Gezondheid
MDLFonds
25-02-2026 om 13:18
Schoolwc´s zijn bron van sociale onveiligheid!
Veel kinderen durven op school niet te poepen. Herken je dat van je eigen kind? Ongeveer de helft van de leerlingen poept namelijk (bijna) nooit op school, vooral omdat toiletten vies zijn, weinig privacy bieden of onveilig aanvoelen. Dat leidt tot ophoudgedrag, met buikpijn, verstopping en concentratieproblemen als gevolg. Geen enkel kind zou zich ongemakkelijk of beschaamd moeten voelen om gewoon naar de wc te gaan.
Het MDL Fonds (voor maag, darm en lever) is daarom een petitie gestart voor schone, veilige en goed afsluitbare schooltoiletten. Dit moet structureel worden geregeld in de landelijke regels voor schoolgebouwen.
Als ouder kun je dit probleem niet negeren! Teken de petitie daarom en laat zien dat gezonde en veilige schooltoiletten geen luxe zijn, maar een basisvoorziening voor ieder kind. Samen kunnen we dit veranderen
https://www.mdlfonds.nl/petitie-schoolwc/
[Geplaatst met goedkeuring]
Alias1
08-03-2026 om 02:05
MMcGonagall schreef op 07-03-2026 om 21:11:
[..]
Dat was vast een verkeerd begrepen grapje. Die maak ik ook als ik net heb schoongemaakt en er gaat iemand zitten kakken. De katten hebben daar ook een handje van.
De moeder kennende, was t zeker geen grapje helaas. Die was erg bang van vuil. Dochter moest helpen koken: boontjes afhalen. 2 kg, dus best even werk. We moesten t doen in de onverwarmde garage ipv in de keuken, anders werd de keuken vies... was echt roetkoud...
Kleinduimpje
08-03-2026 om 08:50
Nick90 schreef op 07-03-2026 om 19:25:
[..]
Mijn pa is dood en mijn moeder heb ik al sinds m'n 15e geen contact meer mee. En m'n pa woonde hier een straat achter dus die ging gewoon thuis. En waar mensen hier moeilijk over doen zeg. Tis toch mijn huis??
Je doet maar wat je wilt. Ik vind dat jij moeilijk doet. Ik zou dus nooit bij jou op bezoek komen bij jullie, bang dat ik dan zou moeten en het op moet houden. Ik zou me ook kapot schamen om te zeggen; je mag hier niet poepen.
Valeria
08-03-2026 om 10:32
Kleinduimpje schreef op 08-03-2026 om 08:50:
[..]
Je doet maar wat je wilt. Ik vind dat jij moeilijk doet. Ik zou dus nooit bij jou op bezoek komen bij jullie, bang dat ik dan zou moeten en het op moet houden. Ik zou me ook kapot schamen om te zeggen; je mag hier niet poepen.
Gezien zijn taalgebruik en wat hij verder vertelt denk ik niet dat veel mensen hier in dezelfde sociale kringen verkeren en dus het risico lopen op bij hem op bezoek te moeten. Dat scheelt weer.
dan
08-03-2026 om 12:34
Kleinduimpje schreef op 08-03-2026 om 08:50:
[..]
Ik heb wel gehad dat een postbezorger, wel een bekende, vroeg om even naar het toilet te moeten, geen probleem hoor, heb echt niet gevraagd of ze wilde plassen of ook poepen. Ik was zelf destijds dolblij dat ik even snel naar het toilet kon bij, voor mij, vreemde mensen terwijl ik surveilleerde bij het verkeersexamen van groep 7.
Alias1
08-03-2026 om 13:08
En die ene keer dat er bij ons een flinke verbouwing in huis plaatsvond. De aannemer vroeg of zijn mannen bij ons het toilet zouden mogen gebruiken of dat er buiten een dixi geplaatst moest worden. Sorry, echt alles beter dan een dixi voor de deur - dan maken we wel wat vaker de wc schoon. Ik heb niet gecontroleerd wat die mannen deden bij ons.
Nick90
08-03-2026 om 19:03
Valeria schreef op 08-03-2026 om 10:32:
[..]
