Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Nasha 1st

Nasha 1st

03-03-2010 om 22:28

Regelmatig aften in de mond (kinderen)

zijn er meer kinderen die er last van hebben? En wat helpt er bij jullie?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

03-03-2010 om 22:35

Ja hier

Hier heeft jongste van de week voor het eerst aften gehad. Je kan daar Pyralvex op smeren maar dat doet vreselijk pijn. Wat beter helpt en in mijn beleving gaan aften er ook eerder mee weg is Aloclair van G.U.M. Is bij de drogist te krijgen. Je hebt verschillende toepassingsvormen, ik heb een spraytuitje, daar kan je lekker makkelijk mee uit de weg.

Puck

Puck

04-03-2010 om 08:59

Om te verzachten tijdens eten

Als eten erg pijnlijk is dan kan je bij de apotheek lidocaine orale gel halen. Dat verdooft. Niet lang maar net genoeg om een broodje naar binnen te werken.

Amen

Ik heb al een leven lang ervaring met aften en ben het geheel met Puck eens. Pyralvex doet vooral erg veel pijn, en volgens mij heb je dan als die pijn wegtrekt het idee dat die aften minder zeer doen, maar dat is het dan ook wel.

Lidocaine is geweldig. Wij hebben een paar tubes van dat soort gel liggen die uit Amerika komen - ik zag het daar toen en was helemaal happy, maar later is mij gebleken dat ze het hier ook verkopen. Het werkt inderdaad niet lang, maar het werkt in elk geval - dit itt Pyralvex. Aften gaan er overigens niet eerder van over.

Mijdt verder citrusvruchten en -sap, dat doet gemeen zeer. In het algemeen is het trouwens oppassen met zure voedingsmiddelen.

Groeten,

Temet

Leona

Leona

04-03-2010 om 20:57

Fruit

Heb je al eens geprobeerd om sommige voedingsmiddelen te vermijden? Hier zijn citrusvruchten, kiwi, banaan berucht. Hoe minder fruit ik eet, hoe beter het gaat... Ook bij zoonlief werkt het zo. Het is het proberen waard om te kijken of jij ook verband kunt leggen met voeding/fruit. En als de aften een tijdje wegblijven, weer fruit gaan eten en dan kijken of ze terugkomen.
Hier is niets wat echt helpt, helaas.

groet Leona

Puck of temet

Is vloeibare lidocaïne gewoon zonder recept te koop? En zo ja, is er dan een bepaald merk dat jullie kopen?

Lijkt me handig spul om in huis te hebben (hier ook af en toe aften)

Juanna

Juanna

04-03-2010 om 21:59

Vitamine c

Hier hadden ze het ook heel vaak en kregen we het advies om iedere dag een vitamine C bruistablet te geven. Te veel vitamine C kan geen kwaad en wordt afgebroken. En door vitamine C krijgen ze nu geen aften meer, nooit meer gehad. Het is wel best duur hoor, maar ik koop gewoon die van het kruidvat, en geef het inmiddels nog maar 2 keer per week. Tot nu toe zijn ze niet teruggekomen.

Nasha 1st

Nasha 1st

04-03-2010 om 22:09

Vitamines

is niet aangetoond dat het daardoor komt (althans, een gebrek eraan....)....Heb gister flink zitten googlen....het lijkt inderdaad meer een virus te zijn en heeft vaak te maken met verminderde weerstand, conclusie, het moet lente worden, dan kunnen ze weer naar buiten hahahahah....

Ben inmiddels Zendium gaan halen, mond spoelen deden we al, tenminste de oudste, maar jongste zoon heeft er ook regelmatig last van.....die is alleen wel erg lastig om mee te spoelen (het kostte al moeite hem aan een andere tandpasta te krijgen.....)....

Dat andere spul (even naam kwijt nu....) haal ik van de week ook even....

Voedingsmiddelen die het zouden kunnen veroorzaken...geen idee....wel geef ik sinds kort een ander merk multivitaminen....zou dat het kunnen zijn? Eerst gewoon Davitamon en nu heb ik Optimax....

jippa

jippa

04-03-2010 om 22:33

Tip

Kijk eens of een andere tandpasta helpt. Bij mij was dat het ( bleek na jaaaaaaren).

Lidocaine en zendium

Net als Temet heb ik er mijn hele leven al met tussenpozen last van. Ooit zoveel tegelijk dat eten (en praten) bijna onmogelijk werd. Van de huisarts kreeg ik toen een flesje met lidocaïne-spul erin, inderdaad om net lang genoeg te verdoven om even te kunnen eten.

Advies van onze tandarts was Zendium. Om te poetsen, maar je kunt ook een beetje pure Zendium tandpasta op de aft doen. Helpt inderdaad wel wat. (Ik poets overigens nog steeds liever met Sensodyne.)

