Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Kate1

Kate1

14-02-2011 om 19:58

Raar: groeihormonen?!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

16-02-2011 om 22:15

Niet te klein maar tekort

Het gaat er eigenlijk helemaal niet over of een kind (te) klein is, maar dat een lengte die kleiner is dan je zou verwachten vaak een symptoon is van een tekort ergens in. Dat kan groeihormoon zijn, maar ook schildklierhormoon of wat statisch het vaakste voorkomt coeliackie.
Het kan daarom bij minder hard groeiende kinderen verstandig zijn om te laten onderzoeken of dat toevallig het geval is. En als er een tekort is dan is het logisch om dat aan te vullen.
Ik vind de zinnen 'Bovendien geef je je kind dan wel elke dag hormonen. Ook dat vind ik nogal wat' en 'maar ik geloof niet dat dat nou meteen een reden is om hormonen te gaan spuiten...' eigenlijk wat negatief klinken. Alsof ik mijn kinderen doping geef om alleen maar wat langer te worden. Het is nergens voor nodig om overdreven angst te hebben voor het woordje hormoon. Als een kind diabetes heeft en niet genoeg insuline aanmaakt dan spuit je insuline, als een kind niet genoeg schildklierhormoon aanmaakt, dan krijgt het dat in tabletvorm en waarom zou bij niet genoeg groeihormoon dat tekort ineens niet aangevuld moeten worden.
Mijn jongens vonden te klein zijn beslist niet leuk. Nooit gevraagd worden voor een partijtje voetballen, want met korte beentjes waren ze geen partij voor de ander. Voordurend te jong ingeschat worden en ook zo behandeld worden. Gepest door klasgenootjes in de kleuterklas dat hij niet naar groep 3 zou gaan, want hij was te klein. Moeilijk leuke op leeftijd afgestemde kleding kunnen vinden, want het wil er bij fabrikanten niet in dat niet iedereen onde de 1m Whinney de Pooh e.d. leuk vindt, terwijl klasgenoten wel allerlei rages showden. Bij sport bij de kleintjes geplaats worden ipv de grooten die je eigen leeftijd hebben, enz.
Ze zijn heel erg blij dat er een reden voor hun klein zijn is gevonden en dat er wat aan te doen valt. Beiden zijn fanatieke zwemmers en geweldig trots dat ze het tot de selectie hebben gebracht. Zonder het dagelijks groeihormoon spuiten zouden ze ondanks talent het toch steeds af moeten leggen tegen hun veel grotere leeftijdsgenoten. Het spuiten heeft geen invloed opn het omgaan met de handicap die één van de twee heeft. Dat staat er helmaal los van en is gewoon een routine die in het avondritueel zit.
Wat verder voor jongens nog eens extra telt is dat over het algemeen meisjes kijken naar jongens die minstens iets groter zijn dan henzelf. Tuurlijk maakt dat niet zoveel meer uit als je iemand goed kent, maar kleine jongens krijgen vaak de kans niet eens. Oneerlijk, niet juist, maar het feit blijft dat je als kleinere man minder keus hebt.
Natuurlijk leert iemand ook prima met een geringere lengte leven en de moeilijkheden die daaruit voorkomen zijn overkomelijk, er zijn ergere dingen in het leven en afgewezen worden vanwege je lengte voor het beroep wat je zou willen doen, daar komt je ook wel weer overheen. Alleen als dan blijkt dat de geringe lengte niet de eigenlijke lengte is, maar aan een tekort ligt dat niet is behandeld omdat de ouders dat teveel gedoe vonden dan is dat wel erg balen.
Ik wil helemaal niet zeggen dat jouw kind groeihormoon nodig heeft, dat is alleen een issue die alleen speelt als hij werkelijk een tekort zou hebben. Iets wat alleen een arts kan beoordelen aan de hand van een aantal testen. En nogmaal het is niet de meest voorkomende reden voor een kleine gestalte. Alleen wil ik wat tegenwicht geven voor de toon uit jouw berichtjes alsof een aangetoond tekort aanvullen gelijk staat aan ouders die hun kinderen aan allemaal vervelende dingen willen onderwerpen en eng spul inspuiten omdat ze zo nodig willen dat hun kind wat langer wordt.
Groeten Primavera

