Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

ishtar

ishtar

19-12-2008 om 12:14

Pseudokroep

Jongste van 4 heeft vannacht een pseudokroepaanval gehad. Ik ben een beetje op zoek naar tips om een volgende aanval te voorkomen, hij klinkt nu nog steeds als een zeehondje. Stomen schijnt niet te helpen. Wat voor maatregelen kan ik nu nemen om de kans op een aanval te verkleinen, of om te zorgen dat het wat minder heftig verloopt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niets

mijn zoon heeft vroeger vaak een aanval gehad,op het moment dat het gebeurde hielp stomen wel,hij werd duidelijk minder benauwd,maar er voor of erna kun je niets doen om het te voorkomen.
pseudokroep is erg vervelend voor het kind,maar totaal niet schadelijk of gevaarlijk,en veel kinderen groeien er overheen.

Bastet

Bastet

19-12-2008 om 18:14

Klopt,maar........

Klopt allemaal,stomen hielp hier prima hoor!Er is één belangrijk ding waar je op moet letten:als je kindje koorts krijgt,even de huisarts bellen.Want koorts en pseudokroep,daar moet even een arts naar kijken,voor de zekerheid.Sterkte!
(drie kinders die hier last van hadden toen ze klein waren)

ishtar

ishtar

19-12-2008 om 20:57

Koorts?

Dat had hij wel. Ik weet niet hoe veel,meten veroorzaakt meer stress, maar hij was lekker warm
Ik had begrepen (van een arts)van de vorige keer (ruim een jaar geleden) dat koorts erbij hoorde, omdat het een infectie is. Maar ik zal het zeker in de gaten houden. Hij ligt nu lekker te slapen met een dosis neusspray (zoutoplossing) En we hebben een nieuwe 'voorraad' ventolin gehad. Ik hoop dat ik het niet nodig ga hebben...

angel3

angel3

19-12-2008 om 21:46

Koorts hoort niet bij kroep

Ik zou de dokter wel bellen als je kind echt boven de 38 heeft. Koorts hoort niet bij pseudokroep. Meestal volgt het wel op een verkoudheid/griep. Was je kind ziek afgelopen week?
Je kunt het niet voorkomen. Onze zoon heeft het 2 keer gehad in circa 1 jaar tijd (toen hij 3 was) en toen nooit meer (nu bijna 6).

Sterkte, maar wel die koorts in de gaten houden.

Niet stomen?

Wij gingen vroeger altijd met onze zoon in de badkamer zitten met de douche aan. Hij werd er in ieder geval rustiger en minder paniekering van. In die zin hielp het wel.

Lys Lionne

Lys Lionne

20-12-2008 om 00:02

Astma?

"Nieuwe voorraad ventolin gehaald" schrijf je? Heeft je zoon dus astma? Mijn advies dan: niet stomen, de vochtige lucht kan juist een astma-aanval opwekken! Sowieso kan een kroep-aanval een trigger zijn voor een astma-aanval. Lastig te onderscheiden....
Wel doen: zorgen dat hij frisse (buiten)lucht krijgt en zich vooral rustig houd. Paniek en huilen maakt het hoesten en moeilijke ademen alleen maar erger. Hier ben ik weleens met zoon in de tuin gaan zitten (wel goed ingepakt natuurlijk). Of ga even beneden in de koele huiskamer zitten, videootje kijken ofzo.
Verder moet je de neusspray (de echte, geen zoutoplossing) eens diep in de keel spuiten. Pseudokroep is feitelijk een door een virus veroorzaakte infectie die de slijmvliezen rond de stembanden doet opzwellen. De neusspray wil er dan nog wel eens voor zorgen dat de zwelling afneemt en dus ook het geblaf.
Zoon had overigens vrijwel altijd verhoging tijdens een kroep-aanval, dochter nooit. Sterkte hoor, meestal volgt erop zo'n eerste aanval nog een tweede.....

Ari69

Ari69

20-12-2008 om 00:22

Hier ook

dochter heeft er ook geregeld last van helaas. Meestal heeft ze verhoging erbij. Het advies dat wij kregen van de huisarts is: 10 minuten stomen, dan 10 minuten niet. Dit een paar keer herhalen. Ventolin hielp overigens goed, helpt ook als ze 'de eerste verschijnselen' heeft. De laatste keer heeft het gelukkig niet doorgezet. Sterkte!

