Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Hannemeike schreef op 10-06-2021 om 08:15:

Ik herken het hier gelukkig niet. In het OV, winkels en openbare gebouwen zie ik toch nog gewoon mondkapjes. Het hoeft natuurlijk ook alleen in het publieke deel van openbare gebouwen.

ik zie hetzelfde, gewoon volop mondkapjes, ook bij de supermarkt wordt je er nog steeds op aangesproken, de karretjes worden nog steeds gereinigd en uitgedeeld. 

Op mijn werk krijgt elke bezoeker naast de standaard controles en veiligheidsinstructie nog steeds vragen over gezondheid en een temperatuursmeting dmv oogbalmeeting. Die moeten wij ook doen als we het gebouw in willen. In de gedeelde ruimten nog steeds mondkapjes, op elke deur nog steeds aangegeven hoeveel mensen er in de ruimte aanwezig mogen zijn. 

Ook zaterdag toen we uit eten gingen werd er door het restaurant gewezen op de mondkapjesplicht als je ging lopen. 

I

Pief schreef op 10-06-2021 om 07:58:

[..]

In winkels en andere openbare ruimten geldt ook nog steeds een mondkapjesplicht. Ook op de plekken waar ik voor mijn werk kom. Dat zijn overheidsgebouwen. Ik zie dat daar ook steeds minder mensen een mondkapje dragen. Het draagvlak daarvoor neemt heel snel af. Dus niet raar dat dat ook op scholen gebeurd. Lijkt me vechten tegen de bierkaai.

En dus? Omdat het draagvlak afgenomen is en omdat het vechten tegen de bierkaai is moeten we ons daarbij neerleggen? Da's helaas geen optie en ook niet opportuun. In smalle gangen en trappenhuizen honderden grote pubers zonder mondkapje rond laten lopen is niet uit te leggen aan de GGD, ouders en collega's als er een uitbraak komt. En als er een grote uitbraak komt moeten er ofwel heel veel leerlingen in quarantaine (gezien de vakkenpakketten en daarmee gepaard gaande vele combinaties van klassen per dag) of er volgt een schoolsluiting en daar was die heropening nou precies niet voor bedoeld.

skik schreef op 10-06-2021 om 08:58:

[..]

En dus? Omdat het draagvlak afgenomen is en omdat het vechten tegen de bierkaai is moeten we ons daarbij neerleggen? Da's helaas geen optie en ook niet opportuun. In smalle gangen en trappenhuizen honderden grote pubers zonder mondkapje rond laten lopen is niet uit te leggen aan de GGD, ouders en collega's als er een uitbraak komt. En als er een grote uitbraak komt moeten er ofwel heel veel leerlingen in quarantaine (gezien de vakkenpakketten en daarmee gepaard gaande vele combinaties van klassen per dag) of er volgt een schoolsluiting en daar was die heropening nou precies niet voor bedoeld.

Dat zou enorm balen zijn natuurlijk, maar dan ga je er vanuit dat mondkapjes uitbraken kunnen voorkomen. Dat is maar de vraag, aangezien kinderen geen 1,5 meter afstand moeten houden en de mondkapjes af gaan zodra ze zitten. En meestal zitten ze heel dicht bij elkaar met een groepje. Dus besmetten kunnen ze elkaar sowieso wel. 

En gezien het onderzoek zijn heel veel mensen er al mee gestopt om die dingen te dragen,  dus daar zullen ook veel ouders en docenten bij zitten.

Ik hecht niet zoveel waarde aan die mondkapjes. Het was een rare gewaarwording om de enige te zijn die het droeg, terwijl ik het nutteloze dingen vind

Volledig les op school:

Maandag: 9.15 op school, 15.55u klaar. In die tijd 3 lesuren van 50 min gehad.

Dinsdag: 1 les op school, 1 online, andere online les facultatief.

Woensdag: 1 les op school

Donderdag: 1 les op school (rest valt uit door examenvergaderingen, ook de online les)

Vrijdag: 1 les op school.

Maar hij heeft veel opdrachten die deze week ingeleverd moeten worden, dus hij is er wel blij mee. En volgende week vrijdag begint de toetsweek. En hij is weer lekker aan het fietsen

Hier hebben ze het gewone rooster, maar dan in 30 minuten lessen. 