Jesse_1

Jesse_1

16-02-2011 om 22:33

Lengte

Kleine vrouwen zijn vaak schattig en die willen de mannen graag verzorgen. Hoeveel grappen zijn er wel niet over Wesley Sneijder (en die is maar liefst 1.70m!). Daarentegen is WS toch best aardig terecht gekomen en hij ziet er niet echt ongelukkig uit verder .
Jesse

Vic

Vic

17-02-2011 om 12:32

Tja

Mijn dochter dreigde ook klein te blijven. Ik ben daar niet zo hard achteraan gegaan omdat we bij ons in de familie nu eenmaal klein zijn (vrouwen < 1.60 en mannen < 1.70 m.), en ik dacht dat niemand daar een probleem mee had. Toen ik het er vervolgens met mijn zusje over had, gaf ze toe dat ze er best wat voor over zou hebben gehad als ze langer had kunnen worden dan de 1.48 m. die ze is. Bij mijn dochter heb ik, behalve een oriënterend gesprek met de huisarts, verder geen actie ondernomen. Het lijkt toch nog goed te komen, want ze is inmiddels bijna 12 en 1.50 m., nog niet ongesteld, dus de 1.60 m. haalt ze waarschijnlijk wel. Vind ik een prima lengte voor een vrouw. Hoe dat voor mannen is kan ik niet zo goed inschatten, maar ik ken er geen die onder zijn geringe lengte lijdt. Het lijkt mij persoonlijk erger om langer dan 2 m. te zijn.

Kate1

Kate1

17-02-2011 om 15:25

Reactie

Deze discussie lijkt helemaal te verschuiven: naar 'het peilen' van mijn verbazing over de opmerking van de verpleegkundige naar al dan niet het nut van groeihormonen.

Als eerste wil ik even duidelijk: ik heb niets tegen groeihormonen als inderdaad de verwachte eindlengte van een kind te klein is en er sprake is van een tekort of ziekte. Ik vind ook natuurlijk niet dat ouders hun kinderen dan aan iets verschrikkelijks onderwerpen als ze dat tekort aanvullen door die hormonen.
Over wat dan precies te klein is; daar kun je natuurlijk over twisten, en wellicht is mijn referentiekader met korter dan gemiddelde lengte familie wel vertekend. Welke psychische impact klein zijn op iemand kan hebben; nogmaals ik ben opgegroeid in omgeving waarbij ik op geen enkele manier gezien heb dat iemand daar ook maar onder gebukt gaat of andere (liefdes)keuzes heeft moeten maken. Integendeel; het zijn mensen met zelfvertrouwen en waarvan de meesten doen en gedaan hebben wat ze zouden willen doen.
Maar het is zeker niet mijn bedoeling om wie dan ook te beledigen. Dat de zonen van Primavera zo gebaat zijn met de groeihormonen is toch helemaal geweldig. Ik heb ook nergens gezegd dat ik dat niet zou laten doen als zou blijken dat er met mijn zoontje wat aan de hand zou zijn. Daar kan ik nu helemaal niet over oordelen. Dat zou ook helemaal van die verwachte eindlengte afhangen. En nee, zoals ik daar nu over denk zou ik dat niet doen als die eindlengte dezelfde lengte als die van mijn vader zou zijn.
(Primavera; wat zou dan de verwachte lengte van jouw zoons worden, zonder hormonen? En met hormonen?)
Maar natuurlijk is ook duidelijk dat je niet zomaar groeihormonen krijgt. Dan moet er wel wat aan de hand zijn. En ja, ik vind dat nogal wat. En dat heeft niets met 'teveel gedoe' te maken. Maar wel met de impact die zo'n behandeling zou kunnen hebben. Elke dag spuiten, ziekenhuizen en dergelijke. En dat zal voor een ieder anders zijn; ik weet nu al dat dat wel zo voor ons geldt. Iedere keer naar het ziekenhuis is telkens een keer te veel.