Kaaskopje

Kaaskopje

20-12-2008 om 00:59

Hier ook in de badkamer

Mijn dochters hebben het ook allebei een paar keer gehad en ik ook met ze in de badkamer gaan zitten naast een lopende douche. Dat hielp wel degelijk.

Hier niet stomen en ook koorts en...

sinds zijn keelamandelen, drie maanden geleden, zijn verwijderd heeft hij het niet meer gehad. Even afkloppen, het kan natuurlijk toeval zijn, maar ik hoop zo dat hem dat geholpen heeft.
Voorheen had hij zeker maandelijks pseudokroep; soms een keer per maand, soms wel vier keer. Soms de voorbode of nasleep overdag, meestal 's nachts. Heel vermoeiend, voor hem, maar ook voor ons.
Stomen hebben we een paar keer in het begin gedaan; maar we hadden het idee dat het alleen maar erger werd. Hij heeft overigens ook astmatische klachten en daarbij ook last van vochtig weer buiten. We gaven hem wel altijd ventolin. Of het hielp; soms hadden we de indruk van wel, soms niet. Maar dan hadden we in ieder geval het gevoel dat we iets gedaan hadden. Verder nam ik hem altijd mee in bed; mijn hoofdeinde rechtop, hij bij mij op schoot en dan zaten we zo. Net zo lang tot het minder werd, af en toe even proberen te liggen en als het dan erger werd, weer rechtop.
En hij had eigenlijk altijd koorts. Heb me daar ook nooit over verwonderd; het kind strijdt tegen een virusinfectie; hoort daar geen koorts bij?

sterkte, het is zooo vermoeiend en bij tijd en wijle beangstigend...

heli

ishtar

ishtar

20-12-2008 om 12:37

Reactie

Lys Lionne, mijn zoontje heeft geen astma. Vorig jaar kregen we van de hap ventolin mee. Die had ik nog wel, maar durfde ik niet meer te gebruiken. Hij is wel een beetje verkouden, met een loopneus, maar niet echt ziek.
Frisse buitenlucht is wel een goede tip! Liever dat dan ventolin.
Die neusspray, de 'echte', is dat die voor vanaf 6 jaar, of kan ik die voor kinderen vanaf 2 jaar daar ook voor gebruiken. (en is dat erg vies?)
Afgelopen nacht is gelukkig rustig geweest.
Bedankt voor jullie reacties!

Lys Lionne

Lys Lionne

20-12-2008 om 13:42

Neusspray

Zolang het niet alleen maar zoutoplossing is, is het prima hoor, ik heb altijd alleen de neusspray voor kinderen (huismerk Dirx drogist) in huis.

Oké, geen astma dus. Ik vind het wel apart dat een huisarts ventolin voorschrijft bij pseudokroep. Ventolin is namelijk een luchtwegverwijder, het heft de 'kramp' van de spiertjes van de luchtwegen op. Het heeft geen enkele werking op het gezwollen slijmvlies rond de stembanden waar de 'benauwdheid' bij pseudokroep vandaan komt.

Gelukkig dat hij vannacht geen last gehad heeft, ik hoop voor jou en je zoon dat het (lang!) weg blijft!

Sara

Sara

20-12-2008 om 16:29

Hier niet stomen

maar de koude buitenlucht in! Ik ben vannacht 2x op de hap geweest voor de pseudokroep van mijn jongste van 2 jaar.

Inderdaad, het ritje er naar toe deed haar al opknappen. Ik kreeg daar eerst een hoestprikkel onderdrukkend drankje. Helaas een paar uur later een nog heftiger aanval, en nu mocht ik komen om Prednison op te halen. Heb haar juist meegenomen omdat dat ritje haar goed zou doen. In dit geval met mate.

Pseudokroep komt eigenlijk altijd tijdens een verkoudheid, is idd een virus infectie, er hoort zeker geen koorts bij, dat moet je laten controleren. Ventolin kan soms helpen, afhankelijk van of je kind al astma heeft, omdat pseudokroep voor een astmatisch kind een ander (neven) effect kan hebben. Hier hielp het helemaal niet meer, en omdat alles opzwelde van binnen, moest haar adem door een nauw "tuutje" heen, wat haar (astmatisch kind dus) erg benauwd maakte. Daarom kreeg ik Prednison mee, om acuut de zwelling te verminderen. Ventolin doet dan verder niks, omdat dat niet op de zwelling werkt. Een ijsje, dat wil hier ook wel helpen, maar ze wilde van alles niks meer.

