Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rosacea en behandeling tijdens zwangerschap

Gisteren naar de huisarts geweest met een geirriteerde huid (rode vlekken op de wangen, rood en trekkerig). Op zich heb ik hier al enkele maanden last van. Het gaat in pieken en dalen en gisteren was het zo erg dat ik dacht, nu moet ik er naar laten kijken. De diagnose is rosacea (en als ik daar over lees op internet geloof ik dat ook wel) en ik heb metrodinazol zalf voorgeschreven gekregen. In de bijsluiter las ik echter dat het niet gebruikt mag worden tijdens zwangerschap. En... ik ben nu 9 weken zwanger.
Vanmorgen gebeld met de assistente die het na ging vragen bij de huisarts en terug zou bellen. Zij belde dus terug met de mededeling dat de zalf niet in het eerste trimester van de zwangerschap gebruikt mag worden. Over gebruik in het tweede en derde trimsester kon zij niets zeggen en daarover heb ik vanmiddag een belafspraak met de huisarts.

Ik wil natuurlijk geen risico lopen met het kindje en mijn zwangerschap, dus ik ben terughoudend met alsnog gaan smeren in het tweede en derde trimester. Hoewel ik dan ook weer, via de volgende link: http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Rozex_hydrogel.aspx?mId=10704&rId=1184, lees dat het in gebruik in kleine hoeveelheden wel kan. Maar, mijn huid ziet er nu dus heel slecht uit en ik krijg vrijwel dagelijks vragen van collega's, buren, vrienden, wat er aan de hand is. Vooral in mijn werk voel ik me enorm ongemakkelijk. Dichtsmeren met foundation doe ik wel op een aantal dagen als ik ergens representatief moet verschijnen.

Nou ja, ik wacht het telefonische consult met de huisarts af, maar ben dus wel op zoek naar andere mogelijkheden om iets te doen aan die rosacea, want hier nog maanden mee doorlopen (en de zalf mag ook niet tijdens borstvoeding, dus dat wordt wel meer dan een paar maanden) is nauwelijks een optie.
Wat ik nu al doe:
- Wassen alleen met water
- Droog deppen en niet wrijven
- Weinig in de zon met mijn gezicht
- Creme van neutral zonder parfum
- Ik eet gezond, gevarieerd, nauwelijks chocola en vlees en ook geen alcohol.

Iemand ideeën??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

16-08-2012 om 13:25

Wikipedia

mss hier nog iets uit te halen, lees evt ook de links

http://en.wikipedia.org/wiki/Rosacea

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-08-2012 om 14:48

Rosacea

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Maar vervelend van de Rosacea... Ik heb zelf al 25 jaar Rosacea en weet er dus wel wat van af Het is gelukkig alweer enkele jaren onder controle dankzij een goede dermatoloog, de vele info die ik verzameld heb, het vermijden van bepaalde zaken en een goed huidverzorgingsplan met de juiste producten.
Rosacea is helaas een chronische huidziekte en tijdens zwangerschap verergert deze vaak. Was bij mij ook zo. Metronidazole hielp bij mij trouwens niet en zou ik sowieso niet gebruiken als je zwanger bent. Alle andere medicijnen tegen Rosacea (oraal/topicaal) mag je ook niet tijdens je zwangerschap gebruiken. Volg gewoon de huidverzorgingsadviezen op en vermijd de zon, heet water, gekruid eten etc. Een produkt wat mij helpt is Paula's Choice 1% BHA Lotion; twee keer per week maar ik heb een hele droge huid. Als je een vettere huid hebt kan je het vaker gebruiken of de 2% gebruiken. Dit mag je ook gebruiken als je zwanger bent. Tja en wachten met medicijnen/smeersels tot na de borstvoeding en het maar even accepteren. Succes!

http://www.paulaschoice.nl/learn/nl/wat-te-doen-bij-diverse-huidproblemen/rosacea
http://jetskeultee.nl/category/huidproblemen/rosacea/

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2012 om 16:05

Aanvulling

Ik heb ook ervaring helaas, bij de hele pijnlijke plekjes wil calendulazalf ook wel helpen, het verzacht.

