Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katrien Duck

Katrien Duck

25-06-2010 om 15:48

Second opinion gevraagd van de Ouders Online-amateurartsen

Hier in huis een ziek kind (10 jaar). Ze heeft sinds maandag koorts en hoofdpijn. Ze heeft het erg koud, ook met een trui en een broek aan en onder twee dekbedden, terwijl de zon naar binnen schijnt en het 30 graden is achter het glas. Ze zweet en heeft hoofdpijn. Ze voelt zich lamlendig. Haar keel stonk drie dagen een heel klein beetje maar deed geen pijn. Verder geen andere klachten. Geen maag-darmproblemen, geen luchtweg of urineweg problemen. Geen vlekjes of bulten.
We zijn net naar de huisarts geweest maar voelen ons absoluut niet serieus genomen en met een kluitje in het riep gestuurd. Dat is al vaker gebeurd en achteraf bleek ik dan gelijk te hebben, maar ja... Op verzoek van mijn zieke kind vraag ik het jullie: Herkent iemand deze symptomen en wat was het probleem?

Katrien Duck.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Griep?

Misschien zie ik iets vreselijk over het hoofd, maar waarom kan het geen gewone griep zijn? Wat zei de ha, en waar denk je zelf aan?
Hoe hoog is de koorts eigenlijk?

Biene M.

Biene M.

25-06-2010 om 17:13

Niet zo warm houden

Aan een diagnose kan ik je niet helpen, maar je dochter heeft het koud door de koorts en door haar zo warm aan te kleden en toe te dekken met dekbedden kan ze de warmte niet kwijt. Met dit weer volstaat een dunne pyjama met een laken of dunne deken, zo voorkom je dat ze nog verder verhit raakt. Warm krijgt ze het toch niet zolang ze koorts heeft. Hoofdpijn en lamlendig voelen kan allemaal van de koorts komen, zorg dat ze genoeg drinkt.

Beterschap.

Virusje?

Als de koorts niet heel hoog is, lekker onder een warme deken, ze doet hem er vanzelf weer af als ze het weer te heet krijgt.Bij virusziektes en koorts heb je vaak dat je het ene moment het te koud hebt en het andere moment weer te heet. Je kind is oud genoeg om zelf de dekens erop of eraf te doen. Gewoon zorgen dat ze zich zo lekker mogelijk voelt.(of zo min mogelijk slecht eigenlijk) Bij hoge koorts, boven de 39.5 ofzo, dan wel meer uitkijken met dikke dekens.
(dit is een eigen huisgewoonte, niet een medisch onderbouwde regel)

Vic

Vic

25-06-2010 om 21:59

Paracetamol

Bij (hoge) koorts geef ik altijd een paracetamol. Dan voel je je gelijk iets beter. Mijn huisarts zegt altijd dat je na vier dagen koorts langs moet komen, dus dat heb je goed gedaan. Meestal worden we dan weer naar huis gestuurd met de mededeling dat we moeten uitzieken.

Katrien Duck

Katrien Duck

26-06-2010 om 14:09

Reactie

Bedankt voor jullie reacties.
Van een griep of een ander virus heeft mijn dochter nooit zo lang last. Vijf dagen koorts heb ik nog nooit meegemaakt. En normaal bij koorts heeft ze het inderdaad afwisselend warm en koud. En nu blijft ze het maar koud hebben. Vandaar dat ik naar de huisarts wilde. Ik dacht zelf meer aan een rare bacterie, Q-koorts bijvoorbeeld. Door de koorts, het koud hebben, de hoofdpijn. Op basis van de koorts gaf de assistente aan dat we snel langs moesten komen. Maar eenmaal bij de arts liep het anders. We zijn nog geen twee minuten binnen geweest. Hij heeft niet naar haar gekeken en hij luisterde niet naar wat ze (en ik) zei. Hij zei meteen dat vijf dagen koorts een virus is en dat we terug moeten komen als het dinsdag nog niet over is. Mijn dochter zei later tegen haar vader dat ze het gevoel had dat de arts ons heel stom vond. En zo voelde ik het ook. Misschien heeft hij gelijk, ik hoop het, maar hij brengt het op een heel verkeerde manier.
Drinken doet ze genoeg trouwens. En nu gaan we, dank zij paracetamol, even een frisse neus halen.

Sancy

Sancy

26-06-2010 om 18:59

Katrien

je schrijft: "Van een griep of een ander virus heeft mijn dochter nooit zo lang last."
Mijn moeder zaliger zou zeggen: eens moet de eerste keer zijn. Resultaten behaald in het verleden geven ook geen garantie voor de toekomst immers
Als de (non)reactie van je huisarts je dwars zit, zou ik hem daar gewoon nog eens over spreken.

Katrien Duck

Katrien Duck

27-06-2010 om 16:11

Gaat nog niet lekker

De koorts is inmiddels verwaarloosbaar. 37,3. Maar ze heeft het nog steeds koud en is nog steeds lamlendig.
Ja, met die huisarts moet inderdaad eens een hartig woordje gesproken worden. En anders vraag ik overplaatsing naar de andere arts in de praktijk.
Sancy, je hebt wel gelijk (of je moeder eigenlijk), er kunnen ineens rare of andere dingen gebeuren. Maar over het algemeen ken je toch je eigen lichaam wel. En ik ken de ziekteverlopen van mijn kind ook wel. Dit is anders. Het zit me niet lekker. Ik ga verdorie niet voor niets op vrijdag nog naar de arts, dat heb ik nog nooit eerder gedaan

Tinus_p

Tinus_p

27-06-2010 om 18:29

Op basis waarvan?

