Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hanne.

Hanne.

27-05-2010 om 10:17

Pinda en noten allergie

Binnenkort ga ik met een groep kinderen kamperen. Krijg ik vandaag te horen dat een van de kinderen een 'ernstige pinda/noten allergie' heeft.

Ik heb de moeder nog niet gesproken, en weet niet meer dan dat als wij pindakaas op brood geven haar brood met een ander mes en liefst ook andere boter gesmeerd moet worden.

Wie heeft er tips.
Ik had zelf al gedacht aan, snijplank en mes in (felle) ander kleur kopen en die alleen voor haar gebruiken (liefst zelfs in een andere tent bewaren)

Maar hoe en waar kan ik makkelijk terugvinden wat we allemaal wel en niet aan haar kunnen geven qua producten? Volgens mij zit er nl in heel veel producten pinda of pinda sporen.

Iemand nog andere tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

27-05-2010 om 10:50

Moeder vragen

Hanne,
Je kunt het best toch de moeder vragen wat de do's en don'ts zijn. Die weet het allerbeste wat werkt voor haar dochter. Zij zal je ook moeten vertellen wat jij moet doen als haar dochter toch ondanks alles een ernstige allergische reaktie krijgt (waarschijnlijk epipen toedienen). Verder zijn er lijsten te bestellen met voedingsmiddelen die geschikt zijn, maar volgens mij zijn die niet online terug te vinden.

Bastet

Bastet

27-05-2010 om 11:51

Ja,moeder

Gewoon overleggen met de moeder,zij is de deskundige in dit geval!
Bastet

ayla

ayla

27-05-2010 om 12:14

Hanne

Ik zou idd overleggen, onze dochter met coeliakie krijgt naar feestjes of lunches altijd haar eigen eten mee, vaak al belegd zodat ik me geen zorgen hoef te maken over de besmetting. Ik kan je wel zeggen hoe wij thuis ermee omgaan en misschien heb je daar iets aan. Dochter heeft haar eigen broodtrommel, eigen plank in de kast en eigen plank in de ijskast en vriezer. Op alles wat voor dochter bestemd is staat haar naam geschreven, waar haar naam niet op staat mag ze niet hebben. Onze keuken bestaat uit 2 delen, 1 deel wordt altijd glutenvrij gehouden zodat daar ook geen broodkruimels van het gewone brood kunne komen. Wij gebruiken geen houten snijplanken of houten lepels. Bestek altijd schoon pakken of anders eerst even afwassen. Dochter mag dus ook geen frieten etc van de frittu omdat dat in aanraking kan zijn geweest met de snacks. Ik weet niet hoe dat met pinda of notenallergie zit. Op alle produkten moeten tegenwoordig de allergenen vermeld staan dus je moet goed etiketten lezen.

dorle

dorle

27-05-2010 om 13:47

Ervaring

Hier ook een dochter met dezelfde allergie.
Ik zou inderdaad aan ouders vragen of je ook alle producten moet mijden waar mogelijk sporen in zitten. De ervaring bij mijn kind leert dat ze daar nog nooit op gereageerd heeft. Producten met noten en pinda's inderdaad totaal vermijden.
Pas op met producten met chocolade erin, koekjes, ijs etc. Lees de etiketten.
En als je het zekere voor het onzekere wil nemen, kies er dan voor om geen pindakaas en/of hazelnootchocopasta op tafel te zetten. Maar een alternatief bv speculoospasta.

Hanne.

Hanne.

28-05-2010 om 08:40

Bedankt

Bedankt tot zo ver,

Natuurlijk moet ik het aan de ouders vragen, maar omdat ik (nog) geen contactgegevens heb is dat even lastig.

Eten mee geven is helaas wat lastig omdat we een hele week gaan. Maar misschien dat ik voor de eerste dagen wel vraag om evt eea mee te geven. Hoef ik niet op zaterdag middag in een voor mij onbekende supermarkt op zoek naar speciale producten.

Ga in iedergeval regelen dat er een speciale snijplank etc is. Aparte plank in de koelkast wordt moeilijk, omdat we echt alle ruimte nodig hebben, maar misschien dat ik een afsluitbare bak kan maken waar haar spullen in kunnen.

Zelf zou ik zeggen, we doen gewoon allemaal een week zonder pinda's en noten (pindakaas, saté saus hazelnoot pasta), maar weet niet of iedereen dat een goed plan vindt. Fijne is wel dat al het eten centraal wordt gemaakt, dus dat we niet het risico lopen dat een ander kind zijn/haar pindakaas mes in het verkeerde boter potje stopt.

soepstengel

soepstengel

28-05-2010 om 11:03

Lijst

Je kan aan de moeder een "gebruiksaanwijzing" vragen voor het eten. Als je die meeneemt dan kunnen jullie het altijd nog even nakijken.
Ik weet uit ervaring dat het met meerdere mensen lastiger onthouden is en zo kun je het altijd even nakijken. Bij ons was het zo; wat er niet op staat neit geven en dat werkte wel. Het was voor de moeder wel even werk om het op te schrijven maar het geeft wel rust, ook als leiding.

Arachide-olie ( of zoete olie)

Oftewel pinda-olie. Mag dus ook niet.
Zit in veel producten verwerkt, bijvoorbeeld bepaalde soorten mayonaise.Ik heb laatst hapjes voor een schoolfeest moeten maken en het was even uitzoeken wat wel of niet mocht.
Wel handig om een lijstje te krijgen van de ouders dus.En goed de etiketten lezen. Daarop staat ook vaak of iets in een fabriek is gemaakt waar ook noten worden verwerkt.

Damajo

Petra Kappers

Petra Kappers

30-05-2010 om 09:38

Ararchideolie

Veel mensen met een pinda-allergie, zijn gevoelig voor de eiwitten in pinda. Arachide (of pinda) olie hoeft dan geen probleem te zijn.

Hier wel

Betreffend klasgenootje is ook allergisch voor pinda-olie.Dus wel belangrijk om te checken bij de ouders.

Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.