Oud huismiddeltje: gember. Daar zweert mijn man bij, en ik wil het ook nog wel eens proberen omdat het zo lekker is . Of het echt helpt kan ik niet zeggen eigenlijk. Typisch gevalletje 'baat het niet, het schaadt ook niet'.

Paar triggers bij mij: verse ananas, en druiven. Helaas vind ik beide zo lekker dat ik soms het risico maar op de koop toe neem. Snel na de ananas of druiven mijn mond met water spoelen maakt het risico op een aft veel kleiner heb ik gemerkt.

En oja, met grote hoeveelheden vitamine C zou ik toch oppassen, vooral ook omdat helemaal niet bewezen is dat aften ontstaan door tekort aan vitaminen. Dat kan wel degelijk schade aanrichten (o.a. aan je nieren).

Puck

Puck

05-03-2010 om 11:32

Pilsje

Ik weet niet of lidocaïne bij de drogist te koop is, maar bij de apotheek is het zonder recept verkrijgbaar. Is ook geen merk ofzo, gewoon vragen naar lidocaïne voor oraal gebruik en dan komt het goed.

Vitamines en virus

Ik neem soms redelijk grote hoeveelheden vit. C (bijvoorbeeld veel fruit en sap, of weer eens een tijdje multivitaminetabletten) en soms niet. Nooit enig verband met aften bemerkt.
Maar inderdaad: als mijn weerstand slecht is komen die krengen weer opzetten. Sommigen hebben dat met een koortslip, ik met aften. Degelijk leven, dat is het enige dat helpt
Dat het van een virus komt klinkt mij dus reuze logisch in de oren, eerlijk gezegd.

En Puck is me voor, maar inderdaad, ik heb die Lidocaine ook bij de apotheek gezien.

Groeten,

Temet

Tango

Tango

05-03-2010 om 14:18

Tandpasta

Ik had zelf ook vaak aften en ben op een gegeven moment parodontax gaan gebruiken. Het is even wennen, maar ik zou nu niet anders meer willen en heb nog zelden last van aften. Ik gebruik de parodontaxgel met fluoride. Overigens heb ik een keer andere tandpasta gebruikt, ik weet even niet meer welke, en dat verergerde echt de klachten, dus een andere tanpasta kan echt goed zijn.
Toen ik aften had, deed ik er wel eens echinaforce op (druppels m.b.v. een wattenstaafje). Dit verdoofde ook een beetje en is tegelijkertijd weerstandverhogend. Het prikte wel even.

Nely

Nely

05-03-2010 om 16:18

Ook parodontax

en ik heb al heel lang geen aften meer gehad, het kan natuurlijk ook toeval zijn.

Thanks puck

(en Temet), 'k ga volgende week even langs de apotheek

Hanne.

Hanne.

05-03-2010 om 22:52

Lidocaine-dentinox

dentinox, dat spul dat je bij je kinderen op het tandvlees smeert als ze tandjes krijgen is volgens mij ook vloeibare lidocaine. Het verdooft in iedergeval wel

(heb het eens op het puntje van m'n tong gedaan om te kijken wat ik eigenlijk bij m'n kind in z'n mond stopte)

Gewoon bij de drogist (en soms de supermarkt) te verkrijgen

Walnoten ja!

Die vergat ik nog. Erg lekker, maar naderhand geheid aften

Puck

Puck

06-03-2010 om 11:11

Hanne, klopt helemaal

Dentinox is idd ook lidocaïne dus dat zal net zo goed werken als de lidocaïnegel van de apotheek. Ik weet alleen niet of er verschil is in sterkte. Voordeel van dentinox is dat onze apotheek alleen lidocaine orale gel in 50 ml flesjes verkoopt zonder applicator oid. Ik doe dan altijd al een klein beetje over in een klein flesje ivm verontreiniging want eenmaal gebruikt kan je het maar beperkt bewaren. Dentinox heeft een wat handzamere verpakking.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-03-2010 om 13:44

Aften

Mijn zoontje had soms aften en ikzelf als kind heel vaak. Sinds we zijn overgestapt op andere tandpasta (Zendium voor zoonlief, Parodontax voor mezelf) heeft hij geen aften meer gehad en ik ook niet. Als we een afte hebben spoelen we met Kamillosan en stip ik de afte aan met Mirretinctuur met Lepelblad (drogist) en de afte verdwijnt met een paar dagen. Een verminderde weerstand is idd een oorzaak van het krijgen van aften. Dus gewoon zorgen dat je gezond eet kan ook helpen

Nasha 1st

Nasha 1st

06-03-2010 om 14:50

Ha elisa

>>Dus gewoon zorgen dat je gezond eet kan ook helpen< <

Doe me een lol en kom dat mijn kinderen even vertellen!! (2 van de 3 zitten hier alle groene dingetjes uit hun eten te pulken! ja je zal eens wat gezonds binnenkrijgen zeg!!) En van die 2 is er dus 1 die regelmatig die aften heeft....