Gezien zijn taalgebruik en wat hij verder vertelt denk ik niet dat veel mensen hier in dezelfde sociale kringen verkeren en dus het risico lopen op bij hem op bezoek te moeten. Dat scheelt weer.
Wat een denigrerende reactie, kun je het niet hebben dat er toch echt mensen zijn die een andere mening hebben? Dat mensen andere keuzes wbt hun eigen huis dan jou maken? Wel triest dat een topic over schoolwc's weer zo uit de hand loopt omdat een paar mensen een andere mening hebben over wie er op hun wc mag poepen. We runnen hier geen openbaar toilet en als je verwacht dat iedereen zit te wachten op bezoek wat bij hun even gaat poepen heb je het toch echt mis. En voor werklui hebben ze Dixie's uitgevonden.
Alias1
08-03-2026 om 19:54
Nick90 schreef op 08-03-2026 om 19:03:
[..]
Wat een denigrerende reactie, kun je het niet hebben dat er toch echt mensen zijn die een andere mening hebben? Dat mensen andere keuzes wbt hun eigen huis dan jou maken? Wel triest dat een topic over schoolwc's weer zo uit de hand loopt omdat een paar mensen een andere mening hebben over wie er op hun wc mag poepen. We runnen hier geen openbaar toilet en als je verwacht dat iedereen zit te wachten op bezoek wat bij hun even gaat poepen heb je het toch echt mis. En voor werklui hebben ze Dixie's uitgevonden.
Persoonlijk vind ik je laatste opmerking dan weer denigrerend naar werklui. Moeten zij dan van die rottoiletten gebruik maken?
Ysenda
08-03-2026 om 20:06
Nick90 schreef op 08-03-2026 om 19:03:
[..]
Maar voor een project van 1 of 2 dagen ga je toch geen dixi van €150 per dag huren, zeker niet als er een werkend toilet is.
Gaan klanten niet accepteren want wordt wel 1 op 1 doorberekend.
Ik snap wel dat je het minder prettig vindt maar ik kan niet begrijpen dat je dat zo strak hanteerd dat het je vriendschappen of familiebanden kost.
Haaknaald
08-03-2026 om 20:20
Ysenda schreef op 08-03-2026 om 20:06:
[..]
Maar voor een project van 1 of 2 dagen ga je toch geen dixi van €150 per dag huren, zeker niet als er een werkend toilet is.
Ik snap wel dat je het minder prettig vindt maar ik kan niet begrijpen dat je dat zo strak hanteerd dat het je vriendschappen of familiebanden kost.
Nou dit inderdaad. Voor die 3 dagen dat ik hier een stoffeerder over de vloer had ga ik een gingen zij echt geen dixi plaatsen. Dat zou bovenop de ruim €3000 dan nog €450 extra kosten. Ik haal dan wel het matje, dat half voor/onder de pot ligt even weg, dat er geen lijm van de schoenen in de mat komt.
Wij lopen thuis allemaal op sokken/slippers die nooit buiten gedragen worden. Die stoffeerder liep op veiligheidsschoenen.
MMcGonagall
08-03-2026 om 20:41
Och ja, ik zou geen tweede keer ergens op visite gaan waar ik een opmerking zou krijgen over mijn wc-gedrag. Wellicht zegt Nick daar ook niets over maar word je gewoon niet meer uitgenodigd, ook goed.
Meestal hoef ik trouwens niet elders te poepen. Ik hoef al bijna nooit, maar als het komt dan is het meestal thuis.
Nick90
08-03-2026 om 20:41
Ysenda schreef op 08-03-2026 om 20:06:
[..]
Je kunt gewoon vriendschappen en familiebanden onderhouden hoor, hier komen familieleden of vrienden geen uren of dagen verblijven ofzo, hooguit een uur of 2 , zoon heeft wel eens vriendje hier om te logeren maar die gaan blijkbaar ook thuis, mn zoon gaat ook het liefst thuis en met een voorkeur voor de wc in de badkamer. En nee ik ben heus niet de enige die liever niet wil dat vreemden(including fam and friends) op hun toilet poepen, dat mag je star en intolerant vinden maar zolang je hier niet schoonmaakt of de hypotheek betaalt zie ik niet echt in dat ik mijn mening moet verantwoorden
Haaknaald
08-03-2026 om 21:03
Nick90 schreef op 08-03-2026 om 20:41:
[..]
