Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

angsthaas

angsthaas

04-07-2010 om 20:39

Psyq? iemand ervaring?

Ik heb waarschijnlijk een "ontwijkende persoonlijkheidsstoornis" en een "sociale fobie". Ik liep tot vorige week bij een vrijgevestigde psychologe die dit vermoedt en me heeft gezegd dat ik hiervoor hulp moet zoeken omdat dit me recentelijk zo in de problemen heeft gebracht dat ik mensen van me afstoot, die het wél goed met me menen.
Helaas kan ik niet meer naar die psychologe toe omdat ik het financieel niet op kan brengen. Jammer, want ik kon goed met haar praten, maar haar schoorsteen moet ook roken en ze heeft me al vaak gematst met haar tarieven.
Met de eerstelijns ggz in mijn woonplaats heb ik in het verleden meerdere stuitend slechte ervaringen gehad, eerlijk gezegd hebben zij die stoornis mede veroorzaakt (zegt de psychologe zelf) toen ik destijds hulp zocht (i.v.m. de autistische stoornis van mijn kind, dit loopt gelukkig inmiddels goed). Maar er is in het verleden (tot vrij recent) meer gebeurd waardoor het mis is gegaan.

Ik heb wel eens gehoord van Psyq die vanuit het basis-ziektekostenpakket vergoed wordt. Daar geven ze ook therapie die vergoed wordt. Is dat wat? Ze zitten niet in mijn woonplaats dus ik kan niet even langskomen.

Mijn psych zegt dat de meeste mensen met die stoornis zoiets al jong oplopen, ik heb het op oudere leeftijd opgelopen, dit kan de therapie lastig maken voor de therapeut. Cognitieve therapie werkt niet goed, omdat ik dat al eens eerder heb gehad en net toen het vertrouwen terug was, maakte ik weer iets akeligs mee waardoor de stoornis volop terug kwam. Dat is geen inbeelding of aanname, maar echt gebeurd, meerdere malen, onder uiteenlopende omstandigheden.

De psychologe zei ook dat ik een "pechvogel" ben, ze heeft het zelfs een paar keer van dichtbij meegemaakt door (met mijn toesteming) dingen uit te zoeken die toen gebeurd waren. Daardoor weet ze dat ik geen verhalen heb aangedikt of opgeblazen, dat ik niet in paniek voorbarige aannames doe, achterdochtig ben of me aanstel, maar dat ik werkelijk zowel privé als op mijn werk toevallig nét tegen de verkeerde mensen aan ben gelopen, al vanaf dat ik kind was.

Als ik dergelijke verhalen van een ander zou horen, zou ik het niet geloven. Maar er zijn zoveel voorbeelden van pesterijen, afwijzingen, genegeerd worden, buiten de boot vallen etcetera, als een rode draad in mijn leven.
Achteraf kreeg ik de bevestiging dat ik het me niet in mijn hoofd had gehaald maar dat ik echt niet netjes ben behandeld. Maar ja, achteraf kijk je een koe in zijn kont, en ik zit nu met een compleet gebrek aan vertrouwen, ik stoot mijn vriendinnen van me af met paniekaanvallen als ik vermoed dat ze me niet meer om zich heen willen hebben (en dat is dus wél onterecht!!!) en zou me het liefst voor altijd terug willen trekken in een hutje op de hei, angst voor nog meer afwijzing (of angst voor de angst voor afwijzing, zo is het inmiddels wel geworden).

En nu ben ik niet meer in staat vriendschappen aan te gaan en te onderhouden, een goede baan te zoeken, of een relatie aan te gaan, omdat ik overal tekenen zie dat het weer mis gaat (en ja, dat zijn dan wél aannames!) en dan helemaal in paniek raak. Het optimisme, de vechtlust om tóch door te zetten en het van me af te laten glijden zijn weg.

Waarschijnlijk heb ik echt op de persoon aangepaste therapie nodig heb, maar ja, dat kan ik echt niet betalen... EMDR heb ik ook al gehad, dat heeft de scherpe kantjes van wat gebeurtenissen weggehaald, maar ik blijk nu dus een soort "bindingsangst" te hebben, stoot mensen af die dichtbij me komen omdat ik niet nog eens zo in de steek gelaten wil worden als me al vrij vaak is gebeurd, ben continu alert op tekenen dat het weer mis gaat (en dan doe ik aannames), kortom: het gaat helemaal niet goed en ik sta met mijn rug tegen de muur. Ik wil niet als een kluizenaar eindigen, maar ben blijkbaar ook niet meer in staat vriendschappen te houden.

Het is toch nog een heel verhaal geworden. Toch wil ik jullie vragen niet teveel door te vragen naar de oorzaken, vanwege de herkenbaarheid.