Mijn oudste heeft het ook 2x gehad, maar werd er niet benauwd van. Stomen is in feite een achterhaald advies (volgens de ha) en is voor een astmatisch kind uit den boze. Dus koude buitenlucht, niet stomen, ijskoud drinken of een ijsje. Dat helpt in mijn beleving nog het beste.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2008 om 18:06

Pseudokroep

Mijn zoontje heeft tot zijn vijfde jaar een aantal zeer hevige pseudokroep aanvallen gehad. Zo hevig, dat hij alle keren met de ambulance naar het ziekenhuis moest aan het masker met zuurstof en medicijnen. Stomen in de douche hielp absoluut niks. Hij heeft geen astma oid. Wat ik van de kinderarts begrepen heb, kan je er ook niks tegen doen. Slapen in een koele, goed geventileerde slaapkamer is wel aan te bevelen, net als je kind rustig proberen te houden tijdens een aanval en in de stomende douche zetten. Als het niet helpt, wel naar het ziekenhuis. Kinderen groeien er vanzelf overheen. Mijn zoontje is nu bijna acht en heeft idd geen aanvallen meer gehad. Maar je schrikt je kapot en het ziet er afschuwelijk uit.

Mari

Mari

20-12-2008 om 21:50

Overheen groeien?

Mijn zoon had als baby/peuter zwaar astma, nu is dat beter onder controle. Maar hij kreeg pas met 6 jaar last van pseudokroep, daar voor nooit eerder last gehad. Hij wordt volgende maand 8 en heef nog geregeld aanvallen die wel 2 dagen kunnen duren. Volgens de kinderarts niet gebruikelijk, maar gebeurt wel. Bij hem werkt stomen ook niet, wel koude lucht en een rustige ouder! Tijdens een aanval werkt ventolin niet, volgens de kinderarts hoort het niet te werken bij psuedokroep. Wat wel kan bij ernstige klachten is om een mega dosis ontstekingsremmer te geven, maar dit wordt alleen in het ziekenhuis gedaan. Wat ik wel bij zoon zie is dat als de aanval afneemt de astma klachten overnemen en dan werkt ventolin uiteraard wel.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

20-12-2008 om 22:28

Medicatie

Ja, het komt het meeste voor bij kinderen tussen de 6 maanden en de 6 jaar. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, zeker bij kinderen die gevoelig zijn voor dit soort virussen. Mijn zoontje kreeg in het ziekenhuis Pulmicort tijdens de aanvallen, geen Ventolin. Daarvan knapte hij vrij snel weer op.

Lys Lionne

Lys Lionne

20-12-2008 om 22:53

Leeftijd en medicijnen

Zoon is inmiddels 11 en heeft een paar weken geleden nog een pseudokroepaanval gehad! Ook dochter heeft er tot haar 12e geregeld last van gehad. Dus 'overheengroeien' zal vast wel gebeuren, maar die leeftijd van 5 à 6 jaar vind ik wat te optimistisch
Zoon heeft inderdaad 2x medicijnen gehad bij een zeer heftige pseudokroepaanval: 1x door de h.a thuis 12 (!) puffen flixotide à 250mg en 1x in het zkh een dosis prednison. Maar ik vermoed dat dat alleen gegeven wordt bij astmatische kinderen en bij zeer hevige aanvallen die echt úren duren. Meestal is zo'n aanval namelijk wel over het hoogtepunt heen na een uur of 2. Hier kon het echt 36 uur aanhouden....

