Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Snelwegangst

Aan een burn-out van een flink aantal jaren geleden heb ik nu al sinds een jaar of vijf rijangst overgehouden. Het is al een heel stuk beter dan het was. Ik durf nu wel weer op provinciale wegen te rijden, maar de snelweg is nog een probleem.

Op de snelweg krijg ik last van paniekaanvallen. Ik ben niet bang voor de snelheid, of de auto's om me heen, het treedt vooral op als 'niks hoef te doen'. Als ik kan schakelen, optrekken, inhalen, met het andere verkeer kan bezig zijn etc, heb ik geen last, maar zodra ik niks meer hoef te doen dan gas geven en ontspannen, steken deze angstgevoelens de kop op. Het gevoel dat ik door MOET rijden en er niet zomaar af kan en dat ik daar helemaal geen ZIN in heb, vliegt me aan. Ik weet natuurlijk dat dit irreëel is, maar de bewustzijnsvernauwing los ik daarmee niet op.

Wie heeft er ook rijangst (gehad) en heeft tips om hier mee om te gaan/vanaf te komen?

Chris

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

14-06-2010 om 15:53

Kort door de bocht

Chris:
'Het gevoel dat ik door MOET rijden en er niet zomaar af kan en dat ik daar helemaal geen ZIN in heb, vliegt me aan."
Kort door de bocht gezegd (pun intended): Ditklinkt alsof je graag absoluut 'in control' wil zijn (een typische burnout factor) en dus elk moment wil kunnen stoppen, ook al willen anderen dat niet. Ik heb de indruk dat snelwegangst meestal subtiel anders is, en komt door de noodzaak om te moeten beslissen ('je moet nu invoegen'). Jij krijgt het als er niets hoeft, de meeste anderen zijn bang als ze iets moeten doen.

My 2 cents.

ChrisH

ChrisH

15-06-2010 om 16:11 Topicstarter

Paniekstoornis: tips gevraagd

Tinus, ik snap het verschil dat je noemt wel, maar in mijn geval gaat het om een paniekstoornis, dat is per definitie een controlekwestie. Je mag snelweg dus ook vervangen door supermarkt, lift of grote mensenmenigten. Inmiddels heb ik op die plekken geen last meer van paniekaanvallen, alleen de snelweg is nog 'over' zeg maar.

Mijn vraag is hoe kan ik weer ontspannen de snelweg op? En ook, hoe kan ik mijn paniek laten zakken als ik op de snelweg rijd en ik voel een pa aankomen?

Is therapie de enige uitweg, of kun je ook een 'knop omdraaien'?

Chris

Inéz

Inéz

15-06-2010 om 20:08

Tja...

Ja, ik herken het wel, het heeft te maken met de afleiding die je hebt als je door de stad rijdt, verkeerslichten-terug schakelen- oppassen voor fietsers ed. Op de snelweg kom je op een punt dat je rustig kunt doorrijden (soms, meestal..), in de 5e versnelling rijdt en dan plotseling je gedachtes weer naar de angst gaan. Tenminste, zo werkt het bij mij.
Ik merk zelf dat ik steeds meer vertrouwen krijg door het vaker te doen. Ondanks de angst toch gaan, met de gedachte: als er paniek komt, stop ik gewoon langs de kant van de weg en wacht tot het beter gaat. Je snapt: het is nooit nodig geweest.
Ik werk momenteel hard aan een paniektherapie en mijn psychologe is van mening dat je moet blijven doorgaan. Niet af en toe iets doen, dan zakt het vertrouwen weg en wordt het steeds weer een opgave.
Heb je nog therapie momenteel?

Gretchen

Gretchen

15-06-2010 om 21:47

Ik ook

Ik herken het Chris. Bij mij komt de paniekaanval als er geen vluchtstrook is, bij het inhalen en bij bruggen en tunnels.
Ik had het eerst ook op provinciale wegen, maar door "gewoon" te blijven rijden, ben ik daar nu wel overheen. Ook heb ik geen aanvallen meer in winkels, bijeenkomsten op school etc. Nu die snelweg nog.

Ik volg sinds drie weken een zelfhulp cursus om te leren omgaan met paniekklachten. Nog geen idee of deze mij gaat helpen er van af te komen, maar ik ben vol goede hoop. Misschien ook iets voor jou? Dit is de link: http://www.info-geenpaniekonline.nl/

Starry Night

Starry Night

16-06-2010 om 19:27

Hoe dan ook...

... niet te snel jezelf dwingen te gaan 'oefenen', want dat lijkt me levensgevaarlijk. Paniek en snelweg gaan niet goed samen.

Boek

Misschien heb je iets aan het boek "Van fobie naar vrijheid"van Pieter Frijters.Zijn veel mensen enthousiast over.Als je even googled vind je vast wel een recensie.

Damajo

Inéz

Inéz

18-06-2010 om 15:14

Negatief

Damajo,
ik kom veel negatieve recensies tegen over dit boek. Heb jij het boek gelezen en hielp het je?

ChrisH

ChrisH

18-06-2010 om 20:52 Topicstarter

Gereden!

Ik heb vandaag 20 minuten snelweg gereden en het ging goed. Geen aanval van paniek gehad en er kwam zelfs een punt dat ik me echt ontspannen voelde.

Voor mijn bestemming had ik geen andere keuze dan de snelweg nemen en ik was vooraf erg zenuwachtig. Maar tegelijkertijd was er ook een soort besef dat ik gewoon echt zó genoeg heb van die angst voor de angst en dat ik niks te vrezen heb.

Ik heb op internet ook wat gezien van Pieter Freijters. Ik zou me best kunnen voorstellen dat mensen baat hebben bij zijn manier van werken, maar heb er dus geen ervaring mee.

Hoe dan ook, deze rit van vandaag is voor mij wel een stimulans om het te blijven proberen en niet standaard overal mijn man te laten rijden als we met z'n allen weg gaan met de auto.

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.