Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

prinses01

prinses01

12-12-2008 om 20:52

Sealen, wanneer?

Hallo,

Bij mijn dochtertje (6½) komen de achterste kiezen nu door. Nu hoorde ik laatst iets over sealen. Onze tandarts zegt dat hij dat pas doet als ze goed door zijn (meestal pas rond een jaar of negen...), maar ik hoor ook wel van kinderen uit haar klas dat het al gebeurd is. En weer andere ouders zeggen dat je moet aandringen dat het nu al gebeurt. Maar het lijkt mij toch dat die kiezen helemaal doorgekomen moeten zijn, nietwaar?

Wie weet wat nou juist is? Ik begreep ook wel dat als er nu al gaatjes zitten ze het nu al doen, maar gebeurt het ook al op jongere leeftijd ter voorkoming? Of haal ik nu vanalles door elkaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
San

San

13-12-2008 om 08:13

Prinses

Sealen is inderdaad ter voorkoming van gaatjes. De tandarts deed dat bij mijn oudste toen hij 8 of 9 was. Inderdaad als de kiezen voldoende groot zijn, en het lijkt mij dat de tandarts bij uitstek degene is die kan inschatten of dat het geval is. Ik weet niet of je zou moeten aandringen op eerder sealen. Ik hoor eigenlijk nooit dat kinderen al vroeg gaatjes hebben in hun blijvende kiezen, en dat je dat met sealen had kunnen voorkomen. Neemt niet weg dat de tandarts onlangs bij onze zesjarige wel al vier blijvende kiezen heeft geseald. Hij heeft een erg zwak melkgebit (nu al 7 gaatjes, en nee, hij snoept amper, en ja, we poetsen zijn tanden 3 x per dag zeer zorgvuldig).

Hier laten doen

toen ik voor het eerst een gaatje kreeg, begin 20. Daarvoor is het zonde, want dan is het glazuur blijkbaar nog prima, dat was bij mij de uitleg.

Kindertandarts

Ons zoontje van bijna vier is sinds kort 'klant' van de kindertandarts. Hij heeft twee gaatjes die binnenkort (als hij over zijn grootste angst heen is) geseald gaan worden, om verder uitbreiden te voorkomen (hopen we). Vanzelfsprekend gaat het bij hem nog om melkkiesjes. Ik zal de volgende keer eens vragen of er algemeen beleid is of dat het verstandig is om het blijvend gebit sowieso te sealen. Ik kan me voorstellen dat het in sommige gevallen wel handig is, zoals bij onze zoon die veel medicatie krijgt vlak voor naar bed gaan en dus ook vlak voor het tandenpoetsen.

groet, heli

Dank 100%mama

ik ga dit onthouden voor als mijn dochter vaste kiezen krijgt !

Hier

hier zijn de melkkiezen al gesealt toen deze door kwamen. De grote kiezn gaat precies zo !

m@

m@

14-12-2008 om 20:18

Direct sealen

Mijn 2e zoon is nu ook 6 1/2 en hij wordt komende week geseald. Volgens mij wordt ook alleen het snijvlak geseald en niet de rest van de kies. Gaatjes doen zich doorgaans ook daar voor. Derhalve kun je dus al sealen zodra het snijvlak goed door is en hoef je niet te wachten tot de hele kies door is. Gewoon zo snel mogelijk doen hoor. Zonde als ze een gaatje krijgen.

M@

Prinses01 en 100%mama

Ons ventje krijgt ook medicatie oa. in drankvorm, Aerius. Megazoet spul en als je de dop niet goed dicht draait dan zit ie de volgende dag vastgekoekt. Het is gezoet met oa sucrose (volgens mij is dit toch gewoon suiker?)
Daarnaast heeft hij zoveel ontzettend veel antiobitica gehad (ook al tijdens de zwangerschap) dat ik de uitwerking daarvan op de tanden ook niet wil uitvlakken.

100%mama, hoe staan jullie daar tegenover in de praktijk. Ik heb gewoon bijna ruzie gehad met de tandarts. Hij verweet mij ervan mijn kind veel te veel suiker te hebben gegeven en dat daardoor gaatjes ontstaan. Naar mijn mening krijgt mijn kind helemaal niet te veel suiker en komt het vooral door de medicatie in combinatie met een heel hoge kokhalsneiging bij het poetsen waardoor het moeilijk is dit langere tijd (2min) vol te houden. (Overigens gaat dat beter sinds zijn enorme keelamandelen zijn verwijderd drie maanden geleden.)
Bij de kindertandarts werd hier niet al te diep op ingegaan en moeten we voor de volgende keer een eetdagboekje bijhouden. Maar die starheid van de tandarts viel me heel erg tegen.

groet, heli

Even voor de duidelijkheid

"Hij verweet mij ervan mijn kind veel te veel suiker te hebben gegeven en dat daardoor gaatjes ontstaan."
Natuurlijk ontstaan daardoor gaatjes; maar volgens mij niet alleen op die manier; daar wilde onze tandarts helemaal niet aan. Het was onze eigen schuld; hadden we maar niet zo veel suiker moeten geven en beter moeten poetsen. Die starheid bedoel ik.

Sandra

Sandra

14-12-2008 om 21:26

Heli

"Hij verweet mij ervan mijn kind veel te veel suiker te hebben gegeven en dat daardoor gaatjes ontstaan."

Maar je hebt hem toch wel verteld over de medicatie neem ik aan? En waarom moet je voor de kindertandarts een eetdagboek bijhouden? Ik zou zeggen: neem het medicijnflesje mee, moet duidelijk genoeg zijn lijkt mij. Waarom behandelt de tandarts zelf trouwens de gaatjes niet? Onze tandarts heeft gewoon zelf de gaatjes van zoonlief (nu 6) geboord en gevuld. Ik ben onder de indruk hoe snel en handig hij dat doet, geen centje pijn voor zoonlief! Zoon is een stuiterbal, maar bij de tandarts blijft hij moeiteloos tien minuten of langer stil liggen met zijn mond open. Hij gaat huppelend naar binnen en huppelend naar buiten.

