Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

micha

micha

19-11-2014 om 22:25

snelle hulp AUB

ik ben bang dat ik een psychose heb of schizofrene door het blowen ,
ik heb al een tijdje geblowt maar voor vijf weken head ik denk ik een bad trip toen ik ging gaan feesten ik zag alles in flitsen zoals een disco licht dit ging vier dagen zo als ik blowde dan had ik er achter drie dagen noch een raar gevoel daarna ben ik een week gestopt en terug geprobeert en ging het goed zo'n week dan was ik al bang om te blowen en kwam ik in een kleine badtripp terecht daarna voelde ik mij weer zo raar maar erger dan was het ongeveer een week week erachter toen voelde ik mij ook niet in orde maar besloot om terug te blowen met een vriend dat keer was het heel anders het was gelijk dat ik in mijn eigen wereld leefde ik besefte nix meer de ochtend erachter voelde ik mij terug normaal en de dag erna ook maar de 3de dag kon ik niet slapen had contstant paniek de ochtend erna was ik zo moe dat ik bijna inslaap viel en toen hoorde ik constant mijn eigen gedachtes nu ben ik 3 weken gestopt en hebt dit nog steeds ik ben naar de leerling beglieding gestapt en gevraagd of ik schizo ben zij zei direkt ik ben niet schizo het zijn afkick verschijnsels maar waarom hoor ik contstant mijn eigen gedachten en is alles als of ik droom zoales wazig maar toch zie ik scherp ik heb ook een slechte nacht rust ooooh ben ik vergeten ongeveer n1 week na de laatste keer blowen stond ik bij een vriend die stond te blowen en heb zelf niet geblowt maar ik dacht een half uur achter dat hij blowde dat ik weer gezond was want dan leek alles weer goed graag zo rap mogelijk reactie ben echt bang ik wil weer normaal zijn een normaal leven, mvg micha


Agatha

Agatha

19-11-2014 om 22:40

Professionele hulp

Wel goed dat je al advies hebt gevraagd aan de leerlingbegeleider. Maar ik zou gauw professionele hulp zoeken. Ga voor een verwijzing naar de huisarts. Hopelijk blijkt het allemaal mee te vallen.

Op dit moment kun je meteen terecht bij Stichting Korrelatie. Je kunt met hen bellen, mailen of chatten: http://www.korrelatie.nl/

Veel sterkte gewenst!

Agatha

Agatha

19-11-2014 om 23:13

24/7 hulp

Korrelatie kun je morgenvroeg weer rechtstreeks bereiken, nu alleen mailen. Google anders op 24/7 hulp, dan vind je genoeg hulpsites.

Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 10:12

stoppen

Ja, je kan van blowen psychoses krijgen, maar met 1 psychose heb je nog geen schizofrenie. Jij bent hier kennelijk vatbaar voor, dus je moet het niet meer doen. Als je meer/vaker blowt kan je meerdere psychosen krijgen en zit je straks voor je leven aan de medicatie. Dat is het echt niet waard! Ik ken wel iemand die maar door ging, schizofreen werd verklaard en nooit meer aan kon werken of relaties aanknopen. Stop dus nu het nog kan en doe niet mee met je vrienden. (zoek anders andere vrienden)
En zoek hulp bij het stoppen.

micha

micha

20-11-2014 om 13:55

danku voor de snelle reactie

Maar denken jullie dat dit een psychose is want twee dagen ervoor voelde ik mij perfect normaal en dan kon ik niet slapen en had ik dan dat ik mijn eigen gedachten kon horen ?

micha

micha

20-11-2014 om 15:24

bijvoegen

Want ik heb alleen die stemmen en wazig zicht kan dat niet ook zijn omdat ik mij zo druk maak om die psychose en stress van heb

Agatha

Agatha

20-11-2014 om 15:28

Professioneel advies

Ik raad je nog steeds aan om professioneel advies te vragen. Als je zelf nog niet naar de huisarts wilt/durft, dan kun je nu chatten met Korrelatie. Dat is heel laagdrempelig en daar zit ook iemand die verstand heeft van psychoses en schizofrenie. Ik heb daar geen verstand van en durf daar dus niets over te zeggen.

Informeer jezelf en ga naar de huisarts

http://www.dirkhuizinga.nl/schizofrenie/inleiding/

Psychotische of dromerige episodes of periodes waarin je de realiteit wat lijkt kwijt te raken wil niet zeggen dat je een hopeloos geval bent, maar wel dat je, om erger te voorkomen, snel hulp dient te zoeken. Misschien heb je tijdig medicatie nodig of meer rust. In elk geval heb je iemand nodig die jou kan helpen daar zicht op te krijgen. Voordat je jezelf in de war hebt gedacht.
Snelle hulp AUB. Inderdaad. Naar de huisarts.

