Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rosacea

Ik kamp al een paar maanden met een vervelende huidkwaal, Rocasea.
In het begin viel het alleen op dat mijn gezicht rood werd na het drinken van alcohol of na het sporten. Daarna begonnen er hele dikke vieze puisten te komen.
Ik heb een maand antiobiotica gekregen (pillen + gel), maar dat hielp nauwelijks.
Inmiddels zit ik een halve week aan de Rozex gel, waarvan pas na een week of 3 resultaat valt te verwachten.

Zijn er misschien lotgenoten hier? Hebben jullie tips? Ik voel me behoorlijk belabberd met die vieze puistjes die soms ook hartstikke pijn doen. Ik lijk wel een puber!?
Ik gebruik momenteel foundation van Lycogel (speciaal ontwikkeld voor mensen met ernstige acne, littekens of rocasea), waarmee ik doe boel enigszins kan camoufleren maar hoop het toch ooit te kunnen onderdrukken.

- Hebben jullie positieve ervaringen met Rozex?
- Heeft het zin mij door te laten verwijzen naar een dermatoloog?

Dank!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

09-08-2009 om 08:54

Naar en pijnlijk

Ik ontwikkelde acne rosea tijdens de zwangerschap van mijn nu 12-jarige zoon.Behalve dat het er niet uitzag,vond ik het ook behoorlijk pijnlijk!
Bij mij hielp de antibiotica goed,en daarna heb ik het onder controle gehouden met Rozex,ik heb daar dus positieve ervaringen mee.
Ik heb nog steeds een tube in huis,ik herken het meteen als er weer een plekje komt,die bijterige jeuk,bah.Maar verder heb ik er helemaal geen last meer van.
Sterkte!
Groetjes,Bastet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-08-2009 om 14:15

Rosacea

Ik heb ook Rosacea (en Couperose) maar een hele milde vorm; ik heb alleen de continue roodheid in het gezicht. Vroeger was het erger maar door bepaalde dingen te vermijden en een goede huidverzorging is het een stuk minder te worden. Ik heb een tijdje Metronidazole creme gebruikt maar dat werkte niet en bovendien werd mijn huid er erg droog van (hij is van nature al droog en gevoelig).
Ik vermijd alcohol, sterk gekruide gerechten, tomaten en teveel suiker en koffie. Niet in de zon, de sauna en altijd een zonnebrandcreme met SPF50+. Mijn gezicht schoonmaken met lauwwarm water en ik gebruik milde producten van Avene, RoC en La Roche Posay. Verder slik ik iedere dag een tabletje Zyrtec of Claritine (antihistaminicum). Daarnaast heb ik een laserbehandeling ondergaan om de ergste gesprongen bloedvaten te dichten. Ik zou als ik jou was zeker naar een dermatoloog gaan want Rosacea is een chronische huidziekte die snel kan verergeren. Toch kan je het onder controle houden. Helemaal ervan af komen kan niet helaas. Verder heb ik veel gehad aan dit forum: http://www.allergieplein.nl/forum/rosacea-ap-vervolgdiscussie-14-2-601-t4161-250.html
Succes!

brenda129

brenda129

09-08-2009 om 15:38

Hier ook

Op mijn 21ste begonnen. Ik heb toen een jaar lang het in ernstige mate gehad. De dokter wist niet precies wat het was en heeft mij een jaar lang allerlei smeerseltjes erop laten smeren. Doorsturen wilde ze niet. Toen ze met vakantie was ben ik naar een vervanger van haar gegaan en heb toen gelijk een doorverwijzing van de dermateloog gekregen. 2 weken een zware antibiotica kuur samen met de rozexgel en ik was er vanaf. Nouja, vanaf? Het steekt zo nu en dan weer de kop op. Ik heb rozex nu ook standaard in huis.Zodra ik iets zie of voel begin ik met smeren. En zo houd ik het nu onder controle. Waar ik wel heel voorzichtig mee moet zijn is de sauna. Even in de sauna betekent voor mij gelijk een ernstige uitbraak.

Bastet

Bastet

09-08-2009 om 15:57

Sauna

Ik heb al jaren geen plekjes meer,en geen last van verergering door de sauna gelukkig.Dus ik ben het niet eens met de stelling dat je er nooit meer vanaf komt.Couperose heb ik nog wel,maar dat ontaard niet in rosea-plekjes.
Groetjes,bastet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

09-08-2009 om 16:36

Rosacea

Rosacea is echt een chronische ziekte die niet te genezen is. Je kunt de ziekte (verschijnselen) onderdrukken maar de Rosacea zelf verdwijnt nooit. Net als Herpes. Het kan ook zijn dat iemand iets heeft wat op Rosacea lijkt maar iets anders is als Seborrheic Dermatitis.