Je kunt gewoon vriendschappen en familiebanden onderhouden hoor, hier komen familieleden of vrienden geen uren of dagen verblijven ofzo, hooguit een uur of 2 , zoon heeft wel eens vriendje hier om te logeren maar die gaan blijkbaar ook thuis, mn zoon gaat ook het liefst thuis en met een voorkeur voor de wc in de badkamer. En nee ik ben heus niet de enige die liever niet wil dat vreemden(including fam and friends) op hun toilet poepen, dat mag je star en intolerant vinden maar zolang je hier niet schoonmaakt of de hypotheek betaalt zie ik niet echt in dat ik mijn mening moet verantwoorden
Dat wij dat star en intollerant vinden heeft een reden! Mensen moeten af en toe poepen en door jouw intolerante houding komt poepen weer in het "daar moet ik mij voor schamen" hokje. Dat moeten we niet meer willen. Mensen met problemen met de ontlasting hoeven niet (terug) in isolement te leven.
Volgens mij heb jij nog weinig echt nare dingen meegemaakt in het leven, geloof jij nog in het maakbare leven en spoiler alert: Het leven is niet maakbaar, wen er maar aan!
Kleinduimpje
08-03-2026 om 21:10
ik had pasgeleden iemand op bezoek die ziek werd en hier heeft overgegeven. Of iemand die poep onder de schoenen had gehad en vroeger plaste kinderen in hun broek of in ons bed. En van de week iemand op bezoek die doorgelekt was op onze stoel, dat heb ik schoon moeten maken en het gaat er niet meer uit. Dat soort dingen kan allemaal gebeuren toch, degene vind dat zelf al heel vervelend!
MamaE
08-03-2026 om 21:11
Nick90 schreef op 08-03-2026 om 20:41:
[..]
Als een vriendje in de avond komt en in de ochtend weer weggaat kan dat inderdaad in sommige gevallen. Mijn dochter logeert ook wel eens een paar dagen bij mijn schoonouders of bij een vriendinnetje dat verder weg woont en dat kind ook hier. Ik ga dan niet verwachten dat ze drie dagen hun ontlasting ophouden.
Bij werkzaamheden kun je natuurlijk een dixie plaatsen. Maar dat doe je vooral als er geen werkend toilet is, bijvoorbeeld als ze in de hele straat de riolering gaan vernieuwen of de waterleiding of zo. Dan regelt de aannemer dat vaak zelf al. Maar als er een monteur van de KPN of Ziggo of zo komt om een kastje te installeren, of een monteur voor de cv-ketel, die zijn er vaak maar kort. Maar die zijn wel de hele dag op pad en bij alle mensen kort. En die moeten wel eens naar de wc. En soms zijn ze er ook een dagdeel, bijvoorbeeld als ze een nieuwe ketel of airco komen installeren.
Maar inderdaad, je mag dat weigeren als je dat niet wil. Of mensen niet meer uitnodigen als ze het toch doen. De meesten vragen namelijk niet eerst toestemming om te poepen.
Temet
08-03-2026 om 21:49
"Je kunt gewoon vriendschappen en familiebanden onderhouden hoor, hier komen familieleden of vrienden geen uren of dagen verblijven ofzo, hooguit een uur of 2 "
Nou, gewoon... Iedere familie/vriendenkring zijn eigen gebruiken natuurlijk, maar hoewel ik mijzelf echt niet als een gezelligheidsdier beschouw, vind ik het vrij gewoon om langer dan 2 uur bij vrienden of familie te zijn. Sterker nog, vroeger logeerden we zelfs regelmatig bij mijn schoonouders. Ze hadden gelukkig geen regels over de frequentie, duur, of aard van het wc-bezoek ![]()