Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!

Veel kinderen durven op school niet te poepen. Herken je dat van je eigen kind? Ongeveer de helft van de leerlingen poept namelijk (bijna) nooit op school, vooral omdat toiletten vies zijn, weinig privacy bieden of onveilig aanvoelen. Dat leidt tot ophoudgedrag, met buikpijn, verstopping en concentratieproblemen als gevolg. Geen enkel kind zou zich ongemakkelijk of beschaamd moeten voelen om gewoon naar de wc te gaan.

Het MDL Fonds (voor maag, darm en lever) is daarom een petitie gestart voor schone, veilige en goed afsluitbare schooltoiletten. Dit moet structureel worden geregeld in de landelijke regels voor schoolgebouwen.

Als ouder kun je dit probleem niet negeren! Teken de petitie daarom en laat zien dat gezonde en veilige schooltoiletten geen luxe zijn, maar een basisvoorziening voor ieder kind. Samen kunnen we dit veranderen

https://www.mdlfonds.nl/petitie-schoolwc/

[Geplaatst met goedkeuring]

Getekend! Wat goed dat hier aandacht voor is. In de tijd dat mijn kinderen op de middelbare zaten is er in een vakantie, zonder aankondiging vooraf,  van alle wc deuren boven en onder 25 cm af gezaagd (het waren al geen hele deuren om makkelijk schoon te kunnen maken) om te voorkomen dat er op de toiletten gerookt, geblowed of gevaped werd.  Dat zou dan snel zichtbaar zijn. 
Mijn jongste ging dan echt niet meer zitten voor de grote boodschap. Plassen kon hij bij de urinoirs. 

Heel goed dat hier aandacht voor is! Dochter gaat op de middelbare school amper naar het toilet. Het is er altijd druk met oudere meiden die er blijven hangen om hun telefoon te checken. Ze voelt zich niet veilig genoeg om er tussendoor te wurmen en gaat dus niet.

Ook met goed afsluitbare deuren gaan middelbare school mensjes niet even poepen als ze dat normaal ook niet op school doen.

ik heb zelf ook problemen op het werk om naar de wc te gaan, ik hou het vaak op. Ik ben zo bang dat er iemand na mij komt en dan weet dat ik die stank heb veroorzaakt. Hebben jullie daar ook last van?

Kleinduimpje schreef op 25-02-2026 om 20:10:

ik heb zelf ook problemen op het werk om naar de wc te gaan, ik hou het vaak op. Ik ben zo bang dat er iemand na mij komt en dan weet dat ik die stank heb veroorzaakt. Hebben jullie daar ook last van?

Gelukkig niet, nee. We zijn allemaal mensen en moeten allemaal wel eens naar het toilet. So what?

Je kunt eventueel wat lucifers of luchtverfrisser in het toilet zetten.

Ik kan door een ongeluk in mijn jeugd moeilijk piesen en het duurt vaak even voor ik klaar ben, ik hou het ook altijd op tot ik thuis ben, op m'n werk gebruik ik de invalidentoilet maar probeer dat wel onopvallend te doen. 

Op mijn werk gaat het wc-licht aan zodra je de ruimte bij de wasbakken binnenkomt. Na vijf minuten gaat het uit en in de wc’s zelf zit geen bewegingssensor. Als het dus moeilijk lukt en er is in de tussentijd niemand de ruimte binnengekomen, zit je na vijf minuten in het donker.

MMcGonagall schreef op 25-02-2026 om 20:31:

Op mijn werk gaat het wc-licht aan zodra je de ruimte bij de wasbakken binnenkomt. Na vijf minuten gaat het uit en in de wc’s zelf zit geen bewegingssensor. Als het dus moeilijk lukt en er is in de tussentijd niemand de ruimte binnengekomen, zit je na vijf minuten in het donker.

Dat zou ik eens aan de OR voorleggen. Lijkt me dat je alle medewerkers (ruim) de tijd moet geven hun behoefte te doen. Niet iedereen is daar even snel mee. Zie hierboven.

Ik ben geen ochtendmens maar gelukkig is mijn bioritme zo ingesteld dat ik vrijwel nooit voor 11 uur in de ochtend hoef te poepen.
Ik poep wel zeker 2-3 keer per dag, dus ook zeker wel op werk. Ik heb daar geen moeite mee, heel menselijk en als ik moet, dan moet ik.

Ja hoor, daar heb ik ook last van! Als het even kan houd ik het dus ook op tot thuis.

Ik vind het op werk ook ongemakkelijk. Liever poep ik thuis, maar als de nood hoog is ga ik wel. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.