Bastet

Bastet

09-08-2009 om 17:48

Elisa

Dan heb ik kennelijk mazzel,want ben al jaren 'schoon'.
Ik had zeker rosacea,overigens.
Groetjes,bastet

Brenda129

Brenda129

09-08-2009 om 20:46

Het kan hoor, bastet

Dat je er jaren geen last van hebt. Ik heb het zelf ook. Soms heb ik er 2 a 3 jaar helemaal geen last van. Tot ik weer een extreme uitbraak krijg en dan ben ik weer een tijdje aan het tobben. En dan kan het weer een aantal jaren "verdwenen" zijn.
Volgens mijn dermatoloog kom je er inderdaad nooit meer echt vanaf.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

10-08-2009 om 21:04

Geen makeup

Ik gebruik geen camouflerende makeup op mijn gezicht. Ook niet de "héél milde". Ook niet de "superdubbel getest hypo-allergene". Ook niet die waarvan mensen enthousiast beweren dat je er écht écht geen last van hebt.

Ik heb er namelijk wél last van. Is het niet van de make-up zelf, dan is het wel van het verwijderen. Alles wat je met je huid doet (ook met heel zachte creme en een heel zacht watje heel zacht vegen) is een extra belasting voor mijn huid.

Ik heb rosacea, psoriasis en eczeem tegelijk. Rozex helpt even, in combinatie met orale antibiotica. Ik gebruik het nu als voorbereiding op een vaatlaserbehandeling.

Doe je verder niks, dan komt het gewoon weer terug als je stopt met smeren en slikken.

En verwijzen naar de dermatoloog is in ervaring wel zinvol, omdat de meeste huisartsen zich totaal geen raad weten met mijn gecompliceerde huid. En ook als je "alleen maar" rosacea hebt zou ik er een echte deskundige naar laten kijken.

Bastet

Bastet

11-08-2009 om 08:40

Inderdaad

Ik heb ook nooit camouflerende make-up gebruikt,bij een uitbraak van rosacea.En ik gebruik het zowiezo nooit,alleen een goed dagcréme van Weleda,en nu een goede zonnebrandcréme van Eucerin.Ik heb wel wat couperose,en psoriasis,maar ja,ik ben zoals ik ben.Gelukkig zie je de psoriasis nauwelijks.
Groetjes,bastet

Vic

Vic

11-08-2009 om 10:55

Ik heb ook last van diverse huidproblemen maar had nog nooit van rosacea gehoord. Naar aanleiding van dit draadje heb ik eens gegoogled, en ik heb nu gelijk een naam voor mijn rode vlekken.

Tineke

Tineke

12-08-2009 om 10:40

En ik...

Ik gebruik chronisch minocycline en prednisolon, voor mij de enige manier om de rosacea en het eczeem onder controle te houden. Ik smeer dus helemaal niks meer, de zalfjes tegen eczeem veroorzaakten de rosacea, en andersom. Ik ben nu vrij tevreden over mijn huidje. En jippie jee, ik heb geen neoral meer nodig.
En natuurlijk gebruik ik geen make-up, das echt funest.

Terpi

Terpi

12-08-2009 om 17:49

Bastet tweelingzus?

Dat is nou 'grappig' voor zover dat geldt bij huidaandoeningen... Ik heb ook rosacea, couperose en psoriasis. Zou het dan toch allemaal wat verband houden?
Groet Terpi

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-08-2009 om 22:52

Huidziektes

Ik geloof niet dat er medisch gezien een direct verband is tussen deze huidziektes maar ik had vroeger wel eczeem en mijn vader heeft psoriasis. Wel zit er een genetisch bepaalde component in. Mijn moeder heeft ook couperose en rosacea en een extreem gevoelige huid. En sommige dingen zijn gewoon funest voor dit soort huidjes, zeker in je jeugd zoals overmatige zon, alcohol, agressieve huidverzorgingsproducten etc.

Flori

Flori

13-08-2009 om 14:10 Topicstarter

Rozex update

Ik gebruik de Rozex gel inmiddels ruim anderhalve week. In het begin gebeurde er niet zo veel, het spul brandde wel heel erg op mijn huid.
Sinds een dag of 2 merk ik dat er iets gaat gebeuren - volgende de bijsluiter duurt het een week of 3 voordat het werkt -.
De pijnlijkde talgpuisten en -puistjes verdwijnen en er komen gelukkig geen nieuwe meer bij . Normaal gesproken verschenen er iedere dag wel weer nieuwe op verschillende plekken (vooral kin, wangen en slapen).
Mijn huid wordt daardoor iets gladder en minder rood; wel blijft het heel erg droog en schilferig (alsof er dode huidcellen afgestoten worden).
Ik hoop echt dat het genezingsproces door zet, want ik voel mij gewoon niet fijn met zo'n probleemhuid.
Overdag blijf ik - ondanks dat het beter is niet te gebruiken - de camouflage foundation gebruiken, die ik er na het avondeten weer af haal. Ik weet best dat het beter is niets te gebruiken, maar die onzekerheid vind ik ook maar niks.

Blijf graag op de hoogte van jullie ervaringen!

Flori

Flori

13-08-2009 om 14:35 Topicstarter

Dode huidcellen

Nog een vraagje...