De pauzes zijn in het lokaal waar je al zit, en pas 5 minuten van te voren mogen ze volgens een vastgestelde route gaan lopen (dus als je pech hebt moet je de hele school door om bij het naast liggende lokaal te komen)  Het is wel een kleine school met 2 vleugels waarbij onderbouw in vleugel A zit en bovenbouw in B.

Hier een normaal rooster, maar dan met twee halve lessen achter elkaar, zodat er verschillende begin-, eind- en pauzetijden zijn. Wel wat minder uren, omdat ze vakken mochten laten vallen die ze volgend jaar niet kozen. Verder ventileren, tafels desinfecteren, buiten pauzeren (indien buiten het schoolterrein: in groepjes van maximaal 4). En uiteraard anderhalve meter ten opzichte van medewerkers, handen wassen, zelftesten. Als de docent in quarantaine is er onlineles onder toezicht in een lokaal. Als je zelf in quarantaine zit, kan een buddy een laptop meenemen.

Leen13

Leen13

11-06-2021 om 03:45 Topicstarter

https://www.ad.nl/binnenland/br-coronabesmetting-heeft-grote-gevolgen-bij-kinderen-honderden-kinderen-houden-ernstige-klachten~aebd0dc0/

"Over het geheel genomen worden kinderen heel weinig ziek van corona. Maar er is een kleine groep op wie de impact van de ziekte heel groot is.’’ Die kinderen hebben volgens de kinderlongarts ‘echt zeer ernstige klachten’. Dat beaamt kinderarts Giske Biesbroek: ,,Onze inschatting is dat het in Nederland mogelijk om driehonderd à vierhonderd kinderen gaat die ernstige klachten houden na een Covid-19-infectie.’’


 

Pief schreef op 10-06-2021 om 09:34:

[..]

Dat zou enorm balen zijn natuurlijk, maar dan ga je er vanuit dat mondkapjes uitbraken kunnen voorkomen. Dat is maar de vraag, aangezien kinderen geen 1,5 meter afstand moeten houden en de mondkapjes af gaan zodra ze zitten. En meestal zitten ze heel dicht bij elkaar met een groepje. Dus besmetten kunnen ze elkaar sowieso wel.

En gezien het onderzoek zijn heel veel mensen er al mee gestopt om die dingen te dragen, dus daar zullen ook veel ouders en docenten bij zitten.

Ik hecht niet zoveel waarde aan die mondkapjes. Het was een rare gewaarwording om de enige te zijn die het droeg, terwijl ik het nutteloze dingen vind

Dus in jouw optiek is het sentiment dat de mondkapjesplicht niet nodig of nuttig is valide en de angst van docenten voor hun gezondheid niet? 

skik schreef op 11-06-2021 om 07:29:

[..]

Dus in jouw optiek is het sentiment dat de mondkapjesplicht niet nodig of nuttig is valide en de angst van docenten voor hun gezondheid niet?

inderdaad. Als je kijkt naar de adviezen en cijfers van het RIVM zijn de mondkapjes zoals wij ze dragen niet nuttig (de mondkapjes dragen we omdat mensen druk hebben gezet bij de Tweede Kamer, niet omdat het RIVM ze nuttig vindt). 

Wat betreft de leerkrachten: ik heb al eerder de RIVM-cijfers aangehaald, waaruit blijkt hoe klein de kans is dat de groep die nu nog niet gevaccineerd is ernstig ziek wordt. Die kans is heel, heel erg klein en wordt met de dag kleiner. Dus ik snap de onwennigheid, maar nodig is de angst niet nee.

De besmettingscijfers van het RIVM zijn landelijke gemiddelden, in een dichtbevolkte grote stad op een grote volle school liggen die ongetwijfeld anders dan op kleinere scholen in de provincie. De groep 10-19 jaar is momenteel relatief de meest besmette groep. Veertigers zullen niet gauw in het ziekenhuis terecht komen maar kunnen wel flink ziek worden, als in twee weken ziek in bed en daarna nog weken nauwelijks in staat een lesdag op school vol te houden. Komt de continuïteit van het onderwijs bepaald niet ten goede van de leerlingen. Het enige dat wij van leerlingen vragen is hun mondkapje dragen in de verkeersruimtes. 


