Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Marleen

Marleen

10-02-2009 om 15:03

Prikkelbare darm én maag

Hoi,
Ik voel me al maanden erg beroerd. Ik heb vooral veel last van mijn maag, pijn, missleijk, krampen. En de laatste weken ook veel last van mijn darmen (heb ik eerder gehad). Nu heeft de mld-arts het over een combi van een prikklebare darm en maag, voor dat laatste had ze een andere term, maar die weet ik even niet meer, iets met pepsisch. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik voel me zo beroerd, moe, ziek, koud, het houdt maar niet op. Ik heb al een maagonderzoek gehad, maagzweer ed is uitgesloten. En mocht iemand ervaring hebben, hoe ben je er weer vanaf gekomen? Groetjes, Marleen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MariaV

MariaV

10-02-2009 om 15:39

Kijk ook eens naar

Google ook eens op lactose-intolerantie. Bij mijn man dachten de artsen eerst aan prikkelbare darm en overgevoelige maag, eventueel zelfs ziekte van Crohn, maar het bleek (alleen maar) lactose-intolerantie te zijn.
Maria

Marleen

Marleen

10-02-2009 om 16:46

Lijst

Hoi,
Ik heb hier wel eens aan gedacht, vooral omdat ik totaal niet tegen krentenbollen kan en dat zag ik ook staan bij lactoseintolerantie. Weet jij waar ergens een lijst staat van waar (veel) lactose inzit? Dan kan ik kijken of ik daar op reageer. Vandaag ging het erg mis, ik had een broodje smeerkaas gehad, zit daar lactose in?
Wat voor klachten had je man? En hoe gaat het nu met hem?
groetjes, marleen

MariaV

MariaV

10-02-2009 om 20:28

Melk enzo

Lactose zit vooral in melk en melkproducten. Het zit ook in eten waar melk in verwerkt zit (dus ja, ook in krentenbollen en smeerkaas). Dat wordt verpakkingen en labels lezen. Hier vind je meer uitleg en een lijstje: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lactose-intolerantie en via google vind je nog veel meer.
Als je wilt weten of je klachten komen door lactose-intolerantie, dan laat je lactose-houdende producten zoveel mogelijk weg gedurende drie dagen. Dan zou je je een stuk beter moeten voelen. Daarna neem je een glas melk, en als de klachten dan heel snel weer terugkomen, dan is het waarschijnlijk lactose-intolerantie. Vrij gemakkelijk, dus.
Oh ja, álle melk bevat lactose, dus ook geitenmelk enzo. Je kunt wel sojamelk als vervanging nemen, of speciale lactosevrije melk (bijv. Valio Zero Lactose).
Maria

bertje1

bertje1

11-02-2009 om 11:12

Dietiste

hoi; ga niet zelf dokteren, ga gewoon naar de dietist.

marijke

marijke

12-02-2009 om 15:31

Lactose intolerantie

is gemakkelijk te laten testen door het ziekenhuis. Je gaat 's ochtends nuchter naar het ziekenhuis, daar laten ze je in een slang blazen, allerlei waardes worden dan gemeten, daarna krijg je een glas met een een of ander goedje te drinken (valt best mee), dan ga je naar huis of wat dan ook en kom je na twee-drie uur terug. Dan moet je nogmaals blazen en dan wordt er gemeten en vergeleken met 's ochtends. Nu weet ik niet precies meer welke waarde belangrijk is voor de intolerantie, maar bij mij was-ie erg hoog. Het mocht niet hoger zijn dan 10, bij mij was het ruim 40. Toen was het simpel: u hebt een lactose intolerantie. Ga maar een dietiste. Zij gaf mij tabletten en een flesje met druppels. De tabletten slik je elke dag; het zijn pillen die het enzym vervangen wat jij mist. De druppels zijn bedoeld om in de melk/yoghurt etc. te doen. Een paar druppels in een pak, omschudden of doorroeren en dan 24 uur laten staan. En dan kun je probleemloos dit produkt gebruiken.
Bij mij is de lactose intolerantie inmiddels over; ik had het overgehouden van een fose darminfectie.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.