Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


AnneJ schreef op 07-06-2021 om 16:12:

Omdat jij blijft volhouden dat Covid-19 een 'griepje' is Pief. Tsjor heeft een wat concreter bericht gevonden dan ikzelf. Hoewel ik expliciet geprobeerd heb iets actueler te zijn. Blijkbaar zijn er weinig actuele beichten / onderzoeken die het verschil aangeven, met name uit vorig voorjaar werd de nadruk op het verschil gelegd.

Men gaat er blijkbaar vanuit dat nu wel duidelijk is dat het geen 'griepje' is blijkbaar.

Sjonge jonge wat is lezen voor sommigen toch moeilijk. Jij hebt het telkens over 'griepje'. Dat is een ernstige onderschatting van het griepvirus, dat jaarlijks heel veel slachtoffers maakt. En ik zeg dat corona als de risicogroepen grotendeels gevaccineerd zijn ongeveer hetzelfde risico oplevert als de griep. Niet als 'een griepje' maar als de griep. En ziekte die gevaarlijk is voor kwetsbare mensen maar die de samenleving niet ontwricht. Dat verzin ik niet, dat zijn de woorden van Van Dissel.

Leen13

Leen13

07-06-2021 om 19:37 Topicstarter

En zoals je weet is corona nog niet afgedaald tot 'niet ontwrichtend' dus kun je niet doen alsof men zich er maar niet meer druk over moet maken.

Leen13

Leen13

07-06-2021 om 19:38 Topicstarter

Nou ja, dat kun je natuurlijk wel doen, maar dat is wat onrealistisch en voorbarig at least.

AnneJ schreef op 07-06-2021 om 19:38:

Nou ja, dat kun je natuurlijk wel doen, maar dat is wat onrealistisch en voorbarig at least.

Op dit moment is de epidemie zeer goed onder controle en binnenkort zal iedereen gevaccineerd zijn die dat wil. Het RIVM verwacht geen vierde golf meer. Alles is weer open en alle maatregelen worden binnen nu en twee maanden opgeheven. Dus ja,  het is zo goed als voorbij. Gelukkig. 

'Dus ja, het is zo goed als voorbij. Gelukkig' Dat hoopt iedereen, maar enige waakzaamheid lijkt mij niet verkeerd. Boris Johnson laat zich voor de tweede keer vaccineren, terwijl hij al corona heeft gehad en een eerste vaccinatie. Het is propaganda, maar daarmee wil hij aangeven dat er nog steeds alertheid nodig is: één vaccinatie is niet voldoende. 

Ik hoop dat ook jongeren zich snel kunnen laten vaccineren. Tot die tijd lijkt het me goed dat er alles aan gedaan wordt om eventuele brandhaarden snel op te sporen. Met sneltesten bijvoorbeeld.

Tsjor

Leen13

Leen13

08-06-2021 om 09:44 Topicstarter

https://nos.nl/artikel/2384044-britten-bezorgd-hoe-gaat-het-met-de-indiase-delta-variant-in-nederland

In Engeland stijgen de cijfers weer, ook ziekenhuisopnames stijgen maar wel veel minder. Het is even afwachten tot een week of twee na het stijgen van de besmettingen door de Indiavariant. Wat dat gaat doen.

Je kunt wel een voorschotje nemen op het einde van de pandemie maar het is pas over als het over is.

Gelukkig gaat het vaccineren voorspoedig maar ook daar ben je nog niet klaar.

De vakanties zijn nog wat onvoorspelbaar vanwege nieuwe uitbraken en het weer veranderen van vakantielanden van geel naar oranje en rood.

In het zicht van de haven zou ik juist wat scherper zijn. Ik zal blij zijn als we allemaal 2x gevaccineerd zijn want nu nog ziek worden zou toch wat schrijnend zijn. Want onnodig.

Slob meldde gisteren dat de roosters niet willen veranderen zo vlak voor de vakantie geen reden was om de school niet open te doen, maar kwetsbare leerkrachten wel. Hij bleef wel druk op de ketel houden. Het zal niet maar de overheid kan ingrijpen in de financiering hoewel niemand dat verwacht, dat zijn toch processen die langer duren dan de tijd tot de zomervakantie.

De scholen/docenten zouden wel wat meer vertrouwen in hun leerlingen mogen hebben. Hier twee mentoren van verschillende scholen die vroegen of de leerlingen het wilden zeggen als ze de testen niet gingen gebruiken, dan kregen ze ze niet meer. De ene mentor was ze vergeten en vroeg of ze ze moest halen. Op zich goed dat ze zuinig zijn op publieke middelen, maar er gaat niet echt vanuit dat de testen nodig zijn. En wat willen ze dan met die testen? Zelf op Marktplaats zetten, al dan niet ten behoeve van de school? Of kunnen de scholen laten weten dat ze geen testen meer nodig hebben? Wel goed dat de ene mentor een filmpje liet zien over hoe de test moet worden afgenomen.