Mijn vraag is dus: is Psyq iets, of heeft iemand anders misschien een idee dat betaalbaar is of vergoed kan worden? Want ik kan me er niet bij neerleggen dat mijn leven echt kapot is gemaakt door wat er allemaal gebeurd is, dat ik hier niet meer van kan herstellen en het vertrouwen in de mensen weer kan terugkrijgen zonder angst voor nieuwe afwijzing, dat ik continu waakzaam moet zijn...
Heb ik een verwijskaart nodig en wat zeg ik mijn huisarts? Die weigerde destijds ook te geloven dat mijn kind autistisch is ("het is een leuk joch, niks aan de hand") en ik moet altijd zoveel uitleg geven, daar zie ik ook enorm tegenop.

Sorry voor de enorme lap tekst, maar ik zie het echt even niet meer zitten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

04-07-2010 om 22:43

Kind

van vriendin is pas gestart met een behandeling bij Psyq; ze studeert nog en het wordt volledig vergoed. Verwijzing komt van RIAGG-psychologe, niet van huisarts. Trouwens, haar diagnose is ook een ontwijkende persoonlijkheidsstoornis (maar dan al van klein kinds af aan) gepaard aan een depressieve stoornis. Heel akelig.

Veel sterkte.

Tirza

cqcq

cqcq

05-07-2010 om 10:22

Eerstelijn / tweede lijn

Waarscchijnlijk was je in eerste instantie bij een eerstelijsnpsychologe. Deze zit voor dacht ik acht consulten in het basispakket (wel met een eigen bijdrage).
Tweede lijns psychologie wordt veel ruimer vergoed. Dus dat heb je nu nodig. 'Vroeger' moest je daarvoor beslist naar de GGZ, nu wordt vrij gevestigde tweede lijn ook gewoon vergoed (zoals bijvoorbeeld psyq. Hierbij is het wel handig om naar een tweedelijns praktijk te gaan die een contract heeft met jouw ziektekostenverzekeraar (zodat je niet eerst hoeft voor te schieten, tweede lijn is namelijk veel duurder dan eerste lijn).

Wat je het beste kunt doen is gewoon je zorgverzekeraar bellen en vragen met welke tweedelijns praktijken zij een contract gesloten hebben in jouw regio. Dan kies je daar eentje van die je aan staat.

angsthaas

angsthaas

05-07-2010 om 11:06

Bedankt!

Van tweedelijns wist ik het niet. Ik ga de ziektekostenverzekering eens bellen. Psyq ligt niet in mijn woonplaats, maar ik kan mobiel zijn. Helaas is het moeilijk te combineren met mijn werk en ik weet wel dat je recht hebt op vrij, maar je gaat moeilijk tegen je baas zeggen dat je naar therapie moet. Maar ik verzin wel wat (kunnen ze dat controleren, dat je NIET naar fysiotherapie bent maar naar psychotherapie of zo?).

Ik ben een stuk wijzer en ga er achterheen. Vind het nog steeds doodeng, maar jullie hebben de drempel wel weer wat lager gemaakt.

Didi, als je wil, kan je dan wat meer vertellen over wat jij hebt gevoeld en hoe het nu is? Mag ook per mail, maar dan moet ik nog even een speciaal mailadres aanmaken. En als je het liever niet vertelt, begrijp ik het ook wel.

angsthaas

angsthaas

07-07-2010 om 14:51

Didi

Didi, ik heb een gelegenheidsmailadres gemaakt: [email protected] is het geworden. Wel toepasselijk, want ik heb me vanmorgen aangemeld en krijg maandag mijn telefonische intake. Hopelijk lukt het me om de toch wel complexe problemen in mijn leven, die tot dit hebben geleid, goed duidelijk te maken.

Alvast bedankt voor je mail!

picobello

picobello

08-07-2010 om 10:28

Broer

is aan jaar behandeld door psyq. Hij zat al niet lekker in zijn vel, maar na een jaar is dat alleen maar erger geworden.Veel hangt af van de therapeut. Hij kreeg bijna elke maand een ander en daarbij ook elke therapeut die een eigen diagnose stelde, varierend van adhd, zwaar depressief, suicidaal ??, asperger, add, zeer hoogbegaafd met sociale ontwikkelingsproblematiek, beelddenken.

Hij is er mee opgehouden.

Dit is geen positief verhaal, maar iets wat ook gewoon gebeurd.

Zoek echt een goede psy/ begeleider.

picobello

picobello

09-07-2010 om 16:53

Na een jaar nog in in-take fase?

ik denk dat het nogal verschilt bij welke psyq je zit/ gaat.
Hier heeft het niet goed uitgepakt, veel zieke behandelaars/ wisselende mensen.
Ik hoop dat dat niet overal is. Laat ik wel duidelijk zijn dat broer niet de meest makkelijke persoon is ( daarom ook doorverwezen) en het voor elkaar krijgt de behandelaars flink te irriteren, maar dat terzijde.

Nee, ik hoop voor je dat het goed werkt, want ik vind het erg knap en dapper dat je hulp zoekt.
succes

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.