Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scholen weer 'normaal' open? Morgen extra regeringsoverleg


Leen13

Leen13

23-05-2021 om 14:52 Topicstarter

Zussie: je zou ook nog even wat meer maatregelen in de lucht kunnen houden totdat alle volwassenen gevaccineerd zijn die dat wensen en er duidelijkheid is over het vaccineren van kinderen maar bovendien dat er duidelijk minder virus rondgaat in de gemeenschap want het is uitgedoofd nadat de meeste mensen gevaccineerd zijn.

Ook zou je dan een betere screening moeten maken voor reizigers naar landen waar het virus nog prominent is. 

Ik ga er niet over maar ik ben gewoon benieuwd. Zoals het nu gaat lopen we gewoon het risico dat er nog een piek ontstaat, bijvoorbeeld na de zomer. Jammer als je daar op het randje nog even het slachtoffer van wordt. Daar pas ik liever voor op.

EmmaT schreef op 23-05-2021 om 14:40:

[..]

Je haalt er meteen weer van alles en iedereen bij. Ik zeg dat ik liever thuis zou werken als ik een leerkracht was, gewoon omdat het kan. Totdat ik een vaccin had. Natuurlijk is het weer van hunnie en zullie wel en zij niet. Daar ontkom je niet aan, nu ook niet.

Btw: ik ben ook tegen levenslang opsluiten. Wie niet?

Nou,  eigenlijk kan het dus niet. Het onderwijs is ver onder de maat, kinderen lopen al anderhalf jaar flinke achterstanden op en de maatschappelijke en sociale functie van een school valt online geheel weg. Kijk,  voor een boekhouder of zo zou het me niet veel kunnen schelen.  Maar leerkracht is een cruciaal beroep. Onderwijs een grondrecht. Dat maakt de zaak heel anders. 

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 15:10 Topicstarter

Dat het scholen niet altijd blinkend lukt om online of op afstand goed onderwijs te geven wil niet zeggen dat het niet kan. Schoolplicht tijdens een pandemie, wat zullen we daar nou eens van zeggen? Een Nederlands dingetje waardoor het onderwijs onnodig opgehouden wordt.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 15:13 Topicstarter

https://www.nporadio1.nl/podcasts-uitgelicht/31729-gommers-geef-leraren-voorrang-met-inenting-als-je-scholen-opent

"Als je scholen weer volledig opent, kan dat alleen als je leraren nu voorrang geeft bij het vaccineren," zegt intensivist Diederik Gommers in de podcast Virusfeiten. "Ik zou zeggen: bescherm die leraren snel. Ik ben daar een groot voorstander van."

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 15:19 Topicstarter

https://www.aob.nl/nieuws/vo-helemaal-open/

'Ongehoorzame' scholen.

"Zo verklaarde Ilyas Bagci, directeur van de Rotterdamse scholengroep Lyceum Kralingen en Mavo Centraal, in Trouw dat hij geen kans meer ziet om voor de zomervakantie nog ‘de hele organisatie om te gooien’. Volgens Bagci zullen zeker vier of vijf andere Rotterdamse middelbare scholen hier ook niet meer toe overgaan.

Ook in Eindhoven, Bladel en Geldrop gaan zeker vijftien middelbare scholen niet terug naar het normale schoolrooster, zegt directeur-bestuurder Martin van den Berg van drie Eindhovense scholen in Trouw. ‘Het is nog niet veilig. De meeste leraren zijn nog niet gevaccineerd, en ik moet hun als werkgever een veilige werkomgeving bieden."

"Hageman en haar collega’s zijn verder inmiddels net gewend aan halve klassen. “Wij hebben het afgelopen jaar ons onderwijs bijna constant veranderd: hele klassen, halve klassen, online, niet online, gedeeltelijk online – dat heeft een enorme druk gelegd op de collega’s. Terwijl de werkdruk vóór die tijd al hoog was, we liepen al op onze tenen. Laat het nu maar even zo tot aan de zomervakantie”, zegt zij. “In september zijn we allemaal gevaccineerd – what’s the rush?”

En dat is nu precies waarom scholen niet mogen kiezen. Ze gaan allemaal open.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 16:28 Topicstarter

Dat is gewoon stoere taal van Slob. Dat handhaven, als het al gebeurt, houdt geen stand voor de rechter. In een pandemie.

AnneJ schreef op 23-05-2021 om 16:28:

Dat is gewoon stoere taal van Slob. Dat handhaven, als het al gebeurt, houdt geen stand voor de rechter. In een pandemie.

Wat heeft een rechter hier nu mee te maken? Als het kabinet zegt dat scholen open moeten dan moeten ze open. Er zijn het hele jaar al scholen die morren dat ze dicht of juist open willen of wat dan ook. Daar wordt toch telkens wel heel duidelijk de hand aan gehouden. Dat zal nu ook zo zijn. Het is even wennen,  na een week weten we niet beter meer.

