Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Hypochonder

Hypochonder

20-02-2009 om 12:17

Rationaliseren van kwalen

In een stressvolle periode (zoals nu) krijg ik vaak last van allerlei vage kwalen. Omdat mijn huisarts alles wil uitsluiten wordt ik daarvoor meestal wel doorverwezen. Tot op heden heb ik nog nooit wat ernstigs gehad. Daarom houd ik me tegenwoordig bij vreemde kwalen meestal voor dat het wel 'tussen de oren' zal zitten. De laatste tijd ben ik 's morgens als ik opsta duizelig. Ook overdag heb ik soms het idee dat ik dreig flauw te vallen. Ik maak me daar wel zorgen over, maar omdat het momenteel ook een chaos in mijn leven is dacht ik de oorzaak wel gevonden te hebben. Totdat mijn schoonzus van de week belde met de mededeling dat mijn zwager was opgenomen in het ziekenhuis voor allerlei onderzoeken. Hij bleek last te hebben van hetzelfde als ik en ze maakten zich ernstige zorgen. Ik heb gelijk de huisarts gebeld en kan maandag terecht.
Dat zet me wel aan het denken. Omdat ik alles wijt aan 'tussen de oren' kan ik zomaar eens iets ernstigs onder de leden hebben en daar dan niet op tijd bij zijn. Wanneer moet je nu wel of niet naar de huisarts met vage, vreemde kwalen? Mijn intuïtie kan ik niet vertrouwen want ik denk bijvoorbeeld elke maand al dat ik een hersentumor heb (als ik hoofdpijn heb omdat ik ongesteld moet worden).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mamvantwee

Mamvantwee

20-02-2009 om 12:47

Aha, nog een hypochonder! (beetje lang)

Allereerst: sterkte met je zwager, hopelijk is er niets aan de hand. En goed dat je maandag bij de huisarts je zorgen kunt bespreken (laat vooral ook je bloeddruk checken).

Je zegt dat je een stressvolle periode doormaakt nu. En dat alleen is eigenlijk wat je zou moeten proberen te veranderen, de oorzaak stress kan heel veel vage klachten veroorzaken. Waaronder duizeligheid, licht in je hoofd. Ik herken het namelijk allemaal.
En door die vage klachten ga je je zorgen maken, waardoor je veel energie besteedt aan juist zorgen maken. Dat is op zich ook weer stress, en voila, de cirkel is rond.

Ik zoek afleiding als ik merk dat ik ga malen. Een week gezond leven, vroeg naar bed (half tien, nog even lezen en tien uur licht uit), elke dag een middagwandeling of op de fiets. Zoveel mogelijk daglicht vangen, dan slaap ik beter 's nachts.

Een tip die ik ooit kreeg van een arts: maak een piekerdagboekje waarin je op een vast tijdstip al je zorgen mag opschrijven ("ik heb een enge ziekte" "ik ga dood") en de rest van de dag mag je er niet over tobben: roep jezelf dan tot de orde, bewaar je piekeren tot het pieker-halfuurtje. Bij mij kwam er een dag dat ik dacht: "nee he, moet ik weer een half uur gaan opschrijven waar ik me druk om maak, ik weet niets!". Toen ben ik maar gestopt

En tenslotte kan ik je aanraden om iets van meditatie te proberen: al je aandacht op 1 punt richten (iets in/aan je lijf of bv een plaatje dat je voor je geestesoog oproept) en oefenen in die concentratie. Daarmee kun je je malende gedachten stoppen.

groet,
Mamvantwee

Tihama

Tihama

20-02-2009 om 14:20

Ander idee

Heb je dit probleem al eens besproken met de huisarts? Op zich heb je wel een alerte huisarts dat hij je onderzoekt, maar het andere probleem wordt niet opgelost. Namelijk het probleem dat je tijdens stress lichamelijke klachten krijgt en dan bang bent dat het iets heel ernstigs is. Waardoor je nog meer stress krijgt....nog meer klachten.....nog meer angst.....
Voor dat probleem kun je beter naar een psycholoog gaan. Als dat effect heeft, dan heb je goede kans dat je minder stress ervaart, minder klachten krijgt en áls je klachten krijgt, je jezelf minder snel in een cirkeltje van angsten duwt (waardoor je meer stress krijgt, meer klachten, meer angsten etc etc).

Ik zou om uit het werkelijke probleem te komen bij de huisarts een doorverwijzing vragen naar een psycholoog. Zeker omdat je schetst dat je leven momenteel een chaos is.

Heel veel sterkte

Tihama

mama 78

mama 78

20-02-2009 om 22:51

Moeilijk

ja, moeilijk is dat he, wanneer moet je nou naar de huisarts met vage klachten en wanneer niet.
Ik herken je verhaal heel erg. Ik ben ook zo hypochondrisch als wat, en zeker in de winter. Bovendien kost het je lichaam in stressvolle situaties veel energie. Als je gespannen bent, merk je dat aan je lichaam. Dan kun je psych-somatische klachten krijgen.
Ik denk dat je gewoon naar je huisarts moet gaan als je je bezorgd maakt. Daar is hij voor!En leg je probleem dan maar gewoon uit.
dat duizelig zijn en bang zijn flauw te vallen kan ook goed van de spanning komen. Je lichaam reageert daar toch op, vaak met vage dingen. Soms kun je het gewoon geen naam geven. Toch blijf je het volen en dat is eng. dan ga je malen, waardor je weer gestressd raakt, en daardoor krijf je weer lich. klachten...enz.
wat bij mij ook goed hielp was een dagboek bijhouden. Gewoon zwart op wit hebben waar ik last van heb. Als je het dan later nog eens leest, denk je: hé, heb ikme daar druk over gemaakt?

Sterkte ermee, en je bent niet de enige...
Nog een tip; kijk eens op chronischehyperventilatie.nl, daar is ook een forum en dar gaat het ook over vage klachten. Er zijn daar veel hypochonders bij

Jacoline29

Jacoline29

21-02-2009 om 07:59

Naar huisarts

Heb ik ook gedaan,ook veel spanningen de laatste tijd.Zelfde klachten als jij beschrijft,je hebt het waarschijnlijk ook als je je hoofd oid draait.Snel opstaat en het kan ook ineens op komen zetten

Wat blijkt?Ik heb een virusinfectie van het evenwichtsorgaan,deze infectie gaat ongeveer 4 weken duren.

Hypochonder

Hypochonder

23-02-2009 om 10:40

Huisarts geweest

Ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest. Mijn bloeddruk was veel te hoog (160/110), ondanks de medicijnen die ik al jaren slik. Balen! Ze adviseerde om in overleg met de bedrijfsarts minder uren te gaan werken (en ik was net weer volledig aan het werk).

Mamvantwee

Mamvantwee

23-02-2009 om 10:46

Goed advies

Sterkte, doe inderdaad even kalm aan. Misschien zakt je bloeddruk weer. Het kan zeker de oorzaak zijn van je duizelingen, ik heb de afgelopen maanden exact hetzelfde meegemaakt!

Jacoline29

Jacoline29

23-02-2009 om 13:01

Goed gedaan

Zo zie je maar weer,zekere voor het onzekere.
succes bij de bedrijfsarts,ik hoop dat jullie er uitkunnen komen en beterschap.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.