Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Irene

Irene

20-06-2012 om 20:19

Plasproblemen kleuter

Onze 5 jarige zoon is -na ruim een half jaar ongelukjesloos zindelijk te zijn geweest- steeds meer in zijn broek gaan plassen. Hij gaat nu heel erg vaak per dag naar de wc maar heeft toch dagelijks 1 of meer keer een (beetje) natte broek. De laatste weken plast hij ook 's nachts af en toe in bed (ook kleine beetjes). Omdat het alleen maar steeds erger werd zijn we naar de huisarts gegaan.
De huisarts heeft ons naar de kinderarts doorverwezen. Die vermoed een verkeerd aangeleerd plaspatroon (wat veel voor schijnt te komen). Volgende week wordt nog een echo gemaakt om lichamelijke oorzaken uit te sluiten en intussen hebben we een drankje gekregen (dridase) om de blaas minder geprikkeld te krijgen.
Dat drankje gebruiken we ruim 24 uur en vandaag is zoon i.p.v. zo'n 20x maar 3x naar de wc geweest om te plassen (waarvan 1x omdat hij moest van mij). Die 3 keer plaste hij kleine hoeveelheden, terwijl hij vandaag zeker 6 bekers (van elk ca. 200ml) leeg gedronken heeft.
Dus, het drankje doet in ieder geval iets... maar, waar blijft al dat vocht?? Gaat dit wel goed? En betekend dit dan dat het inderdaad verkeerd aangeleerd plasgedrag is, of kan het ook wat anders zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Irene

Irene

21-06-2012 om 09:04

Nee

Hij had een dagje vrij (teamdag voor de leerkrachten), dus ik kon het mooi in de gaten houden allemaal...

Vraag voor ka en tip

Dat lijkt me echt een vraag voor de arts (waar blijft al die plas?). Verder een tip: leg een plasdagboekje aan, noteer wanneer hij plast, of hij uit zichzelf ging en hoe veel het was (als je dat kunt zien). Miss ook hoe veel hij gedronken heeft die dag en wat de dosering van de medicatie was (als dat verschilt tenminste). Plus evt. bijzonderheden (stressvolle omstandigheden etc).
Zijn artsen dol op en het maakt eea vaak wat inzichtelijker.

koentje

koentje

21-06-2012 om 11:00

Ik ben eerlijk gezegd

lichtelijk geschokt dat een h.a. zo snel medicatie voorschrijft voor zo een -lijkt mij- verhoudingsgewijs klein probleem.
Mijn zoon heeft hetzelfde gehad. Hij heeft echter ADHD en had ook problemen met de ontlasting en:geen zin naar het toilet te gaan. We hebben dit een hele tijd gehad en pas na een hele tijd van uitsluitend belonen van de hele dag een droge schone broek, was het probleem opgelost. Misschien dat er bij jullie echt een lichamelijk probleem is maar toch vind ik het bijzonder dat bij zo een jong kind direct iets voorgeschreven wordt.

Irene

Irene

21-06-2012 om 12:29

Koentje

Niet de huisarts, maar de kinderarts heeft dit voorgeschreven, voor 2 weken en vooral -volgens mij- met als doel om te achterhalen waar het probleem precies zit. Het is zeker niet de bedoeling dat hi dit langere tijd gaat gebruiken.
Het probleem speelt ook al ruim een jaar en is in die tijd geleidelijk steeds erger geworden, ondanks dat wij uiteraard ook het nodige geprobeerd hebben (bv. met belonen, maar zelf wekenlang steeds belonen bij elke halve dag droog had geen enkel effect, hooguit dat zoon er verdrietig van werd). Zoon geeft ook aan het echt niet te voelen. Plassen kost steeds meer moeite, en het is ook geen straal (dat was het voeger wel) maar steeds kleine gutsjes. En als hij in een half uur 4x naar de wc geweest is, kan hij 5 minuten later toch opeens weer nat zijn. De afgelopen maanden is hij geen dag meer droog geweest en nu inmiddels ook geen nacht meer. Ik vind het niet zo raar om dan e.e.a.eens te onderzoeken.