Katrien:
"Ja, met die huisarts moet inderdaad eens een hartig woordje gesproken worden."
Op basis waarvan? Het lijkt er op, dat zijn medische inschatting ('niets doen, verder afwachten, gaat waarschijnlijk vanzelf over') terecht was. Dan gaat het dus vooral over de vraag of hij wel duidelijk/aardig was.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

27-06-2010 om 19:18

Ziek

Ja maar ieder ziekteverloop is anders, ook bij een ziekte als griep of keelontsteking. En zolang je kind niet verschrikkelijk ziek is, aanhoudend veel te hoge koorts heeft of andere nare symptomen heeft zou ik me niet al te druk maken en het ook even aankijken. Waarom zou je overigens denken aan Q-koorts? Wonen jullie in een gebied met besmette lammeren of geiten? Drinken jullie geitenmelk? Als je er zelf al een beetje van uitgaat dat het Q-koorts zou kunnen zijn en de huisarts denkt dat het iets anders en onschuldigs is kan ik me voorstellen dat je je niet serieus genomen voelt maar ik denk ook dat de huisarts het goed heeft ingeschat. Zeker als je dochter niet lang aanhoudende erge hoofdpijn heeft en/of erg hoest.

Bastet

Bastet

27-06-2010 om 20:01

Ja ,ok, maar.....

Hij kan het goed ingeschat hebben,ik denk het ook,maar de manier waarop siert hem niet.Mijn zoon van 13 hoest al twee weken,heeft soms wat verhoging,hij maakte zich zelf er wat zorgen om.De arts heeft hem even nagekeken,longen geluisterd,keel gekeken,etc.
(Waarschijnlijk een reactie op pollen,hooikoorts zit nogal in de familie,ik heb de klassieke symptomen,mijn dochter krijgt er galbulten van en zoon die hoest)
maar enniewee,het is de toon die de muziek maakt.
Deze arts nam hem ook heel serieus toen hij wat last had van acne,en pijnlijke plekken had hiervan.Mijn zoon vond dat bijzonder prettig.
bastet

37.3?

Dat is toch geen koorts? Het is zelfs amper verhoging te noemen. En na 4 dagen koorts is het niet gek dat je nog lamlendig bent. Lijkt me al met al geen reden om zo over je huisart te oordelen dat je zelfs een andere wilt.Maar ja, dat moet je natuurijk zelf weten.

m@ss

m@ss

27-06-2010 om 21:07

Hoi,

Ik heb ooit geleerd van een arts dat na een hoge koorts het lichaam moet resetten en dus ook opeens ook zo tegen de 36c aan zitten. Hier gebeurd dus eigen ervaring. En dan ga je dus nog steeds rillen en niet lekker voelen.

Succes!

Katrien Duck

Katrien Duck

27-06-2010 om 22:41

Jullie hebben waarschijnlijk wel gelijk. Ik hoop het. Maar het is inderdaad de manier waarop.
Het is dus al eens eerder gebeurd dat hij een compleet verkeerde diagnose stelde omdat hij dat graag binnen een minuut doet en niet de moeite neemt om naar de patient te luisteren. En dat zit mij dwars. In het geval van een heel duidelijk probleem is een snelle diagnose niet erg. In er een twijfelgeval of als je niet weet wat het is, dan mag je dat best laten blijken. Maar heel stellig zeggen dat iets een virus IS, kan niet. Je kunt aangeven dat het waarschijnlijk een virus is.
Maar bedankt voor de nuchtere opmerkingen

Katrien Duck

Katrien Duck

01-07-2010 om 20:32

Iemand ervaring met de zesde ziekte bij een ouder kind?

Sinds dinsdagavond is mijn dochter weer helemaal gezond. Dat wil zeggen: nu heeft ze vlekjes. Ziek, koorts, weer beter en dan vlekjes. Klinkt als de zesde ziekte. Behalve dat die voornamelijk bij heel kleine kinderen voorkomt, en dat de koorts en het ziek zijn wat langer heeft geduurd en ernstiger was. Heeft iemand ervaring met de zesde ziekte bij een groter kind (of een volwassene)?

KD

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-07-2010 om 21:22

Zesde ziekte

Wat voor vlekjes? Welke kleur? Waar zitten ze? Jeuken ze of niet? In principe kunnen oudere kinderen en (jong)volwassenen ook zesde ziekte (veroorzaakt door een bepaalde vorm van het herpesvirus) krijgen alhoewel het meestal voorkomt bij kinderen tussen de 6 maanden en drie jaar. De lichtrode vlekjes, die eerst in het gezicht verschijnen en later pas op de romp, jeuken niet. Behandeling is niet nodig.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

04-07-2010 om 16:19

Katrien

En Katrien, hoe gaat het nu met je dochter?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.