Hoe verwijder ik voorzichtig de dode huidcelletjes zonder de boel erger te maken?
Scrubben is niet goed natuurlijk, maar wat wel?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-08-2009 om 19:22

Rosacea

Klinkt goed! Gewoon even doorzetten. Enne, ik gebruik wel makeup hoor. Heeft even geduurd voordat ik een foundation en poeder vond die mijn gevoelige huid niet irriteerde maar ik heb er geen problemen mee. Een goede foundation zorgt juist voor extra bescherming en hydratatie. Ik haal het eraf met RoC Cleansing Milk en een vochtig wattenschijfje. Overigens gebruik ik geen gewone scrub meer (ik had de hele milde gezichtsscrub van RoC) maar een BHA product; dit exfolieert van binnenuit en is veel milder voor de huid als je het verdraagt. Kijk eens op http://www.paulaschoice-eu.com/?___store=nl Zij heeft ongeparfumeerde producten met korte ingredientlijsten. De BHA Lotion die ik gebruik heeft toevallig ook geholpen met de Rosacea oneffenheden en mijn huid kalmeert ervan. Ik gebruik het twee keer per week. Je kan ook voorzichtig met een vochtig washandje over je gezicht gaan om dode huidcelletjes te verwijderen. Succes!

Bastet

Bastet

17-08-2009 om 19:29

Terpi

Goeie vraag,mijn zus heeft ook wat last van couperose,rosaceaachtige plekjes soms,mijn moeder heeft ook psoriasis,sinds een paar jaar,en helaas behoorlijk.Zij heeft al jaren couperose,en soms rosacea-achtige plekjes.Het verband wat ik wel zie bij deze aandoeningen:de opvlamming in tijden van stress en/of mindere weerstand.Dat heeft bij mij meer invloed dan het weer of de sauna.
Groetjes,Bastet

Terpi

Terpi

18-08-2009 om 15:50

Bastet

Totaal herkenbaar, mijn huid is het eerste signaal wanneer ik weer eens te hard van stapel loop en/of mijn emoties me weer goed in de weg zitten Met als giga uitbarsting een rosacea aanval met infecties over mijn hele giechel, van onder mijn ogen tot onder mijn kin toen ik midden in mijn scheiding zat. Dat was een mooie bonus zeg, zag er echt vreselijk uit!
Groet Terpi

Bastet

Bastet

18-08-2009 om 16:03

Haha terpi

Juist in tijden dat het inderdaad toch al wat minder gaat,krijg je je sprankelende uiterlijk er bij kado,heel fijn inderdaad..)
Bastet

Flori

Flori

20-08-2009 om 18:30 Topicstarter

Helaas

Ik zit momenteel weer onder de pijnlijke puisten (pustels). De Rozex zou na een week of 3 moeten aan slaan. Zit nu op twee en halve week en heb er een hard hoofd in.
Mijn huid voelt aan als schuurpapier, vreselijk. En die pukkels doen zo zeer, vooral op mijn kin, slapen en wangen. Ik lijk wel een puber...

mirreke

mirreke

20-08-2009 om 19:17

Ik ook

maar als ik zo bovenstaande verhalen lees heb ik er niet zo heel veel last van. Als het bij mij opvlamt gebruik ik de antibiotica zalf die ik heb gekregen een paar dagen en dan trekt het weer weg. Toen ik eens die zalf niet had, had ik toevallig wel een zalfje dat de kinderen ooit hadden tegen krentenbaard. Ik heb dat toen gebruikt, en dat werkt ook!
Voordat ik puisten krijg of een rode huid gaat mijn huid jeuken of kriebelen. Zodra ik dat voel smeer ik enkele dagen en dan blijft het weer weken weg.
Ik gebruik trouwens minerale makeup, bij mij irriteert dat niet.

Bastet

Bastet

20-08-2009 om 21:21

Flori

Bbrr,wat vervelend,ik kan de pijn bijna weer voelen,sterkte!!!
Groetjes,Bastet

Flori

Flori

24-08-2009 om 13:45 Topicstarter

Dermatoloog

Vandaag bij de dermatoloog geweest die bevestigd heeft dat ik inderdaad Rosacea heb (geen verrassing).
Ditmaal een kuur Minocycline (antibiotica) gekregen, een andere en volgens de arts betere dan de vorige keer.
Dit moet ik bliiven combineren met de Rozex gel. De volgende stap (mocht dit niet helpen) is eventueel een kuur Roaccutane (of zo iets), maar ivm heftige bijwerkingen is ze daar nog wat voorzichtig mee.

Het is volgens de dermatoloog niet te genezen, wel te onderdrukken. Overigens noemde zij laseren - nadat de huid rustiger is -ook nog als een optie. Hebben jullie daar ervaring mee??

Elisa Gemani

Elisa Gemani

24-08-2009 om 14:04

Laseren

Hopelijk werkt deze kuur samen met de Rozex! Roaccutane is inderdaad heftig spul maar kan ook goed werken.
Ik heb een paar laserbehandelingen ondergaan. Een paar van de grootste gesprongen adertjes zijn ermee verdwenen maar helaas is de rest van mijn roodheid diffuus, dus laseren helpt niet. Ook is het zo dat de adertjes altijd weer ergens terugkomen dus laseren werkt niet definitief. Het best blijft toch een zachte aanpak mbt huidverzorging en de zon, sauna en andere "triggers" te vermijden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.