Ik startte dit draadje vanwege mijn verbazing over de verpleegkundige; ik ben nog steeds van mening dat zij die groeihormonen niet zomaar had moeten noemen en ons had moeten vragen of er uberhaubt al eens uitgezocht is waarom onze zoon aan de kleine kant is. Aan de andere kant van wat ik er nu over gelezen heb is 'op de -2SD-lijn' niet specifiek een reden voor verwijzing en behoort hij daarmee 'gewoon' tot het laaggemiddelde. Ik ga het nog wel aankaarten bij de kinderarts en dan zien we wel weer verder.

Die hele discussie over groeihormonen op zich en wanneer je die, bij welke lengte zou geven; ik wil die eigenlijk helemaal niet aan gaan. We zitten namelijk niet in die positie en dus kan ik er ook weinig over zeggen.

Kari1

Kari1

17-02-2011 om 16:49

Vic

Lees het bericht van Primavera nog eens. Het gaat er niet om wat een prima lengte of geen prima lengte is. Het gaat er om dat als een kind niet volgens verwachting groeit (sneller, langzamer, kleiner, groter) dat kan wijzen op een onderliggende stoornis. Kán, niet moet. B.v. op het gebied van hormonen (groeihormoon, schildklier, bijnieren, geslachtshormonen e.a.), voedselverwerking door het lichaam (inname, vertering, opname, celverwerking, dus b.v. darmziekten of metabole stoornissen), enzymen, chromosomen, syndromen, hersenziekten en nog meer.
Dat is dan ook de reden om zo'n kind te verwijzen, kijken of er zoiets onderliggends aan de hand kan zijn. Dat heeft niets te maken met het waarde-oordeel of een kind (te) klein of (te) groot is.
Kari

Vic

Vic

17-02-2011 om 16:58

Kari

Ja, ik weet het, maar ik liet me meeslepen door alle anderen die off-topic raakten in jouw draadje. Sorry hoor.

Kate1

Kate1

17-02-2011 om 20:30

Kari ea

Je verwoordt precies waar mijn moeite zit:

..."Het gaat er niet om wat een prima lengte of geen prima lengte is. Het gaat er om dat als een kind niet volgens verwachting groeit (sneller, langzamer, kleiner, groter) dat kan wijzen op een onderliggende stoornis...
...Dat is dan ook de reden om zo\'n kind te verwijzen, kijken of er zoiets onderliggends aan de hand kan zijn. Dat heeft niets te maken met het waarde-oordeel of een kind (te) klein of (te) groot is."...

Mijn kind zit al sinds zijn geboorte op de -2SD lijn. Is daar toen hij een jaar was even van afgeweken. Verder volgt hij die lijn. Hij groeit naar mijn idee naar verwachting. Dus niet sneller, langzamer, kleiner of groter. Die lijn is de wel onderkant van het gemiddelde maar nog steeds het gemiddelde. Zo zijn er kleine mensen, lange mensen en mensen die er tussenin zitten.
Persoonlijk zie ik geen reden voor verwijzing.

Kate1

Kate1

17-02-2011 om 20:31

Vic

Dat was Kari die het schreef en niet ik Ik was wel blij met jouw reactie.

Gelukkig worden mensen niet steeds langer

De groei van Nederlanders stagneert. Het gaat nu vooral in de breedte, niet meer in de lengte.

Ik word eigenlijk wel moe van het belang dat in Nederland aan lengte gehecht wordt. Dochterlief is na zo'n leuke opmerking van schoolarts over groeihormonen ook bij kinderarts belandt. Die vond het verder ook maar een rare opmerking, maar vanwege de rapportage van schoolarts dacht ze dat wij als ouders groeihormonen wilden. Nou verre van dat dus! Tante van me heeft sinds jaren 60 in onderzoekstema gezeten dat de fabrikage van die hormonen ontwikkelde. Ik heb er genoeg over gehoord om het nooit in mijn lijf of dat van een kind van me te laten spuiten.