Tirza G.

Tirza G.

16-08-2012 om 17:01

Borstvoeding

Deze zalf mag in de bv-periode gewoon worden gebruikt, het heeft een hele lokale werking.

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-08-2012 om 17:59

Rosacea

Kijk voor huidverzorging ook eens bij merken als Eucerin, La Roche posay, Clinique en Avene die speciale produkten voor Rosacea in het assortiment hebben. Nivea, Dr. van der Hoog etc. hebben ook produkten voor de gevoelige huid. Vraag wel altijd eerst om proefjes; ga niet zomaar smeren. Maar dat geldt voor alles wat je smeert, ook (met name) voor de zgn. "natuurlijke/plantaardige" produkten. Veel plantaardige ingredienten zijn Rosacea-triggers. Ook homeopathische ingredienten. Zo kan ik zelf beslist niet tegen Calendula en ook de metrocreme irriteerde mijn huid. Zeker als je zwanger bent reageert je huid extra snel op prikkels; dus niet teveel experimenteren. Na je bevalling en bv zal je huid vanzelf weer wat rustiger worden en kan je je Rosacea beter behandelen.

http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/rtxt/Rosacea.htm

Dieet

http://en.wikipedia.org/wiki/Rosacea
Je kunt ook proberen om zoveel mogelijk producten te weren die histamine opwekken zoals varkensvlees. Er worden er nog een paar genoemd in het artikel. En vooral veel drinken helpt misschien om je huid zo goed mogelijk te houden. In een periode dat ik niets kon smeren vanwege allergie dronk ik extra glazen water 's morgens en een grote pot thee 's avonds. Venkelthee of rooibos of zoiets.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

16-08-2012 om 21:54

Voeding

Varkensvlees vermijd ik ook, net zoals bepaald citrusfruit, kiwi's en tomaten. Aardbeien eet ik alleen als ze eerst met kokend water zijn overgoten. Alcohol drink ik al jaren niet meer en vooral dat heeft mijn huid erg goed gedaan. Verder neem ik standaard iedere ochtend een histamine-tabletje (Aerius). Ik drink ook veel water en Rooibosthee. Stress verergert Rosacea ook. Sauna's zijn ook uit den boze, net als hete douches. Rosacea is heel vervelend maar je kan het uiteindelijk echt wel onder controle krijgen of in ieder geval dat het niet verergert; vroeger had ik stadium 4 (met pustulus en oculaire Rosacea), nu stadium 1. De ergste roodheid heb ik ooit weg laten halen dmv IPL maar helaas komen die gesprongen vaatjes altijd weer terug en de diffuse roodheid kan je niet wegkrijgen met IPL, alleen met (dure en pijnlijke) laserbehandelingen. Ik heb het dus maar geaccepteerd en draag niet eens meer makeup.

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2012 om 09:19

Even een opmerking...ot

Wat wel en niet triggert is heel persoonlijk. Ik heb rosacea, maar ik ga gewoon naar de sauna en dat is geen probleem. Ik eet ook citrusfruit en ik drink veel koffie.

Maanve

Maanve

17-08-2012 om 11:46 Topicstarter

Dank allen en vervolgvraag

Dag allen,

Bedankt voor de input en vooral het meedenken van anderen die last hebben van Rosacea. Via Tinus' link van de Engelstalige Wikipedia kwam ik erachter dat Bill Clinton een medepatient is. Dat geeft de burger toch een beetje moed . En elisa, dank voor de felicitatie! Moet zeggen dat deze zwangerschap nog erg onwerkelijk is. Bij mijn oudste (en tot nu toe enige was ik vanaf de test nonstop misselijk en nu voel ik me eigenlijk prima. Kan daardoor nog niet echt bevatten dat het ehct zo zou zijn. Ik kijk uit naar de echo over twee weken voor bevestiging!

