Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

18-01-2012 om 13:44

Pleister lospulken?

Zoon kreeg onlangs een flinke wond op zijn hoofd. Dat gat is gerepareerd door de huisarts (geplakt geloof ik, ik was er niet bij). Er zit een witte pleister overheen, van een soort geweven stof. Nu zit het geheel er al 2,5 week en het laat niet los. Ook niet na douchen en zwemles. Alleen de randjes zitten los. Kan het kwaad om dit lang te laten zitten? Ik mag er natuurlijk ook niet aankomen van hem. Als ik ga pulken dan gaat de wond misschien weer open of gebeurt dan niet meer na 2,5 week?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Twee centen

Cent 1: wat zegt de huisarts?
Cent 2: ik heb ooit een wond gehad (op mijn been) waar de huisarts zo'n soort gaasje overheen had gedaan. Dat gaasje heb ik er toen wel afgetrokken na een week of anderhalf en dat was dom. Wond was weer open, dus ik opnieuw naar de huisarts, die er een nieuw op legde en mij inprentte dat ik het moest laten zitten tot het zelf met korst en wel zou afvallen. Nu is dat voorval 20 jaar geleden, inzichten kunnen veranderen en dat brengt mij weer bij cent 1

Guinevere

Guinevere

18-01-2012 om 17:56

Cent 2

Ah, laten zitten dus, als het 20 jaar geleden geen kwaad kon om het zo lang vastgeplakt te laten zitten dan is dat nu vast ook nog steeds zo.
Wat de huisarts er van zegt? Eh, geen idee, ik durf natuurlijk niet te bellen over een plakkertje, dat begrijp je wel. :-S

mix

mix

18-01-2012 om 21:22

Gewoon even

een paar dagen achter elkaar wat olie (olijf, zonnebloem, zwitsal oid) opsmeren, dan laat ie wat sneller los, wordt het korstje wat zachter, dus jeukt en trekt minder zodat hij minder zal krabbelen. Zou in principe genoeg genezen moeten zijn om niet te gaan bloeden, maar met olie gaat het wat langzamer en weet je in elk geval dat je dat voorkomt.

Guinevere

Guinevere

19-01-2012 om 17:12

Olie

Oké , goed idee die olie, dat ga ik proberen ! Het zit nog muurvast namelijk ...

koentje

koentje

20-01-2012 om 13:21

Geen olie

water. En het liefst gekookt afgekoeld water. Pleister week houden en voorzichtig proberen of het loslaat.

Als je olie gaat pproberen en het blijkt dat de pleister ingegroeid zit in de wond dan krijgt hij die vieze olie in de wond....

Ervaring

Ik heb ooit een moedervlek laten wegsnijden en kreeg een witte hechtpleister op het wondje. Ik zat maar te pulken en het zat zo vast! Toen ik op controle ging zat ik daar echt over in, want met zelf pulen was het exht poknlijk.
Toen trok de verpl.k. In 1x dat ding eraf en.. Voelde ik niets!

Dus misschien als je in 1x trekt, gaat het beter.
Ik hoop dat het snel lukt! Succes.

Guinevere

Guinevere

22-01-2012 om 15:06

Nog steeds muurvast

Het geval zit nu al 3 weken muurvast. Zoon komt zo terug van de zwemles, misschien zit ie dan los. Maar ik mag er dus met geen vinger aankomen, en ik ben wel benieuwd hoe het er uit ziet daaronder.

Marijke

Marijke

23-01-2012 om 13:29

Gewoon assistente bellen

En vragen wat je moet doen. Niet bang zijn dat ze je uitlacht. Zal ze echt niet doen!

mix

mix

23-01-2012 om 14:26

Heb je

het idee dat het ingegroeid is (dan even naar huisarts) of dat de lijm gewoon zo kleverig is geworden dat ie meer plakt dan ooit?

Guinevere

Guinevere

23-01-2012 om 20:29

Verkleefd ja

Ja, het is verkleefd, maar dan met de korst die erop zit. Enerzijds heb ik me er al bij neergelegd dat hij tot zijn 18e met deze pleister blijft rondlopen, anderzijds dub ik er nu toch over om voor die 14 jaar om zijn dan toch maar de assistente te bellen. :-S Of zal ik die ruk er maar aan geven, als hij diep in slaap is...

Tirza G.

Tirza G.

23-01-2012 om 22:10

Geeft niks

Gewoon laten zitten, komt er vanzelf uit. Dat werkt je lichaam naar buiten toe. Als je het een beetje fris wilt houden, kun je het regelmatig weken in soda of biotex.

