Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Reanimatieles op school?


AlisonH schreef op 19-06-2021 om 13:16: Verder: wie zo’n cursus heeft gevolgd, is verplicht tot reanimeren. 

niet helemaal juist, je bent net als elke andere burger verplicht tot het verlenen van hulp. Als je je ondanks je diploma niet prettig voelt om te reanimeren hoef je dat niet te doen. Je kunt ook alleen 112 bellen. Als je eenmaal begint moet je wel zolang als je kunt of tot je wordt afgelost door gaan.

Leen13

Leen13

19-06-2021 om 14:24 Topicstarter

https://ikehbo.nl/eerste-hulp-bij-ongelukken/hulpverlenen/verplicht-of-niet.php

De verplichting staat in de wet.

""Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie"

Ja, je bent verplicht naar vermogen hulp te bieden. Dat kan ook zijn 112 bellen. Of iemand anders instrueren hoe te reanimeren. Bij een 112 melding worden ook burgerhulpverleners opgeroepen die wél kunnen reanimeren en die een AED kunnen halen. Het is strafbaar om een medemens in een noodsituatie aan zijn lot over te laten.
Maar volgens mij komen straffen hiervoor in de praktijk nauwelijks voor omdat er vaak geen of onvoldoende bewijs is.
De eerste minuten zijn cruciaal en je kunt op dat moment simpelweg niet voor een volstrekt vreemde persoon bepalen of het in die specifieke situatie in het belang van die persoon is om wel of niet te reanimeren. Maar als je niks doet, gaat diegene zeker dood.

AnneJ schreef op 16-06-2021 om 13:56:

Het kan helaas ook schaden Rachel.

Hoi AnneJ,

Al kregen ze mijn hart aan de praat, ik ben 5 dagen in coma gebleven. Toen ik wakker werd had ik geestelijk geen schade opgelopen. En dat had ook gekund. Dat ik zware hersen beschadiging had opgelopen. Ik ben heel erg blij dat dat niet het geval is.

Maar dat kan je nooit als leek beoordelen. Het is prima AnneJ, als jij dit niet aandurft. En dat begrijp ik ook wel. Maar niets doen heeft een gegarandeerd resultaat. Dood.... Die keuze zal iedereen voor zichzelf moeten maken. Ik ben blij dat mijn reddende engel er heeft gestaan en niet iemand die deze overweging zou gemaakt hebben en er daarom niet aan was begonnen.

Leen13

Leen13

20-06-2021 om 21:35 Topicstarter

Dankjewel Robbie. Iemand die vol in het leven staat zou ik vroeger geen moment aarzelen. Het is me vooral tegen gaan staan toen het verplicht werd om zieke hoogbejaarden te reanimeren, tenzij ze NR in hun dossier hadden.

En ja, ik ben blij dat ik die keuze niet meer hoef te maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.