Na het teleofnische overleg met de huisarts heb ik besloten de zalf te laten liggen tot in elk geval na mijn zwangerschap. En dan kan ik na de geboorte verder kijken hoe het combineert met borstvoeding. Tirza, in de bijsluiter las ik dat de moedermelk een metaalachtige smaak kan aannemen, waardoor deze voor kinderen minder lekker is. Weet jij daar meer van?
Ik moet maar proberen te accepteren dat het er zoals nu uitziet (en hopelijk niet erger wordt) en dan hoop ik dat ik winst kan halen uit het doen van aanpassingen in mijn leefgewoontes.

Het wordt mij duidelijk (en dat vond ik ook door te googelen) dat elke huid met Rosacea anders reageert en er dus geen pasklare oplossing is. Ik zal dus zelf moeten uitzoeken waarop ik reageer (qua eten, warmte/kou, verzorgingsproducten). Maar waar begin ik? Het bijhouden van een eetdagboek? Het in periodes elimineren van voedingsmiddelen? Maar niet te veel tegelijk, want dan weet ik niet waardoor een eventuele verbetering komt... Kunnen jullie nog meedenken hoe ik dit praktisch ga aanpakken? Misschien toch kijken met een dietiste samen of maka ik het nu te zwaar?

Wat ik wel weet is dat mijn huid reageert op stoom/warm water, want op de dagen dat ik douche zijn de rode plekken in de ochtend heel erg. In de loop van de dag trekt de ergste roodheid dan weg, totdat het weer 'gewoon' rood is. Ik ga nooit naar de sauna, maar dat lijkt me dus niet zo geschikt. Verder reageer ik denk ik niet op citrusvruchten, want die heb ik in de zomer niet gegeten, en toch heeft mijn huid nu veel problemen. Ik kan me ook niet herineren wanneer ik voor het laatst varkensvlees heb gegeten (eet misschien een keer per week vlees en dan nooit varkensvless). Ik hoop nog op wat praktische tips voor hoe ik dit ga aanpakken!

Maanve

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-08-2012 om 13:26

Eten

Je kan Metro wel smeren op je gezicht als je bv geeft maar een kleine hoeveelheid komt toch in de moedermelk terecht en smaakt vies voor je kind. Gewoon tegen die tijd even kijken hoe en wat.
Qua eten merk je vanzelf wel bij welke voedingsmiddelen/dranken je Rosacea verergert. Als ik iets eet/drink wat mijn Rosacea triggert krijg ik meteen flare-ups, roodheid en de beruchte Rosacea puisten. De "triggers" zijn voor iedereen verschillend alhoewel er bepaalde zaken zijn die iedereen met Rosacea het best kan vermijden; deze staan in de eerder gegeven link van Paula's Choice over Rosacea en hier: http://www.rosacea.org/patients/materials/triggers.php
Dit is sowieso een goede site voor Rosacea-patienten.
Als je doucht, beperk de duur en gebruik als het even kan lauwwarm water. Succes!

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2012 om 18:19

Maar...

Elisa, ik ben toch niet met je eens dat er zaken zijn die iedereen met rosacea moet vermijden hoor. Ik vermijd niks omdat voeding bij mij geen enkele invloed heeft.