Prognose voor dochterlief ligt tussen de 154 en de 158. Dat is iets kleiner dan ik. Pech dan. Als ze er last van heeft, dan emigreert ze maar gewoon naar een land waar de mensen korter zijn gemiddeld.
Zoon is ook kort. Gaan we ons ook niet druk over maken. Waren z'n ouders en grootouders ook al.
Lang zijn lijkt me stukken lastiger dan kort zijn. Wij slapen probleemloos in een vliegtuigstoel

Yura

Yura

18-02-2011 om 10:42

Wel raar

Toen dochter (inmiddels groep 8) in groep 2 bij de schoolarts kwam werd het ons alsvolgt uitgelegd. Op grond van onze lengtes zou ze op 1.78 uitkomen, plus of min 4,5 cm (dacht ik), alles wat ze daarboven of daaronder uit zou komen is als afwijkend te beschouwen. Volgens de lijn die dochter toen (en nu nog) al jaren volgde zou ze op ca. 1.65 uitkomen. Protocol was dat zij ons erop moest wijzen dat wij recht hadden op nader onderzoek om te kijken wat daar de oorzaak van was. Ze gaf ook aan dat er bijna nooit een oorzaak wordt gevonden. En dat, omdat ze gewoon altijd op dezelfde lijn blijft er ook geen reden tot ongerustheid is. Wij hebben daar dus ook niks mee gedaan, vonden die lengte niet zo raar, aangezien mijn schoonvader maar 1.60 is/was (voor hij ging krimpen door zijn leeftijd, nu zal het eerder 1.50 zijn), het is eerder raar dat mijn man zo lang is.
Maar zo werd het dus bij ons gebracht, hoe het bij jullie gebracht werd vind ik wel raar, bij ons was het overigens ook een arts en geen verpleegkundige.

Vic

Vic

18-02-2011 om 12:29

Tja

Het was dus vooral een onhandige uitspraak van de schoolverpleegkundige. Toen ik ooit eens met mijn oudste op het cb was, stelde de assistente voor om even opnieuw te meten, en dochter daarbij een beetje 'op te rekken', omdat ze anders moesten doorverwijzen. Ik vond het allemaal wel best, maar ze had natuurlijk net zo goed een centimeter erbij kunnen tellen zonder nameten.

Yura

Yura

18-02-2011 om 20:26

Pelle

"Ik zou juist roepen: het is inderdaad erfelijk en er zit een kans in dat er een groeihormoonstoornis in de familie zit? Of is DAT weer niet logisch?" Normaal gesproken misschien wel, maar in dit geval niet, opa is in Indonesie geboren en heeft deels Europese, deels Indonesische genen, vandaar dat zijn lengte (en die van onze dochter) niet onlogisch is.

Geldt hier in elk geval wel

Al is de oer-Hollandse opa ook maar 167 of zo.

En al ZOU het een erfelijke hormoontekortafwijking zijn, dan nog, waarom zou je dan je kind aan zo'n hormoonbehandeling onderwerpen?
Is het dan echt zo erg om niet lang te zijn?

Eens met

Pelle: voor een meid is het meer geaccepteerd om petieterig te zijn. Zelfs 1m60 is klein voor een man tegenwoordig. Daarbij kleine mannen vinden het meestal zelf ook vervelend volgens mij: ik ken een aantal die toch steeds weer moeten bewijzen serieus genomen te moeten worden. Dat lijkt mij zeer frustrerend ! Goed, er zal natuurlijk altijd een man te vinden zijn die het geen probleem zegt te vinden. Maarja, denk ik dan, die zal vast niet veel van gym hebben gehouden.

Niet 1m60 maar 1m80

bedoelde ik!
Sorry!

180 kort?