Irene

Irene

21-06-2012 om 12:35

Anneque

Ga ik doen, een "plasboek" bijhouden. Alleen lastig op school. Juf zou wel een beetje opletten om te zien of haar verandering opvalt nu, maar die gaat natuurlijk niet alles bijhouden... Maar goed, met alles buiten school krijgen we ook wel een goed beeld. Als het inderdaad verkeerd aangeleerd gedrag is, zie de ka dat om het gedrag te veranderen minstens zoveel tijd nodig is als het probleem bestaat. En ook dan moet je geloof ik van alles bij gaan houden in het begin. Lange weg dus, maar denk ik toch wel te verkiezen boven iets lichamelijks.... We wachten het af.
Verder houden we hem goed in de gaten, en als hij zo weinig blijft plassen en/of andere problemen krijgt ga ik meteen de ka bellen!

Irene

"En ook dan moet je geloof ik van alles bij gaan houden in het begin.
Precies, en dan is het erg handig als je al vanalles hebt liggen, kan ook tijd schelen ("ga het eerst maar eens een paar maanden bijhouden" --> dat heb je dan al mooi gedaan). Ik zou erop aandringen dat juf zoveel als ze kan meewerkt (tis ff aankruisen als Pietje naar de wc gaat), heeft ze zelf ook baat bij.

Geen andere oorzaak?

Niet om onrust te veroorzaken, maar kinderen kunnen ook weer ´ongelukjes´ krijgen van ernstige stress (of misbruik)

Ik wilde het eerst niet schrijven, maar gezien het helemaal niet genoemd wordt doe ik dit toch maar..

(of ben ik nou te overbezorgd nav de berichten in de media?)

Plas

Wij hebben heel lang gedonder gehad om dochter zindelijk te krijgen. In het hele traject heeft ze een keer op een speciale wc in het ziekenhuis moeten plassen, die meet de straal, kracht en hoeveelheid plas. Verder kreeg ze een echo voor en na het plassen om te zien hoeveel er in zat en hoeveel er uit kwam.

Dat medicijn dat je zoon krijgt is om de plasproductie te remmen, lijkt me niet stroken met een verkeerd aangeleerd plaspatroon, wat dat laatste ook zijn moge. Om goed te leren plassen hebben kinderen juist een volle blaas en voldoende plasmomenten nodig. Dit medicijn neemt wel de gevolgen maar niet de oorzaak weg.

Mijn dochter is ook nog naar een plasfysio geweest. Die zei dat dochter moest proberen te fluiten tijdens het plassen (zodat ze ontspande en niet ging persen) en dat we moesten letten op een goede plaszithouding: rechtop zitten met een 'zachte' buik, voeten op een opstapje.

skik

skik

skik

21-06-2012 om 13:21

Medicijn

Ik begreep van de ka dat het medicijn niet de plasproductie remt, maar dat het helpt tegen de overprikkeling van de blaas. Dat zoon nu zeg maar zodra er iets in zijn blaas zit het gevoel heeft dat hij moet plassen en dus heel vaak gaat. En dat hij daardoor steeds minder goed voelt wanneer de blaas echt vol(ler) is en dat dit dan ongelukjes geeft.

Irene

Irene

21-06-2012 om 13:22

Euh niet skik maar irene

De vorige reactie was van mij, niet van skik....

Irene

Irene

21-06-2012 om 13:25

Mien

Ik denk het echt niet, dat er sprake is van misbruik. En wat stress betreft: In het begin op school wel, Hij heeft erg lang nodig gehad om een beetje zijn plek te vinden. En ook na de zomervakantie is er een lange wenperiode geweest. Maar zoon zit de laatste maanden/half jaar eigenlijk enorm goed in zijn vel. Terwijl de klachten dus alleen maar toenemen.