Tirza

mix

mix

23-01-2012 om 22:25

Ah oke

dus niet zo diep dat er wat huid oid groeit. Die korst laat vanzelf los idd en daarmee ook de pleister. Wel weer een leuk verhaal voor later, over het jongetje en de pleister die elkaar niet los konden laten

Toch assistente bellen

Ik heb geen idee meer hoe lang ik indertijd met dat ding op mijn been heb gelopen. Ik weet nog wel dat toen ik het de eerste keer met één dikke ruk lostrok, de hele wond weer open was en ik bovendien van mijn stokje ging van de pijn (wat later toch nooit meer gebeurd is, voor zover ik me heugen kan). Dat lostrekken is voor pleisters wellicht een goed plan, maar voor zo'n in een korstje vastzitten gaasjes-achtig ding - nee.

Guinevere

Guinevere

25-01-2012 om 08:51

Los

Gisteravond toen meneer in een heel diepe slaap lag heb ik het er op gewaagd. Heel voorzichtig losgehaald, hij bewoog wel maar werd niet wakker.
Het is nog steeds niet genezen maar de korst kwam gelukkig niet mee. Idd veel beter om het aan de frisse lucht bloot te stellen. Het ziet er wel netjes uit, ik denk dat er alleen een klein huiddeukje zichtbaar zal blijven. Dat valt erg mee, als je bedenkt dat er een whiteboard op is geland. Nou ja, het zit momenteel onder zijn pony.
Bedankt voor het meedenken. Ik ben zo iemand die alleen met 3 botbreuken naar de huisarts gaat. :-S

Guinevere

Guinevere

25-01-2012 om 09:21

Nee, ik strompel dan toch naar de huisarts en vraag om een paracetamol.
Mijn zoon heeft in elk geval geen (white)bord voor zijn kop (meer). Of ie nu toverkracht heeft moeten we nog afwachten. Hij denkt zelf in elk geval van wel.

Bellefleur

Bellefleur

25-01-2012 om 09:52

Guinevere,

Ik zie je strompelen...
Mijn moeder is er ook zo eentje: ze is eens in het kelderluik gevallen. Ze had veel last van haar scheenbeen, maar ging niet naar de dokter. Blijkt een jaar later dat haar scheenbeen gebroken is geweest. Verder heeft ze eens door een nagel heen genaaid met de naaimachine. Ze heeft de naald losgedraaid uit de machine, en is naar mijn vader gelopen. Toen die wit wegtrok, heeft ze de naald er zelf maar uitgetrokken. Pleister er op, klaar. En toen ze 70 was is bij het skaten (!) gevallen, en had ze een vinger uit de kom. Mijn zus ging met haar mee naar de eerste hulp. Zus viel flauw, dus mijn moeder heeft samen met een arts haar vinger maar weer rechtgetrokken. Dochter overeind gehesen en terug naar huis. Toen ze eens een breinaald in het oog kreeg, ging ze ook niet...
Helaas heb ik heel veel eigenschappen van mijn moeder niet geerfd. Ik kan niet skaten, niet naaien met de naaimachine, en ik brei ook niet. En ik ben niet dapper.

Guinevere

Guinevere

25-01-2012 om 10:05

Wauw

Wauw Bellefleur, ik ben diep, diep onder de indruk van je moeder. Wat een praktische, nuchtere vrouw. Hoewel het bij die breinaald en dat scheenbeen misschien toch niet zo verstandig was. Breien, dappere bezigheid.

Bellefleur

Bellefleur

25-01-2012 om 11:34

Verstandig versus dapper

Ja. Jammer dat ik pronk met andermans heldhaftigheid. En nee, heldhaftigheid is niet altijd verstandig.

mix

mix

26-01-2012 om 11:14

Mocht

het korstje opengaan, dan toch weer afdekken met een pleister. Wie weet voorkomt het ook krabben. En als je het korstje wat zacht houdt, dan jeukt/trekt het minder en zal de krabbehoefte ook afnemen met daarop de kans op een onnodig litteken.
Pas nog dokter Oz gezien die zei dat je wondjes niet aan de open lucht moet laten drogen (dan heeft ie het dus niet over een korst zoals bij je zoon) ivm bacterien die dan weer in de wond kunnen komen.
Maar mooi dat ie los is, zo zie je, hoef je toch pas naar de dokter als je been op 3 plaatsen (minimum) gebroken is!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.