Nou dan heb ik echt medelijden met mannen van die lengte die zichzelf niet lang genoeg vinden.
Ik vind het lang. Gelukkig zat mannen in mijn omgeving die onder die lengte zitten.
Maar goed, het zal wel aan Nederland liggen. In Nederland is het me nog steeds niet gelukt om een fatsoenlijk bed voor een normale prijs te kopen dat 190 lang is. Terwijl je ze in Frankrijk of Italie gewoon in de winkel ziet staan. Helaas te hoge transportkosten.

Fiorucci

Fiorucci

19-02-2011 om 15:37

Maar dirksmama

Mijn zoon is hooguit 1,65, maar toch erg blij met zijn 2 mtr. bed, en al helemaal met zijn 2 mtr lange dekbed!
En voor mij geldt exact hetzelfde.

Kate1

Kate1

19-02-2011 om 18:18

Pelle ea

Nee, voor mij geldt inderdaad niet hetzelfde als voor Yura. Hier oerhollandse ouders.
En je hebt gelijk; ik schreef dat op de -2SD-lijn de onderkant van het gemiddelde is. Dat is ook zo. De 0 -lijn is het gemiddelde van de + 2SD en de -2SD-lijn.
Maar misschien is 'gemiddelde' een vertekenend woord en kan ik beter zeggen dat de 0-lijn gemiddeld is en tussen de + en -2SD 'normaal'. Tussen die twee lijnen is 'groen gebied' en zonder afbuiging oid is geen reden voor verwijzing.
Ik snap dat op de -2SD-lijn dan discutabel zou zijn maar om dan meteen over groeihormonen te beginnen...

Verder kun je lang of kort (ha!) discusiëren over wat een normale of acceptabele lengte van iemand is.
Curves zeggen blijkbaar ook niet alles; wat volgens de curves op randje 'normaal' is kan voor de ander dusdanig 'afwijkend' betekenen dat het er wat aan gedaan moet worden als dat zou kunnen. Of op z'n minst tot op de bodem uitgezocht.
Nogmaals, als er lichamelijk wat aan de hand is dat behandeld kan/moet worden of als de te verwachten eindlengte voor alle normen behoorlijk afwijkend is, vind het een andere zaak, maar verder... Ik kan niet goed onder woorden brengen wat ik er van vind. Het lijkt bijna wel alsof je er voor moet zorgen dat je kind zo gemiddeld mogelijk is en als dat anders dreigt te worden dan kun je er misschien nog wel wat aan doen. Doet mij op een of andere manier erg denken aan plastische chirurgie. Een maakbare wereld. Waarom?

60 cm te lang

Wat voor extra ruimte geeft 60cm langer dan je zelf bent je nou in een bed?
In de breedte, dat snapp ik nog, maar in de lengte? Ik slaap toch altijd al met opgetrokken knieën.

We hebben jarenlang dwars op onze matras geslapen, dus 180cm lang en 2m breed.

Merel

Merel

20-02-2011 om 12:32

190 bed

Wij hebben in de slaapkamer van dochter een nisje, daar paste precies een 1.90 bed in. En het oude bed uit de logeerkamer bij oma was 1.90 lang (was vroeger waarschijnlijk meer standaard) Alleen na een jaar of 2 was dat nisje toch niet meer zo praktisch, dochter lag niet lekker meer, kon haar benen niet strekken, zat gewoon klem in dat nisje voor haar gevoel, of moest iedere keer heel erg hoog op haar kussen gaan liggen. (en toen was ze denk ik net 1.65-1.70 lang.) Uiteindelijk kamer veranderd, bed weggedaan en een standaardmaat van 2 meter gekocht. Hier ligt ze nog steeds prima op (ze is nu 15 en 1.80 lang)
Of je moet die lengte van 1.90 willen ivm zoiets als zo'n nisje wat wij hadden, anders is het toch veel praktischer en goedkoper om voor een standaard 2 meter bed te gaan?

Primavera

Primavera

20-02-2011 om 14:59

Huh, dirksmamma

Dirksmamma:"Tante van me heeft sinds jaren 60 in onderzoekstema gezeten dat de fabrikage van die hormonen ontwikkelde. Ik heb er genoeg over gehoord om het nooit in mijn lijf of dat van een kind van me te laten spuiten."
Het is je wellicht ontgaan dat groeihormoon niet meer gefabriceerd wordt zoals dat in de 60-jaren gebeurde?