100%mama

100%mama

21-06-2012 om 13:49

Incontinentie verpleegkundige

Alsof ik zoonlief zijn verhaal lees...hoewel hij in het begin wel degelijk een medisch probleem had (vernauwing aan zijn plasbuis). Na de operatie is hij een half jaar compleet droog geweest. Opgelost dachten wij, maar niets was minder waar. Het begon idd met kleine beetjes natte broeken overdag, daarna gewoon vet natte broeken en daarna de natte nachten. Van plaswekker tot medicatie hebben we hier gehad en medisch alles uit laten sluiten. Ook hij zei zijn plas niet aan te voelen komen. Nu is hij sinds een jaar onder behandeling bij een incontinentie verpleegkundige en wat denk je...lang traject...ja, om er eens in de zoveel tijd heen te gaan, maar na de eerste keer is hij weer droog! De eerste keer hou je een poep en plas dagboek bij en meet je de hoeveelheid drank wat hij neemt en de hoeveelheid plas wat hij produceerd en op welk tijdstip. Daarna meten zij de straal hardheid en daarop wordt bekeken wat de juiste therapie is. Hier bleek het idd om een verkeerde plashouding te gaan en dus heeft hij daar "les" in gehad. Ook bepaalde dranken en etenswaren worden sterk afgeraden. Neem als voorbeeld chocolade. Hier zit een stof in die het sein aan je nieren geeft meer urine te produceren, nou ik wist dat niet. Ook koolzuurhoudende dranken "mag" hij niet meer tot 3 uur voor het slapen gaan. Ook anderhalf uur voordat hij gaat slapen mag hij niets meer drinken. Overdag de normale hoeveelheden. Nu is die van jouw 5 en misschien iets vroeg voor de therapie, maar bepaalde dingen kunnen wel al enorm helpen. Ik heb een heel schema voor je, maar je moet eerst zeker weten dat er niets medisch aan de hand is en dat het idd gaat om verkeert aangeleerd plas gedrag.

En het belangrijkste wat de verpleegkundige zei....geef er geen aandacht aan! Boos worden, stickers...het helpt enkel alleen als hij wordt geleerd hoe hij dan wel goed moet plassen.

Irene

Irene

21-06-2012 om 13:52

Skik: uit de bijsluiter

"oxybutinine (de werkzame stof in dridase) remt de onwillekeurige samentrekking van de blaaswand en ontspant de blaasspier. De blaas kan daardoor meer urine bevatten voordat aandrang ontstaat"
Dus het remt niet de urineproductie!

Irene

Irene

21-06-2012 om 14:30

100% mama

Ik hou me aanbevolen voor tips! En inderdaad eerst even afwachten of er toch niet iets lichamelijks aan de hand is.
Zoon plast over het algemeen zittend, met zijn voeten op een krukje (soms ook staand, want tsja, 't blijft een jongen natuurlijk...)
Chocola eet hij nauwelijks tot niet en koolzuurhoudende dranken krijgt (en lust) hij niet. Eigenlijk wel jammer, want ik had graag wat om uit te proberen! Zijn er nog meer dingen die worden afgeraden?
Met de stickers/belonen zijn we een half jaar geleden gestopt en boos worden we niet, het is wel duidelijk dat hij er ook niks aan kan doen. We kleden hem gewoon om indien nodig en 's avonds gaat sowieso altijd al zijn kleding in de was en hij onder de douche. Op school ligt extra kleding en zijn juf laat hem altijd naar de wc gaan als hij aangeeft dat hij moet. Volgens mij gaan er aardig relaxed mee om.
Fijn (en bemoedigend) om te horen dat het bij jullie zoon nu zo goed gaat!

kastanjet

kastanjet

21-06-2012 om 16:11

Dochter

heeft ook een periode gehad dat ze heel vaak naar de wc ging om te plassen. Steeds kleine beetjes. En heel vaak is gemiddeld 25 keer per dag. Veel onderzoek gehad, maar niks concreets gevonden. Uiteindelijk kwam ze zelf met de oorzaak: omdat ze iets spannend vond, spande ze de hele tijd haar buik aan, de hele dag door. Daardoor had ze steeds aandrang om te plassen.
Nu merken we het af en toe nog. Als er weer iets bijzonders staat te gebeuren, moet ze er minstens 10 x uit als ze net in bed ligt. En stress voorbij, dan is ook het "plassen" over.

Fiorucci

Fiorucci

21-06-2012 om 16:42

Plaspoli

Veel ziekenhuizen hebben speciale plaspoli's voor kinderen, waar het probleem van diverse kanten wordt bekeken. Ook een fysiotherapeut,die veel kan bereiken door speciale oefeningen,spelenderwijs.

