Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

hilda

hilda

21-07-2009 om 19:25

Prikken voor zuurstofgehalte

hoi allemaal,

hoop dat er iemand is die dit leest en het heeft meegemaakt..
morgen krijg ik een prik in de pols waarmee ze het zuurstofgehalte kunnen meten...de verhalen die ik hoor zijn allemaal van...o meid..die doet zo zeer heb ik gelezen bla bla
is er iemand die dit zelf heeft meegemaakt en mij wil vertellen wat er gaat gebeuren en of het echt zo.n pijn doet...
ben heel bang...zo ie zo voor prikken....
de huisarts denkt dat ik c.o.p.d heb....heb pas longontsteking gehad en het word niet beter...
wie o wie heeft er ook zo.n prik gehad

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lys Lionne

Lys Lionne

21-07-2009 om 19:48

Arteriele astrup

Wat jij morgen gaat krijgen heet een arteriele astrup en heel goed te vergelijken met een normale bloedafname uit de elleboogholte. Het verschil is dat er bij een astrup in de pols (soms ook lies) bloed uit een slagader wordt afgenomen en in de elleboogholte bloed uit een ader. Het is dan ook belangrijk dat je de punctieplek na afloop heel stevig afdrukt (de eerste 2 minuten zéker niet kijken of het al gestopt is met bloeden!). Vaak krijg je een drukverband voor een uurtje....
Een astrup kan ook uit de vinger genomen worden, maar is dan wel wat minder nauwkeurig.
Vertel de arts dat je bang bent voor prikken, laat hem alles stap voor stap uitleggen als je dat prettig vind. Sterkte Hilda!

Ervaring

Hoi Hilda,

Ik doe dat soort prikken zelf en heb ook wel eens iemand op mij laten oefenen. Het doet inderdaad zeer, meer dan gewoon bloedprikken maar het is ook sneller over. Soms is het mogelijk om wat lokale verdoving in te spuiten maar daar heb je ook een naald voor nodig dus dat is geen onverdeeld genoegen.

Heeft de huisarts gezegd dat je zo'n prik moet ondergaan? Het is namelijk niet een heel erg gewone test voor COPD in iemand die niet in het ziekenhuis ligt.

Sukses morgen, maak je niet te druk, het duurt echt maar even.

Mariel

Hilda, lijkt op infuusprikken

Ik vond de "pijn" te vergelijken met infuusprikken. In november heb ik met een hersenbloeding in het ziekenhuis gelegen, ik ben daar zo ongeveer lek geprikt. Dagelijks gewoon bloedprikken, infuus wat telkens verstopt zat of met te dunne naalden gezet was en daardoor niet bruikbaar voor een bepaald onderzoek, en inderdaad in de hoofdslagader prikken voor het zuurstofgehalte (en nog iets geloof ik).
Al met al vond ik het niet schrikbarend pijnlijk (misschien heeft dat ook wel te maken met meer pijn op een andere plaats, in dit geval mijn hoofd).
Sterkte en gewoon aangeven dat je het eng vindt.

hilda

hilda

21-07-2009 om 20:47

Dank je wel

via de huisarts bij de longarts in ziekenhuis geweest maandag....foto.s gemaakt,bloed afgenomen,wat ik ook wel eng vond maar een stuk minder....morgen dan de prik en een longfunktie..krijg ook nog een hyperf test..
ik zit telkens te huilen,vind het echt doodeng...helaas is er niemand waar ik ff tegenaan kan janken..
we gaan er gewoon voor..en denk gewoon aan de aankomende vakantie....alvast dank jullie wel voor de reactie.s

Hilda

heel erg veel sterkte gewenst voor morgen. Probeer inderdaad maar aan de leuke dingen te denken die voor je liggen. Trakteer jezelf desnoods na afloop op een lekker kopje koffie met iets erbij. Laat nog even weten hoe het gegaan is als je wilt.

Ik zal...

Hoi,
ik zal aan je denken Hil...
je kan dan wel niet tegen me aan janken,maar ik denk aan je.

Monique

Monique

21-07-2009 om 22:37

Ook ervaring

Ik heb al een aantal keer zo'n prik gehad en mij valt het altijd reuze mee. Moet ik er wel bij zeggen dat ik wel makkelijk aan te prikken ben. En inderdaad, goed blijven drukken de eerste minuten. Ik was ook eens nieuwsgierig en kreeg een enorme bloeduitstorting.

Sterkte ermee.

Ook ervaring

ik weet niet of ik te laat reageer, maar ik vond het ook wel meevallen, het is een beetje gemeen maar zoals iemand voor mij ook schreef het is zo over.

succes ermee,
groetjes Akka

Valt mee

het idee is enger dan de prik. Ik denk dat je gewoon niet moet kijken, dat scheelt een stuk.

En probeer rustig te zijn, hoe moeilijk misschien ook. Hoe gespannener, hoe meer last.

Ik vond het minder pijnlijk dan een bloedafname of infuus, en helemaal minder pijnlijk dan een vingerprik.

Succes!

hilda

hilda

22-07-2009 om 15:59

Het viel mee

hoi allemaal,

alles is weer achter de rug,het viel heel erg mee,oke,het doet pijn maar het rotste was het wroeten zeg maar maar ben heel blij dat het achter de rug is!!

dank je wel voor jullie reactie,s en lieve woorden
gr.hilda

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.