Verder doet groeihormoon meer dan alleen de lengtegroei van de botten bevorderende, het regelt de opbouw van spieren, het instandhouden en versterken van de hartfunctie en het onder controle houden van de vetreserves. Het gaat hierbij vooral om het vet dat zich in de buik verzamelt. Dit vet, in tegenstelling tot vet op andere plaatsen in het lichaam, heeft een slechte invloed op de glucose- en vetstofwisseling. Ook de regulatie van de hoeveelheid vocht in ons lichaam staat onder invloed van groeihormoon.
Een tekort aan groeihormoon en IGF-1 veroorzaakt niet alleen onvoldoende lengtegroei, maar ook een verstoorde
vetstofwisseling met een verhoogd cholesterolgehalte, een vervroegde kans op botontkalking (osteoporose) en hart- en vaatziekten. Ook de nierfunctie is bij een groeihormoontekort veranderd, waardoor de water- en zoutbalans is verstoord. En door een veranderde stofwisseling van de hersenen kunnen een verminderd concentratievermogen en geheugenstoornissen ontstaan.
Doen als een groeihormonen alleen iets met uiterlijk heeft te maken en het te vergelijken met (onnodige) platische chirgurgie, is doen alsof coeliackie alleen maar een beetje buikpijn behandelen is of diabetes behandelen alleen maar hoeft omdat je zo nodig wilt snoepen.
Groeten Primavera

Tijgeroog

Tijgeroog

20-02-2011 om 18:51

Pelle

"De kans dat je hier een stel treft waarbij de langste korter is dan 175 is zo klein"

Gevonden!

Kate1

Kate1

20-02-2011 om 20:18

Primavera

Nogmaals: ik vergelijk het gebruik van groeihormonen niet met onnodige plastische chirurgie! Als er medisch gezien nodig is om groeihormonen te gebruiken dan is dat toch prima. Helemaal nu ik jouw uitgebreidere uitleg lees!!

Maar ik deel de meningen hier niet: dat 1.70 te klein is, of zelfs 1.80 zoals Judith schreef. Dat dat een reden moet zijn om er wat aan te doen. Om het tot de bodem uit te zoeken. Alsof er iedereen maar hetzelfde moet zijn; moet voldoen aan bepaalde idealen.

Puck

Puck

20-02-2011 om 22:32

Dirksmama

Zou je het ooit nog eens lukken om eens wat meer begrip op te brengen voor mensen die "anders" zijn dan jij en andere gewoontes hebben? Ik vind je in dit draadje weer erg bekrompen uitgaan van je eigen situatie. Ik ben 1.65 en met een bed van 2 m ben ik erg blij. Ik slaap namelijk languit op mijn buik met mijn armen boven mijn hoofd. Als er iets ergs is vind ik het wel op mijn zij met opgetrokken knieën.

Vic

Vic

20-02-2011 om 23:08

Zat

Er zijn natuurlijk heel veel stellen waarvan de langste kleiner dan 1.75 m. is. Zonder al teveel zoeken ken ik er minstens 12. De meerwaarde van een bed van 1,90 m. zie ik niet, tenzij je een kamertje hebt waarin 2 meter niet past.

Polly Shearman

Polly Shearman

21-02-2011 om 10:59

Hier

man 1.73 vrouw 1.68 middelste zoon: 1.65 ( word hij naar schatting) jaaaaaa dat is dus TE KLEIN!

Ik denk dat als ik hem gewoon volledige borstvoeding had gegeven de eerste 4 jaar van zijn leven en altijd bij ons in bad had laten slapen dat hij dan vast wel groter zou zijn geworden.