Sandra

Ons mannetje is doorgestuurd naar de kindertandarts omdat hij nogal angstig is. Hij is vaste kno-klant en daar wordt zeer regelmatig (het laatste jaar zo'n beetje maandelijks, op z'n minst) zijn oren uitgezogen. Dat kan gevoelig zijn maar maakt bovenal heel veel lawaai.
Hij is daar, hoewel er zo langzamerhand toch een soort van gewenning optreedt (hangt ook af van de benadering van de kno-arts), erg bang voor. Bovendien is hij gevoelig voor hard geluid.
We hebben bij de tandarts heel pedagogisch wel eens wat proberen te wennen aan het geluid van het stofzuigertje oid, maar hij trekt dat echt niet. Het is zelfs zo erg, dat als dat sealen niet helpt de gaatjes te verminderen het onder narcose, in het ziekenhuis door de kindertandarts, wordt behandeld.
Daarbij snapt hij nog niet dat hij je soms wat minder prettige dingen moet ondergaan om daarna geen of minder pijn te hebben. HIj wordt in februari vier, maar heeft een ontwikkelingsachterstand en heeft forse gehoorverliezen.

Overigens heb ik natuurlijk wel aan de tandarts verteld dat hij medicatie krijgt; maar hij bleef star en voor mijn gevoel zeer verwijtend. HIj zal deels ook wel gelijk hebben, maar zijn houding vond ik erg moeilijk.

groet,
Heli

100%mama

dank voor je reactie.
Ja, de tandarts deed dit in bijzijn van mijn zoontje. Daar had ik in dit geval niet zo veel problemen mee, mijn zoontje is nog te klein om dit te snappen.
Wat betreft de adviezen die je geeft; we poetsen twee keer per dag zijn tanden, met een goede borstel (oral b, gewoon en electrisch), elmex tandpasta; natuurlijk allemaal wat bij zijn leeftijd past. Tussen de middag poetsen we samen; hij is erg van het zelf doen, dat mag tussen de middag (in totaal dus drie poetsmomenten).
Wat betreft die antibiotica; zoals ik al zei: Hij heeft er veel van gehad waarvan heel veel tijdens de zwangerschap al.
Hij kreeg al heel vroeg tanden (hij was gecorrigeerd zes weken oud; ongecorrigeerd drie maanden); echt poetsen is dan lastig, al deden we natuurlijk ons best. Al heel snel kreeg hij bruine plekjes op zijn tandjes en leek het wel of zijn voortanden iets afbrokkelden. Overigens is dit op een gegeven moment wel gestopt. Volgens de tandarts kon dit echt niets met medicijngebruik in de zwangerschap te maken hebben (geloof me; ik heb meer medicijnen in die zwangerschap alleen al gehad dan in mijn leven daarvoor).
Je hebt natuurlijk gelijk dat je als ouder de drink- en eetmomenten van je kind bepaalt dat geldt natuurlijk ook voor de poetsmomenten. Toch vind ik dat wel eens lastig; mijn zoontje is een echte 'slow starter', wordt heel moeilijk wakker en het duurt ook even voordat hij aan eten toe is. Dat was geen probleem; maar inmiddels gaat hij naar de peuterspeelzaal en moet hij daarvoor eten en drinken en tandenpoetsen. En hoewel we daar normaal gesproken genoeg tijd voor hebben is dit elke morgen voor mijn zoontje een strijd. HIj wil niet eten, maar hij moet. Een half uur tussen het eten/drinken en poetsen; dat halen we regelmatig niet. Sterker nog, hij zit ook wel eens met een kapje achterop de fiets weg te werken (dan hebben we al wel tanden gepoetst). Niet slim, dat weet ik maar soms is het kiezen tussen twee kwaden.
Al met al; ik ben blij dat de kindertandarts hem in de gaten gaat houden; de komende tijd komt hij iedere drie maanden op controle. Dat is wel vervelend voor ons; we moeten er bijna een uur voor rijden, maar nu wel even het beste.
En over mijn eigen tandarts; wij zitten in een zeer goed geoutilleerde praktijk. Ik denk ook echt dat het wel een goede tandarts is. Over de starheid op dit punt heb ik het al eens met hem gehad; maar zijn verhouding veranderde totaal niet. Hij weet mijn mening, ik de zijne. En daar laten we het voorlopig maar even bij.

Groet, heli

lennest

lennest

19-12-2008 om 14:00

Niet sealen!

Dat zegt onze tandarts. Goed poetsen, op tijd naar de tandarts, is er niks aan de hand. Tja.
Hij vergelijkt 't met schilderwerk: als je het niet heel precies doet, loop je het risico dat er water onder het schilderwerk komt. Dat zie je niet, tot het te laat is.
Mijn reactie; dan moet je goed sealen....

De tandarts is nog een jonge vent, een jaar of 2 klaar met de opleiding, dus daar kan 't niet aan liggen. Of zijn de inzichten veranderd?

Brianna F

Brianna F

19-12-2008 om 19:07

Niet sealen?

Goed poetsen daar schort het dus nog wel eens aan bij kinderen en vandaar het sealen. Dus dat advies zou ik toch niet opvolgen.

Nasha the first

Nasha the first

19-12-2008 om 21:06

Wel sealen!

het kan veel gaatjes voorkomen, zeker als je zoals ik of zoon erg hobbelige kiezen hebt!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.