Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mettemarrit

mettemarrit

01-05-2009 om 11:31

Piekeren...

Misschien zou ik met mijn "probleem" beter naar een psycholoog kunnen gaan, maar die drempel is op dit moment nog iets te hoog.... Misschien dat jullie me kunnen helpen met adviezen, boeken-tips, ervaringen enz... Ik hooop het!

Mijn probleem is dat ik heel veel pieker, over dingen inzit en tegen dingen opzie. Het grootste probleem vind ik zelf dat ik daardoor niet kan genieten van "dit moment". Vandaag ben ik bijvoorbeeld lekker vrij, ook nog heerlijk weer, ga vanmiddag gezellig op stap met een vriendin. Kortom alles om me heel happy te voelen zou ik zeggen. Maar....ik denk dan... morgen heb ik weer een drukke, stress-volle dag, volgende week woensdag ook al een drukke dag en 2 avonden weg volgende week..... Dat kan dan mijn hele dag beheersen waardoor ik weer niet geniet van deze dag, terwijl ik dit wel graag wil.

Herkennen jullie dit? Zo ja, hoe gaan jullie daar mee om?

Groetjes Mette Marrit

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

03-05-2009 om 11:56

Piekeruurtje instellen

Dit hielp mij enorm, was een tip van de bedrijfsarts toen ik overspannen was. Reserveer elke dag een (half) uurtje om te mogen piekeren. Ga er geod voor zitten, zorg dat je niet afgeleid wordt door kinderen e.d. en schrijf je zorgen/to-do/whatever op. Als je een oplossing weet voor een probleem, schrijf je dat er direct bij. Geef jezelf alle ruimte om al die gedachten vrij te laten komen.

En na dat half uurtje gaat de deur dicht. Je mag nu niet meer piekeren tot de volgende dag. Je moet in het begin jezelf waarschijnlijk toespreken om niet aan al die malende gedachten toe te geven, maar ik verzeker je: dat lukt steeds beter!

Ik merkte al na een week dat ik het onzin begon te vinden om weer te moeten piekeren tijdens mijn half uurtje. Alweer diezelfde dingen, dat wist ik nou toch wel? Oftewel: het piekeren nam af! Er gebeurden ook geen rampen ondanks mijn rampzalige gedachten. Nu nog steeds, 2 jaar later, is het een eitje om mijzelf tot rust te brengen als ik begin te malen. Ik vond het een supertip van die arts.

succes. Mamvantwee

MaximeM

MaximeM

03-05-2009 om 23:51

Inderdaad opschrijven

Hoi,

Hetgeen mamvantwee opschreef helpt mij ook altijd erg goed. Het opschrijven van het probleem/of taken die je nog moet doen en de eventuele oplossing helpen altijd enorm. Net of je daarna veel makkelijker op kunt houden met piekeren omdat alles opgeschreven staat. Normaal zou ik dus die oplossingen in mijn hoofd bedenken en dan de hele dag krampachtig die dingen in mijn hoofd blijven herhalen. Door het op te schrijven gaat het veel beter om het los te laten.

Succes
Maxime

mettemarrit

mettemarrit

05-05-2009 om 21:33

Bedankt

Hallo,

heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga gelijk morgen beginnen met het pieker (half) uurtje. Alleen probleem is dat ik er dan niet zo makkelijk meer mee stoppen kan, maar misschien is dat inderdaad te leren. EN ik ga de dingen opschrijven, dat lijkt me ook zeer verhelderend. Bedankt!

Groetjes Mette Marrit

Piekertje

Piekertje

08-05-2009 om 11:40

Oh, wat een goede tip!

Dat ga ik ook proberen! Ben ook zo'n piekeraartje!

P.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.