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 16:57 Topicstarter

Ik denk dat het schipperen wordt en dat is goed. Er zijn scholen die open gaan en er zijn scholen die op dezelfde voet doorgaan tot de zomer. En als ouders dan toch hun kinderen sturen is het akkoord, een enkeling kan er nog wel bij maar de werkprocessen blijven hetzelfde. Er zijn leerkrachten die meteen weer voor een volle klas willen staan en er zijn leerkrachten die dat niet trekken en die krijgen een standin of de klas blijft online of net als het al geregeld was.

Het gaat namelijk ook om draagvlak en als dat er niet is kun je beleid ook niet uitvoeren of je moet bereid zijn om de ME er op af te sturen. En dat helpt ook al niet.

Pief schreef op 23-05-2021 om 13:17:

[..]

De anderhalve meter afstand vervalt. De mondkapjes blijven en er wordt twee keer per week testen aan toegevoegd.

Hoe dan? Je kunt leerlingen testen meegeven maar of een wat ze er mee doen is aan hen. Het voegt niks toe aan de veiligheid  

skik schreef op 23-05-2021 om 17:06:

[..]

Hoe dan? Je kunt leerlingen testen meegeven maar of een wat ze er mee doen is aan hen. Het voegt niks toe aan de veiligheid

Als de leerlingen de testen twee keer per week gebruiken dan voegt dat wel wat toe, lijkt me.

Pief schreef op 23-05-2021 om 13:17:

[..]

De anderhalve meter afstand vervalt. De mondkapjes blijven en er wordt twee keer per week testen aan toegevoegd.

Hoe dan? Je kunt leerlingen testen meegeven maar of een wat ze er mee doen is aan hen. Het voegt niks toe aan de veiligheid  

MMcGonagall schreef op 23-05-2021 om 13:15:

Uit onderzoek was al gebleken dat besmettingen op scholen vaker door leerkrachten binnen gebracht worden dan door leerlingen. Met vaccineren zijn ze nu bij 1968, dus straks hoeven alleen de 50 minners nog. Gelukkig gaan de scholen weer open, de leerlingen hebben al genoeg geleden onder deze ellende. Je hebt nog steeds afgerond 0% kans om aan Corona te overlijden als je onder de 50 bent. Ja, je kunt het statistische pech geval zijn, maar ik loop meer risico elke dag dat ik achter het stuur van mijn auto stap.

Niet ziek of dood zijn twee uitersten. Daartussen zit ook een paar weken flink ziek zijn en daarna nog lang restverschijnselen zoals concentratiestoornissen of hijgend je les moeten doen. Ook niet zo bevorderlijk voor de leskwaliteit

Leen13

Leen13

23-05-2021 om 17:17 Topicstarter

Als ...........

Het wordt niet gecontroleerd en niet verplicht. Het gaat niet gebeuren.

Pief schreef op 23-05-2021 om 16:46:

[..]

Wat heeft een rechter hier nu mee te maken? Als het kabinet zegt dat scholen open moeten dan moeten ze open. Er zijn het hele jaar al scholen die morren dat ze dicht of juist open willen of wat dan ook. Daar wordt toch telkens wel heel duidelijk de hand aan gehouden. Dat zal nu ook zo zijn. Het is even wennen, na een week weten we niet beter meer.

Nou, daar hebben wij vorig jaar weinig van gemerkt op de school van dochter. Die hebben vorig jaar geweigerd hybride onderwijs te geven. En bleven volledig online les geven, terwijl er toen halve klassen naar school moesten. Ook nu doen ze het anders. Ze geven alleen les in de klas, op de dagen dat je thuis bent moet je het zelf maar uitzoeken. De docenten gaan gewoon door met de stof. Ze mist dus de helft....

Middelbare scholen vanaf 31 mei weer volledig open

De middelbare scholen mogen per 31 mei weer volledig open voor alle scholieren. Vanaf 7 juni geldt er een verplichting voor het hele voortgezet onderwijs. De leerlingen hoeven geen anderhalve meter afstand meer van elkaar te houden. Het Outbreak Management Team (OMT) heeft het kabinet geadviseerd dit besluit te nemen.

Niet alle scholen zullen op maandag over een week de deuren openen. Sommige hebben meer voorbereidingstijd nodig, zei minister Slob voor Voortgezet Onderwijs na een Catshuisoverleg tussen de meest betrokken kabinetsleden en deskundigen.

Maar een week daarna moet het hele voorgezet onderwijs weer volledig open zijn. "We willen het voor de leerlingen mogelijk maken om nog minimaal zes weken naar school te gaan voor de zomervakantie begint." De eerste schoolvakanties beginnen in de regio Noord, op 10 juli.

Bron: NOS

Controleren gebeurt vast niet, maar ik denk niet dat het dicht blijven van een school met honderden leerlingen en tientallen leerkrachten onopgemerkt zal blijven. In eerdere gevallen waren er ook wel scholen die wegdoken, maar dat werd niet getolereerd. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.