Elke generatie

wordt langer. Nu wordt 1m80 aan de kleine kant gezien voor de NL man.. Bedenk ook dat de lengte van de gemiddelde NL man omlaag gaan vanwege de minder lange mediterrane mannen in ons land. Natuurlijk, je hoort niet op lengt, ras, sekse, geloof, seksuele voorkeur, beoordeeld te worden. En zelfs als dat niet gebeurt, stel je leeft in de ideale buurt, je hebt met de wereld om je heen te maken en het kan storend voor je zijn dat je een stuk kleiner bent dan de rest. De kans dat je het ook zo ervaart, is gangbaar welke opvoeding, ideale buurt daar ook op van toepassing is. Je kan het best geen probleem voor een ander vinden maar als je dat nu op jezelf of op je kind betrekt, dan ook, echt ?

En uiteindelijk, wil iedereen het gemiddelde plaatje voor z'n kind of daarboven, toch ?

Dat Wesley klein is, daar kan hij wellicht prima mee omgaan: hij heeft hoe dan ook niet perse een veel langere vrouw. Dat maakt ook uit. DAarbij is hij rijk genoeg om personeel in huis te halen en ook nog zo rijk dat bij enige spottende of onbeleefde actie, hij ze vervangt. En geeft zijn advocaat de opdracht voor het opstellen van een nieuw contract over niets naar buiten brengen, geen grappen. Dat scheelt al enorm. Desondanks maakt Koef Noen behoorlijk wat (leuke) grappen over hem. Dat is leuk voor mij maar hoe dan ook, je hebt het liever niet.. het vereist wel een knop omzetten en dat is een levensles die je niet in een weekje hebt geleerd. Je hebt liever dat je kind bezig is met iets als rekenen of lezen of plezier maken. Je kan mij niet wijs maken dat een Wesley daar geen verdriet om heeft gekend of last van heeft gehad.

Vic

Vic

21-02-2011 om 11:33

Judith

De gemiddelde lengte van Nederlandse mannen is 1.82 m. 1.80 m. is dus niet heel klein. Daarbij zijn er wel belangrijker zaken om wakker over te liggen dan een geringe lengte. Wesley vind de grappen over zijn lengte misschien niet altijd leuk, maar ik denk dat die lelijke keeper (ben even zijn naam kwijt) er ook wel eens van baalt dat de grapjes altijd daarover gaan.

Puck

Puck

21-02-2011 om 11:58

Hi hi polly (o.t.)

slapen jullie in BAD? Bikkels! Krap ook, zo met het hele gezin

Niet lang of wel lang.

Beste Vic,

"De gemiddelde lengte van Nederlandse mannen is 1.82 m. 1.80 m. is dus niet heel klein."
Als je van het gemiddelde uitgaat niet: maar ik vraag me dan af wat de standaard defiaties zijn. Want de gemiddelde mediterrane man is heel wat kleiner dan 1m82 lijkt mij.

"Daarbij zijn er wel belangrijker zaken om wakker over te liggen dan een geringe lengte."
Zeg jij dat nu als iets over jezelf, als jouw zoons lengte op 1m65 zou worden geschat (en daar ook over maar ook onder kan zitten) of iets waarvan jij vindt dat de rest van de mensheid ook maar moet vinden omdat jij dat nu eenmaal vindt. Mi: iedereen heeft het recht op zijn eigen zorgen ongeacht of jij of ik die nu onzinnig vinden of niet.

"Wesley vind de grappen over zijn lengte misschien niet altijd leuk, maar ik denk dat die lelijke keeper (ben even zijn naam kwijt) er ook wel eens van baalt dat de grapjes altijd daarover gaan."
Ja, niemand heeft dat als toekomstdroom voor zijn of haar kinderen: onderwerp van koef noen bijv.. dus dat waar je mogelijk wat aan kan doen, is het het overwegen waard. Iedereen maakt daarin zijn eigen afweging. Of ik groeihormonen zou overwegen: gelukkig is dat niet aan de orde.. ik zou het daar heel moeilijk mee hebben, vanwege wat de hormonen nog meer kan doen dan groei bevorderen, bijv. Vanwege de verantwoording van zo'n afweging, zou ik al niet in de schoenen willen staan van de mensen die daarover moeten beslissen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.