

Tineke
06-06-2012 om 22:00
En?
Zet het herstel voort?
Misschien een raar idee en niet van toepassing, maar ik kan me herinneren van verschillende situaties, dat een zak friet (alhier van De Belg) meenemen naar het bezoekuur, de meest fantastische traktatie is.
Sterkte, met alles! xxx

Genista
07-06-2012 om 10:13
Hart onder de riem
Gewoon even laten merken dat we aan jullie denken, of je nu zin/tijd hebt om te reageren of niet. Sterkte!

Kaaskopje
07-06-2012 om 11:18
Goeiemorgen
Ik heb gister wel de reacties gelezen, maar verder kwam ik niet. Ik ben een beetje moe geloof ik
Hoe het gaat? Dat is een beetje lastig te zeggen. De wond zal nu goed genezen. Ik heb daar nog geen andere berichten van gehoord. Maar ze eet amper en ik denk dat dat nu de grootste zorg is van de artsen. Gebrek aan eetlust hoort bij Pfeiffer, dat hadden we voor het mis ging al gemerkt, maar bij een meisje van haar postuur is te weinig eten echt niet goed. Geen reserves. Kijk als ik het nou was... Maar nu gaat het erop lijken dat ze met sonde en al naar huis moet en dat we thuis met sondevoeding door moeten gaan (daarmee scoor ik wel een punt voor zorgverlof (sarcastisch))
Alle tips voor makkelijk te verwerken voedsel zijn nu dan ook welkom. Ik heb al fruithapjes gehaald. Ze is de ziekenhuisappelmoes meer dan zat. En ik vroeg me af of voedselvervangers die eigenlijk bedoeld zijn om af te vallen een oplossing kunnen zijn. Drinkbaar dus.

Mien*
07-06-2012 om 11:33
Fantomalt
Hoi Kaaskopje,
t gaat nog wel even duren voor dochter weer op krachten is als ik het zo lees ..Op zich wel logisch, én pfeiffer en 2 grote operaties én alle stress die daarbij komt kijken, me dunkt, dan heb je wel een heleboel te verhapstukken..
Sterkte, ook voor jullie, je zou duizendmaal liever de ellende overnemen, als dat kon, denk ik
Ik reageer ook even om te zeggen dat er poeders zijn, zonder smaak, die je overal wel doorheen kunt gooien (eiwitverrijkt) zoals bijv. Fantomalt of protifar.
Je kunt de arts vragen of hij het wil voorschrijven, volgens mij kun je het dan vergoed krijgen, maar zeker weten doe ik dat niet..
Sondevoeding zou ook alleen ´s nachts kunnen, dan heeft ze overdag misschien iets meer eetlust.
In elk geval sterkte met zijn allen!

Kobalt
07-06-2012 om 11:55
Kaaskopje
Hoi, wat fijn dat de tweede operatie gelukt is.
Over het eten, lust ze drinkontbijt? Daar zit veel in.
En volle kwark met vruchtjes (wij hebben altijd de bevroren vruchtjes van de albert heijn) is ook heel lekker en gezond.

Bellefleur
07-06-2012 om 12:22
Ja, bijvoeding op recept aanvragen
Protifar of nutrimel. Wat vervelend dat ze zo weinig eetlust heeft. Wat heb je dan veel te piekeren! Ik hoop echt voor jullie dat het nu zo langzamerhand de goeie kant opgaat. Veel sterkte gewenst!

Kaaskopje
07-06-2012 om 12:26
Mien, kobalt en bellefleur
Het zou ook erg praktisch zijn als ik het gebrek aan eetlust kon overnemen. Van mij mag er wel wat af.
Bedankt voor jullie snelle tips en medeleven. Het blijft mij goed doen!

rodebeuk
07-06-2012 om 12:27
Dietist in het ziekenhuis
Dit moet je niet zelf verzinnen.
Hier moet gewoon deskundig advies bij!

Kaaskopje
07-06-2012 om 13:48
Rodebeuk
Ja, dat is ook zo hoor. Ik heb begrepen dat ze daar volgende week weer contact mee heeft. Maar ze wil zo graag zaterdag al naar huis. Ik geef haar die hoop overigens niet hoor. Ze zeggen niet voor niets 'maandag... misschien.'