Van de week meldde een docent dat hij, ondanks één vaccinatie, toch corona heeft gehad. Het is echt nog niet zover dat alle vijftigers en zestigers al volledig gevaccineerd zijn namelijk, ook al hebben ze hun eerste prik gehad. Hij is trouwens zo beroerd dat online lesgeven er ook niet in zit. Zijn echtgenote is gauw ergens anders gaan logeren, want die is herstellende van kanker. Mensen hebben echt serieus redenen om liever niet tussen ruim 1000 pubers rond te lopen.

Het klopt dat de leeftijd 10-19 de meeste besmettingen kent, maar de besmettingsgraad is in Amsterdam niet zo hoog hoor.  Er zijn veel regio's met vergelijkbare of hogere cijfers. Sowieso zijn nu de cijfers overal gewoon heel erg laag en dalende. Ook in de grote steden. De ergste brandhaarden zijn overigens juist in kleine dorpen geweest,  daar is pas nog een onderzoek naar gepresenteerd.

Ik snap heel goed dat mensen individuele redenen kunnen hebben om extra voorzichtig te zijn. Maar dat zijn uitzonderingen. Daar kun je geen landelijk beleid op maken, dat is maatwerk. 

En sorry hoor, maar voor een hele kleine kans op twee weken ziek worden, wil je toch hopelijk niet alle middelbare scholen dicht houden? 

Dat is nu precies wat ik eerder bedoelde met: we moeten er aan wennen dat corona na de vaccinatie van de kwetsbare groepen vergelijkbaar is met de griep. En daarvoor gooien we ook de scholen niet dicht. 

Leen13

Leen13

11-06-2021 om 15:13 Topicstarter

Blijft voorbarig PIef. LIever wacht je met die experimenten tot iedereen gevaccineerd is en de besmettingscijfers verder gedaald zijn en niet weer gestegen, zoals in Engeland vanwege een nieuwe variant.

Pief schreef op 11-06-2021 om 14:17:

Het klopt dat de leeftijd 10-19 de meeste besmettingen kent, maar de besmettingsgraad is in Amsterdam niet zo hoog hoor. Er zijn veel regio's met vergelijkbare of hogere cijfers. Sowieso zijn nu de cijfers overal gewoon heel erg laag en dalende. Ook in de grote steden. De ergste brandhaarden zijn overigens juist in kleine dorpen geweest, daar is pas nog een onderzoek naar gepresenteerd.

Ik snap heel goed dat mensen individuele redenen kunnen hebben om extra voorzichtig te zijn. Maar dat zijn uitzonderingen. Daar kun je geen landelijk beleid op maken, dat is maatwerk.

En sorry hoor, maar voor een hele kleine kans op twee weken ziek worden, wil je toch hopelijk niet alle middelbare scholen dicht houden?

Dat is nu precies wat ik eerder bedoelde met: we moeten er aan wennen dat corona na de vaccinatie van de kwetsbare groepen vergelijkbaar is met de griep. En daarvoor gooien we ook de scholen niet dicht.

Dat zeg ik toch nergens, dat ik de scholen dicht wil houden? Ik zeg alleen dat er risico's aan kleven, dat corona op onze school flink heeft toegeslagen en dat er nu docenten en medewerkers zijn die het onveilig vinden om lijfelijk op school aanwezig te zijn. Jij vond dat docenten niet zo moeten zeuren en 'gewoon' aan het werk moeten.

Leen13

Leen13

14-06-2021 om 12:57 Topicstarter

https://www.trouw.nl/opinie/school-helemaal-open-voor-maar-drie-weken-les-wij-niet~bc909684/

"Veel tijd en energie

Met al onze liefde, betrokkenheid en passie voor ons vak deden we het: digitaal les­geven, digitaal toetsen, digitale ouder­gesprekken, wéér een ander rooster maken. We deden het. Maar het kostte enorm veel extra organisatie, tijd en energie. Menig docent, roostermaker, schoolleider is (totaal) op, omdat rust, ritme en regelmaat het hele jaar misten.

Vóór de afsluitende toetsweek hebben we nog één reguliere lesweek en die houden wij zoals we les hebben gegeven de afgelopen weken. Halve klas digitaal, halve klas fysiek, wissel halverwege de dag, elke leerling elke dag een aantal uur fysiek op school. Zo kunnen we voor docent én leerling de rust bewaren: geen onduidelijkheid, geen angst, de toetsen zijn al spannend genoeg."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.