Ik ga maar mee testen met de jongste. Die doet het braaf, maar is niet echt gemotiveerd, zou het wel eens kunnen vergeten en vindt het niet leuk, wat de kans dat het vergeten wordt weer vergroot. De oudste is meer intrinsiek gemotiveerd om anderen, bijvoorbeeld de klasgenote met een auto-immuunziekte, te veschermen. Jongste wil dan wel weer zeker weten niet besmettelijk te zijn bij vertrek naar de hobby. Ze zijn verdeeld over de beste testmomenten. Oudste test liever 's morgens, zo kort mogelijk voor vertrek naar school, jongste liever 's avonds. Jongste dus liever vrijdag voor vertrek naar hobby, oudste liever voor vertrek naar school. Straks draait het er nog op uit dat ik vier keer moet testen, terwijl ik alleen in de supermarkt kom en soms op mijn werk   In ieder geval gaan we vandaag negatief getest naar school en werk.

Hmm, zo goed als onze leerlingen de afgelopen maanden hun mondkapjes in de verkeersruimte droegen, zo slecht doen ze het sinds maandag. Alsof er geen mondkapjesplicht meer bestaat. Er zijn op één dag meer dan 150 wegwerpmondkapjes uitgedeeld aan leerlingen die ze kwijt of vergeten zijn en in de gangen moeten we zo vaak leerlingen aanspreken omdat ze hun mondkapje niet op hebben. Allemaal een beetje hyper omdat ze weer elke dag op school zijn?

Ik heb het idee dat de mondkapjes overal wel zo'n beetje op zijn eind lopen. 

Bij ons in de supermarkt ook. Geen mondkapje. Mondkapje hangend onder de neus. En echt niet bij jongeren. Vooral bij oudere mensen. 

Het mondkapje heeft zijn langste tijd wel gehad denk ik.

Hannemeike schreef op 09-06-2021 om 08:00:

De scholen/docenten zouden wel wat meer vertrouwen in hun leerlingen mogen hebben. Hier twee mentoren van verschillende scholen die vroegen of de leerlingen het wilden zeggen als ze de testen niet gingen gebruiken, dan kregen ze ze niet meer. De ene mentor was ze vergeten en vroeg of ze ze moest halen. Op zich goed dat ze zuinig zijn op publieke middelen, maar er gaat niet echt vanuit dat de testen nodig zijn. En wat willen ze dan met die testen? Zelf op Marktplaats zetten, al dan niet ten behoeve van de school? Of kunnen de scholen laten weten dat ze geen testen meer nodig hebben? Wel goed dat de ene mentor een filmpje liet zien over hoe de test moet worden afgenomen.

Ik ga maar mee testen met de jongste. Die doet het braaf, maar is niet echt gemotiveerd, zou het wel eens kunnen vergeten en vindt het niet leuk, wat de kans dat het vergeten wordt weer vergroot. De oudste is meer intrinsiek gemotiveerd om anderen, bijvoorbeeld de klasgenote met een auto-immuunziekte, te veschermen. Jongste wil dan wel weer zeker weten niet besmettelijk te zijn bij vertrek naar de hobby. Ze zijn verdeeld over de beste testmomenten. Oudste test liever 's morgens, zo kort mogelijk voor vertrek naar school, jongste liever 's avonds. Jongste dus liever vrijdag voor vertrek naar hobby, oudste liever voor vertrek naar school. Straks draait het er nog op uit dat ik vier keer moet testen, terwijl ik alleen in de supermarkt kom en soms op mijn werk In ieder geval gaan we vandaag negatief getest naar school en werk.

Zo doe ik dat ook. Gewoon even samen testen. Zo gedaan. Ik vind het ook wel prettig om regelmatig te checken nu ik weer meer fysieke afspraken heb voor mijn werk. Hoewel ik nu voor de zoveelste keer in quarantaine zit door contact met een besmet werkcontact. Pff, laatste keer toch echt!

Pief schreef op 09-06-2021 om 16:16:

Ik heb het idee dat de mondkapjes overal wel zo'n beetje op zijn eind lopen.

En dus? Er geldt nog steeds een mondkapjesplicht, school moet dit handhaven. Is momenteel een flinke klus vier het ondersteunend personeel en dat gaat er ten koste van andere werkzaamheden

skik schreef op 10-06-2021 om 07:03:

[..]

En dus? Er geldt nog steeds een mondkapjesplicht, school moet dit handhaven. Is momenteel een flinke klus vier het ondersteunend personeel en dat gaat er ten koste van andere werkzaamheden

In winkels en andere openbare ruimten geldt ook nog steeds een mondkapjesplicht. Ook op de plekken waar ik voor mijn werk kom. Dat zijn overheidsgebouwen. Ik zie dat daar ook steeds minder mensen een mondkapje dragen. Het draagvlak daarvoor neemt heel snel af. Dus niet raar dat dat ook op scholen gebeurd. Lijkt me vechten tegen de bierkaai.    

En mijn beeld klopt volgens het draagvlakonderzoek van I&O. Het zijn net mensen die scholieren.

Men houdt zich echter beduidend minder aan de belangrijkste coronamaatregelen. Men houdt duidelijk minder vaak afstand (van 94% naar 69%) en men draagt het mondkapje buitenshuis minder vaak (van 67% naar 38%[1]).

Ik herken het hier gelukkig niet. In het OV, winkels en openbare gebouwen zie ik toch nog gewoon mondkapjes. Het hoeft natuurlijk ook alleen in het publieke deel van openbare gebouwen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.