Fiorucci

Fiorucci

17-08-2012 om 18:21

Maanve

Op dagen dat ik erg last had gebruikte ik vaak gewoon even geen verzorgingsprodukten. De plekken gewoon met rust laten beviel me het beste.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

17-08-2012 om 20:37

Fiorucci

Tja, ik denk daar toch iets anders over na 25 jaar Rosacea te hebben; mede gesteund door de vele Rosacea-fora en vooral mijn eigen dermatoloog.
Uiteraard heeft iedereen zijn/haar eigen persoonlijke Rosacea-triggers die je sowieso beter kan vermijden omdat je dan meteen last krijgt van Rosacea flare-ups. Maar Rosacea is in feite een steeds groter wordende ontsteking van de bloedvaatjes en er zijn bepaalde zaken die hoe dan ook, voor iedereen, een negatieve invloed hebben op die bloedvaatjes en op die ontsteking. Die ontstekingsreactie kan heel lang voortsluimeren en pas later onverwachts de kop op steken. Net zoals je pas op latere leeftijd allergisch of intolerant voor iets kan worden. Of daadwerkelijke huid(cel)schade door de zon die niet zichtbaar is, maar er wel degelijk is en zich pas op latere leeftijd manifesteert. Zie het maar als een elastiekje dat steeds opnieuw opgerekt wordt, krimpt etc. etc. Dat kan heel lang goed gaan maar op een gegeven moment knapt het ding. En met name dingen als hitte, zon, temperatuurswisselingen, sauna, alcohol etc. hebben een heel negatieve invloed op de bloedvaatjes (hitte doet deze vaatjes openstaan en opzwellen) en verergeren ontstekingsreacties. Bepaald fruit zorgt ervoor dat het lichaam (meer) histamines aanmaakt en histamines zijn een belangrijke factor als het gaat om ontstekingen.
Sinds ik een aantal van die zaken zoveel mogelijk probeer te vermijden of helemaal vermijd, is mijn Rosacea echt enorm verbetert. Zonder medicijnen; oraal of topicaal. En ik had de ergste vorm met oculaire Rosacea en enorme rode plakkaten op mijn huid. Van het laatste stadium ben ik naar een lichte vorm van stadium 1 gegaan en ik heb de laatste jaren gelukkig nooit meer een flare-up gehad.
Een goede, milde huidverzorging is daarbij ook een must. Voor bescherming en kalmering van je huid en het opbouwen/versterken van de huidbarriere. Juist niet smeren is niet goed. Zolang je maar de voor jouw huid geschikte produkten gebruikt die zeer mild en verdraagzaam zijn. En dat zijn voor veel Rosacea-huidjes juist niet de "natuurlijke", plantaardige ingredienten. Botanische extracten en essentiele olien zijn vaak irritanten en/of (foto)toxisch.
Ik had ook altijd last van zonne-allergie, eczeem, Pruritis en Urticaria maar dat is mede door die aanpassingen in mijn levenswijze/huidverzorging/voeding ook verdwenen.
Niet alles wat voor mij werkt, werkt ook zo voor een ander. Maar er zijn grote gemene delers die voor alle patienten gelden. En beter voorkomen dan genezen, toch? Alhoewel Rosacea chronisch is en blijft maar je kan het wel onder controle krijgen en zorgen dat het niet verergert naarmate je ouder wordt.

Fiorucci

Fiorucci

18-08-2012 om 09:12

Elisa

Dat begrijp ik, maar ik spreek vanuit eigen ervaring. Ik ben al een jaar 'schoon' en heb daar niks noemenswaardigs voor gelaten. Krijg ik eens een enkel plekje,dan heb ik zalf in huis en klaar. De zgn. triggers hebben bij mijn geen invloed op de rosacea. Hooguit hormonen,ik had dan ook de eerste rosacea uitbraak bij mijn vierde zwangerschap. Overigens, voor de duidelijkheid, ik stel niet dat je je huid niet moet verzorgen, maar tijdens een dag met flare ups bleef ik er liever even vanaf.

Tirza G.

Tirza G.