Temet
07-06-2012 om 15:57
Kaaskopje
Is er helemaal niks waar ze wel trek in heeft? Ik zou - tenzij de dokter het om medische redenen verbood - zonder mankeren 'ongezonde' happen laten aanrukken als die er wel ingaan. Maar goed, die lust ze misschien ook wel niet.
Er zijn trouwens tegenwoordig ziekenhuizen waar ze met een karretje met kroketten etc rondgaan om de patiënten op gewicht te krijgen en te houden.
Heel veel sterkte allemaal
Temet

Rosa van der Zanden
07-06-2012 om 16:06
Dieetvoer en eiwitshakes
Mijn vader kreeg drinkspul in een pakje van het ziekenhuis. Qua voedingswaarde kwam het overeen met een maaltijd. Nadeel is wel dat het ook voelt als een maaltijd en ook dit er niet altijd makkelijk ingaat.
Voor zoon heb ik ooit bodybuilderspul bij het Kruidvat gehaald. Ik meen dat het eiwitten in poedervorm waren. Schepje door de yoghurt of door de fruitdrank enzo, dat hielp wel. Als pauzehap gaf ik dieetrepen, van die maaltijdvervangers. Het heeft wel geholpen al ging het niet zo snel. Dit zou je eventueel ter overbrugging kunnen doen tot je met de dietist hebt gesproken want een paar dagen slecht eten is met haar gewicht nu niet echt wenselijk.
Rosa van der Zanden

sonj@
07-06-2012 om 17:06
Flesjes bijvoeding
Het nadeel van de flesjes eiwitverrijkte bijvoeding (heel veel soorten en merken van) is dat de meeste mensen het héél vies vinden.
Dan kun je evt. beter van die poeder gebruiken die je door gewoon eten kan roeren.
Beterschap met je dochter !

Fiorucci
07-06-2012 om 19:27
Over de bijvoeding
In eerste instantie lijkt het te doen, maar die nasmaak...bbrrr....vraag naar yoghurtvarianten, die zijn nog het beste kwa smaak. Mijn zoon moest eens bij-eten en die had toch liever de drinkontbijten en dergelijke. Maar die zijn best aan de prijs als je er dagelijks een paar nuttigt.

Chippie
07-06-2012 om 20:29
Bijvoeding is echt smerig...
Hier heb ik onze superlange zoon drie dagen gevoed met drinkontbijt en verse smoothies: beetje sinaasappelsap, banaan, beetje yoghurt. En dan met de staafmixer erin. Hier maken we allerlei combi's. Rode vruchten, iets meer yoghurt, vanilleyoghurt, aardbeien, kiwi, geen yoghurt en iets meer banaan...

Elisa Gemani
07-06-2012 om 20:35
Eten
De dietiste van het ziekenhuis lijkt mij een hele goede optie. Daarnaast kun je misschien denken aan lekkere soepjes zoals minestronesoep, pompoensoep, groentensoep etc. Wat croutons erover en het hapt zo weg.
Als het gaat om dieetvoeding zijn de lekkerste nog de puddingen en maaltijdrepen van Modifast of Weight Care. Persoonlijk hebben noch ik, noch zoon, een eiwitshake/poeder gevonden die enigszins te pruimen is. Ze hebben allemaal of een chemisch bijsmaakje of ze zijn mierzoet. Laat haar vooral water drinken; limonade en frisdrank vullen te veel en nemen ook de eetlust weg.
Toen ik moest bijkomen van 2 operaties binnen 24 uur en een bloedtransfusie had gekregen nam ik daarna ook nog een tijdlang Floradix en dagelijks een goed multivitamine-mineralen preparaat.
Het kan echt een tijd duren voordat de eetlust weer terug is. Dat heeft ook te maken met het feit dat je weinig beweegt. Zodra ik wat meer kon bewegen en zeker toen ik weer voorzichtig wat stapjes buiten kon doen nam mijn eetlust snel weer toe. Succes en sterkte!

Kaaskopje
07-06-2012 om 22:06
Positieve update
We zijn weer geweest en tot onze verrassing zat dochter zonder slangetjes in bed. Sonde eruit, infuus eruit, slangvrij Ze zat er gelijk ook een stuk opgewekter bij. Ze was ook onder de douche geweest dus weer schone krullen, nou heerlijk gewoon.
Ze gaat er nu helemaal vanuit dat ze zaterdag naar huis mag, maar dat is naar ons gevoel nog een beetje voor haar beurt praten. Eerst morgen de arts maar eens afwachten. Maar als ze naar huis mag schijnt ze een voorraadje nutrimel oid mee te krijgen. Een beetje dikke drinkyoghurt. Daar moet ze er drie van wegwerken.
Ze kan op zich wel eten, maar voor wat we van haar gewend zijn hele miniporties. Ik heb net wat fruityoghurtbakjes en fruithapjes achtergelaten. Kan ze lekker pakken als ze wil.

Annet
07-06-2012 om 22:12
Houdt ze van een gekookt eitje?
of een gevuld eitje?
Dat hapt aardig makkelijk weg en eiwitten zijn nu goede bouwstoffen.
Als ze thuis is, is roerei ook makkelijk eten.