"Schizofrenie openbaart zich meestal tussen het vijftiende en dertigste levensjaar. Bij mannen meestal eerder dan bij vrouwen. Getalsmatig kun je schizofrenie beschouwen als een ernstige ziekte. Toch moeten we de cijfers wat meer specificeren om een beter beeld te krijgen van de aandoening. Eén zesde gedeelte van alle schizofrene patiënten zijn chronisch psychotisch. Zij verblijven meestal in een psychiatrische instelling of erger ze belanden op straat. Veel zwervers zijn schizofreen. Een kwart van alle gevallen is er beter aan toe. De symptomen die bij schizofrenie horen zijn voor hun minder indringend. Met behulp van medicatie en een rustige, aangepaste levenswijze kunnen zij een psychose uitstellen of zelfs voorkomen. Zestig procent hoort bij de grote midden groep. Met medicatie en met hulp vanuit hun omgeving kunnen ze het redelijk redden. Soms is een tijdelijke opname in een psychiatrische ziekenhuis noodzakelijk tijdens een psychotische periode."

Agatha

Agatha

20-11-2014 om 15:49

Zorgen

"Voordat je jezelf in de war hebt gedacht."

Dit vind ik een hele goede opmerking van AnneJ. En ook inderdaad snel naar de huisarts.

Dat laatste stuk van AnneJ zou ik me vooralsnog maar niet in verdiepen. Dat worden waarschijnlijk overbodige zorgen erbij.

micha

micha

20-11-2014 om 15:58

danku

Ik heb morgen een afspraak met het club maar mijn vraag is ik heb hallucinaties maar geen wannen ik dacht iemand die schizofreen of psychotisch is heeft tog ook wannen maar hoe komt het dan ook dat ik na het blowen 2 dagen perfect voelde zonder stemmen of wazig zicht

Agatha

Agatha

20-11-2014 om 16:03

Welke club?

Met welke club heb je morgen een afspraak? En nogmaals, ik heb geen antwoorden, waarom neem je geen contact op met huisarts of Stichting Korrelatie?

En wat ik me de hele tijd al afvraag: je haalt hier geen geintje uit, he?

micha

micha

20-11-2014 om 16:12

neen echt niet totaal niet

Clb bedoeld ik stomme auto correct waarom ik nie gaan is omdat ik dan aan mijn ouders moet vertellen dat ik cannabis gebruikt heb daar ben ik ook bang voor dit is totaal geen geintje !!

Agatha

Agatha

20-11-2014 om 16:18

CLB

Is CLB het centrum voor leerlingbegeleiding? Dan doe je in ieder geval iets, maar je kunt ook chatten (zoals ik vaker zei).
En weet je zeker dat je het niet aan je ouders kunt vertellen? Vaak blijkt de reactie van ouders toch mee te vallen.

En sorry als ik je beledigd heb met mijn opmerking over 'een geintje uithalen'.

Sterkte!

micha

micha

20-11-2014 om 16:29

het is nix

Geen sorry ik versta je wel maar het rare is alsk ik praat met iemand of zelf praat heb ik die stem (mijn eigen gedachtes niet en als ik er aan denk is het veel erger en wss kan ik niet met mijn ouders erover praten maar ik zie morgen wel en ik ben ook ingeschreven bij cannabis hulp daar is er ook een psycholoog maar wou ook andere mening inhalen ik persoonlijk denk ergens dat ik een lichte korte psychose heb door stress en angst dat ik psychotisch word want de twee dagen na mijn blow was ik weer goed nergens last van dan erachter die stem ik maakt mij Konstantin in die twee dagen zorgen dat ik psychotisch word dus mss is het en noch eens ik versta jou reactie

Agatha

Agatha

20-11-2014 om 17:20

Goed dat je ook al ingeschreven staat bij cannabis hulp.
Misschien als je een week verder bent, dat het al weer veel beter met je gaat.
Hoe oud ben je eigenlijk?

micha

micha

20-11-2014 om 17:25

oud

19 jaar in december

Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 17:31

Het kan een psychose zijn

daarin heb je ook verschillende gradaties (lichte tot heftige). Maar pas na enkele pychoses volgt een diagnose schizofrenie. En alleen een psychiater kan die stellen.

Je kan dit nog tegenhouden door NU te stoppen met blowen. Het valt niet goed bij jou en dit kan schadelijk zijn.
Mijn man heeft vroeger ook een soort van psychose gehad, een hele angstige ervaring. Hij is ermee gestopt. Zijn broer ging ook na verschillende psychoses gewoon door en werd 'schizofreen'.
Praat eens met je huisarts. Ik hoop dat het je lukt te stoppen.

micha

micha

20-11-2014 om 17:40

dragspsychose

Ik heb ook gelezen dat een drugs psychose ongeveer 2 dagen tot een mand kan duren dus zouik nog effect afwachten

micha

micha

20-11-2014 om 17:45

jouw man

Wat heeft jou man dan gedaan heeft hij er nog last van en mag hij bv nog dronken zijn

niet duidelijk

Ondanks de ingeburgerde waarschuwingen is het helemaal niet duidelijk of er een verband is tussen weedgebruik en het ontstaan van psychoses. Sommigen gebruiken ook weed om de verschijnselen te bestrijden.
Ik zou er met iemand over praten die er echt verstand van heeft. Naar de psychiater dus. Via de huisarts.

Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 19:01

Micha

Hij heeft gewoon geen wiet meer gerookt sinds die ene nare ervaring.
Als je het moeilijk vindt te stoppen moet je hulp zoeken en ik zou ook naar de huisarts gaan. Die heeft zwijgplicht en zal er heus niet raar van opkijken en die kan je er alles over vertellen.

annej: het is intussen bewezen dat er een verband is. Bij mijn zwager was er zeker een verband, mijn man heeft dit ook zelf ondervonden (1 lichte psychose)
Maar niet iedereen is even 'vatbaar', dat zit ws in de genen.

micha

micha

20-11-2014 om 19:14

ja ik ben al 3 weken gestopt

Hoelang had hik die psychose ik heb die als het 1 is al 3 weken maar hij mag terug alles doen behalve weed

Mijntje

Mijntje

20-11-2014 om 19:18

alcohol

Zo lang duurde het niet. Maar met alcohol moet je ook oppassen. Daar kan je ook hallucinaties van krijgen en het is ook erg slecht voor je lever.
Probeer niet stoer mee te doen met je vrienden maar kies voor jezelf: je moet niet iets doen dat niet goed is voor jezelf.
Vind je het eng om hierover met je huisarts te praten? Die is daarvoor hoor en die is heel wat gewend.

micha

micha

20-11-2014 om 19:20

wat is niet zolang

Wat is niet zolang en heeft hij medicijnen gebruiken

bertje1

bertje1

20-11-2014 om 22:24

relax

Je bent zeer duidelijk ook in paniek. Probeer even te relaxen voor je jezelf wat aanpraat (misschien is het wel iets, maar als je nu ook echt STOPT met die zooi, gaat het mogelijk wel over).
Probeer:
- regelmaat: op tijd opstaan, dingen doen die je moet doen, goed ontbijt, lunch, warm eten
- rust: op tijd naar bed
- ontspanning: ga sporten, ga naar de bieb voor een boek of luisterboek, etc.
- leid jezelf af
En vraag hulp bij je ouders. Die schrikken misschien maar hebben vast het beste met je voor en zijn blij me je openheid. Zeg dat je je rot voelt.
succes

Mijntje

Mijntje

21-11-2014 om 09:46

Micha

Geen weken, eerder dagen. Ik weet het niet, het zal ook per persoon verschillend zijn. Als je het echt wil weten moet je bij je huisarts zijn, die kan je vragen hoeveel je hebt genomen en die weet wat 'normaal' is.

Maar mijn advies: niet doen. Stop nu het nog kan. Geen wiet, geen pillen, matig met alcohol (en zie advies bertje1 hierboven). Nu kan je het tij nog keren.
Zorg goed voor jezelf, Micha. Je gezondheid is je alles en pas als het te laat is kan je lichaam schadelijke gevolgen krijgen die niet meer terug te draaien zijn. Ik heb het zelf gezien bij mijn zwager..
Met die troep (en drank ook) kan je zoveel vergallen. Dat is het echt niet waard. Als je vrienden je daarom een sul vinden, zijn het geen vrienden. En het is Jouw Leven!

Het lijkt mij ook goed om met je ouders te praten of iemand die je vertrouwt.
Succes!

micha

micha

22-11-2014 om 10:34

danku allemaal

Ik ben gisteren naar het clb geweest en ze zijden mij dit kan zeker geen psychose zijn ik ben gewoon gevoelig voor weed en ik moet heb nu gewoon moeilijke periode door het stop een met blowen ik ben ondertussen 3 weken gestopt en trots erop

Agatha

Agatha

22-11-2014 om 11:50

Goed zo

Gelukkig valt het allemaal mee. En nu volhouden dus. Dat gaat je natuurlijk lukken!

Sterkte ermee!

huisarts

Een CLB lijkt me niet de instantie die dat kan beoordelen. Zodra je weer klachten krijgt zou ik direct schakelen met de huisarts. Het is belangrijk om bij realiteitsklachten in een vroeg stadium in te grijpen, zonodig met medicatie.
Mooi dat je kunt stoppen, maar het ontstaan van schizofrenie of psychose heeft allereerst te maken met aanleg en biologie, weedgebruik kan de zaak luxeren, maar die aanleg is er dan wel, een kwetsbaarheid die je in de gaten moet houden. Niet alleen weed, maar ook stress of een forse griep kan dan tot psychische problemen leiden.

Mijntje

Mijntje

22-11-2014 om 14:02

goed

Je hebt gemerkt dat je 'aanleg' hebt om een psychose te ontwikkelen en daarbij is het zeker raadzaam om geen wiet meer te gebruiken. Goed dat je gestopt bent! Als dit lastig voor je is, denk weer aan deze (angstige) ervaring die je had of zoek anders hulp hierbij.

Zorg goed voor jezelf!

micha

micha

22-11-2014 om 14:25

mijntje

Heeft je man medicijnen moeten pakken of is hij er van zelf afgeraakt

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.