18-08-2012 om 15:34

Maanve

Ja, dat kan ik wel uitzoeken. Moet je me even de dosering geven

Tirza

Maanve

Maanve

21-08-2012 om 09:00 Topicstarter

Tirza

Een beetje ene trage reactie, maar hierbij alsnog!
Ik heb dus metrodinazol 1% zalf voorgeschreven. Smeren moet tweemaal daags op een gedeelte van mijn gezicht.
Na mijn vorige bevalling (ks) heb ik een moeizame opstartperiode van de borstvoeding gehad. Daarna negen maanden gevoed. Omdat ik opnieuw een ks wel incalculeer wil ik geen extra belemmeringen opwerpen door medicijngebruik (terwijl ik er ook graag weer toonbaar uit wil zien).
Fijn dat je het uit wilt zoeken!

Maanve

Maanve

21-08-2012 om 09:08 Topicstarter

Fiorucci en elisa

Dank je wel voor het verder voeren van de discussie zonder mij . Ik had wel eerder meegelezen, maar reageren was er nog niet van gekomen.
Eerlijk gezegd vind ik jullie berichten wel enigzins verwarrend, in wel niet triggers vermijden en wel niet verzorgen. Voor nu kies ik ervoor om juist op dagen dat het het ergst is wel te smeren met een neutrale vettige creme, omdat mijn huid enorm rood, bultig en trekkerig is op die dagen. Een creme koelt iets en verzacht de neiging om steeds te krabben en pulken.
Vanaf dit weekend houd ik bij wat ik eet en hoe mijn huis eruit ziet (met een score van 1 tot 10). Ik hoop hier na een paar weken een lijn uit op te kunnen maken. Hoewel ik op het moment wel egzond eet, maar uit een vrij beperkt reservoir vanwege misselijkheid...
Nou ja, ik tob nog even door!

Tirza G.

Tirza G.

21-08-2012 om 15:40

Nou

Metrodinazol is een antibioticum - maar dan in zalfvorm in jouw geval. Het is er ook als drank en als tablet. In die laatste twee vormen komen ze in de bloedbaan terecht en het gaat voor een klein gedeelte over in melk (< 1% van de dosis die de moeder gebruikt) en kunnen daar een wat metaalachtige smaak geven. Om die reden wordt het wel afgeraden bij borstvoeding, vanwege de smaak dus - niet vanwege eventuele schadelijkheid.
Als zalf is dat niet waarschijnlijk, het gaat niet of nauwelijks door de huid heen; het werkt oppervlakkig en zeer plaatselijk. De kans dat het in je bloedbaan komt is klein, de kans dat het in je melk komt daarmee nog vele malen kleiner dan bij tabletten of drank.
En: de smaak van je melk verandert sowieso enigszins onder invloed van wat je zelf eet en drinkt. Wie weet vindt jouw baby metaalsmaak (zo die er al is) wel heerlijk

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

21-08-2012 om 17:27

Maanve

Verwarrend....misschien. Ik denk dat het voor iedereen anders is. Jij vindt het prettig wat zalf te gebruiken, een ander blijft er liever af. Bij mij hebben triggers geen invloed, bij Elisa wel. En in jouw geval kunnen hormonen ook een trigger zijn, vanwege je zwangerschap.( Als ik al last heb, is het rondom mijn menstruatie.)

Maanve

Maanve

26-08-2012 om 19:59 Topicstarter

Tirza, dank!

Dank je voor het uitzoeken! Als de baby vanaf het begin gewend is aan metaalsmaak, maakt het inderdaad vast niet veel uit .
Hoewel ik moet zeggen dat het de afgelopen week met mijn huid iets beter gaat... Ik hoop er het beste van!

Tirza G.

Tirza G.

01-09-2012 om 19:13

Hier ga je me vast niet voor bedanken....

http://www.buzzfeed.com/jtes/scientists-find-cause-of-rosacea-and-its-ter

Tirza

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-09-2012 om 20:13

Demodex mijt

Iedereen heeft die Demodex en voor de meesten triggeren die geen Rosacea. Voor mensen die gevoelig zijn kan de Demodex wel ontstekingsreacties veroozaken, zie http://www.rosacea-info.nl/oorzaken/demodex-folliculorum
http://www.nextskin.nl/couperose-en-rosacea.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.