Pippin

Pippin

21-12-2008 om 17:19

Flexitide

Hier krijgt zoon ook flexitide van de huisarts in hoge dosering. Zoon heeft geen astma, maar de ontstekingsremmers in de flexitide helpen ook bij het remmen van de ontsteking in het strottehoofd.
Pseudokroepaanvallen duren hier ook erg lang. Soms wel een week. Zoon heeft laatste aanval gehad toen hij negen was. Het was de vijftiende of zo...
Pippin

Het is dus FLIXOTIDE

Oudste van nu 4,5 jaar kreeg zijn eerste pseudokroep toen hij net 1 was en krijgt het nu nog een keer of drie per najaar. Vaak wanneer het oostenwind is en hij verkouden is. Wat die windrichting ermee te maken heeft, weten we nog niet, maar het is wel iedere keer raak...

Hij heeft de eerste paar keren prednisolon gehad omdat hij er niet vanaf kwam. Stomen helpt voor geen meter, het enige dat je ermee bereikt is dat je zelf en je kind rustig worden. Voor de zwelling van het strottenhoofd (want dat is pseudokroep) helpt het niet.

Na de zoveelste aanval die maar bleef duren (het gegier hoorden we dagen....) kreeg hij een vernevelaar met Flixotide. Heeft hij een aanval, dan krijgt hij tien puffen. Horen we het aankomen (je krijgt ervaring) dan vijf puffen. Onderhoudsdosis van twee puffen twee maal daags de dag erna en op naar de volgende aanval.

Rond de vier / vijf jaar schijnen ze erover te groeien. Wij wachten erop, maar inmiddels maken we ons geen zorgen meer. We weten dat het over gaat en de flixotide helpt geweldig.

Linda

Chantelle

Chantelle

22-12-2008 om 22:32

Stomen...

Stomen helpt in principe niet. Tijdens het stomen houd je je kind rustig tegen je aan, en dat helpt wel.
Misschien helpt het al je je bedenkt dat het niet ernstig is (ook al lijkt het dat wel), niet schadelijk is en ze er over heen groeien.

ishtar

ishtar

23-12-2008 om 11:52

chantelle, weet ik..

dat het niet ernstig is, niet schadelijk ed. Maar als er dan een kind huilend en hoestend van benauwdheid tegen je aan hangt wil je toch wel dat het zo gauw mogelijk over is. En hij heeft vrij lange aanvallen (waar wij overigens meer last van hebben dan hij, want hij valt wel weer (al blaffend) bij ons in bed in slaap, terwijl ik geen oog meer dichtdoe).
Ik zie hier (helaas) kinderen met nog langere aanvallen, dus wat dat betreft zal ik dan ook maar 'blij' zijn dat hij het niet zo erg heeft.
Ik ga de uien ook onthouden, en hoop dat ik het niet meer nodig ga hebben.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Hier ook veel pseudokroep gehad

Hallo Ishtar, mijn zoontje was 8 maanden toen hij voor het eerst pseudokroep had, vooral de eerste keer was heel angstig. Hij is nu bijna 6 en gebruik tot op heden nog steeds dagelijks Pulmicort pufjes. Alleen als de r uit de maand is, wil ik daar wel eens wat minder van geven. Deze pufjes moest ik ook extra geven tijdens een aanval. Stomen hielp hier meestal wel, maar ook zelf rustig blijven. Ik ging meestal liedjes met hem zingen waardoor hij zelf ook rustig werd en bleef. Maar wennen doet het nooit!
Wel was hij na een aanval altijd verkouden of een luchtweginfectie.

ishtar

ishtar

24-12-2008 om 11:55

Jemig tramontana

Da's ook pittig zeg! ik hoop dat hij er gauw overheen groeit!

Hier

Hoi,
hier zoon van nu 7 kreeg vanaf dat hij anderhalf was zware astma aanvallen. elke keer een week het ziekenhuis in. langzaamaan nam het af. vorig jaar nog maar een aanval,maar wel een aantal "blaf" aanvallen zoals ik ze noem.
vorige week helaas weer een. We zijn in het zkh geweest en een longfunctietest gehad. helaas werken zijn longen toch niet optimaal en zitten we weer aan onderhoud pufjes.

bij zo'n kroepaanval hielp niets echt goed eigenlijk, we gaven hem dan ventolin om iets te verlichten

fanvanmari

fanvanmari

29-12-2008 om 22:15

Kan niet voorkomen

Mijn kinderen hebben dit ook al gehad. Je kunt het niet voorkomen. Wel verlichten. Stomen en neusdruppels in de keel spuiten, zodat de zwelling afneemt.

Marifan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.