Irene

Irene

22-06-2012 om 11:18

Toch maar even gebeld

Ook gister is zoon maar zo'n 4x naar de wc geweest (in 24u). En de keer dat ik hem zag plassen was het maar een klein beetje. Tussendoor is zijn broek trouwens wel nat geworden (hij dacht zelf van niet, maar het was duidelijk te ruiken). Ik vind t toch wel een beetje raar, dus maar even de ka gebeld. Die belt als het goed is vanmiddag terug...
Zoon vindt het zelf wel fijn: "kan ik eindelijk eens gewoon spelen zonder de hele tijd maar naar de wc te moeten!"

Irene

Irene

22-06-2012 om 13:15

Ka gesproken

De ka heeft het advies gegeven om de dosis te verlagen van 3x daags naar 2x daags. Verder zei hij meteen: "oh, nou dan ben ik wel heel benieuwd naar de echo!". Want vooral bij jongetjes gaat er blijkbaar wel eens iets mis met klepjes enzo bij de blaas. De duidelijke reactie op dit medicijn deed de ka wel in die richting denken. Volgens hem hoefde ik me trouwens geen zorgen te maken over te weinig 'output'. Nou ja, volgende week woensdag echo en de week daarna horen we de uitslag. Afwachten dus maar...

Goed

Dat je even gebeld hebt, toch? Succes met de echo volgende week!

Fianna

Fianna

22-06-2012 om 21:55

Fio plaspoli

is vaak pas voor kinderen vanaf 6 jaar. Ik ga volgende week met mijn dochter naar de ka omdat zij nog nooit echt zindelijk is geweest, dag en nacht (ze is bijna 5). Xe was nog te jong voor de plaspoli. Soms een dag droog, soms 2 dagen droog, en dan weer 3 keer op dag raak....

Succes Irene!

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2012 om 08:53

Fianna

Oh apart...nooit geweten! Succes volgende week!

100%mama

100%mama

23-06-2012 om 19:22

Even afwachten

hoe de echo is! Wat ik wel als tip mee wil geven is dat STEL dat er iets medisch aan de hand is, het plaspatroon daarna wel "aangepakt" moet worden omdat hier een verstoorde houding in zit, dat was hier ook zo en de uroloog zei dat hij dat heel veel bij kinderen zag. Deze manier van plassen is onbewust een gewoonte geworden en dus zal die niet opgelost zijn nadat het eventueel medisch probleem aangepakt is.

De plaspolie is er idd vanaf 6-7 jaar, maar....het kinderziekenhuis waar wij zittem heeft speciaal een incontinentieverpleegkundige voor de jongere kinderen. Op een andere manier wordt de kinderen hier bewust gemaakt van de juiste manier van plassen. Heel fijn en super motiverend!

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2012 om 20:05

Ja,maar...

Het maffe is dat die incontinenteverpleegkundige dus ook doet wat hier de plaspoli doet, en dat geldt ook voor de echo...op de poli is een kinderfysiotherapeute die spelenderwijs aan de slag gaat.

Irene

Irene

03-07-2012 om 11:47

Update

Vandaag weer bij de kinderarts geweest. De echo was goed, maar toch was de arts niet overtuigd dat er geen fysiek probleem is. De overduidelijke reactie op de dridase wijst volgens hem toch in de richting van een soort kleppen bij de uitgang van de blaas die er niet horen te zitten. Die zijn op een echo ook niet altijd goed te zien. Dit schijnt dus bij jongetjes wel vaker voor te komen, en zorgt ervoor dat ze meer moeite moeten doen om te plassen, waardoor de blaas op den duur heel overprikkeld raakt.
Arts gaat nu overleggen met een kinderuroloog en misschien willen ze dan nog een onderzoek doen: dan gaan ze met een buisje via zijn piemel kijken bij de ingang van de blaas (onder narcose, gebeurt dat, en zo nodig worden de kleppen dan meteen weggehaald). Maar goed met alle vakantie ertussen horen we pas eind augustus meer..
In de tussentijd moeten we doorgaan met de dridase om de blaas weer helemaal tot rust te krijgen. Dat gaat erg goed trouwens, nu we over zijn gegaan op 2x per dag plast hij zo'n 6x per dag en heeft hij nauwelijks tot geen ongelukjes meer.

krin

krin

03-07-2012 om 21:16

Poe

Fijn dat het al wat beter gaat, minder leuk dat je nog zo lang moet wachten op meer nieuws. Sterkte!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.