Oudste overigens eet prima.....maar ook die heeft te regelmatig....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

06-03-2010 om 17:34

Nasha

Die van mij is niet zo'n fruit-eter (net als zijn moeder) dus tja, daar ligt nog wat ruimte voor verbetering... Maar volgens mijn tandarts spelen er ook andere factoren een rol zoals de samenstelling van je speeksel etc. Sommige mensen zijn nu eenmaal vatbaarder voor aften ook al eten ze supergezond. Een goede mondhygiene blijft belangrijk en het is ook even zoeken naar de juiste tandpasta. Maar het is en blijven ondingen, die aften.

Jessie

Jessie

06-03-2010 om 20:26

Ook zelf gehad

ik heb ook een periode veel last van aften gehad. ik studeerde toen nog klarinet aan het conservatorium. misschien dat het daarmee te maken had. Ik speel nu niet veel meer. Maar toen ik begon met het drinken van verse sinaasappelsap, elke dag, is het bij mij weggegaan. Ik denk dus dat vitamine c juist helpt om aften te voorkomen. Mijn broertje is allergisch voor fruit, maar die krijgt geen aften, maar wordt rood in en rond zijn mond en krijgt erge jeuk.
Ook gebruik ik paradontax als tandpasta, de gewone roze zoutige. Misschien dat dat ook helpt tegen aften.
Succes ermee. Fruit lekker fijn mixen, milkshake zelf maken, misschien is dat een manier om ze aan de vitamines te krijgen.
groetjes

*madelief*

*madelief*

06-03-2010 om 20:33

Hier

ook vaak last van aften, zowel de kids als ikzelf.

Het enige dat hier goed helpt is veel fruit eten en preventief echinaforce (met vitamine C van Dr. Vogel) slikken. Dit om de weerstand te verhogen, want daar heeft het mee te maken.

Parodontax helpt trouwens ook wel en vrij snel, maar dit vind ik echt smerig en ik weet niet of dit ook in een kindvriendelijke versie te verkrijgen is. Gebruik zelf het liefste Sensodyne omdat ik erg gevoelige tanden heb...

Pyralvex helpt echt niet en is heel vies. GUM Aloclair Spray helpt ietsjes (verzachtend), maar niet veel. Cranberry Classic van Ocean Spray (verkrijgbaar in supermarkt) helpt ook wel, maar niet direct.

Ik ga ook maar eens de lidocaine orale gel in huis halen!

*madelief*

*madelief*

06-03-2010 om 20:35

Cranberrysap

zit trouwens boordevol vit. C en dat helpt inderdaad goed bij de opbouw van je weerstand!

*madelief*

*madelief*

06-03-2010 om 20:42

O ja

Vroeger spoelden wij trouwens ook vaak onze mond met thee als we last van aften hadden....Heb er niet eerder aan gedacht omdat ik nu geen thee meer drink (vind het erg vies n.l. ), maar dit zou je dus ook nog eens kunnen proberen!

Puck

Puck

06-03-2010 om 21:33

Madelief

Nou, als thee drinken zou helpen dan zou ik nooit van mijn leven aften moeten hebben: ik drink toch minstens een kop of 6 per dag. Helaas heeft dat bij mij dus niet het gewenste effect en ook vit. C en sapjes werken niet helaas. Maar dat zijn wel allemaal onschuldige dingen die je uit kunt proberen. Baadt het niet, schaadt het niet (m.u.v. langdurig hoge dosis vit. C, dat kan wel degelijk schadelijk zijn)

*madelief*

*madelief*

06-03-2010 om 22:53

Puck

nee, het gaat niet om het drinken van thee, maar om het spoelen met thee; het theewater blijft dus gedurende lange tijd in je mond....

Puck

Puck

06-03-2010 om 22:57

Oke madelief

Voortaan dus ieder slokje thee lekker door mijn mond laten gaan voor het doorslikken, dan heb ik de halve dag mijn mond vol met thee, moet lukken dan

*madelief*

*madelief*

06-03-2010 om 23:05

Haha

Nou, lekker toch, dan geniet je tenminste lekker lang van je thee....

*madelief*

*madelief*

06-03-2010 om 23:06

nog meer tips uit grootmoeders tijd.....doe er je voordeel mee, baadt het niet dan schaadt het niet....

http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=gezondheid&label=Aften

jippa

jippa

07-03-2010 om 21:30

Tandpasta

Ik zie nu dat bij meer mensen tandpasta een rol speelt. Ik had ooit zoveel aften dat ik me er soms ziek van voelde. De tandarts raadde zendium aan, maar dat maakte het nog veel erger en paradontax ook. De enige tandpasta waar ik tegen kan is aquafresh de meest simpele. Zodra ik iets neem met anti-tandsteen of extrawhitening is het weer mis.
Een relatie met eten heb ik nooit gemerkt. Ik heb net walnoten op.....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.