Gezondheid
ikh
07-03-2026 om 17:21
rug- en nekpijn – ervaringen en tips?
Hoi allemaal,
De laatste tijd heb ik steeds wisselende pijn in mijn bovenrug en nek. Soms trekt het aan, soms voelt het zwaar of gespannen. Afgelopen week heb ik een familieopstelling meegemaakt, en ik vraag me af of dit onbewust spanningen bij mij heeft losgemaakt.
Ik ben benieuwd of anderen dit herkennen en wat jullie hebben gedaan om verlichting te krijgen. Alle ervaringen, tips of oefeningen zijn welkom!
Alvast bedankt voor het delen 😊
Marit!
07-03-2026 om 19:56
na een nekblessure jaren terug gaat bij mij alle spanning in mijn nek en schouders zitten. Meestal trekt t weg (zoals laatst na een therapiesessie). Duurt wel ff. Helpt t niet ga ik naar de fysio , voor dry needling
MMcGonagall
08-03-2026 om 16:49
Sinds ik aan krachttraining doe, heb ik amper nog last van mijn nek, rug en schouders. Dat terwijl ik al jarenlang elke dag pijn had en niet over mijn rechterschouder kon kijken. Meerdere fysiotherapeuten hebben er nieuwe auto’s aan over gehouden 
Ik ben hypermobiel en had last van verhoogde spierspanning. Kennelijk wordt dat allemaal beter als je sterkere spieren hebt.
Fourtyfour
08-03-2026 om 17:56
Spanning gaat bij mij ook veel in mijn nek/schouders zitten. Als ik dan niet regelmatig beweeg dan komt het niet goed. Vaak ga ik dan mee doen via YouTube met schouder en nek yoga. Yoga Plaza legt het rustig en duidelijk uit vind ik.
Temet
08-03-2026 om 21:40
MMcGonagall schreef op 08-03-2026 om 16:49:
Sinds ik aan krachttraining doe, heb ik amper nog last van mijn nek, rug en schouders. Dat terwijl ik al jarenlang elke dag pijn had en niet over mijn rechterschouder kon kijken. Meerdere fysiotherapeuten hebben er nieuwe auto’s aan over gehouden
Ik ben hypermobiel en had last van verhoogde spierspanning. Kennelijk wordt dat allemaal beter als je sterkere spieren hebt.
Wat voor krachttraining doe je dan precies?
MMcGonagall
08-03-2026 om 22:24
Temet schreef op 08-03-2026 om 21:40:
[..]
Wat voor krachttraining doe je dan precies?
Van alles. Ik heb momenteel een driedaags full body schema maar ben begonnen met een standaard split schema (borst/tricep/schouder, rug/bicep/buik en benen/billen/buik). Het werkt beter nu ik elke spiergroep twee keer per week doe.
Decembermamma
09-03-2026 om 16:47
Mijn ervaring is dat een fysio goed helpt en indien nodig verwijst de fysio door naar de arts.
JuliaV
13-03-2026 om 12:24
Dat herken ik wel. Bij mij gaat spanning ook vaak meteen in mijn nek en bovenrug zitten, vooral als ik veel achter de laptop zit.
Wat voor mij helpt is regelmatig even opstaan en bewegen, al is het maar een korte wandeling of wat simpele rek oefeningen voor schouders en nek. En sinds ik wat meer op mijn houding let tijdens het werken (scherm iets hoger, niet met opgetrokken schouders zitten) merk ik dat het ook minder snel terugkomt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.